35

Protokół nr 35/2005
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 12 września 2005 roku
 
Obecni na posiedzeniu według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Maria Lewandowska – Prezes Stowarzyszenia Rodziców Dzieci Specjalnej Troski, p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Regina Wrębel – Dyrektor Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych, p. Urszula Piotrowska – Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących, p. Stanisław Łangowski –Dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych, p. Witold Smoczyk - Dyrektor Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej, p. Tomasz Okrzyński – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, p. Jan Przybysz – Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej Starostwa Powiatowego w Tucholi.
 
Tematyka posiedzenia:
1.      Spotkanie z Panią Prezes Stowarzyszenia Rodziców Dzieci Specjalnej Troski – posiedzenie wyjazdowe.
2.      Przyjęcie sprawozdania z realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2005 roku.
3.      Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1
Pierwsza cześć posiedzenia Komisji odbyła się w Stowarzyszeniu Rodziców Dzieci Specjalnej Troski w Tucholi, której Prezesem jest p. Maria Lewandowska.
Przewodnicząca przywitała zebranych i poprosiła o zabranie głosu Panią Prezes.
p. M. Lewandowska – mamy teraz piękny obiekt. Niestety mamy też i problem. Chodzi mi o to, że na placu przed budynkiem parkują samochody pracownicy pobliskiego banku. Przez to nie możemy z dziećmi wyjść na dwór po to chociażby, żeby pograć w jakieś gry. Ostatnio było bardzo ciepło, w budynku wtedy był nieprzyjemny upał. Niestety nie mogłyśmy wyjść na dwór bo plac był zastawiony samochodami. Mam pytanie gdzie mogłabym zwrócić się prośbą o interwencję w sprawie ogrodzenia tego terenu. Mogłyby to być jakieś donice z kwiatami z jednym słupkiem parkingowym. Po to, abyśmy mogli na przykład zrobić wjazd dla autokaru. Gdyż często organizujemy wyjazdy naszym dzieciom. Chcę powiedzieć, że rzeczy otrzymaliśmy znajdujących się tutaj od darczyńców. Między innymi komputer od Pani Prokurator. Mamy również otrzymać sąsiednie pomieszczenie jak tylko gmina wyremontuje je. Miał się ten remont zacząć już wcześniej. Są opóźnienia z powodu wstrzymania dotacji w województwie. Na co dzień ściśle współpracujemy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.
p. H. Matuszelańska – stowarzyszenie działa od 1999 roku. W tym budynku stowarzyszenie mieści się od 24 kwietnia 2004 roku. Powierzchnia użytkowa tego nowego obiektu to 92 m2 oraz jak wspominała Pani Prezes sąsiednie pomieszczenie od Gminy Tuchola. Chcę jeszcze dodać, że firma Polipol z Chojnic przekazała również komplet mebli. Stowarzyszenie zrzesza 46 matek z 52 dzieci. Składka wynosi 40 zł i to ona stanowi podstawę funkcjonowania Stowarzyszenia plus darowizny od różnych osób i firm. Zajęcia odbywają we wtorki
i czwartki. Od czerwca tego roku dzieci otrzymują posiłek. Jest to najczęściej ciastko, kanapka i herbata. Są to środki z dotacji Wojewody. W tym roku Stowarzyszenie nawiązało współpracę z Bankiem Żywności, z którego otrzymuje duże ilości różnego rodzaju artykułów żywnościowych. Ale nie ma gdzie przechowywać tej żywności. Problemem jaki w tej chwili nurtuje Prezesa Stowarzyszenia jest brak lodówki.
p. M. Lewandowska – potrzebowalibyśmy także nowy komputer, bo ten, którego mamy zawiesza się ciągle i nie można na nim pracować. Pisaliśmy do różnych instytucji w tej sprawie, ale nie było odzewu. Dodatkowo powinniśmy założyć kraty na oknach dachowych, dlatego, że już dwa razy przez te okna właśnie mieliśmy włamania do budynku.
p. H. Matuszelańska – we wtorki przychodzą na zajęcia dzieci młodsze, a w czwartki starsze. Stowarzyszenie zorganizowało w tym roku w czerwcu piknik integracyjny w Zespole Szkół Ogólnokształcących, piknik w Woziwodzie przy współudziale Starostwa. Napisano również dwa projekty.
p. M. Lewandowska – wygrał projekt do Fundacji Batorego. Jest to projekt zajęciowy dotyczy grupy artystycznej. Złożyliśmy także projekt na zatrudnienie logopedy, ale dostaliśmy odpowiedź negatywną, bez podania przyczyny odmowy. Pod naszym patronatem działa także świetlica na ul. Cegielnianej w Tucholi, którą prowadzi ks. Turzyński. My przekazujemy mu środki na prowadzenie tej filii świetlicy. Bo tak ją można nazwać. Mamy także stażystę, który u nas pracuje. Chcielibyśmy także przyjąć do pomocy wolontariuszy.
p. A. Rybińska - najlepsze byłyby osoby będące studentami najlepiej psychologii lub socjologii. Mogliby oni koordynować prace inny wolontariuszy, których również mamy. Ponadto takie osoby posiadają większą wiedzę w temacie zajmowania się naszymi dziećmi.
p. M. Lewandowska – potrzebowalibyśmy także biurko pod komputer. Jeżeli chodzi o projekt dotyczący grupy artystycznej zatrudniona będzie pani, która będzie projektować i szyć stroje dla dzieci do inscenizacji bajek. Chcemy także uruchomić projekt czytania bajek dla dzieci. Jako wolontariusz do tego projektu zgłosił się p. Szołtun.
Przewodnicząca – poinformowała, iż prośba Pani Prezes dotycząca wystąpienia do Gminy o oddzielenie placu oraz kraty na oknach dachowych znajdzie się we wnioskach komisji. Komisja będzie także pamiętała o komputerze dla Stowarzyszenia.
p. J. Przybysz – wkrótce w starostwie ma nastąpić wymiana komputerów, podobnie ma być i w naszych szkołach można by przekazać jeden z komputerów tutaj właśnie. Będę monitorował tę sprawę.
p. M. Lewandowska – korzystając z okazji chciałabym także poprosić o drukarkę. Bardzo nam tego brakuje, a mamy też dużo dokumentów do drukowania.
Przewodnicząca podziękowała za wizytę Pani Prezes.
 
Ad. 2
Przewodnicząca przywitała przybyłych dyrektorów i poprosiła o krótkie sprawozdanie z realizacji budżetów jednostek, przedstawieni naboru na rok szkolny 2005/2006, wykonania budżetu do końca roku 2005 i ewentualnych zagrożeń jego wykonania.
p. R. Wrębel – w szkole mam 43 oddziały i 1260 uczniów. Mam 11 oddziałów klas pierwszych. W Kamienicy powstało liceum profilowane i technikum żywienia. W internacie mam 400 uczniów w internacie w Tucholi i 22 w Kamienicy. W internacie jest o 32 godziny mniej, a w szkole o 99 godzin mniej w porównaniu do roku ubiegłego. Łącznie mam 2747 godzin. Zaobserwowałam spadek zainteresowania liceum profilowanym. Tak zresztą dzieje się w skali kraju. Myśleliśmy o utworzeniu technikum gastronomicznego w Tucholi. Mam pomysł na powołanie technikum rolniczego w Kamienicy. Jeśli chodzi o budżet to nie widzę problemów z realizacją budżetu do końca roku. Do września zrealizowałam budżet w wysokości 66%. Środki nie wygasające wykorzystałam jedynie w wysokości 83%. Wystąpiłam o przesunięcie tych środków. W ubiegłym tygodniu zaczął się remont drugiego piętra. Będzie to remont sal lekcyjnych, adaptacja mieszkania i łazienek. Został odnowiony blok B za środki, które przekazała Wyższa Szkoła Zarządzania Środowiskiem i przy pomocy pracowników z Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej. Od 1 września do końca grudnia uczniowie szkól leśnych będą mieli opłacaną praktyczną naukę zawodu ze środków ministerstwa.
p. U. Piotrowska – szkołę opuściło 8 oddziałów i tyle samo przyjęto oddziałów. Nie otwarto liceum dla dorosłych. Nie prowadzę już naboru do tej szkoły. Mam 5 oddziałów liceum ogólnokształcącego i 3 oddziały gimnazjum. W liceum średni liczba uczniów w klasie to 30-ro, a w gimnazjum 26. Nie utworzyłam żadnej klasy liceum profilowanego. I u mnie chyba już taka szkoła nie powstanie. Łącznie realizowanych jest 1064 godziny. W gimnazjum wprowadzona została czwarta godzina wychowania fizycznego. Ja również nie widzę żadnego zagrożenia jeżeli chodzi o realizację budżetu do końca roku. Na paragrafach związanych z wydatkami płacowymi i zakupem energii środków finansowych powinno mi wystarczyć. Na koniec sierpnia wykorzystałam środki na energię w wysokości 62%. Podczas wakacji ze środków własnych wymalowałam drugie piętro szkoły i dwie sale lekcyjne na pierwszym piętrze. W dalszym ciągu trwa remont dachu na szkole. Zostanie on zakończony w terminie do 25 września. Jest to termin oznaczony w specyfikacji przetargowej. Będę musiała także do końca roku przygotować salę na pracownię komputerową, którą mam otrzymać.
p. St. Łangowski – na dzień dzisiejszy mam 916 uczniów. W szkole są 33 oddziały i średnia liczba uczniów na oddział to 26 osób. Nie mam naboru do liceów profilowanych. Do żadnej klasy nie było kompletu uczniów. W klasach pierwszych mam 316 uczniów. Środków do końca roku powinno mi wystarczyć. Mam nadzieję, że otrzymam środki ze ZPORR-u. Z rzeczy, które udało mi się w szkole zrobić warto wymienić zmianę instalacji elektrycznej oraz założenie sieci internetowej. Dzięki temu w każdej klasie można podłączyć komputery. Przebudowywany jest budynek dydaktyczny. W trakcie jego remontu korzystamy z sal TCEZ. Złożyłem wniosek opiewający na kwotę 210 tys. zł. Jeżeli on wygra to wykonam salę audytoryjną. Zagrożenia w wykonaniu budżetu szkoły do końca roku nie widzę. Mam tylko problem z internatem. Ale mam pomysł na to jak temu zaradzić. Pierwszy to przerobienie go na hotel z jadłodajnią. Tam jest kuchnia więc są warunki do tego. Dodatkowo ten hotel byłby na 70-80 osób. A takiego hotelu u nas nie ma. Pokoje byłyby dwuosobowe z możliwością zamieszkania przez uczniów i studentów. Ten hotel byłby warsztatem dla liceum hotelarskiego, o którym myślę. Drugi pomysł. Mógłby być to dom studenta. Ale to wszystko wiąże się z kosztami. Trzeba jednak myśleć co dalej zrobić z internatem.
p. J. Przybysz – chciałem powiedzieć, że do gimnazjum przyszło więcej dzieci niż urodzony w tym roczniku. To znaczy, że przyciągnęliśmy chętnych także spoza terenu.
p. T. Okrzyński – w tej chwili mam 179 uczniów, ale ostatecznie ma ich być 182. Czekam jeszcze na orzeczenia w sprawie nauczań indywidualnych. Będzie u mnie w szkole 14 oddziałów. 47 nauczań indywidualnych. Razem z internatem realizować będę 1006 godzin, więcej o 100 godzin od roku ubiegłego.
p. K. Siniło – u Pana Okrzyńskiego jest niedoszacowanie wynagrodzeń. Środki zostaną przesunięte, aby zabezpieczyć te paragrafy.
p. T. Okrzyński – wynagrodzenia mam już zrealizowane w 67%. Poza tym budżet na wszystko powinien mi wystarczyć.
p. J. Przybysz – jeżeli chodzi o rozbudowę Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego to został rozstrzygnięty przetarg. Czekamy jeszcze na ewentualne odwołania. Doszliśmy, że jak będziemy budować to z salką gimnastyczną. Chcemy podwyższyć budynek dydaktyczny i tam zbudować salkę. Na takie rozwiązanie pozwalają nam przepisy, które mówią, że można poszerzyć inwestycję w ramach 20% kosztów całościowych. Obiekt ma zostać zbudowany w ciągu trzech miesięcy.
p. W. Smoczyk – mam 744 słuchaczy. Udało się nam otworzyć oddział w Śliwicach. Jest to liceum uzupełniające dla zasadniczej szkoły zawodowej. Myśleliśmy o uruchomieniu technikum rolniczego, ale nie było chętnych na ten kierunek. Średnia liczba słuchaczy na oddziała to 39 osób. Realizacja budżetu w płacach wynosi 61%. Powinno nam wystarczyć do końca roku. Wykorzystanie środków w paragrafach dotyczących energii wynosi 58%. Chciałbym zakupić samochód do nauki jazdy dla potrzeb szkoły. Koszt takiego samochodu to 35 tys. zł. W tej chwili muszę zakupywać takie usługi. Mam 62 godzin nauki jazdy tygodniowo własny samochód byłby niezbędny i jego zakup szybko by się zwrócił.
p. J. Przybysz – ważną rolę przy naborze do szkół odgrywa doradca zawodowy. My mamy takich doradców i oni jak widać dobrze realizują swoje zadania. Oddziałów lekcyjnych mamy w tym roku 131, mniej niż w roku ubiegłym. Ale uczniów jest więcej niż w roku ubiegłym. Otrzymaliśmy informację o możliwości pozyskania środków pozabudżetowych dla szkół. Przeprowadzone zostaną odpowiednie szkolenia w tym temacie. Dlatego też wyraziłem zgodę na wytypowanie w każdej ze szkół po jednej osobie, która zajmowałaby się pisaniem programów mających na celu pozyskanie tych środków.
 
Komisja wyraża pozytywną opinię w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVIII/183/2005Rady Powiatu Tucholskiego z dnia 23 czerwca 2005 roku w sprawie przyjęcia regulaminu określającego przyznanie i przekazywanie stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2005/2006.
 
p. K. Siniło – plan budżetu powiatu wzrósł po stronie dochodów i wydatków o 4.636.011 zł z tytułu wzrostu subwencji oświatowej i na dzień 30 czerwca wyniósł po stronie dochodów 37.524.382 zł, a po stronie wydatków 38.324.382 zł. Wykonanie za I półrocze po stronie dochodów wyniosło 54,63% w kwocie 20.500.522 zł, a po stronie wydatków 45,16% w kwocie 17.306.401 zł. Wydatki inwestycyjne wykonano w 49,63%, a wydatki inwestycyjne w 20,84%. Dochody własne zrealizowano w 66,26%, subwencje w 59,77%, a dotacje w 53,08%. Z tych wyliczeń wynika, że na koniec tego roku uda się na dochody zrealizować w 100%, a wydatki powinny zabezpieczyć potrzeby do końca roku. Chciałabym w tym roku wykupić obligacje i musze zapłacić ratę za obligacje. Patrząc na dzień dzisiejszy uda mi się to wszystko zrealizować. Mam także 3 mln zł wolnych środków, które lokuję na lokatach krótkoterminowych.
Przewodnicząca – po raz pierwszy mamy taką sytuację, że nie musimy martwić się o budżet. Patrząc analogicznie na ten sam okres w roku ubiegłym rozważaliśmy zaciągnięcie kredytu. To bardzo dobrze nam prognozuje.
Przewodnicząca podziękowała p. Skarbnik.
Wnioski Komisji:
W dziale 801 Oświata i wychowanie, w dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza, w dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego oraz w dziale 926 Kultura fizyczna
i sport Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Tucholskiego
nie wnosi uwag do sprawozdania z realizacji budżetu Powiatu Tucholskiego za I półrocze 2005 roku.
            Zdaniem Komisji nie występują w nim zagrożenia odnośnie stabilności i wykonania budżetu do końca 2005 roku.
Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej wnioskuje w imieniu Stowarzyszenia Rodziców Dzieci Specjalnej Troski o wystąpienie do Burmistrza Tucholi o ograniczenie słupkami parkingowymi placu przed obiektem, w którym obecnie funkcjonuje Stowarzyszenie. Plac ten jest wykorzystywany jako miejsce parkingowe. Uniemożliwia to wyjście na plac z dziećmi szczególnie w okresie wiosenno-letnim.
            Podczas wizyty w Stowarzyszeniu stwierdzono również, że niezbędne byłoby założenie krat na okna dachowe na budynku ze względy na kilkakrotne już próby włamań.
Przewodnicząca wobec braku dalszych pytań zakończyła posiedzenie Komisji.
Na tym zakończono protokół.
 
Protokołowała:                                                                       Przewodnicząca Komisji
 
Kinga Majer                                                                                     Anna Ziegler

metryczka


Wytworzył: Kinga Majer (12 września 2005)
Opublikował: Katarzyna Knieć (4 listopada 2005, 08:31:44)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1967