XIV sesja Rady Powiatu Tucholskiego


Informacja o sposobie realizacji interpelacji złożonych
podczas XIV sesji Rady Powiatu Tucholskiego
w dniu 3 lutego 2012 roku.
 
Pan Andrzej Pruszak – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu
  • Chciałby, aby wystąpić do Wójtów i Burmistrza, by podczas zebrań wiejskich, które będą się odbywać, zwrócili uwagę na numerację domów i na tabliczki z numerami domów, które powinny się także pojawić przy zjazdach do posesji z głównej drogi. Po remontach często brak tych numerów. Przykładem jest miejscowość Przy Szosie Bydgoskiej, gdzie zabudowania są oddalone od szosy i są poszczególne zjazdy. Gdy nie ma tam tych numerów, a Pogotowie ma szybko dojechać, to wtenczas trzeba szukać.
    Zarząd Powiatu w tej sprawie poinformował, że problem uzupełnienia numeracji nieruchomości został poruszony podczas obrad Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Tucholskiego w dniu 28 grudnia 2011roku. W powyższej sprawie przekazano do Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Tucholskiego pismo z prośbą o spowodowanie wyegzekwowania przepisów prawnych dotyczących obowiązku umieszczania tabliczek z numerem porządkowym na ścianie frontowej budynków.
  • Mieszkańcy Okonin Nadjeziornych proszą, aby rozważyć możliwość wykonania modernizacji drogi Lińsk – Okoniny Nadjeziorne technologią na zimno. Myśli, że ta technologia sprawdziła się na przykładzie Rosochatki.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu poinformował, że podziela zdanie mieszkańców odnośnie wykonania prac utrzymaniowych na drodze powiatowej 1016C Lińsk – Okoniny Nadjeziorne. Jeżeli Powiat będzie dysponował środkami finansowymi prace takie zostaną przeprowadzone.
  • Prosi o naprawę szczeliny na przejeździe kolejowym w Śliwicach, gdyż jest tam pułapka dla rowerzystów; to jest koniec ul. Dworcowej. Podał jeden z przykładów. Jechał tam rowerzysta, trafił kołem w tę szczelinę i przeleciał przez kierownicę. Na szczęście nic się nie stało, bo był to młody człowiek. To jest przejazd kolejowy, więc raczej trzeba będzie się zwrócić do PLK.
    Zarząd Powiatu w tej sprawie poinformował, że jak tylko pozwolą na to warunki pogodowe niebezpieczne miejsce na wskazanym przejeździe kolejowym w ciągu drogi powiatowej 1017C zostanie natychmiast usunięte.
 
  • Chciałby, aby zwrócić się do Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody o eksmisję bobrów z drogi za Lipową w kierunku Czerska. Podniósł się tam poziom wody o co najmniej pół metra i podmywa drogę. Jednocześnie chciałby prosić Zarząd o skontrolowanie tego odcinka i rozważenie możliwości remontu.
    W powyższej sprawie Zarząd Powiatu wystąpił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poinformowała, że w przypadku wystąpienia szkód związanych z podmywaniem drogi publicznej, wynikającym z działalności bobrów możliwe jest również uzyskanie decyzji na rozbiórkę i niszczenie tam oraz żeremi bobrowych, które w pierwszej kolejności należy rozpatrzyć jako wariant alternatywny względem odstrzału. Jednocześnie w przypadku możliwości niszczenia obiektów infrastruktury skuteczniejsze od działań doraźnych (w tym odstrzału osobników bobra) wydaje się być podjęcie działań zabezpieczających, np. w postaci zakładania rur przelewowych na tamach oraz zabezpieczeń mechanicznych w obrębie podmywanej drogi. W uzasadnionych przypadkach na tego typu działania istnieje możliwość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.

Pani Anna Ziegler – radna

  • Zgłosiła interpelację w sprawie drogi wojewódzkiej nr 237. Jest to droga łącząca dwie drogi krajowe, czyli tą biegnącą przez Mąkowarsko i tą biegnącą przez Tucholę. Uważa, że jest to droga o dość sporym znaczeniu, ponieważ łączy nasz Powiat ze stolicą Województwa. Droga ta była częściowo remontowana np. na odcinku Gostycyn – Pruszcz, czy częściowo w miejscowości Łyskowo. Natomiast odcinki, które pozostały, czyli łączące Gostycyn z Łyskowem czy odcinek, który przebiega przez wieś Pruszcz są bardzo mocno zdewastowane. Jest mnóstwo sklejeń i dziur, co powoduje że jedzie się tam po prostu bardzo ciężko i niebezpiecznie. Całe szczęście, że zima nas oszczędza i nie będzie pęknięć przy tych klejeniach. Nie wiadomo jednak, jak będzie dalej.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu wystąpił do Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Zarząd Dróg Wojewódzkich poinformował, że droga wojewódzka Nr 237 łączy drogę krajową Nr 22 w Czersku z drogą krajową Nr 25 w Mąkowarsku. W roku 2011 na drodze Nr 237 przebudowany został most nad Wielkim Kanałem Brdy w m. Legbąd. Zostało wykonane też powierzchniowe utrwalenie nawierzchni na łącznej długości ok. 1 km. W roku 2012 do realizacji planowany jest remont  przepustu w m. Pruszcz. Ze względu na ograniczone możliwości finansowe, pozostałe działania przewidziane w 2012r. na drodze wojewódzkiej Nr 237 prowadzone będą w ramach bieżącego utrzymania dróg.

Pan Piotr Mówiński – radny

  • Ma uwagi od osób mieszkających przy ul. Nowodworskiego w Tucholi; to jakby wylot na ul. Warszawską. Jest to skrzyżowanie, które docelowo powinno być zakończone jakimś rozwiązaniem komunikacyjnym, być może rondem. Po wyremontowaniu tej drogi niektórym kierowcom udaje się rozwijać tam bardzo duże prędkości, co stanowi zagrożenie m.in. rano i popołudniu w okolicach godz. 14:00 dla dzieci, które wędrują tamtędy do licznych szkół, bo ten teren jest troszeczkę odcięty. Myśli, że jakieś niszczenie nawierzchni w postaci „śpiących policjantów” nie bardzo wchodzi w rachubę, ale chociaż ustawienie znaku „Agatka” zwróciłoby uwagę kierowców. Wie, że jest to droga gminna. Wnosi, aby Zarząd wystąpił do Burmistrza o ustawienie znaku „Agatka”, żeby chociaż zasygnalizować, że przemieszczają się tam dosyć masowo dzieci.
    W powyższej sprawie Zarząd Powiatu wystąpił do Burmistrza Tucholi. Burmistrz poinformował, że opracowano projekt zmian w stałej organizacji ruchu w związku z zakończeniem inwestycji pn. Przebudowa ulic Nowodworskiego i Świeckiej w Tucholi – głównej miastotwórczej arterii samochodowo-pieszej. Projekt zaopiniowany został pozytywnie przez organy do tego właściwe. Zgodnie z uregulowaniem zawartym w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2003 roku, nr 220, poz. 2181 z późn. zm.) dodatkowe oznakowanie przejść dla pieszych znakiem T-27 „Agatka” umieszcza się przy przejściach w bezpośrednim sąsiedztwie wyjść z obiektów, do których uczęszczają dzieci w wieku od 7 do 15 lat. W związku z powyższym znak T-27 „Agatka” umieszcza się przy przejściach w bezpośrednim sąsiedztwie wyjścia z zespołu szkół znajdujących się przy ul. Nowodworskiego 9-13.
  • Mimo, że było to omawiane na Komisji Zdrowia, to zwraca się z apelem do Zarządu Powiatu, aby podjął działania związane z Zarządem Spółki „Szpital Tucholski”, by w przychodniach specjalistycznych, szczególnie w Przychodni Chirurgicznej, tam jest też Poradnia Psychiatryczna, podnieść temperaturę. Tak żeby pacjenci mogli, przynajmniej przy minimum komfortu, oczekiwać na wizytę u lekarza. Temperatury spadają tam w tej chwili do 11°C, co grozi zamknięciem tych przychodni, jeżeli chodzi o przepisy. A przy takiej aurze ludzie muszą korzystać z tych usług. Ta temperatura byłaby więc konieczna do podniesienia.
    W tej sprawie Zarząd wystąpił do Prezesa Zarządu Spółki z o.o. „Szpital Tucholski” w Tucholi. Prezes udzielił odpowiedzi, że w związku z bardzo dużymi mrozami na początku miesiąca lutego i spadkami temperatury zewnętrznej nocą poniżej -20 stopni, w dniu 6 lutego br. poradnię chirurgiczną przeniesiono czasowo do pomieszczeń izby przyjęć, a gabinet USG dogrzewany był przez całą dobę grzejnikiem olejowym.
  • Panie pracujące w rejestracji są narażone na przewiewy i mało komfortowe warunki pracy. Mówiono na Komisji Zdrowia, jak można by było to rozwiązać. Przypomina, że o tym mówił, gdy pół roku temu na sesji gościł Pan Pluciński. Pan Pluciński odniósł się do tego, że jest to aspekt psychologiczny, który można uwzględnić nie zakrywając zupełnie tych pań przesłonami niewidocznymi, ale myśli, że są możliwe jakieś przesłony, które umożliwiają zarówno widzenie osoby, z którą się rozmawia jak i kontakt werbalny.
    W tej sprawie Zarząd wystąpił do Prezesa Zarządu Spółki z o.o. „Szpital Tucholski” w Tucholi. Prezes poinformował, że w najbliższym czasie zostaną zamontowane dodatkowe drzwi oddzielające poczekalnię od komunikacji wejścia głównego. Od 27 lutego 2012r. rozpoczęła się też termomodernizacja części budynku Szpitala, która zdecydowanie wpłynie na poprawę komfortu termicznego w dobudowanych pomieszczeniach.
  • Wraca do tego, o czym mówił miesiąc temu. Radni uzyskali informację, że tego dnia, a nawet trochę wcześniej, wpłynął na ręce Zarządu audyt na temat inwestycji w Szpitalu. Mija blisko miesiąc i z tego, co wie, to będzie mógł dzisiaj szczęśliwie otrzymać ten dokument od Pani Starosty. Myśli, że to dosyć istotny dokument i warto żeby mogły się z nim zapoznać przynajmniej te osoby, które są zainteresowane sprawą.
    W powyższej sprawie poinformowano Pana Radnego, że audyt został przyjęty przez Zarząd Powiatu Tucholskiego. Swoje wyjaśnienia do audytu wnieśli branżyści i inwestor. Zarząd Powiatu odesłał audyt z uwagami w/w podmiotów. Audytorzy w piśmie z dnia 2 lutego br. nie wyrazili zgody na upublicznienie dokumentu do czasu ustosunkowania się przez nich do przedstawionych uwag.

Pan Jerzy Kowalik – radny

  • Interpelacja dotyczy też dwóch dróg, tj. ul. Nowodworskiego i ul. Świeckiej, które zostały przebudowane w porozumieniu partnerskim z Powiatem. To jest odcinek bodajże 1.200 metrów. Zwrócili się do niego niepełnosprawni mieszkańcy, że zniknęły oznakowania, dotyczące miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Obszedł ten cały ciąg i rzeczywiście żadnych miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych nie ma. To dotyczy szczególnie miejsca obok Banku Millenium, gdzie takowe oznaczenia były, a na dzień dzisiejszy ich nie ma. Pyta, czy Zarząd mógłby zwrócić się do Burmistrza czy Komisji, która zajmuje się oznakowaniem, żeby to uporządkować. Generalnie z miejscami dla osób niepełnosprawnych są problemy, bo jest ich bardzo niewiele. Są pewne normy mówiące o ilości miejsc dla osób niepełnosprawnych, ale uważa, że nad tym tematem należy się pochylić.
    W tej sprawie Zarząd wystąpił do Pana Burmistrza Tucholi z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie. Burmistrz poinformował, że w lutym br. na parkingu w okolicach Banku Millennium oznakowano jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych oraz że nowa organizacja ruchu na ul. Nowodworskiego przewiduje utworzenie trzech miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, których oznakowanie nastąpi w terminie do 30 kwietnia br.
  • Druga sprawa dotyczy 390.000 zł z rezerwy oświatowej, o których na sesji w listopadzie mówiła Pani Skarbnik, że zostaną przeznaczone na remont internatu ZSLiT. Pyta się, czy ta kwota na paragrafie w tej szkole już się pojawiła i czy w najbliższym czasie będzie ogłoszony przetarg i jaka jest właściwie sytuacja w tej sprawie. Orientuje się, że te pieniądze nie mogły być w zeszłym roku spożytkowane i bodajże przeszły na ten rok.
    Zarząd Powiatu w powyższej sprawie przekazał Panu Radnemu informację, że środki zostały przyjęte w planie wydatków w 2011r. Podstawą gospodarki finansowej samorządu jest plan dochodów i wydatków na określony okres (1 rok). Wykonanie budżetu odbywa się według metody kasowej. Wydatki uwzględniane są w chwili ich poniesienia, a nie w momencie powstania zobowiązania. Wobec nie spożytkowania środków w 2011r., niewykonane wydatki pomniejszyły deficyt roku 2011. Ponowna realizacja remontu może nastąpić tylko poprzez zwiększenie planu wydatków w paragrafie remontowym w tej jednostce w 2012r. Do dnia dzisiejszego tj. 14.02.2012r. plan po stronie wydatkowej nie został zwiększony w związku z brakiem zwiększonych dochodów. Po pozyskaniu zwiększonych dochodów lub zmniejszeniu realizacji już zaplanowanych wydatków może nastąpić zwiększenie w paragrafie remontowym w internacie ZSLiT i kontynuacja remontu.
  • Kolejna interpelacja dotyczy ogólnie mówiąc naboru do szkół ponadgimnazjalnych w tym roku. Wie, że liczba uczniów spada. W zeszłym roku był to spadek o 200 osób, jak to wskazała na sesji listopadowej w raporcie oświatowym Naczelnik Wydziału Oświaty. W ciągu sześciu lat jest to spadek o 1.400 osób jeżeli chodzi o wszystkie szkoły na terenie Powiatu, nie tylko te prowadzone przez Powiat. Subwencja oświatowa jest naszym jednym z podstawowych źródeł dochodu. Pyta, czy Zarząd podejmie jakieś kroki, żeby coś zrobić w tym kierunku. Wie, że na Komisji Edukacji rozmawiano m.in. o propozycji dowozu uczniów, były przeprowadzane wśród uczniów bodajże w Gminie Kęsowo ankiety. To już jest drugi nabór i jeżeli nie ma pomysłów to proponuje, żeby może pójść w ślady np. samorządu Powiatu Bytowskiego, który bodajże rok temu ogłosił program służący zwiększeniu naboru. Dopłaca się uczniom 50 zł, jeżeli cena ich biletów jest większa niż 130 zł. Ten program się sprawdził i w tym roku była informacja, że rozszerza się go na dopłatę do internatu. Może w tym kierunku należy pójść, żeby liczba uczniów wzrosła. Myśli, że jest to interes nas wszystkich, nie tylko Zarządu, ale rodziców, nauczycieli i przede wszystkim naszego budżetu.
    Zarząd Powiatu w tej sprawie przekazał Panu Radnemu informację, że w związku z nadchodzącym od kilku lat niżem demograficznym w szkołach ponadgimnazjalnych prowadzone są działania minimalizujące skutki niżu, a jednocześnie staramy się dopasować tak ofertę szkół, aby maksymalnie przyciągnąć uczniów. Prowadzone są działania promocyjne wychodząc poza powiat m. in. organizowanie targów edukacyjnych, które w tym roku odbędą się w miesiącu marcu, wydawanie materiałów promocyjnych. Natomiast zespoły nauczycieli w szkołach pracują nad uatrakcyjnieniem oferty szkolnej np.: podczas „dni otwartych”. Niestety wszystkie te zabiegi mogą jedynie pomóc zmniejszyć skutki niżu demograficznego jednak zmniejszenie liczby uczniów w systemie oświaty w całej Polsce o 30% nie spowoduje wzrostu w Powiecie Tucholskim. Rozważając propozycję dopłat do biletów Zarząd wskazał, że należy wziąć pod uwagę fakt trudnej sytuacji finansowej Powiatu i na dzień dzisiejszy Zarząd Powiatu nie widzi możliwości wskazania środków, które można by przesunąć na ten cel. Jednym z elementów pomocnych w przyciągnięciu młodzieży jest uruchomienie w roku 2011 programu stypendialnego w ramach otrzymanych środków uczniowie mogą je wykorzystać na dopłaty do biletów.

Pan Zbigniew Grugel – Wiceprzewodniczący Rady

  • Chce wyrazić swoje zaniepokojenie sytuacją, która zapanowała wokół obwodnicy Tucholi. Zrobiła się sielska atmosfera; zrobiło się cicho. Z informacji prasowych, jakie ma i z informacji, które uzyskał od Stowarzyszenia SOS, odnosi wrażenie, że w chwili obecnej całą koncepcją budowy zajmie się Zarząd Dróg Wojewódzkich o czym zadecydował Pan Marszałek. Proponowane terminy spotkań wstępnych i uzgodnień są tak odległe, że uniemożliwiają podjęcie pewnych prac związanych np. z inwentaryzacją przyrody już w tym roku, ponieważ musiałyby się one rozpocząć w miesiącu marcu i trwać do października. Natomiast spotkania, dotyczące tej sprawy, są planowane długo później – w kwietniu, maju. Może to zatem spowodować, że o cały rok przesunie się rozpoczęcie jakichkolwiek prac, związanych z dokumentacją, z uzgodnieniem, z wyborem wariantów. Prosi Panią Starostę, Zarząd, aby wystąpić do Pana Marszałka, żeby terminy spotkań z Panem Dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich, z Panem Burmistrzem, z Panią Starostą odbyły się jednak w lutym. Taki termin pozwoli dać zlecenie na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej już od miesiąca marca.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu wystosował do Pana Marszałka Województwa Kujawsko - Pomorskiego pismo z prośbą o przyspieszenie prac nad przygotowaniem koncepcji budowy obwodnicy Tucholi w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 240. W odpowiedzi Zarząd Powiatu Tucholskiego uzyskał informację, że zgodnie z ustaleniami ze spotkania, które odbyło się w dniu 28 marca br. w Urzędzie Marszałkowskim, Pan Burmistrz ma złożyć oficjalny wniosek do Departamentu Infrastruktury Drogowej w sprawie wprowadzenia do budżetu województwa na lata 2013-2014 zadania polegające na wykonaniu Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego dla obwodnicy miasta Tuchola w celu dalszego procedowania.

Pan Marek Boliński – radny

  • W zeszłym roku w tym samym okresie składał interpelację, dotyczącą kosztów ogrzewania budynków. Otrzymał zestawienie, które świadczyło o tym, że utrzymanie niektórych budynków pomimo mniejszej powierzchni jest droższe. Pyta, co zrobiono w tym temacie przez ten rok. Mamy teraz srogą zimę i nikt nie zakręcił nam tutaj ogrzewania, bo jest ciepło. Pyta, czy są z tego tytułu jakieś oszczędności i czy coś w przyszłości ewentualnie w tym temacie się zmieni.                             
    W tej sprawie Zarząd Powiatu przekazał Panu Radnemu tabele kosztów ogrzewania w rozbiciu na poszczególne budynki i źródła ciepła. Ponadto poinformował, że przedstawiono dostawcy ciepła porównanie kosztów ogrzewania w rozbiciu na poszczególne budynki oraz poinformował, że proces analizy dotychczasowego systemu w połączeniu z pracami projektowania i wykonania modernizacji zakończył się w grudniu ubiegłego roku. Obecnie trwa ustawienie systemu na optymalne parametry. Efekty w/w prac będzie można poznać po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

Zarząd Powiatu Tucholskiego

metryczka


Wytworzył: Zarząd Powiatu Tucholskiego (30 kwietnia 2012)
Opublikował: Wiesława Borowa (5 lipca 2012, 14:37:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2166