5


Protokół nr 5/2011
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki
w dniu 28 marca 2011 roku.
 
Obecni na posiedzeniu radni według listy obecności oraz zaproszeni goście: Pan Wiktor Metkowski – Wicestarosta Tucholski, Pan Jan Przybysz – Członek Zarządu, Pani Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, Pan Zenon Poturalski – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, Pani Anna Toby – p.o. Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi, Pani Aleksandra Myszka – Kierownik Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Tucholi.
 
Tematyka posiedzenia:
1.     Analiza planowanych inwestycji drogowych w 2011 roku Zarządu Dróg Powiatowych.
2.     Analiza finansowa wydatków i ocena funkcjonowania Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Tucholi.
3.     Analiza finansowa wydatków i ocena funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi.
4.     Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Posiedzenie Komisji odbywa się w siedzibie Zarządu Dróg powiatowych przy ul. Przemysłowej 6 w Tucholi. Przewodniczący otworzył posiedzenie i poprosił o zabranie głosu Pana Zenona Poturalskiego Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych.
 
Ad.1
Pan Zenon Poturalski przestawił informację na temat planowanych inwestycji drogowych w 2011 roku:
  • zostanie wykonany II etap przebudowy drogi 1026 C w miejscowości Cekcyn. Na ten cel została zaplanowana kwota 1 mln złotych, z czego 800 tys. z budżetu powiatu i 200 tys. udział samorządu gminnego,
  • przebudowa drogi 1009 C z udziałem środków z RPO (pozostała alokacja środków). Wartość zadania po przetargu 2.300.648.
  • przebudowa drogi na rzece Stążce  w Nowym Młynie na drodze 1026C. Na ten cel zostało zaplanowane 3 mln zł. Wystąpiliśmy o dofinansowanie tego zadania z rezerwy Ministerstwa Infrastruktury, Dofinansowanie wynosi zwykle ok. 50%. Na dziś nie ma decyzji ministerstwa. Decyzja powinna wpłynąć w maju.
  • przebudowa odcinka drogi 1036C Bruchniewo – Jania Góra. Na ten cel są zabezpieczone środki w wysokości 200 tys. zł i jest przygotowywana dokumentacja oraz przetarg.
  • przebudowy i odnowy dróg  oraz zadania chodnikowe. Są one obecnie realizowane jako inwestycje. Planuje się remontować następujące odcinki dróg: 1010C w Małej Komorzy oraz w Przymuszenie, 1006C Rosochatka – Śliwice, 1112C z Gostycyna do Wielkiej Kloni, 1027 C Zdroje - Zielonka. Planujemy wykonać te odcinki poprzez położenie cienkich  dywaników  na zimno. Wstępnie wyceniono koszt na 18 zł za m2. Mając na względzie ilość zaplanowanych środków na ten cel możliwe będzie wyremontowanie ok. 12 km dróg. Ponadto planuje się wykonać remont drogi 1031C we Wierzchlesie, lecz tam nie jest możliwe zastosowanie tej metody.
Są takie miejsca w powiecie, gdzie odcinki dróg się sypią i tam należy najpierw wykonać prace wymiany podbudowy. Tak jest np. w miejscowości Obrowo.
Przewodniczący – kiedy zakończą się prace łatania dziur po zimie?
p. Z. Poturalski – nie da się tych prac całkowicie zakończyć, bo stan wielu dróg jest bardzo zły. Dzięki zakupowi remontera można wykonać wiele więcej prac remontowych niż wcześniej i był to dobry zakup.
Przewodniczący  - chodzi mi o drogę w Przymuszewie?
p. Z. Poturalski – to miejsce nie jest najgorsze, są gorsze miejsca.
p. D. Gromowska – poinformowała, że uczestniczyła w ostatnim czasie w Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich i także były prowadzone rozmowy dotyczące dróg. Jeśli chodzi o nakłady to sytuacje są naprawdę różne. Niektóre powiaty mają bardzo duże nakłady na drogi, a inne wręcz przeciwnie, jednakże nie da się tego porównać, bo są to powiaty różnej wielkości.
p. M. Oller – jak wygląda sytuacja dróg w sąsiednich powiatach?
p. Z. Poturalski – nie da się tego jednoznacznie powiedzieć, bo nie wszystkie powiaty mają wykonane oceny stanu dróg.
p. D. Gromowska – jeśli chodzi o nasz powiat  to weszliśmy w duże projekty inwestycyjne np. „Bory Tucholskie – w labiryntach natury”, a w innych samorządach mogły być inne priorytety.
p. Z. Poturalski – poinformował, że w niektórych województwach Marszałkowie przeznaczali środki w dużej mierze właśnie na drogi, także powiatowe.
p. D. Gromowska - w różnych województwach było różne podejście do kwestii dróg i nie da się tego porównać, gdyż poziom dofinansowania także był zróżnicowany.
 
Przewodniczący podziękował za przedstawioną informację. Pan Zenon Poturalski opuścił posiedzenie komisji.
 
Ad. 2.
Przewodniczący poprosił o zabranie głosu Panią Aleksandrę Myszkę Kierownika Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie.

p. A. Myszka – poinformowała, że Ośrodek prowadzi 2 rodzaje działalności: poprzez umieszczenie osób w hostelu , gdy jest bezpośrednie zagrożenie dla osób doznających przemocy oraz usługi psychologiczne, prawne, psychiatryczne.  W tym roku z usługi hostelu skorzystało w 2010 roku 50 osób z 12 rodzin. Ośrodek nie ma rejonizacji i mogą w nim przebywać osoby z terenu całego kraju. W tym roku były to osoby z północy Polski. W tych sytuacjach często właśnie o to chodzi, by była to zmiana miejsca pobytu. Osoby są kierowane przez Ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, media np. Tygodnik Tucholski, czasami klientki zgłaszają się same. Dla klienta/klientki przeprowadza się rozpoznanie jakiej pomocy potrzebuje. Ta pomoc odbywa się przez różny okres czasu i czasami nawet trwa kilka lat. Pomoc prawna dotyczy różnych spraw. Ośrodek współpracuje z policją, i Ośrodkami Pomocy Społecznej. Zmieniła się ustawa o powstawaniu zespołów interdyscyplinarnych  w gminach i pracownicy ośrodka są także członkami tych zespołów.
p. K. Siniło – ośrodek jest finansowany w 100% z dotacji Wojewody.
p. M. Boliński – czy na przestrzeni kliku lat jest coraz więcej spraw?
p. A. Myszka – spraw jest coraz więcej, a wynika to z coraz większej świadomości o istnieniu takiej placówki jak nasz ośrodek.
p. D Kożuch – czy zdarza się, że osoby wracają ponownie do ośrodka?
p. A. Myszka – różne są sytuacje  i trudno to zmierzyć.  Niektóre osoby wiedzą czego chcą, ale są też osoby, które nie mają motywacji do zmiany sytuacji. Czasami też trzeba kierować sprawę do sądu.
p. M. Oller – jak długo osoby mogą przebywać w Ośrodku?
p. A. Myszka – do 3 miesięcy,  w wyjątkowych sytuacjach czas pobytu może zostać przedłużony.
p. M. Oller – czy osoby ponoszą jakieś koszty utrzymania? Jak to wygląda z posiłkami?
p. A. Myszka – pobyt jest bezpłatny. Czasami osobom tym pomagają Ośrodki Pomocy Społecznej przyznając zasiłek celowy. Klientki same gotują, opiekują się dziećmi i wykonują codzienne czynności. Otrzymują środki za zakup artykułów spożywczych.
p. M. Boliński – czy za klientkami idą środki z innych powiatów?
p. A. Myszka – nie, środki nie są przekazywane, ale możliwość przyjmowania osób jest ograniczona liczbą miejsc.
p. M. Boliński – czy była taka sytuacja, że zabrakło miejsc?
p. A. Myszka – nie było, staramy się jakoś zapewnić miejsce np. dostawiając łóżeczka.
 
Przewodniczący podziękował za przedstawiona informację .
Ad. 3
Przewodniczący poprosił o zabranie głosu Panią Annę Toby p.o. Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
p. A. Toby – poinformowała, że Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wykonuje zadania z ustawy o pomocy społecznej: m.in. kieruje osoby do Domu Pomocy Społecznej i do Domu Dziecka. Jest obecnie nacisk na to, by dzieci trafiały do rodzin zastępczych i dlatego PCPR pozyskało środki na szkolenia rodzin zastępczych i przeprowadziło szkolenia dla kandydatów na rodziny zastępcze. Są realizowane także zadania w zakresie wsparcia dla osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Środków niestety jest coraz mniej.  Do tej pory były realizowane wszystkie zadania. W tym roku pula środków jest mniejsza niż w ubiegłym roku i dlatego została wypracowana propozycja, by realizować tylko zadania pierwszej potrzeby czyli np. refundacja zakupu pieluchomajtek. Jest realizowany projekt „Coaching metodą aktywizacji społecznej i zawodowej”.  Jest realizowany także projekt systemowy, w ramach którego co roku są realizowane inne zadania. W ubiegłym roku te działania dotyczyły wsparcia dla wychowanków Domu Dziecka.
Przewodniczący – w ubiegłym roku było sporo wniosków dotyczących dofinansowania zakupu środków ortopedycznych i pomocniczych było rozpatrzonych negatywnie. Czy te wnioski są ponowione w tym roku?
p. A. Toby – ¾ wniosków zostało ponowionych. Będą one realizowane po uchwaleniu przez Radę Powiatu podziału środków PFRON na zadania. Jeśli chodzi o podział środków to jest propozycja by zrezygnować z działania w zakresie sportu i kultury oraz  zmniejszyć środki na turnusy rehabilitacyjne.
p. D. Gromowska – środki na turnusy rehabilitacyjne zostały ograniczone do najpilniejszych potrzeb i została zaplanowana kwota 50 tys. zł.
p. W. Metkowski – jest także propozycja zrezygnowania z dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, gdyż są to duże koszty.
Przewodniczący – czy zostały pozyskane jakieś środki zewnętrzne?
p. A. Toby – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie pozyskało środki na realizację projektu „Coaching  metodą aktywizacji społecznej i zawodowej”. Celem głównym projektu jest reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z Powiatu Tucholskiego poprzez zastosowanie przez  pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej coachingu oraz opracowanie i wdrożenie Indywidualnego Planu Działania przez klientów pomocy społecznej. Był realizowany projekt systemowy, którego celem w 2010 roku było wyposażenie młodzieży usamodzielnianej z placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz rodzin zastępczych w umiejętności niezbędne do podjęcia aktywności zawodowej. PCPR pozyskało środki na szkolenia dla nowych rodzin zastępczych. Dzięki projektowi udało się pozyskać 3 kandydatów na rodziny zastępcze niespokrewnione z dzieckiem. W chwili obecnej jest realizowany projekt „Wyjdź z domu czekamy na Ciebie.”. Projekt realizowany w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Rodziców Dzieci Specjalnej Troski w Tucholi. Różnorodne formy wsparcia mają na celu zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i zawodowym. W tej chwili są także przygotowywane projekty Podziałania 7.2.1 „Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym” w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy.
Przewodniczący podziękował za przedstawioną informację. Pani Aleksandra Myszka i Pani Anna Toby opuściły posiedzenie.

Ad. 4
Materiały sesyjne.
W sprawie projektu zmieniającego uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnienie osób niepełnosprawnych na rok 2011 głos zabrali:
p. K Siniło – zmniejszono środki z PFRON o ok. 119 tys. zł. i otrzymaliśmy 958.910,00 zł. Kwoty w uchwale zostały odpowiednio zmniejszone. Środki  zostały  rozdzielone na poszczególne zadania  m.in. dotyczące zakupu środków pomocniczych, gdzie zostaną zrealizowane wnioski, które nie zostały zrealizowane w roku ubiegłym. Na chwile obecną złożone wnioski już wyczerpują  otrzymaną kwotę.
W sprawie projektu uchwały dotyczącego zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2011 głos zabrali:
p. K. Siniło – są to zmiany wynikające ze zmniejszenia subwencji i dotacji, a także zwiększa się dochody w związku z nieotrzymaniem w 2010 środków z Urzędu Marszałkowskiego na realizację inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (zostanie to zrealizowane w 2011 r.). Zwiększa się także dochody z dzierżawy budynków szpitala. Obniżono  wydatki do wysokości roku poprzedniego oraz przyjęto dodatkowe środki w związku z projektem realizowanym przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
p. M. Oller – są zwiększone środki na realizację inwestycji w szpitalu, czy została podpisana umowa?
p. K. Siniło – zwiększenie dotyczy środków na realizację fosy i podjazdu dla karetek. Prace te  muszą zostać wykonane. Umowa jest przygotowana. Prace już trwają, ale nie zostało to jeszcze zapłacone.
p. M. Oller – kwota zmniejszenia dochodów na oświatę to 2.398.793,00 z czym to się równoważy?
p. K. Siniło – ze środkami pozyskanymi ze zwrotu podatku VAT.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej określenia zadań i wysokości  środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnienie osób niepełnosprawnych na rok 2011 (5-0-0).
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2011 (5-0-0).
 
W sprawie projektu uchwały dotyczącego przeznaczenia do sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Powiatu Tucholskiego położonej w Kamienicy głos zabrali:
p. Starosta – Zarząd podjął decyzję po spotkaniach z Gminą Gostycyn. Są także notatki z rozmów i wizji z osobami, które były zainteresowane tym obiektem, jednak z uwagi na sąsiedztwo tej nieruchomości zrezygnowały z dalszych działań. Jedną osobą zainteresowaną była także osoba duchowna, ale ona również nie zdecydowała się na wykorzystanie obiektu. W poprzedniej kadencji Gmina Gostycyn była zainteresowana nabyciem, ale cena była zbyt wysoka nawet  po obniżeniu wartości. W ostatnim czasie Zarząd spotkał się z Gminą Gostycyn dwukrotnie i Gmina Gostycyn taką ofertę złożyła.
p. M. Oller – Komisja Rewizyjna wypracowała wniosek na rzecz docelowego właściciela. utrzymanie tego budynku generowało koszty, m.in. koszt wynagrodzenia pracownika.
p. J. Przybysz – po dokonaniu sprzedaży nieruchomości, tego pracownika przejmie gmina Gostycyn.
p. D. Gromowska – Zarząd zamierza podpisać z gminą porozumienie, które zapewni, że gmina przez jakiś czas nie dokona sprzedaży tej nieruchomości na rzecz innego podmiotu za wyższą cenę.
p. D. Kożuch – trochę niska ta kwota.
p. M. Oller – jak wygląda to od strony prawnej?
p. D. Gromowska – na rzecz samorządu terytorialnego można dokonać sprzedaży za obniżoną kwotę na zasadach negocjacji.
p. W. Metkowski – informowaliśmy Gminę Gostycyn że mamy osoby chętne do nabycia tego obiektu i w tej sytuacji Gmina Gostycyn deklarowała, że się wycofa w tej sytuacji z przedstawionej propozycji. Ta kwota jest niska, ale trzeba się zastanowić czy znajdzie się nabywca w tej lokalizacji. Była propozycja Gminy, by rozłożyć płatność na 10 lat, a my wynegocjowaliśmy, że na 4 lata.
p. J. Przybysz – były też podjęte próby utworzenia w tym miejscu Centrum Edukacji Nauczycieli, ale nie udało się to również ze względu na lokalizację.
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w drodze bezprzetargowej  nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Powiatu Tucholskiego położonej w Kamienicy (2-0-3).
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu nieruchomości   Powiatu Tucholskiego (4-1-0).
 
W sprawie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Tucholi głos zabrali:
p. D. Gromowska – przeanalizowaliśmy zakresy czynności. Widzimy potrzebę przeorganizowania urzędu. Jest proponowana likwidacja Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych i część zadań wydziału przejmie Wydział Promocji oraz będzie stanowisko do spraw pozyskiwania środków zewnętrznych. Kończy się realizacja projektu „Bory Tucholskie – w labiryntach natury”. Do pozostałych projektów będą powoływane zespoły zadaniowe. Te same zadania powtarzają się w zakresach czynności u różnych osób. W poprzednim regulaminie były błędy w schemacie, jeżeli chodzi o podległość służbową.
p. M. Oller – jak powstają zespoły zadaniowe?
p. D. Gromowska – zespoły zadaniowe są powoływane w zależności od zakresu działania i tematyki projektu.
p. M. Oller – kto będzie realizował rozliczanie? Czy wcześniej także były zespoły zadaniowe?
p. W. Metkowski – były zespoły zadaniowe, ale zakresy czynności były tożsame z zadaniami w zespole. Będą oszczędności, bo otrzymają zakresy czynności na czas realizacji projektu.
p. D. Gromowska – radcy prawni i audytor wewnętrzny będą na umowach cywilnych.
p. W. Metkowski – ok. 67 tys. oszczędności.
p. D. Kożuch – czy będzie to się wiązało ze zwolnieniami?
p. D. Gromowska – tak, ale zostanie to przeanalizowane po przyjęciu regulaminu.
p. W. Metkowski - będą oszczędności w tytułu finansowania wynagrodzeń niektórych pracowników w całości lub w części z projektów. Są 3 sposoby wykorzystania środków na zarządzania projektem: finansowanie wynagrodzenia, dodatki specjalne, karty pracy.
p. M. Oller – powołuje się koordynatora, a co z innymi zadaniami tego pracownika? Poza tym nie widzę tutaj prawników?
p. D. Gromowska – prawnicy są poza strukturą, gdyż będą na umowach cywilnych.
p. W. Metkowski – są osoby, które realizują projekty w ramach swoich zakresów czynności.  Otrzymają wówczas zakres czynności do realizacji konkretnego projektu.  Są także w starostwie osoby zatrudnione tylko na czas realizacji projektu. Niektórzy pracownicy będą przesuwani na inne stanowiska.
p. M. Oller – czy 1 prawnik będzie obsługiwał powiat?
p. D. Gromowska – przeprowadziliśmy rozmowy z 2 prawnikami i z Panią audytor.
p. W. Metkowski –zarówno prawnicy jak i audytor wyrazili zgodę na zmianę formy umów.
 
Sprawy bieżące.
p. Z. Grugel – jak wygląda sprawa  gospodarza na polu biwakowym w Woziwodzie?
p. W. Metkowski – wszystkie pola biwakowe są realizowane jako jedno całe zadanie. Do 15 kwietnia mają zostać zakończone prace. Następnie musi nastąpić ich odbiór. Dopiero wtedy mogą być podejmowane działania w zakresie przekazania pól biwakowych w zarządzanie jednostce powiatowej. Zgodnie z interpretacją Urzędu Marszałkowskiego Starostwo nie może pozyskiwać dochodów z wybudowanych obiektów, natomiast dochody może uzyskiwać jednostka organizacyjna powiatu.
p. Z. Grugel – obawiam się, że może być problem w majowy weekend.
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji Finansów i Gospodarki.
 
Na tym zakończono protokół.
 
Protokołowała:                                                                          Przewodniczący Komisji
 
Katarzyna Puczyńska                                                                     /-/Marek Boliński
 

metryczka


Wytworzył: Katarzyna Puczyńska (28 marca 2011)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (30 czerwca 2011, 08:50:04)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2026