15


Protokół nr 15/2012 
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki 
w dniu 15 marca 2012 roku 
 
 
W posiedzeniu uczestniczyło 5 członków Komisji (lista obecności w załączeniu) oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Aleksandra Knade – Dyrektor Domu Dziecka w Tucholi, p. Anna Toby – p.o. Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi, p. Aleksandra Myszka – Kierownik Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Tucholi, p. Mirosława Zakrzewska-Wołejko – Przewodniczący Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, p. Katarzyna Bronikowska – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej.
 
Tematyka posiedzenia:
  1. Analiza finansowa wydatków i ocena funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie za rok 2011.
  2. Analiza finansowa funkcjonowania Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w roku 2011.
  3. Analiza finansowa funkcjonowania Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w roku 2011.
  4. Analiza finansowa i ocena funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej w roku 2011.
  5. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1
Przewodniczący – przywitał zebranych i otworzył posiedzenie Komisji Finansów. Poprosił o zabranie głosu p. Annę Toby – p.o. Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi i odniesienie się do tabelarycznego zestawienia budżetu PCPR -  Środków niewykorzystanych w 2011 roku (str. 15 w materiałach na XVI Sesję Rady Powiatu Tucholskiego).
 
p. Anna Toby – poinformowała, że:
a)      oszczędności PCPR wynikają z wynagrodzenia, z zakupu znaczków i obsługi bieżącej.
b)      Niewykorzystane środki w zakresie rodzin zastępczych - 1.241,46 zł – z racji tego, że dwie rodziny przez 2 miesiące były w gotowości i nie pełniły w tym czasie funkcji rodzin zastępczych.
c)      Placówki Opiekuńczo – Wychowawcze – są to środki na usamodzielnienie wychowanków, które bardzo trudno oszacować, gdyż część wychowanków podejmuje dalszą naukę, a część nie,
Obsługa środków PEFRON, niedoszacowanie wynikało z bieżącego wydatkowania środków. P. Toby zaznaczyła również, że główny nacisk położno na środki ortopedyczne Ze środków z PUP sfinansowano likwidację barier w komunikowaniu się oraz wzmocniono program łamania barier technicznych (nie remontowano całych łazienek – stąd oszczędności). PCPR będzie w tym roku uczestnikiem Programu Podnoszenia Standardów Pomocy Społecznej i z tego tytułu pieniądze zostaną pozyskane w całości na stworzenie etatu psychologa, prawnika, terapeuty, logopedy dostępnych dla ludności. Jeżeli chodzi o aktywizację zawodową pozyskaliśmy 405 000 zł na projekt „Wyjdź z domu, czekamy na ciebie” dla 15 osób. Jest również coroczny projekt systemowy – aktywizacja zawodowa i zmniejszanie marginalizacji osób niepełnosprawnych, będzie szkolenie dla 32 osób oraz dla trzech wychowanków Domu Dziecka usamodzielniających się.
 
p. D. Kożuch – czy po stażach monitorujecie niepełnosprawnych w zakresie aktywizacji zawodowej?
 
p. A. Toby – mamy z nimi ciągły kontakt, jedna osoba została zatrudniona, dwie – prawdopodobnie od kwietnia będą miały pracę
Przewodniczący podziękował za przedstawione informacje .
Ad. 2
Przewodniczący – poprosił panią Mirosławę Zakrzewską-Wołejko o przedstawienie sytuacji finansowej w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności w odniesieniu do poprzedniego roku.
 
p. M. Zakrzewska-Wołejko – Nasz budżet zależny jest od ilości wniosków składanych przez osoby ubiegające się o przyznanie stopnia niepełnosprawności. Wojewoda przyznaje dotację celową, ale na szczęście co roku budżet utrzymuje się na stałym poziomie.
p. D. Gromowska – dodała, iż dotacja celowa niestety nie wystarcza na utrzymanie Zespołu, konieczne jest dofinansowanie ze środków Starostwa i przesunięcia środków własnych. Na ostatnim Konwencie Starostów poruszany był temat funkcjonowania Powiatowych Zespołów ds. Orzekania o Niepełnosprawności i wiele starostw nie dotuje tych jednostek ograniczając w ten sposób liczbę wniosków. W naszym starostwie składana jest bardzo duża ilość wniosków, dlatego dotujemy Zespół. W najbliższym czasie należy pomyśleć o zorganizowaniu jeszcze większych środków na ten cel, gdyż ilość wniosków stale rośnie, a dotacja celowa z Urzędu Wojewódzkiego nie wystarcza.
Przewodniczący podziękował za przedstawione informacje .
Ad. 3
Przewodniczący – z materiałów sesyjnych na str. 128 wynika, że zmniejszyła się trochę wysokość dotacji Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie.
 
p. A. Myszka – Ośrodek działa zgodnie z założeniami programu na lata 2006 – 2016. W programie tym wyszczególniona jest kwota przeznaczona na działanie każdego takiego Ośrodka w wysokości 356 tyś. zł.  Środki dodatkowe leżą w gestii Wojewody i są wydawane na wniosek danego Ośrodka. W tym roku złożyliśmy wniosek o dodatkowe 42 tys. zł. Warto zaznaczyć, że największym naszym wydatkiem są umowy o pracę dla pięciu pracowników (4,5 etatu), pozostali specjaliści są na  umowie zleceniu i jest to bardzo dobre rozwiązanie. Aktualnie 266 rodzin (322 osoby) korzysta z naszego Ośrodka, w którym mogą przebywać do trzech miesięcy.
 
Przewodniczący – czy liczba usług wykonywanych przez specjalistów zmieniła się w stosunku do poprzedniego roku
 
p. A. Myszka – jest mniej więcej na tym samym poziomie. Chociaż ze względu na zmianę przepisów w roku 2011, liczba spraw nieznacznie się zmniejszyła. Wynika to z wprowadzenia tzw. „niebieskich kart” – niektóre sprawy są cedowane na gminy. W tym zakresie współpracujemy z gminami: Kęsowo, Tuchola, Cekcyn.
 
Przewodniczący podziękował za przedstawione informacje .
Ad. 4
Przewodniczący – zapytał p. K. Bronikowskiej jak kształtuje się budżet Domu Pomocy Społecznej w porównaniu do poprzedniego roku.
 
p. K. Bronikowska - Budżet  jest wyższy z tego względu, że podwyższono odpłatność za pobyt w DPS. Na starych zasadach było to 1900 zł dopłaty do mieszkańca. Odpłatność pełna od 1 marca tego roku to 2599, 42 zł. W tej chwili 26 mieszkańców przebywa na nowych zasadach. Niestety bardzo kosztowne jest ogrzewanie olejowe, na które w zeszłym roku trzeba było przeznaczyć ponad 90 tyś. zł. Bardzo pilny jest remont elewacji. Złożyliśmy wniosek do Ministerstwa Kultury(budynek traktowany jest jako zabytek) o dotację remontu, który został niestety odrzucony. Będziemy zmuszeni poszukiwać innych środków (np. z funduszy zewnętrznych) na przeprowadzenie wymaganych remontów.
 
Przewodniczący – czy była wykonywana analiza możliwości modernizacji kotłowni i zmiany sposobu ogrzewania?
 
p. K. Bronikowska – w tej chwili skupiliśmy się na organizacji środków w zakresie docieplenia budynku i najbliższą przyszłość wiążemy z inwestycją w elewacje, natomiast zmiany w zakresie ogrzewania (np. na paliwo stałe) wymagałyby zatrudnienia palacza – co pociąga za sobą dodatkowe koszty. Trzeba by było rozpatrzeć opłacalność takich inwestycji.
 
Przewodniczący – zwrócił uwagę na wysoką jakość usług świadczonych w placówce oraz szeroki asortyment sprzętu pomocowego.
 
p. K. Bronikowska – sprzęt ten jest finansowany przez NFZ więc zarówno mieszkańcy, jak również sam DPS nie ponoszą kosztów zakupu. Z tego też tytułu zakupujemy także materace przeciwodleżynowe,czy też wózki inwalidzkie które znacząco wzbogacają naszą ofertę i możliwość sprawowania kompleksowej opieki.
 
Przewodniczący – jest z nami dzisiaj również Dyrektor Domu Dziecka p. A. Knade.
 
p. A. Knade – poinformowała, że stowarzyszenie Domu Dziecka ma założone konto. Pieniądze darczyńców będą przeznaczane na Dom Dziecka oraz dla mieszkańców mieszkań usamodzielnienia ( które są w trakcie remontu )przyznanych dzieciom.
 
p. Z. Grugel – czy jest jakaś wiedza odnośnie dzieci usamodzielniających się, otrzymujących mieszkania na temat ich dalszych poczynań?
 
p. A. Knade – Jeżeli chodzi o ten Dom Dziecka nie mam takiej wiedzy, natomiast na podstawie rozmowy z pracownikiem socjalnym, ale również i z mediów,  mogę powiedzieć, że mieszkania takie w większości posiadają warunki bytowe o najniższym standardzie  i nie sprawdzał się model pozostawienia dziecka „samemu sobie” w takim mieszkaniu, gdyż w wielu przypadkach są to dzieci niepełnosprawne umysłowo.  W tej chwili kontrakt na mieszkanie jest zawierany z wychowankami na rok lub dwa lata, mieszkania nie są ich własnością.
 
p. A. Toby – Dodam, że wychowankowie otrzymują pomoc z PCPR na usamodzielnienie (np. zakup mebli) i z nimi mamy bardzo duży kontakt, gdyż osoby takie bardzo często kontynuują naukę. Wychowankowie zawierają kontrakt socjalny z PCPR-em i realizują go. Dostają środki na kontynuowanie nauki w wysokości 474 zł/msc (raz na kwartał dostarczają potwierdzenie ze szkoły, że kontynuują naukę bądź zaświadczenie od pracodawcy, że pracują) i w tym zakresie właśnie sprawujemy nadzór nad takimi osobami jeszcze przez dłuższy czas.
 
Przewodniczący podziękował za przedstawione informacje. p. Aleksandra Knade, p. Anna Toby, p. Aleksandra Myszka, p. Katarzyna Bronikowska oraz p. Mirosława Zakrzewska-Wołejko opuściły posiedzenie.
 
Ad. 5
Materiały sesyjne.
w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2012
głos zabrali:
p. K. Siniło - Kwota 1 mln 562.462,47 zł  dochody zwiększone o dofinansowanie do budowy drogi Sławęcin – Wieszczyce przez Gminę Kęsowo w kwocie 453.149,00 zł, zmniejszenie w kwocie 1 mln 493.539,00 zł dotyczyło dofinansowania Marszałka na ścieżkę rowerową, z którego się wycofał. Deklaracja vat, wpływ w roku 2011, ponadplanowe dochody w kwocie 18.671,15 zł dotyczą wydatków zrealizowanych przez DPS w roku 2011. Wpływ środków od marszałka nastąpił w lutym 2012 roku. 85.488,44 zł dostał PUP na projekt „Skuteczny urząd” – dotyczy to dofinansowania do wynagrodzeń. Zmniejszone dochody projektu „Na borowiackich szlakach” - umowa podpisana w styczniu z FOŚ wpłynie kwota 24 tys. zł w tym roku., a pozostała kwota wpłynie w roku następnym. Zwiększamy wydatki o kwotę 337.537,53. Przenosimy 200 tys. zł na odnowę dróg. Usługi zwiększamy o 20 tys. zł. za asystę techniczną - za programy informatyczne w geodezji. W administracji publicznej zwiększamy paragrafy na karty pojazdów, na kary i odszkodowania, odsetki w kwocie 50 tys. zł. po wyrokach. Przeniesienia miedzy paragrafami w kwalifikacji wojskowej, w promocji JST jest zwiększenie. 6850 zł zostaje przeniesione do promocji. Obsługa długu zmniejsza się o 51.136 zł.W oświacie jest zwiększenie o 40 tys. zł na remont w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Zwiększamy w szpitalu  środki o 412.155,50 zł, w tym 150 tys. zł. to wniesienie udziałów. Szpital dostał środki z Państwowego Funduszu Leczenia Osób Niepełnosprawnych 150 tys. zł na windę, ale musi dołożyć do tego wkład własny 50%. Środki są celowane na Szpital Tucholski i nie można było ich przyjąć do naszego budżetu. Zwiększenie 262.155,50 zł. dotyczy prac dodatkowych w szpitalu. W Pomocy Społecznej dokonujemy przeniesienia między paragrafami. W internatach w ZSLiT jest kwota 310 tys. zł. na remont. Zmiany w projekcie „Na Borowiackich szlakach”, zmniejszenie wynika, po stronie wydatkowej, z podziału na gminę Brusy i Czersk zadań, które gmina finansować będzie u siebie. Zaliczka trafi do gmin, które u siebie zrealizują to zadanie. Zmiany zadań inwestycyjnych na bieżące. Przeniesienia pomiędzy paragrafami dotyczą muzeum, środki 6850 zł trafiło do promocji.
p.M.Oller – mam pytanie: dział 600 po stronie dochodów i wydatków. Po stronie dochodów jest na plus 453tys. Zł a w wydatkach jest przeniesienie z inwestycji, a co z pozostałymi 250 tys. zł?
p.K.Siniło – przeniesiono je na remont w ZSLiT
p.M.Oller – przy projekcie budżetu na 2012 r. była mowa o ostatecznym zabezpieczeniu środków na rozbudowę szpitala, w tym momencie ta kwota powiększa się o kolejne 262.155,50 zł.
p.K.Siniło – wynika to z niedoprecyzowania szeregu umów rozliczanych w kwotach netto i brutto. Stąd zabezpieczenie tych środków
p.Z.Grugel – Jaką sumę musi zapłacić Powiat na  całkowitą realizację projektu „Borowiackie Szlaki”, jeżeli całkowity jego koszt to 4 mln zł?
p.K.Siniło – zadania inwestycyjne na realizację projektu po naszej stronie to 1 mln 800.000 zł – to są wydatki inwestycyjne, natomiast zakupy inwestycyjne – 80.000zł prawdopodobnie na serwer i oprogramowanie.
Te zmiany powodują, że trzeba zmniejszyć nadwyżkę budżetową zaplanowaną w kwocie 2 mln 700.000 zł do kwoty 800.000 zł. Trzeba spłacić 4 mln 100.000 zł rat kredytu i obligacji (ta kwota musi być zabezpieczona z nadwyżki, obligacji, z innych źródeł, kredytów). Trzeba zwiększyć zaciągnięcie kredytu do kwoty 3 mln 300.000 zł. Konsekwencją jest uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej. Istnieje również zagrożenie, że jeżeli dochody będą spadać, to dług w wysokości 35 mln 970.844,08 zł może przekroczyć próg 60% budżetu. Musielibyśmy uzyskiwać wyższe dochody aby zmniejszyć dług. Istnieje również możliwość sprzedaży długu.
p.M.Oller – co w sytuacji, jeżeli dochody będą spadać? Czy przeprowadzenie inwestycji drogowych jest zasadne?
p.D.Gromowska – w tej chwili można powiedzieć, że inwestycja Tuchola-Tleń nie zostanie zrealizowana, jeżeli chodzi o drugą inwestycję – po rozmowach z samorządem gm. Kęsowo rozpatrzyliśmy możliwość skredytowania tej inwestycji przez gm. Kęsowo.
p. M.Oller – czy taka forma jest możliwa? Jakie są procedury w takich sytuacjach?
p.K.Siniło - Pomoc dla gminnej JST może być zawarta w umowie i w porozumieniu. Jest to pomoc wzajemna między JST.
p.Z.Grugel – odnosząc się do tak wysokiego stopnia zadłużenia, może warto byłoby wstrzymać się z większymi inwestycjami, takimi jak remont ZSLiT.
p.D.Gromowska - Pieniądze otrzymano już z Ministerstwa na remont, to tzw. pieniądze naznaczone. Nie można ich przeznaczyć na inny cel.
p.M.Oller – jak wygląda sprawa sprzedaży działek przy ul. Wydmowej?
p.D.Gromowska – zainteresowanie jest bardzo duże, natomiast nie chciałabym się wyzbywać majątku w całości.
p.K.Siniło – chciałam dodać, również, że Uchwała o zaciągnięciu kredytu w kwocie 3 mln 300.000 zł., musi trafić do RIO, która wyda opinię w tej sprawie. RIO może wydać opinię z zastrzeżeniami, co może być kłopotliwe, gdyż bank może nie udzielić kredytu.
p.Z.Grugel – jaka byłaby, wspominana wcześniej, możliwość sprzedaży długu?
p.K.Siniło – nie ma możliwości sprzedaży długu dosłownie, chodziło mi o przesunięcie długu np. na Spółkę Szpital Tucholski, chociaż spłacanie odsetek i kredytu leżałoby w naszej gestii, moglibyśmy przesunąć kwotę na ok. 8.5 mln przy wyrażonej zgodzie banku.
p.Z.Grugel – takie rozwiązanie zdecydowanie popieram.
p.D.Gromowska – warto przypomnieć o subwencji oświatowej – nie wiadomo jak będzie się kształtować. Trzeba przyciągać dzieci do naszych szkół, aby nie uciekały do innych powiatów, gdyż od tego głównie będzie zależeć nasza subwencja. Trzeba pomyśleć o nowej strategii oświaty, bo skończyła się na początku 2010 roku.
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 rok ( 4-0-1). Cztery osoby za, zero przeciw, jedna wstrzymała się od głosu.
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2012-2024 (4-0-1). Cztery osoby za, zero przeciw, jedna wstrzymała się od głosu.
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i wykupu obligacji. ( 2-0-3). Dwie osoby za, zero przeciw, trzy wstrzymały się od głosu.
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji Finansów i Gospodarki.
 
Na tym zakończono protokół.
Protokołował:                                                                           Przewodniczący Komisji
 
Szymon Hoppe                                                                               Marek Boliński

metryczka


Wytworzył: Szymon Hoppe (15 marca 2012)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (8 maja 2012, 08:37:07)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1989