10

Protokół nr 10
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 10 września 2007 r.

Obecni na posiedzeniu wg listy obecności oraz p. Krzysztof Babiński – Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Aniela Czyżyk – dyrektor Zespołu Szkół Leśnych, p. Ireneusz Wesołowski – wicedyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych.

Tematyka posiedzenia:
1. Informacja z działalności Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Bydgoszczy, Oddział w Tucholi.
2. Informacja o funkcjonowaniu szkół rolniczych i leśnych.
3. Wypracowanie stanowiska w sprawie realizacji budżetu Powiatu za I półrocze 2007 r.
4. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.

Ad. 1.
Przewodnicząca – poprosiła o przedstawienie informacji na temat działalności Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
p. K. Babiński – poinformował, że rolnicy zaczęli otrzymywać pisma w sprawie opłat za materiał siewny. Wynika to z ustawy o ochronie prawnej odmian roślin. Rolnicy otrzymują druki pit, w których mają określić ile materiału siewnego zużyli. Opłaty wahają się w zależności od gatunku w granicach od 6 do 12 groszy za kilogram. Od tego roku nie ma dopłat do materiału siewnego. W związku z tym hodowcy rozpoczęli działania, aby środki za materiał siewny otrzymywać. Od pewnego czasu następuje stały wzrost zainteresowania kwalifikowanym materiałem siewnym. Od tego roku nie ma również dotacji do kontroli opryskiwaczy. Niektóre samorządy zdecydowały się na dofinansowywanie. Poinformował również, że pojawił się nowy szkodnik atakujący kukurydzę. Jest to stonka kukurydziana, która powoduje bardzo duże straty (dodatkowy materiał w załączeniu do oryginału protokołu).
Przewodnicząca – podziękowała za udział w posiedzenie. Poinformowała, że w miesiącu listopadzie odbędzie się debata rolnicza zorganizowana przez Komisję Rolnictwa i zaprosiła do udziału w niej.

Ad. 2.
Przewodnicząca – podziękowała za przybycie dyrektorom szkół. Poprosiła o przedstawienie krótkiej informacji o działalności, problemach po rozdzieleniu szkół i sprawach dotyczących bieżącej działalności szkół.
p. A. Czyżyk – poinformowała, że zgodnie z planem od 1 stycznia przyszłego roku szkoła ma przejść pod resort środowiska. W chwili obecnej prowadzona jest inwentaryzacja i podział mienia. Zespół Szkół Leśnych składa się z 16 oddziałów technikum leśnego i 1 oddziału szkoły policealnej. Do szkoły policealnej nie było w tym roku naboru. Do technikum leśnego zostały przyjęte 3 klasy pierwsze, tj. o jeden oddział mniej niż w roku ubiegłym. Obie szkoły mają wspólny problem dotyczący sali gimnastycznej. Mała sala gimnastyczna została zamknięta ze względów bezpieczeństwa. W internacie przeznaczono pomieszczenia, które mogą być zamienione na siłownię. Potrzebny jest remont całego skrzydła budynku, są problemy z doposażeniem sal.
p. I. Wesołowski – do Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych uczęszcza 615 uczniów. Do klas pierwszych przyjęto 7 oddziałów, w tym cztery rolnicze. Średnio w klasie jest 31,7 uczniów. Kończy się już remont części administracyjnej.  To jest bardzo potrzebne do prawidłowego funkcjonowania szkoły. Szkoła potrzebuje trzech dodatkowych sal. Ponadto brakuje pojazdu do dowożenia uczniów na zajęcia praktyczne. Szkoła posiada samochód marki Żuk, który znajdował się w Kamienicy. W dalszych planach jest uporządkowanie i rekultywacja podwórza od strony BGŻ.                                                 Poprosił, aby zwrócić uwagę przewoźnikom, aby realizowały dojazdy, ponieważ młodzież nie może korzystać z zajęć pozalekcyjnych, bo nie ma potem czym wrócić do domu.
p. A. Czyżyk – poinformowała, że jest problem z usytuowaniem przystanku przy ul. Nowodworskiego. Uczniowie przechodzą na zakręcie przez ulicę.
p. T. Zaborowski ¬-  poinformował, że prowadzono rozmowy z PKS, aby autobusy rano wypuszczały uczniów na ulicy Pocztowej. PKS nie chce się na to zgodzić, bo ulice są ciasne i byłby problem z przejechaniem i wyjechaniem.
p. K. Łukaszewicz – zaproponował, że autobus na ul. Nowodworskiego mógłby zatrzymywać się przed szpitalem lub za przejściem dla pieszych koło BGŻ.
p. T. Zaborowski – poinformował, że są prowadzone rozmowy, aby pozyskać dwie dodatkowe sale. W tej chwili jest to mieszkanie 100 metrów, w którym mieszka jedna pani.
p. K. Łukaszewicz – stwierdził, że przed rozdziałem szkół były jakieś pojazdy. Co się z nimi stało ?
p. I. Wesołowski – na  stanie szkoły był żuk, który się popsuł. Teraz jest żuk z Kamienicy.
p. K. Łukaszewicz – nastąpiło przekazanie pracowni chemicznej do Zespołu Szkół Leśnych.
p. A. Czyżyk – pracownia chemiczna mieści się na piętrze w Zespole Szkół Licealnych i Agrotechnicznych. W Zespole Szkół Leśnych zaistniała konieczność przygotowania pracowni.
p. K. Łukaszewicz – w związku z rozdzieleniem szkół przez cały czas są ponoszone koszty. Trzeba przeprowadzać kolejne remonty.
p. T. Zaborowski – nie ma jeszcze ostatecznej decyzji o przypisaniu pozostałych pojazdów do Zespołu Szkół Leśnych. Remonty w szkole toczą się od 1997 roku przez cały czas.
p. K. Łukaszewicz – mówi się, że technikum leśne jest oczkiem w głowie. Patrząc po naborze, zastanawia się, czy nie należy też eksponować szkoły rolniczej.
p. K. Siniło – stwierdziła, że zagrożeniem dla budżetu jest przekazanie Zespołu Szkół Leśnych bez zobowiązań. W zapisie porozumienia nie ma uwarunkowania dotyczącego wypłat trzynastych pensji w przyszłym roku. Jeżeli ta wersja porozumienia będzie ostateczną, to w przyszłym roku będzie około 250.000 zł nienależnych  środków do zabezpieczenia w budżecie powiatu.
p. T. Zaborowski – słyszał opinie, iż dobrze się stało, że te szkoły zostały rozdzielone. Dodał, że wszystkie pojazdy mają zostać przy Zespole Szkół Licealnych i Agrotechnicznych.
p. A. Czyżyk – poinformowała, że Zespół Szkół Licealnych i Agrotechnicznych znajduje się w wyremontowanych pomieszczeniach, natomiast Zespół Szkół Leśnych mieści się w części nie remontowanej. Jedno skrzydło jest zagrożone, a szkoła w tej chwili jest w zawieszeniu.
p. T. Zaborowski – stwierdził, że gdyby nie wróciła sprawa przekazania technikum leśnego Ministerstwu Środowiska, to zapewne byłyby już decyzje o budowie sali gimnastycznej. W RPO zaplanowano, że w 2009 r. rozpocznie się budowa sali gimnastycznej.
p. K. Łukaszewicz – poprosił, aby radni mogli zapoznać się z projektem porozumienia w sprawie przekazania szkoły przed jego podpisaniem.
Przewodnicząca – stwierdziła, że wszystkim zależy na tym, aby te szkoły funkcjonowały prawidłowo.

Komisja wypracowała następujący wniosek: wystąpić do PKS o przesunięcie przystanku autobusowego zlokalizowanego na ul. Nowodworskiego (naprzeciwko Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych) za przejście dla pieszych w stronę ulicy Świeckiej lub przed szpital.

Ad. 3.
p. K. Siniło – przedstawiła informację o realizacji budżetu w I półroczu 2007 r. Stwierdziła, że za I półrocze 2007 roku dochody budżetu powiatu planowane w kwocie 40.966.222,00 zł zostały wykonane w 59,07 % w kwocie 24.199.581,19 zł tj. w stopniu zadowalającym. Kwotowo uzyskane dochody są wyższe, od dochodów uzyskanych w I półroczu roku ubiegłym o 2.563.443,36 zł. Dochody własne planowane do osiągnięcia w 2007r w kwocie 7.309.649,00 zł (bez porozumień) zostały wykonane w I półroczu na sumę 3.943.059,40 zł tj. w 53,94 % planu rocznego, są wyższe od analogicznego okresu roku ubiegłego o 707.430,91zł. Dochody pochodzące z budżetu Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych środków zagranicznych planowane na rok 2007 w kwocie 690.940,00 zł, wykonano w 61,82% tj. w kwocie 427.169,46 zł. W strukturze dochodów największy udział mają subwencje 70,48%, dochody własne 16,30%, dotacje 13,22%. Wydatki po zmianach budżetowych planowane w wysokości 42.466.222,OOzł zostały wykonane w I półroczu 2007 roku w kwocie 18.489.276,85 zł tj. w 43,54 % planu rocznego. Wydatki nie przekraczają 50% planu w związku z 6,03% stopniem realizacji inwestycji, których zwiększone wykonanie przewidywane jest na II półrocze 2007r. Ogólny wskaźnik realizacji wydatków niższy od 50% wynika również z niskiego wykonania remontów w oświacie odbywających się w okresie wakacyjnym. Wydatki wykonane w I półroczu 2006 roku były o 326.314,01 zł wyższe tj. w kwocie 18.815.590,86 zł. Na koniec czerwca 2007 roku wykonane dochody przewyższają wydatki o kwotę 5.710.304,34 zł. Z ogólnej kwoty wykonanych wydatków, wynoszącej 18.489.276,85 zł, 98,30% stanowią wydatki bieżące, a 1,70% wydatki majątkowe. Zaplanowane do realizacji do końca czerwca wydatki niewygasające w kwocie 450.000,00 zł zostały przyjęte do budżetu roku 2007 uchwałą Rady Powiatu; wykonanie remontów i budowy ronda w Gostycynie zostanie wykonane w II półroczu 2007r. W powiecie na koniec czerwca 2007., nie występowały zobowiązania przeterminowane. Kredyty bankowe i wyemitowane obligacje przez powiat na 30.06.2006 stanowią kwotę 5.133.333,98 zł. W I półroczu 2007r. Zarząd korzystając z upoważnienia udzielonego przez organ stanowiący nie udzielił poręczenia oraz nie zaciągnął kredytów i pożyczek. Korzystając z upoważnienia Rady Powiatu, Zarząd lokował wolne środki na wyodrębnionych rachunkach bankowych, oraz dokonywał spłat zobowiązań zgodnie z wcześniej zawartymi umowami. Wykonanie w oświacie dochodów z majątku to kwota 482.831,04 zł na zaplanowaną kwotę 830.185 zł tj. 58,16%, wskaźnik zadowalający. Wydatki w oświacie tj. w dziale 801 i 854 zaplanowane w kwocie 22.925.330 zł zostały wydane w I półroczu w kwocie 11.221.341,36 zł tj. w 48,94%. Dział 801 -48,11%, a dział 854 - 52,54%. Wykonanie powyżej 50% działu 854 spowodowane jest wykonaniem stypendiów do końca czerwca w 100%. Rolnictwo w budżecie to dwa działy 010 — Rolnictwo i łowiectwo, oraz dział 020 — Leśnictwo. Wykonanie dochodów w tych działach to dotacja w kwocie 21.000 zł na zaplanowane 30.000 zł na prace związane z klasyfikacją gruntów. oraz 70.159,64 zł pozyskane na ekwiwalenty na zalesianie. Wykonanie wydatków w tych działach to 69,85% w dziale 010 w kwocie 20.955 zł oraz 38,36% w dziale 020. Z tym że na rozdział 02001 dotyczący gospodarki leśnej na zaplanowane 200.000 zł na zalesianie wydano 70.354,04 zł a na nadzór nad gospodarką leśną rozdział 02002 na zaplanowaną kwotę 90.467zł.
p. T. Zaborowski – przedstawił informację o inwestycjach prowadzonych na drogach powiatowych. Poinformował, że wykonano podkłady geodezyjne na drogi w Śliwicach, drogę Żalno – Kęsowo, Cekcyn, Raciąż. Do końca września zostaną przygotowane podkłady na drogę Tuchola – Tleń. Na drogę Iwiec - Wełpin jest dokumentacja, ale jest nieuregulowany stan prawny dwóch działek. Ponadto wykonano chodniki w Lubiewie i Cekcynie. W chwili obecnej wykonywane są chodniki w Pruszczu, Bagienicy i Małej Klonii. 19 września nastąpi rozstrzygnięcie przetargu na położenie dywaniku asfaltowego na drodze Bruchniewo – Sucha. Na drogę przez Wieszczyce wykonano już dokumentację. Na drogę w Trutnowie trwają uzgodnienia dokumentacji. Poinformował również, że został rozstrzygnięty przetarg na budowę sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych. Wybrano ofertę najtańszą. Jedna z firm startujących w przetargu złożyła protest.

Po dyskusji Komisja nie wniosła zastrzeżeń do realizacji budżetu w I półroczu 2007 r. i 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących postanowiła zaopiniować ją pozytywnie.

Ad. 4.
1) projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu komercyjnego w 2007 r.
p. K. Siniło – do tej pory zaciągnięcie kredytu nie było konieczne. Taka potrzeba może zaistnieć w listopadzie.
p. K. Łukaszewicz – zapytał, czy jest szansa, że ten kredyt nie zostanie zaciągnięty.
p. K. Siniło – odpowiedziała, że procedura musi zostać rozpoczęta, ale nie wiąże się to jeszcze z tym, że ten kredyt na pewno zostanie zaciągnięty.

Komisja 4 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
2) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2007 r.
p. K. Siniło – poinformowała, że największą zmianą jest przekazanie środków w kwocie 467.000 zł na poradnie specjalistyczne. Jest to forma zwiększenia udziałów w spółce Szpital Tucholski. Ponadto Zarząd Powiatu zwraca się z prośbą o  zmianę budżetu w związku z wnioskiem Burmistrza Tucholi o ufundowanie sztandaru dla Wyższej Szkoły Zarządzania Środowiska. Powiat miałby partycypować w kosztach w wysokości 1500 zł. W związku z tym Zarząd proponuje również podjęcie uchwały w tej sprawie.

Komisja 4 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
3) projekt uchwały w sprawie przekazania z budżetu Powiatu Tucholskiego dotacji dla Gminy Tuchola
Komisja 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
4) projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/29/2007 Rady Powiatu Tucholskiego z dnia 9 lutego 2007  r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Powiatowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
p. K. Siniło – poinformowała, że na PFRON wpłynęły dodatkowe środki i zostały rozdysponowane zgodnie z zapotrzebowaniem.

Komisja 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
5) projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego w spółce „Szpital Tucholski sp. z o.o.
p. T. Zaborowski – ma wątpliwości co do celowości podwyższania kapitału, bo powiat pozbawia się wpływu na realizację przychodni specjalistycznych.

Komisja 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
6) projekt uchwały w sprawie darowizny na rzecz Gminy Tuchola nieruchomości będącej własnością Powiatu Tucholskiego położonej w Tucholi
p. T. Zaborowski – poinformował, że chodzi o przekazanie pomieszczeń w książnicy zajmowanych przez bibliotekę i pomieszczeń gospodarczych. Jest to propozycja Zarządu, która pozwoli zamknąć ten temat. Sala wykładowa i multimedialna pozostają nadal własnością powiatu.
p. K. Łukaszewicz – uważa, że sprawie należy się bliżej przyjrzeć. Na dzień dzisiejszy jest przeciwny temu rozwiązaniu.

Komisja nie wypracowała opinii w tej sprawie
7) w sprawie uchwalenia „Strategii rozwoju Powiatu Tucholskiego”
p. K. Łukaszewicz – w strategii znajdują się zapisy o imprezach w powiecie tucholskim. W 2012 roku ma się odbyć bardzo duża impreza Bractwa Kurkowego. Będzie to europejski zjazd strzelców kurkowych. Ma w niej uczestniczyć kilkanaście tysięcy ludzi. W tej strategii taka impreza powinna się pojawić.
p. T. Zaborowski – stwierdził, że można to ująć jako konkretny temat. Poprosił, aby wnioskodawca przemyślał do sesji, w którym miejscu to wpisać.

Komisja 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca – przypomniała, że w miesiącu listopadzie w planie pracy zaplanowano debatę rolniczą. Poprosiła, aby członkowie Komisji przemyśleli koncepcję i złożyli swoje propozycje. Zaproponowała, aby zaprosić poprzedniego Przewodniczącego Komisji Rolnictwa na następne posiedzenie. Następnie poinformowała, że uczestniczyła w dożynkach. Zaproponowała, aby w przyszłym roku zorganizować dożynki powiatowe. Należy na to przewidzieć środki w budżecie.
p. T. Zaborowski – poinformował, że w najbliższą środę odbędzie się Dzień Kukurydzy w Wieszczycach. Sprawa dożynek była już omawiana na posiedzeniu Zarządu. Poinformował, że uczestniczył w dożynkach wojewódzkich w Jabłonowie. Wieniec zaprezentowany przez KGW Stobno uzyskał III miejsce. W czwartek na sesji KGW otrzyma nagrodę z rąk Starosty.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:                                                         Przewodnicząca Komisji
        
Elżbieta Damasiewicz                                                      Aleksandra Kabat              

 

 

 

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (10 września 2007)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (12 listopada 2007, 14:28:43)

Ostatnia zmiana: Elżbieta Damasiewicz (22 listopada 2007, 08:53:58)
Zmieniono: poprawiono numerację

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1631