Protokół nr 26/2013 z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki z dnia 18 kwietnia 2013 r.

Protokół nr 26/2013 
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki, 
które odbyło się w dniu 18 kwietnia 2013 r. 
 
W posiedzeniu uczestniczyło 4 członków Komisji (według załączonej listy obecności)  oraz p. Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, p. Anna Toby – Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, p. Mirosława Zakrzewska-Wołejko – Przewodnicząca Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, p. Aleksandra Myszka – Kierownik Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, p. Aleksandra Knade – Dyrektor Domu Dziecka, p. Gabriela Pyrc – główna księgowa Domu Dziecka, p. Katarzyna Bronikowska – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej. 
  
Posiedzeniu przewodniczył p. Marek Boliński – Przewodniczący Komisji. 
  
Tematyka posiedzenia: 
  1. Analiza finansowa wydatków i ocena funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie za rok 2012. 
  2. Analiza finansowa funkcjonowania Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w roku 2012. 
  3. Analiza finansowa funkcjonowania Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w roku 2012. 
  4. Analiza finansowa i ocena funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej
  5. w roku 2012. 
  6. Analiza finansowa i ocena funkcjonowania Domu Dziecka w Tucholi. 
  7. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące. 
  
Ad. 1. 
p. A. Toby – poinformowała, że budżet jednostki okazał się wystarczający dzięki projektom. PCPR realizował pięć projektów. Udało się pozyskać środki na zawodowe rodziny zastępcze. Od listopada musi być koordynator pieczy zastępczej. Piecza zastępcza jest realizowana w stopniu minimalnym, zgodnie z ustaleniami na konwentach. Wypłacane są tylko obligatoryjne środki. Dodatkowo PCPR otrzymał zadanie „Aktywny samorząd”. Jest to zadanie związane z zakupem elektrycznych wózków, urządzeń z Brailem oraz pojazdów. W związku z tym w prasie  pojawiały się ogłoszenia, ale nie było zbyt dużego zainteresowania. 5 osób nie mogło otrzymać pomocy ze względów formalnych. W sumie PCPR wydał z tego programu 41 tysięcy złotych, a 97 tysięcy musiał zwrócić. Te pieniądze wrócą teraz z powrotem. Opracowywane są nowe wnioski dla studentów i na wózki. Wszystkie złożone wnioski na studenta były załatwione pozytywnie. Gorzej wygląda sprawa środków z PFRON na zadania coroczne. Jeżeli nie wpłyną dodatkowe środki to w lipcu pieniądze się skończą. Wykonanie środków z PFRON na koniec 2012 r. wyniosło 99 %. 31 grudnia były realizowane jeszcze przelewy. W ubiegłym roku było bardzo dużo likwidacji barier architektonicznych. Dużo środków oddał Urząd Pracy od sierpnia. Rozmawiała już w tej sprawie z Panią Dyrektor, aby te środki na bieżąco oddawać, bo pod koniec roku jest problem z szybkim wykorzystaniem środków. 
  
Radni nie mieli uwag do przedstawionej informacji. 
Ad. 2. 
p. M. Zakrzewska-Wołejko – poinformowała, że jest niewielki spadek ilości osób występujących o orzeczenie. Na działalność Zespołu Wojewoda przekazał dotację w wysokości 135.000 zł, a Powiat przeznaczył 37.000 zł. Do pracy w Zespole zatrudnione są dwie osoby. Pozostałe osoby zatrudniane są na umowy zlecenie. Problem jest z utrzymaniem lekarzy, a zatrudnienie kolejnych jest bardzo trudne. Osoby pracujące w Zespole co trzy lata muszą zdawać egzaminy. W tym roku do egzaminów będzie musiało przystąpić 2 lekarzy. Lekarze, kiedy mają przystępować do kolejnych egzaminów rezygnują, bo praca jest niewdzięczna, a ludzie roszczeniowi. 
  
Radni nie mieli uwag do przedstawionej informacji. 
  
Ad. 3. 
p. A. Myszka – poinformowała, że Ośrodek jest finansowany z dotacji Wojewody. Po wystąpieniu o dodatkowe środki Wojewoda przekazał dodatkową kwotę z przeznaczeniem na remont. W województwie działają dwa tego typu Ośrodki: w Tucholi i w Inowrocławiu. Na każdy jest kwota 375.000 zł rocznie. Jeżeli Tuchola otrzymała więcej tych środków, to automatycznie o tę kwotę mniej dostał Inowrocław. Główną część budżetu stanowią wynagrodzenia osobowe pracowników. Na to składają się umowy o pracę oraz wynagrodzenia specjalistów. Pracownicy biorą udział w szkoleniach, ale wiele osób szkoli się we własnym zakresie. Oferuje się bardzo dużo szkoleń na terenie całego kraju za bardzo duże pieniądze. Jednak są to słabe merytorycznie szkolenia. Pracownicy kształcą się  w Warszawie w „Niebieskiej linii”. Zmianie ulegnie krajowy program przeciwdziałania przemocy. Dla Ośrodka konsekwencją będą pewnie zwiększone środki na rok 2014. W planie jest remont dachu. Trzeba wymienić cały dach łącznie z malowaniem budynku. 
p. Z. Grugel – w materiale jest informacja, że 192 rodziny skorzystały z pomocy Ośrodka. Zapytał, na ile udało się tym ludziom skutecznie pomóc, czyli skończyły się problemy. 
p. A. Myszka – bardzo trudno to określić. Co roku zamyka się około 70 spraw, jednak trudno powiedzieć czy zniknęły problemy w tych rodzinach. Skuteczność ma wymiar wieloletni, bo wracają stare sprawy. W tych rodzinach są po kilka razy zakładane niebieskie karty. Statystyki nie są miarodajne do problemu. W Tucholi założonych jest około 30 niebieskich kart, a interwencji jest 800. Skuteczne jest całościowe traktowanie rodziny. Poprawiła się jakość usług i korzystanie z pomocy psychologa i psychiatry. 
p. Z. Grugel – uważa, że jeżeli jest zmiana stanu w kierunku na lepsze to też jest pomoc. 
p. A. Myszka – zauważyła, że jednak celem jest zaprzestanie przemocy. 
p. M. Oller – stwierdziła, że Pani kierownik chyba jest skromna w swojej ocenie pracy. O skuteczności świadczy też ilość osób korzystających. Ludzie zwracają się o pomoc bo wiedzą, że mogą ją otrzymać. 
  
Radni nie mieli dalszych pytań do przedstawionej informacji. 
  
Ad. 4   
p. K. Bronikowska – budżet 2012 roku został wykonany. W trakcie roku przez pewien okres brakowało 3 osób do pełnej obsady Domu. Zmniejsza się procentowo stosunek osób przyjętych na starych i nowych zasadach. W chwili obecnej na starych zasadach jest 14 pensjonariuszy. W ubiegłym roku zostały pozyskane środki zewnętrzne i wykonano I etap elewacji. Dzięki tym środkom udało się uzupełnić luźne tynki i wykonać izolację fundamentów i opaski żwirowe. W tym roku było ponowne wystąpienie o środki do Marszałka i Ministerstwa Kultury. Wnioski przeszły pozytywną weryfikację, ale środki nie zostały przyznane. Jednostka otrzymała 12.000 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na zagospodarowanie zieleni. W ubiegłym roku nie udało się zaoszczędzić. W tym roku również nie wiadomo jak będzie, bo jest już duże wykonanie na opale.  Są też wydatki na materiały medyczne i leki. Myślano o założeniu solarów. Wstępny kosztorys opiewał na 45.000 zł. Jednak nie ma pewności czy to wystarczyłoby na ogrzanie takiej ilości wody. Jednostka cały czas szuka oszczędności. Jeżeli przez cały rok będzie pełne obłożenie to sytuacja finansowa będzie lepsza. Skierowania do DPS są głównie są z powiatów ościennych: nakielskiego, chojnickiego, toruńskiego. W chwili obecnej są trzy osoby oczekujące. 
p. Z. Grugel – zapytał, czy mieszkańcy mają coś takiego jak urlop i czy z tego korzystają. 
p. K. Bronikowska – mieszkańcy mają 21 dni takiego urlopu. Korzystają tylko te osoby, które mają najbliższe rodziny. Wcześniej część mieszkańców wyjeżdżała na turnusy rehabilitacyjne. 
p. Z. Grugel – zapytał, czy DPS posiada swój samochód. 
p. K. Bronikowska – jednostka ma samochód i jeździ nim kierownik działu gospodarczego. 
p. M. Oller – zapytała, czy w DPS jest zatrudniony na etacie kapelan. 
p. K. Bronikowska – jest zatrudniony na fragment etatu. Egzekwuje to, żeby przyjeżdżał i wypracowywał swoje godziny. Kapelana wyznacza biskup. Jest to ksiądz z Silna. 
  
Radni nie mieli dalszych pytań do przedstawionej informacji. 
  
Ad. 5. 
p. A. Knade – poinformowała, że budżet 2012 r. wynosił 1.299.172 zł. Były to środki wystarczające na zabezpieczenie podstawowych potrzeb jednostki. W Domu Dziecka zatrudnionych jest 25 pracowników, w tym 1 osoba jest na zwolnieniu lekarskim. Cały czas jeszcze są pracownicy zatrudnieni na kartę nauczyciela. To ma się zmienić od stycznia 2014 roku. Została podniesiona stawka wyżywienia dziennego wychowanka z 8,20 zł na 9 zł. Kieszonkowe również zostało podniesione do 9 zł. Dzieci w ubiegłym roku były na obozie żeglarsko – terapeutycznym. Wzięło w nim udział 16 osób i kosztowało to 12.500 zł. Dzieci były zadowolone. Jest pilna potrzeba związana z brakiem samochodu. Dzieci jeżdżą do 16 różnych poradni. Na dzień 31.12 2012 r. w placówce było 29 dzieci z czego 12 jest pacjentami poradni zdrowia psychicznego. W chwili obecnej Dom Dziecka korzysta z samochodu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Na koniec 2012 r. z terenu Powiatu w Domu Dziecka przebywało 11 dzieci. Pozostałe dzieci są z terenu całego kraju. Przy Domu Dziecka działa Stowarzyszenie Przyjaciół Domu Dziecka, które pozyskało 5.200 zł. Te środki przydają się np. na wyjazdy na basen. W budynku istnieje potrzeba dostosowania do warunków ppoż. Własnymi wygospodarowanymi środkami udało się w 2012 roku zrobić przyłącza wodociągowe, 6 hydrantów i drzwi przeciwpożarowe. 
p. Z. Grugel – na stronie 128 materiałów sesyjnych jest zapis, że koszt miesięczny utrzymania wychowanka wynosił 3.674 zł, a średnia miesięczna stawka żywieniowa 9 zł. 
p. A. Knade – jest to dzienna stawka żywieniowa. Na sesji sprostuje to. 
p. Z. Grugel­ – zauważył, że nastąpił wzrost miesięcznego utrzymania wychowanka. 
p. A. Knade – wzrosły koszty utrzymania i ten koszt się z tym wiąże. 
p. G. Pyrc – dodała, że koszt utrzymania wylicza się na podstawie wydatków roku poprzedniego. 
  
Radni nie mieli dalszych pytań do przedstawionej informacji. 
  
Ad. 6 
Analiza materiałów sesyjnych: projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r. 
p. Skarbnik – poinformowała, że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu o 5.132,91 zł. Następuje zmniejszenie w dziale transport o 105.338,54 zł w związku z mniejszym zabezpieczeniem wkładu własnego otrzymanego z Gminy Kęsowo dotyczącego drogi. Będzie jednak w tym zakresie autopoprawka, bo Gmina Kęsowo wycofała się z tej decyzji i pozostanie kwota, jaka była na wstępie. Zwiększenia dokonuje się w dziale turystyka. Dotyczy to realizacji projektu złożonego w konkursie ogłoszonym przez LGD Bory Tucholskiego. Następuje zwiększenie o kwotę 85.488,45 zł w Urzędzie Pracy w związku z przystąpieniem do projektu „Skuteczny PUP”. Po stronie wydatków dokonuje się zwiększenia o 24.983 zł w dziale Turystyka. Zmiana dotyczy realizacji projektu „Organizacja Historycznego Pochodu Borowiaków” złożonego w konkursie ogłoszonym przez LGD Bory Tucholskie. W dziale Administracja publiczna dokonuje się zmian w paragrafach w celu zabezpieczenia środków do prawidłowego funkcjonowania. W dziale Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia w § 2540 w kwocie 24.382,12 zł. w związku z ostatecznymi wielkościami subwencji oświatowej  i wyliczeniem dotacji przyznanej na jednego ucznia w Szkole Realnej. W dziale Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się przeniesienia pomiędzy § w łącznej kwocie 610.983 zł. w związku z ustaleniami poprzetargowymi wpływającymi na kwalifikację wydatków oraz z podpisaniem aneksu do umowy o dofinansowanie projektu „Borowiackie szlaki – kompleksowa redukcja presji turystycznej w Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie”. 
p. M. Oller – zapytała, czy będzie jakiś tekst jednolity tych poprawek. Poprosiła o więcej informacji na temat promesy i sposobu finansowania. 
p. Starosta – w ubiegłym roku Powiat korzystał z dofinansowania na drogę w kierunku Czerska. W tym roku było wystąpienie Powiatu w związku z trąbą powietrzną. Środki własne należy zabezpieczyć w wysokości 20 %. O taką promesę wystąpił również Powiat Świecki. Jest to zadanie, które będzie realizowane na drodze Tuchola – Tleń do Trzebcin i fragment drogi w Wierzchlesie. 
p. M. Oller – zapytała z czego będzie sfinansowany udział własny. 
p. Starosta – 150.000 zł zostanie wykorzystane ze środków na ochronę środowiska, 200.000 zł zostało zdjęte w Zarządzie Dróg Powiatowych, a 150.000 zł zostało zabrane z wolnych środków subwencji oświatowej. Zarząd wystąpił też do Gminy Cekcyn o dofinansowanie tego zadania. Jest wstępna promesa na 100.000 zł i o tą kwotę zmniejszy się udział własny Powiatu. 
p. M. Oller – rozumie, że radni otrzymają takie dokładne informacje. Chodzi dokładnie o sfinansowanie wkładu własnego. 
p. Skarbnik – dokładny opis znajduje się w autopoprawce. Na stronie 5 pozostała działalność oraz transport i łączność i w dziale 900 widać te środki. W uzasadnieniu jest również wszystko opisane. 
p. M. Oller – zapytała o wystąpienie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska czy można tego typu zadania finansować. 
p. Starosta – całe zadanie zostało opisane i wpłynęła odpowiedź, że kwalifikuje się to do finansowania, ale środków nie otrzymamy. 
p. M. Oller – zapytała, czy ten zakres prac mieści się w ramach środków, które były wcześniej w gestii powiatowego funduszu ochrony środowiska. Zawsze środki z tego funduszu były dość sztywne. Są rygorystyczne zasady, na co te środki mogą być wykorzystane. 
p. Starosta – to zadanie mieści się w ramach tych środków. 
p. Z. Grugel – jest zapis, że te środki można przeznaczyć tylko na działania związane z ochroną środowiska. Do tej pory były te środki kierowane głównie do spółek wodnych. Jest przekonany, że to wydatkowanie na działanie po huraganie mieści się w tym. 
p. Starosta – uważa, że z takich okazji należy korzystać, bo jest bardzo wysoki procent dofinansowania. 
p. M. Oller – 200.000 zł zostało zdjęte z materiałów w ZDP. W tym roku wystąpiły na drogach duże szkody w nawierzchni. Zapytała, czy ZDP jest zabezpieczony w środki na naprawę tych szkód. 
p. Starosta – poinformowała, że ZDP jest zabezpieczone w środki. Dodała, że po uzyskaniu środków z Gminy Cekcyn trafią one do ZDP. 
p. Skarbnik – poinformowała, że do końca marca wykorzystano 24 % środków w ZDP na materiałach. 
  
W wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r. 
  
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się przyjęła protokół z 25 posiedzenia Komisji. 
  
Na tym zakończono protokół.
 
Protokołowała:                                                                          Przewodniczący Komisji
 
Elżbieta Damasiewicz                                                                        Marek Boliński

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (18 kwietnia 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (20 czerwca 2013, 13:55:36)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1708