VI sesja Rady Powiatu Tucholskiego



Zapytania i interpelacje zgłoszone podczas VI sesji Rady Powiatu Tucholskiego,
która odbyła się 31 marca 2011 roku

Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Pruszak
  • zwrócić się do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu o interwencję w Polskich Liniach Kolejowych dotyczącą modernizacji dwóch odcinków linii kolejowych na linii 201 tj. 1,7 km ograniczenie do 30 km/h oraz 1,0 km ograniczenie do 40 km/h pomiędzy stacjami Stronno i Maksymilianowo;

Wiceprzewodniczący Rady Zbigniew Grugel
  • zwrócił się do pani Starosty i do Zarządu, abyśmy nie przeoczyli pewnego momentu. Są zbierane informacje na temat przebudowy czy modernizacji drogi 240 przebiegającej przez miasto Tuchola. Wszyscy wiemy, że budowa obwodnicy to jest zadanie, które nie może być zrealizowane w najbliższej perspektywie czasowej. Śmiało można powiedzieć, że ta obwodnica nie powstanie w najbliższych czterech latach. To wcale nie znaczy, że w tych czterech latach nie mogą być poczynione pewne prace związane z jej zaprojektowaniem, ustaleniem przebiegu itd. Mieszkańcy Tucholi mają tą świadomość, że Tuchola jest rozjeżdżana. Najlepiej o tym świadczy fakt, że po ulicy Warszawskiej dziennie porusza się 12 tysięcy pojazdów. Obrazowo można powiedzieć, że jest to jeden pojazd na jednego mieszkańca Tucholi. Tuchola liczy sobie też 12 tysięcy mieszkańców. W każdym dniu w każdą dobę, każdy z nas jest rozjeżdżany przez jeden pojazd. Mieszkańcy obawiają się, że projektowanie modernizacji tej drogi 240 zostanie wykonane w takiej wersji mikro, a mieszkańcy odczuwają taką potrzebę, aby ta modernizacja została wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami dla drogi o takim natężeniu ruchu. Zatem oczekują, aby były zaprojektowane lewoskręty i to poczynając od osiedla w Rudzkim Moście, ale również lewoskręt powinien być wybudowany przy ul. Pocztowej, Karasiewicza. To są rzeczy, które czynią ruch bezpieczniejszy i płynniejszy. Może wreszcie byśmy się doczekali, aby studzienki były na poziomie jezdni, a nie powyżej lub poniżej. Jeździmy po Europie i wiemy wszyscy, że to jest możliwe. Może wtedy będziemy się również zaliczać do Europy. Jest również takie oczekiwanie społeczeństwa, aby jezdnia była wykonana z cichej nawierzchni. Okazuje się, że nawierzchnie też bywają różne. Te, które są w miastach to są tzw. nawierzchnie ciche. Mieszkańcy również oczekują, aby były skrzyżowania w formie rond i to przynajmniej na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i Nowodworskiego czy Chojnickiej z drogą na Czersk. Tam już trudno się włączyć do ruchu. Wiele razy podnosił, aby pojawiła się sygnalizacja świetlna, która by usprawniała przejście z tej części miasta gdzie mieszkamy do tej części miasta gdzie handlujemy. Chodzi o to, aby to przejście było bezpieczniejsze. Dostawał już odpowiedzi w rodzaju, że chyba pan radny Grugel nie chce, aby samochody stawały pod jego oknem i gdyby ruszały. Prosi, niech pod żadnym oknem nie stają te pojazdy, niech ruch będzie płynny, ale również bezpieczny. Dlatego prosi panią Starostę, aby z tą interpelacją nie występowała do lokalnych władz, tylko wyżej;
  • zaprosił na demonstrację, którą organizuje Stowarzyszenie SOS 8 kwietnia o godzinie 16.00. Planowany jest przemarsz od Centrali Nasiennej ulicą Cegielnianą, Warszawską, Główną, Lipową na rynek. Nie jest to demonstracja przeciwko komukolwiek, Burmistrzowi czy przeciwko Staroście. Jest to zaprezentowanie naszej determinacji w dążeniu do jak najszybszego pobudowania obwodnicy z prawdziwego zdarzenia, która omijałaby wieś Bladowo i osiedle Rudzki Most. Mieszkańcy mają do tego prawo. Droga 240 jest drogą wojewódzką. Jej modernizacja, w tym również budowa obwodnicy jest zadaniem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Do pana Marszałka kierujemy nasze oczekiwania zarówno jeśli chodzi o sposób modernizacji obecnego przejścia jak i budowę obwodnicy. Żadne z nas, Pań i Panów radnych, nie wyłączając pana Burmistrza i Panią Starostę nie może powiedzieć, że nas obwodnica nie dotyczy, że ja nie miałem jej w swoim programie wyborczym, bo w programie wyborczym mają nasi mieszkańcy takie oczekiwania. My jesteśmy również po to, aby te oczekiwania realizować. One nie są na wyrost. To są niezbędne rzeczy, o których wykonanie powinniśmy wykazać maksimum staranności i zapobiegliwości;

Radna Małgorzata Oller
  • zapytanie do Zarządu Powiatu. Czy coś wiadomo Zarządowi na temat drogi 240 i obejścia miejscowości Płazowo? Zapoznała się z mapą przebiegu drogi wojewódzkiej, której właścicielem władającym jest pan Marszałek. Dotyczy to remontu, o którym pan radny wcześniej się wypowiadał. Na tej mapie jest zaznaczone obejście miejscowości Płazowo. Pytanie zmierza ku temu: jak się mają czynności dotyczące obejścia miasta Tucholi, a na jakim Płazowa?

Radny Piotr Mówiński
  • zadał pytanie dotyczące realizacji modernizacji i rozbudowy szpitala. zapytał, czy realizowana jest umowa wiążąca płatnika, czyli powiat z bankiem i wykonawcą, dotycząca terminowego realizowania płatności w stosunku do podwykonawców. Jest to jeden z elementów, który może powodować opóźnienia w czasie trwania inwestycji;

Radny Marek Boliński
  • jakie skutki finansowe poniesie lub poniósł już powiat wskutek wyboru przez poprzedni Zarząd droższej oferty na wykonanie ścieżek rowerowych. Tańszy wykonawca odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej. Sprawę wygrał. Czy wiadomo już jakie koszty powiat w związku z tym poniesie ? Chodzi o koszty zastępstwa w Krajowej Izbie, wadium, które w przypadku gdy powiat przegrywa, musi zapłacić;

Radny Wojciech Kociński
  • interpelacja dotyczy miejscowości Komorza. Są to przepusty przy posesjach pana Lecikowskiego, pana Hafke i pana Kolasy Dotyczy to drogi Wielka Komorza – Mała Komorza. Tam są zalewane posesje. Dla nich to są bardzo ważne interpelacje;
  • przy posesji w miejscowości Wielka Komorza 7 pan prosił, aby zwrócić się do Zarządu Dróg Wojewódzkich o ustawienie barierek ochronnych, ponieważ po każdym wyremontowaniu jego elewacji, ta elewacja jest niszczona, zalewana, ochlapana błotem;

Radny Wojciech Kroplewski
Zarówno na te zapytania i interpelacje jak i na każde następne w ciągu tej kadencji prosi o udzielanie odpowiedzi na piśmie:
  • pierwsze zapytanie kieruje do pana mecenasa Sobieckiego. Prosi o odpowiedź na piśmie, czy brak uzasadnienia do projektów uchwał w formie pisemnej, a obecne uzasadnienie w formie ustnej jest istotnym naruszeniem Statutu Powiatu i nie pozwala procedować tych uchwał na posiedzeniu Rady;
  • dwie interpelacje odnoszą się do drogi Lińsk – Śliwice. Jedna już padła, ale ponieważ zaistniały nowe okoliczności pozwala sobie znów ją podać. Dotyczy ona wycinki drzew na drodze Lińsk – Śliwice, bardzo istotnej dla mieszkańców Powiatu głównie ze względu na bezpieczeństwo. W czasie ubiegłej sesji zadał pytanie pani Staroście. Odpowiedzi na piśmie nie dostał, więc zacytował jej odpowiedź, której udzieliła mu ustnie: „Co do interpelacji Pana Wojciecha Kroplewskiego, dotyczącej wycinki wszystkich drzew przy drodze Lińsk-Śliwice sprawę tę rozpatrzymy najpierw na Zarządzie. Jest to dość poważna sprawa i mamy też osoby, które protestują przeciwko wycince drzew. Są bardzo zaangażowane w dbanie o zieleń, o przyrodę także tę sprawę będziemy jeszcze dyskutować.” W międzyczasie dosyć spora grupa mieszkańców Gminy Śliwice z własnej inicjatywy przygotowała petycję do Zarządu Dróg Powiatowych, która jak myślę trafiła także do Zarządu Powiatu. Około 300 osób podpisuje się pod prośbą o wycinkę drzew. Nie spodziewał się, że swoją interpelacją odda przysługę. Gdy zadawał interpelację trwała wycina przy drodze Lińsk – Śliwice. Po zadaniu interpelacji ta wycinka została przerwana, panowie zwinęli sprzęt i zostawili wyrąbane drzewa. Być może jest to zbieg okoliczności, więc ponawia interpelację. Z drugiej strony jest tutaj 300 osób. Rozumie, że można być przeciw wycinaniu drzew, ale chciałbym poznać argumenty przeciwników;
  • druga interpelacja dotyczy także tego terenu. Składają ją także mieszkańcy, którzy też podpisali się pod tą interpelacją, a którzy zostali wywłaszczeni ze swojej ziemi. Pod budowę drogi Lińsk – Śliwice dokonano na podstawie spec ustawy wywłaszczenia gruntów przyległych do pasa drogowego. Rzecz jest skandaliczna, bo dokładnie 28 grudnia ubiegłego roku właścicielem został powiat. Jest tam adnotacja w Księdze wieczystej, a rolnicy do tej pory nie otrzymali ani złotówki. Jakie to czasy przypomina, słowa same się nasuwają. Mieszkańcy zwracają się za jego pośrednictwem, ale pewnie nie tylko, o udzielenie odpowiedzi, w jakim terminie mieszkańcy Gminy Śliwice, którym odebrano grunty pod przebudowę drogi powiatowej Lińsk – Śliwice otrzymają odszkodowanie. Odbiera to jako lekceważenie tych mieszkańców. Pomijając to, że odbyło się to w drodze spec ustawy, ci mieszkańcy nawet i bez tego te grunty pewnie by odsprzedali. Sprawa jest naprawdę dla nich istotna. Poprawi to w znakomity sposób bezpieczeństwo na tej drodze. Kiedy oni występują z kolei jako pokrzywdzeni z prośbą o wycinkę drzew ta wycinka nie ma miejsca dalej;

Radny Jerzy Kowalik
  • 21 marca odbyła się w Książnicy Tucholskiej konferencja. Dowiedział się o tym ze strony internetowej. Jej celem było omówienie proponowanych zmian w systemie oświaty oraz przedstawienie projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym, kompleksowym  wspomaganiu szkół”. Tam w tej informacji jest zawarte takie stwierdzenie, że w konferencji wzięli udział przedstawiciele środowisk oświatowych Powiatu Tucholskiego. Od przedstawicieli związków zawodowych dostał informację, że nie zostały one na tą konferencję zaproszone. Temat jest ciekawy w związku z wieloma czekającymi nasze środowisko nauczycielskie zmianami. Sygnał do Zarządu, aby w przyszłości te środowiska na tych konferencjach nie były pomijane;
  • ze strony internetowej często się dowiaduje, niestety często po fakcie o imprezach, które są organizowane przez szkoły i inne placówki edukacyjne naszego Powiatu. Jako członek Komisji Edukacji, Kultury  i Kultury  Fizycznej chciałby w nich uczestniczyć, a przynajmniej o nich wiedzieć wcześniej, szczególnie o tych, które mają charakter otwarty. Życzyłby sobie, aby taka informacja do niego wcześniej dochodziła;

Przewodniczący Rady Michał Mróz
  • sprawa dotyczy odcinka drogi Gostycyn – Piła. Jest to droga powiatowa. Wiąże się to z tym przeglądem, który dokonała pani Starosta. Dotyczy to rzeczywiście nieuregulowanych spraw odwodnień poboczy, które mają istotny wpływ w okresie zimowym. Topniejący śnieg i zalegająca woda nawet powyżej powierzchni jezdni powoduje wyciek wody na jezdnię, do tego dochodzi okresowa zmarzlina rozsadzając nawierzchnię. Nawet przy najlepiej wyprofilowanej jezdni zawsze ta woda będzie wsiąkać i wnikać w nawierzchnię, powodując całkowite rozszczelnienie tej jednorodnej masy. Prosi, aby tej sprawie pod tym kątem się przyjrzeć.

metryczka


Wytworzył: Radni Powiatu Tucholskiego (31 marca 2011)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (22 sierpnia 2011, 12:22:33)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1937