zamówienie na:

Dostawę środków dezynfekcyjnych

zamawiający: Szpital Tucholski Spółka z o.o.
tryb zamówienia: przetarg nieograniczony
nr sprawy:
wartość: poniżej progów unijnych
termin składania ofert: 15 grudnia 2008  11:00
wynik postępowania: wynik 




   
       
                                                                           Tuchola dnia 15.12.2008
 
 
 
 
                                                                              Do wszystkich Wykonawców
 
 
Dotyczy :
 
I . Protestu z dnia 08 grudnia 2008 roku na zapisy Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia ( znak sprawy NZOZ XII/16/08)
 
1. Rażącego naruszenia art. 7 ust 1 w związku z art. 2 Pzp poprzez :
     -  żądanie oferowania preparatów o ściśle określonym składzie chemicznym i tym samym niedopuszczenia możliwości oferowania preparatów o tożsamym przeznaczeniu i właściwościach, lecz odmiennych substancjach aktywnych.
 
2. Rażącego naruszenia art. 29 ust 1 i 2 ustawy Pzp poprzez dokładne określenie pojemności opakowań jednostkowych.
 
3. Rażącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 3 i art.. 7 ust 1 Pzp poprzez eliminację  możliwości składania ofert równoważnych.
 
4. Rażącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 poprzez określenie ilości roztworów roboczych
 
Protestujący żąda unieważnienia postępowania i sporządzenia SIWZ zgodnej ze stanem prawnym, względnie dokonanie modyfikacji przedmiotowej SIWZ i przesunięcie terminu składania ofert.
W szczególności zmodyfikowana specyfikacja SIWZ winna wyrażać :
-  odstąpienie w opisie przedmiotu zamówienia od wymogu konkretnego składu chemicznego,
-  zaniechanie wskazywania wyłącznie jednej wielkości opakowania handlowego
-  podanie zapotrzebowania preparatów występujących w koncentracie w litrach roztworu
    roboczego
-  określenie wielkości opakowań (preparatów gotowych do użycia) dostosowanych do
    systemu dozowania posiadanego przez Zamawiającego lub określenie przedziału wielkości
    opakowań.
 
 
                                                Rozstrzygniecie protestu
 
Działając na podstawie art. 183 ust 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2008 roku nr 171, poz. 1058 ze zm.), zwanej dalej ustawą
Zamawiający Szpital Tucholski Spółka  o.o. informuje, że
 
                                          Oddala protest w całości
 
                                                      Uzasadnienie
W dniu 08 grudnia 2008 roku Wykonawca pod nazwą Schulze Polska Sp z o.o. złożył protest na  zapisy SIWZ.
Protestujący żąda unieważnienia postępowania i sporządzenia SIWZ zgodnej ze stanem prawnym, względnie dokonanie modyfikacji SIWZ  i przesuniecie terminu składania ofert. 
 
W punkcie 1. Niezasadny
 
Określenie przedmiotu zamówienia jest obowiązkiem jak i uprawnieniem zamawiającego. Jego określenie w sposób obiektywny, z zachowaniem zasad ustawowych, nie jest jednoznaczne z koniecznością zdolności realizacji zamówienia przez wszystkie podmioty działające na rynku w danej branży. Powyższe potwierdza orzecznictwo Zespołu Arbitrów, m.in. wyrok ZA z dnia 28 czerwca 2000 r., Sygn. akt UZP/ZO/0-602/00, który uznaje, iż "wskazanie w SIWZ wymogów technicznych dotyczących przedmiotu zamówienia trudnych do spełnienia przez Odwołującego lub innego oferenta nie stanowi dostatecznej podstawy do uznania, że przedmiot zamówienia określony został w sposób naruszający zasadę z art. 17 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych." (UZP, Ustawa o zamówieniach publicznych w świetle orzecznictwa, Warszawa 2000, s. 65).
Zasada równości i uczciwej konkurencji dotyczy obu stron postępowania przetargowego. Oznacza to, że Zamawiający ma prawo wyboru środka dezynfekcyjnego z oferty szerokiego grona podmiotów działających na rynku dezynfekcyjnym, a nie zakupienia tego co mu zaoferują. Wybór środka odbywa się poprzez wskazanie substancji czynnych, ich stężenia, czasu i spektrum działania. Nie jest ograniczeniem uczciwej konkurencji wskazanie tych parametrów.
Istotnie najważniejszą cechą środka dezynfekcyjnego wydaje się być jego przeznaczenie. Jest ono jednak ściśle powiązane z postacią środka, składem chemicznym, właściwościami fizykochemicznymi substancji chemicznych lub substancji pochodzenia naturalnego ich oddziaływania na pracowników i pacjentów. Zgodnie z prawem zamówień publicznych Zamawiający ma prawo żądać środków, materiałów, które w jego opinii są materiałami bezpiecznymi dla zdrowia pacjentów, kadry i wysoce skutecznymi w swoim działaniu.
Zamawiający dopuści takie preparaty, które wśród wymaganych substancji aktywnych będą posiadały wskazane substancje aktywne. Preparaty złożone, zawierające kilka odpowiednio dobranych substancji biobójczych są w stanie zapewnić rozszerzony zakres działania antyseptyku i utrudnić nabycie mechanizmów tolerancji przez drobnoustroje. Zamawiający odnajduje wskazane substancje jako substancje aktywne. Nie jest rolą Zamawiającego wdawać się w spory definicyjne.
Zamawiający określił skład chemiczny, sposób konfekcjonowania, stężenie użytkowe, wartości pH ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy personelu, co jest odzwierciedlone w przepisach BHP, mówiących o zapewnieniu jak najlepszych warunków pracy personelu.
 
W punkcie 2 Niezasadny
Zamawiający wskazując wielkości opakowań wskazał maksymalne wielkości opakowań, lecz ich wielkość nie może być większa niż ta, która została wskazana w SIWZ. Zaoferowana ilość nie może być ani mniejsza, ani większa od wymaganej, gdyż oferty nie będą wówczas porównywalne z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. Zaoferowane preparaty do mycia i  dezynfekcji rąk powinny pasować do szpitalnego systemu dozowania ( dozowniki na wkłady 500 ml. ).
 
W punkcie 3. Niezasadny
 
Zamawiający nie posługiwał się przy opisie znakami towarowymi, patentami lub pochodzeniem, więc nie uważa za zasadne, aby dopuszczać oferty równoważne. Jednocześnie zaznaczamy że - Synonimy danych pozycji opisu przedmiotu zamówienia z warunkiem gwarancji takiego samego składu chemicznego, tej samej substancji aktywnej, tej samej dawki i postaci, uwalnianej in vitro z taką samą szybkością i w tym samym stopniu co lek oryginalny (wg prof. J.Spławińskiego – „Receptariusz szpitalny”, Oficyna Wydawnicza UNIMED 1998 ).
Zamawiający odnajduje na rynku firm oferujących środki dezynfekcyjne inne preparaty spełniające wymogi SIWZ, co też jest uwidocznione w stanowisku Protestującego gdzie zostało wskazane, iż warunkom odpowiada między innymi przywołana firma.
 
W punkcie 4. Niezasadny
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia ma prawo wybrać wariant najbardziej bezpieczny i przyjazny dla pacjentów i personelu pracującego za danym preparatem. Nie do przecenienia i zastąpienia są nasze własne doświadczenia z różnego rodzaju preparatami o różnym stężeniu w roztworze użytkowym. Jako użytkownik powołujemy się również na przepisy BHP sugerujące wybór wariantu          jak najbardziej bezpiecznego (art. 207 § 2, art. 220 § 1, art. 223 § 3 Kodeksu Pracy, tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 213, poz 2081).
Zamawiający wskazał ilości mając na uwadze również swoje wieloletnie doświadczenia z zakresu zastosowania środków dezynfekcyjnych, a w tym przede wszystkim nabywania przy nieodpowiednim stężeniu użytkowym oporności przez drobnoustroje. Do dezynfekcji stosuje się preparaty aktywne w obecności substancji organicznych o zakresie bójczym (wirusy, bakterie w tym prątki gruźlicy, grzyby) odpowiednim do zagrożenia. Środek dezynfekcyjny powinien eliminować mikroorganizmy z powierzchni do ilości bezpiecznej dla otoczenia. Ze względu na:
brak norm europejskich (różne metody badawcze w poszczególnych krajach)
brak przy rejestracji środka wymaganych dokumentów potwierdzających jego
działanie
brak ujednoliconych zasad podawania informacji o ocenie jakości danego preparatu
zamawiający wymaga, aby oferowane preparaty stosowane były w maksymalnych stężeniach.


 
W związku z rozstrzygnięciem protestu Zamawiający wyznacza nowy termin składanie ofert na dzień  19.12.2008 roku  godzina 11:00 Otwarcie ofert nastąpi 15 minut później.        
 
 
 
 
 
 
 
                                                                               Tuchola, dnia 9.12.2008
 
 
 
 
                                                                                 Do Wszystkich Wykonawców
 
 
 
Dotyczy : Przetargu na dostawę środków dezynfekcyjnych
 
 
 
                                                            W E Z W A N I E
 przystąpienia do protestu
 
Szpital Tucholski Spółka z o.o.  działając zgodnie z art. 181 ust 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2007 r. Nr 19 poz. 177 ze zm. )
zawiadamia , że w dniu 08.12.2008 roku o godz. 14: 19 wpłynął protest na zapisy Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia.
 
 
W związku z powyższym Zamawiający :
 
1. Wzywa do wzięcia udziału w postępowaniu protestacyjnym.
2. Załącza kopie wniesionego protestu
 
Jednocześnie informuje, że termin  składania ofert zostaje zawieszony do czasu rozstrzygnięcia protestu.
 
 
 
                                                                       P R O T E S T
 
na zapisy Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia . Zarzuty dotyczą :
 
1.      Rażącego naruszenia art. 7 ust.1 w związku z art. 29 ust. 2 Pzp poprzez :
-          żądanie oferowania preparatów o ściśle określonym składzie chemicznym i tym samym niedopuszczenia możliwości oferowania preparatów o tożsamym przeznaczeniu i właściwościach, lecz odmiennych substancjach aktywnych;
 
2. Rażącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez dokładne określenie pojemności opakowań jednostkowych
 
 
3. Rażącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 3 i art. 7 ust. 1 Pzp poprzez eliminacje możliwości składania ofert równoważnych
 
 
4. Rażącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 poprzez określenie ilości roztworów roboczych
 
Protest wnosimy w dacie 08.12.2008r., a więc z zachowaniem 7-dniowego terminu, licząc od daty publikacji ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.
 
 
 
 
 
 
 
 
U Z A S A D N I E N I E              
 
 
 
  Skarżący pobrał  ze strony internetowej SIWZ do przetargu nieograniczonego na dostawę środków do dezynfekcji.
Ocena przedstawionego materiału w części dotyczącej opisu przedmiotu pozwala wnoszącemu protest postawić  tezę, iż SIWZ jest sprzeczna z regulacją ustawy Prawo zamówień publicznych.
 
Zarzuty wnoszącego protest dotyczą :
 
Ad. 1
 
 
W szeregu pozycjach Zamawiający przy definiowaniu potrzeb w zakresie dezynfekcji posłużył się wyspecyfikowaniem składu chemicznego.
Praktyka ta jest rażącym naruszeniem regulacji art. 30 ust. 1 ustawy Pzp co do opisu przedmiotu zamówienia za pomocą cech technicznych i jakościowych, z zachowaniem Polskich Norm przenoszących normy europejskie.
Co do zasady, przedmiot zamówienia w przypadku preparatów dezynfekcyjnych winien być opisany poprzez wskazanie przeznaczenia preparatu, wymaganego spektrum i czasu działania. Niedopuszczalnym jest posługiwanie się w opisie przedmiotu nazwami własnymi, znakami towarowymi, patentami.
Faktem jest, iż art. 29 ust. 3 ustawy Pzp  przewiduje odstępstwo w tym zakresie, ale może mieć ono miejsce wyłącznie w przypadku, gdy cyt.
,, ...... zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń ... ”
Takowa przesłanka nie ma miejsca w przypadku przedmiotu zamówienia jakim są preparaty dezynfekcyjne / na co wskazuje również praktyka większości zakładów opieki zdrowotnej / gdzie regułą jest opis oparty na wskazaniu przeznaczenia preparatu, czasu i spektrum działania, a więc obiektywnych cechach i właściwościach, zapewniających konkurencyjność postępowania o zamówienie publiczne.
Sprowadzenie opisu przedmiotu zamówienia do wskazania składu chemicznego preparatów zaprzecza zasadzie przygotowania i prowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców i uniemożliwia złożenie oferty na produkty konkurencyjne, które pozwalają przeprowadzać sprawnie i skutecznie proces dezynfekcji, na równi z preparatami wskazanym z nazwy w opisie przedmiotu zamówienia.
Powyższe tym samym uniemożliwia zaoferowanie preparatów, które posiadają wymagane stanem prawnym badania i oceny kliniczne, właściwe dokumenty dopuszczeniowe do obrotu na terytorium RP, a w wielu przypadkach zdecydowanie lepiej realizują zadanie dezynfekcji, aniżeli wskazane z nazwy. Za powyższym przemawia chociażby zakres ich stosowania w ośrodkach klinicznych i szpitalach nie tylko na terytorium RP.
Takie zdefiniowanie przedmiotu zamówienia wskazuje na preferowanie konkretnych Wykonawców lub producentów, co w sposób jednoznaczny godzi w zasady uczciwej konkurencji. Jednocześnie jest przejawem wyboru produktu dokonanego przez Zamawiającego na etapie sporządzania SIWZ.
W sytuacji, kiedy występują powszechnie preparaty innych wytwórców, o odmiennym składzie chemicznym lecz analogicznym zastosowaniu, wskazanie przez Zamawiającego skonkretyzowanego z nazwy preparatu lub jego składu chemicznego  jest czynem utrudniającym uczciwą konkurencję.
Zaprezentowane stanowisko znajduje pełne potwierdzenie w orzecznictwie arbitrażowym
/ patrz wyrok w sprawie – sygn. Akt UZP/ZO/0-1012/05/.
 
Ad. 2
 
Zamawiający w większości pakietów żąda określonej pojemności opakowań. Wiadomym powszechnie jest, iż sposób konfekcjonowania preparatów różnych wytwórców jest w większości przypadków różny. Tym samym bez szczególnego uzasadnienia Zamawiający eliminuje z postępowania Wykonawców oferujących produkty w opakowaniach
jednostkowych odbiegających od tych, wskazanych w SIWZ. Wymóg zaoferowania opakowań np. 500 ml i 5 l tak jak w pakiecie nr 3, poz. 4, 5 nie jest zgodny ze SIWZ, ponieważ Zamawiający winien żądać opakowań dostosowanych do systemu dozowania  posiadanych przez szpital, a nie preparatów  o konkretnej wielkości opakowania.
 
Ad. 3
 
W SIWZ Zamawiający nie zawarł zapisu mówiącego o dopuszczeniu składania ofert równoważnych na przedmiot zamówienia opisany w SIWZ, zatem mamy prawo domniemywać iż Zamawiający nie dopuszcza składania takowych ofert. Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w sposób niedopuszczalny, bez zachowania podstawowej zasady równości traktowania wykonawców, w sposób wyraźnie wskazujący na pochodzenie zamawianych preparatów m.in. od firmy,, ECOLAB ”, czyli jedynej na rynku polskim firmy oferującej te konkretnie wymienione w niniejszym postępowaniu produkty, przez co wyraźnie naruszył art. 7 Ustawy Pzp.
Zgodnie z zapisami art. 29 oraz art. 30 ust. 1 Ustawy Pzp Zamawiający winien był opisać przedmiot zamówienia w sposób obiektywny, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, tak aby nie uniemożliwiać innemu wykonawcy przystąpienie do przetargu oraz tak aby Zamawiający nie mógł preferować jednych wykonawców a dyskryminować innych oferujących równoważne wyroby na rynku. Pomijając podstawowe zasady opisania przedmiotu zamówienia oraz nie dopuszczając składania ofert równoważnych Zamawiający rażąco naruszył art. 29 i art.30  ust. 1 Ustawy Pzp. W myśl definicji ,, oferty równoważnej ” w przypadku środków do dezynfekcji cechą pierwszorzędną jest jego przeznaczenie do stosowania, a zatem zachowując właściwości danego preparatu i to samo przeznaczenie, cecha drugorzędna taka jak np. skład chemiczny, rodzaj opakowania czy postać danego środka nie powinna być podstawą do dyskwalifikacji danego środka do zaoferowania. Nie ma znaczenia bowiem czy preparat jest w postaci proszku, koncentratu do rozcieńczenia czy w postaci gotowego roztworu – wszak przeznaczenie jest takie samo. Nie ma również znaczenia rodzaj pojemnika zaoferowanego preparatu tj. butelka, kanister czy też wiadro, tak jak Zamawiający sprecyzował dokładnie w specyfikacji. Nie istnieje przecież na rynku preparat do dezynfekcji pochodzący od innego producenta a posiadający dokładnie ten sam skład chemiczny i sposób konfekcjonowania, bowiem przy zachowaniu tych samych właściwości, przeznaczenia preparatu i jego spektrum działania skład chemiczny może być zmodyfikowany, przy czym modyfikacja ta jest przeważnie niewielka i uwarunkowana jest specyfiką produkcyjną i patentową danego producenta.
 
Ad.4
 
Zamawiający podaje w specyfikacji ilość koncentratu i jednocześnie ilość roztworu roboczego danego preparatu. Takie przeliczenie ilości preparatów w oparciu o stężenia świadczy o tym, iż Zamawiający sporządzając specyfikację wzorował się na preparatach konkretnego producenta i takie również wymaga w niniejszym postępowaniu. Bowiem wiele z  preparatów objętych zapotrzebowaniem Zamawiającego jest oferowanych w różnych stężeniach oraz opakowaniach jednostkowych, z których po rozcieńczeniu powstają roztwory robocze o żądanych parametrach. Jedynie określenie zapotrzebowania w ilościach roztworu roboczego byłoby zgodne z normą z art. 29 ust. 1 ustawy i pozwalałoby obiektywnie porównać ceny ofert i wybrać ofertę najkorzystniejszą.
 
 
W związku z liczbą naruszeń prawa zawartych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia  żądamy unieważnienia postępowania i sporządzenia SIWZ zgodnej ze stanem prawnym, względnie dokonanie modyfikacji przedmiotowej SIWZ i przesunięcie terminu składania ofert.
 
W szczególności zmodyfikowana SIWZ winna wyrażać :
-          odstąpienie w opisie przedmiotu zamówienia od wymogu konkretnego składu chemicznego,
-          zaniechanie wskazywania wyłącznie jednej wielkości opakowania handlowego
-          podanie zapotrzebowania preparatów występujących w koncentracie w litrach roztworu roboczego
-          określenie wielkości opakowań (preparatów gotowych do użycia) dostosowanych do  systemu dozowania posiadanego przez Zamawiającego lub określenie przedziału wielkości opakowań.
 
 
 
 

 
 
                                                                      
                                                                                   Tuchola, dnia 09.12.2008
 
 
 
 
                                                                              Do wszystkich Wykonawców
 
 
 
 
W dniu 08.12.2008 wpłynęło pytanie.
 
Pytanie
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na wydłużenie terminu realizacji dostawy jednostkowej w godzinach od 8 do 14 zamiast do godziny 12, z uwagi na fakt iż, realizujemy dostawy za pośrednictwem firmy kurierskiej, która dostarcza towar w godzinach od 8 do 14 ?
 
Odpowiedź :  Zamawiający wyraża zgodę na dostawy do godziny 14: 00.
 
Pytanie
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na załączenie do oferty stosownego oświadczenia o posiadaniu odpowiednich wyników badań oraz deklaracji zgodności i oznaczeń CE dla wyrobów medycznych wraz z zapewnieniem o przedłożeniu ich na każde wezwanie Zamawiającego – zamiast dołączenia w/w dokumentów do oferty ? Złożone oświadczenie znacznie wpłynie na zmniejszenie objętości składanej oferty, co może usprawnić pracę komisji  przetargowej.
 
Odpowiedź : Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ
 
 
Znak sprawy: NZOZ XII/16/08

Ogłoszenie o przetargu (351797 - 2008)

I. Zamawiający : Szpital Tucholski Sp. z o.o. w Tucholi
89 - 500 Tuchola ul. Nowodworskiego 14-18
tel. /0-52/ 3360500 , fax.  /0-52/ 3360507
II. Tryb udzielenia zamówienia – Przetarg nieograniczony
III. Przedmiot zamówienia :
 Dostawa środków dezynfekcyjnych Przedmiot zamówienia podzielony jest na 3 pakiety
CPV  33631600-8
IV. Termin realizacji zamówienia :   12 miesięcy  od podpisania umowy
V. Adres strony, na której zamieszczona jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia-
www.bippowiat.tuchola.pl
VI Termin płatności: - przelew 30 dniowy
VII. Sposób porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami –
W postępowaniu oświadczenia, wnioski, zawiadomienia, zapytania oraz informację zamawiający oraz wykonawcy przekazują w formie pisemnej lub faksem na nr 0-52/ 3360507
VIII  Dopuszcza się składania ofert częściowych.                                                            
IX. Nie dopuszcza się składania ofert wariantowych
X Kryteria wyboru
Cena -  100 %
XI Wadium – nie obowiązuje
XII Opis warunków udziału w postępowaniu – zgodnie z SIWZ
XIII. Oferty należy składać na adres :
Szpital Tucholski Sp. z o.o.
89 – 500 Tuchola  
ul. Nowodworskiego 14-18
lub osobiście w siedzibie Zamawiającego  ul. Nowodworskiego 14-18
budynek administracji – sekretariat pokój nr 1
Oferta w zamkniętej kopercie powinna być oznaczona napisem :
                                   „Dostawa środków dezynfekcyjnych”
                           Znak sprawy NZOZXII/16/08
                                                                    i
Nie otwierać przed dniem 15.12.2008 r, godz. 11:15.
1. Termin składania ofert upływa w dniu 15.12.2008 r. godz. 11.00.
2. Otwarcie ofert nastąpi w dniu 15.12.2008 r. o godz. 11.15.
XIV. Termin związania ofertą – 30dni.
XV. Pracownikiem upoważnionym do kontaktów jest :
p. Renata Remus
w godz. 8.00 - 15.00  tel./0-52/ 3360507
XVI Nie przewiduje się zawarcia umowy ramowej
XVII . Nie przewiduje się dynamicznego systemu zakupów
XVIII Nie przewiduje się wyboru najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej.
XIX .  Zamawiający przewiduje udzielenie zamówienia uzupełniającego
 
Tuchola 05.12.2008
specyfikacja (89kB) word pakiety 1 - 3 (41kB) excel formularz ofertowy (32kB) word oświadczenie (27kB) word projekt umowy (48kB) word

 

Tuchola 23.12.2008

wynik (44kB) word





metryczka


Opublikował: Rafał Landowski (5 grudnia 2008, 10:28:13)

Ostatnia zmiana: Rafał Landowski (23 grudnia 2008, 09:40:49)
Zmieniono: wynik

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2016