32

Protokół nr 32/2005
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 25 kwietnia 2005 roku

Obecni na posiedzeniu oraz zaproszeni goście: p. Krystyna Siniło - Skarbnik Powiatu oraz
p. Tomasz Okrzyński - Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
Pierwsza część posiedzenia odbyła się w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.

Tematyka posiedzenia:
1. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy - baza, dostosowanie.
2. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za rok 2004 - wypracowanie opinii dotyczących paragrafów zgodnie z zakresem działań Komisji.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.

Ad. 1
Przewodnicząca - chcielibyśmy się dowiedzieć jak wygląda Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dzisiaj?. Jak wygląda porozumienie między Ośrodkiem, a Zespołem Szkół Licealnych i Technicznych w sprawie internatu.
p. T. Okrzyński - w tym budynku znajduje się Ośrodek. Internat jest częścią Ośrodka. Wychowankowie Ośrodka nie muszą być uczniami szkoły. Tutaj uczą się tylko wychowankowie klas pierwszych. W ZSL i T jest klasa druga i trzecia. Wychowankowie Ośrodka to uczniowie szkoły zawodowej specjalnej w zawodzie masarz-wędliniarz. Oni mieszkają w internacie i mają praktyczną naukę zawodu w Osiu w prywatnym zakładzie. Kierunek masarz-wędliniarz powoli wygasa. Mam jeszcze kucharzy małej gastronomii, ale oni nie mieszkają w internacie. Praktyki mają w Tucholskim Centrum Edukacji Zawodowej. Od września planuję otworzyć nowy kierunek malarz-tapeciarz. Tę ofertę planujemy skierować do osób spoza Gminy Tuchola. Planujemy zwiększyć też liczbę osób w internacie. To wszystko jest jednak uzależnione od subwencji. Jej wysokości natomiast nikt nie może przewidzieć.
Przewodnicząca - ile jest teraz osób w internacie?.
p. T. Okrzyński - w tej chwili jest 10 osób.
p. F. Król - Pawelska - czy w sąsiednich szkołach specjalnych są klasy o takim zawodzie malarz-tapeciarz?.
p. T. Okrzyński - z tego co się orientuję to nie ma takich klas. Z informacji przeze mnie uzyskanych wiem, że będzie szansa na utworzenie dwóch klas pierwszych w tym zawodzie. Liczebność klas w przypadku stopnia umiarkowanego wynosi 10 - 16 osób. W przypadku zaś stopnia wyższego 6 - 8 osób. W szkole u mnie uczy się łącznie 175 uczniów.
Przewodnicząca - czy w szkole planuje się jakieś inwestycje, bo słyszałam, że mają być przeprowadzane inwestycje w jednostkach oświatowych?.
p. T. Okrzyński - ogłoszony został przetarg na projekt. Ten już został rozstrzygnięty. Ogłoszony zostanie także przetarg na wykonawcę. Z tego co się orientuję po rozstrzygnięciu można jeszcze przez 60 dni składać odwołania. To mnie trochę martwi ze względu na to, że zbiegnie się termin rozpoczęcia prac i nowy rok szkolny. Zmieniła się koncepcja i nie będzie już dobudowywane piętro, tylko dodatkowe skrzydło budynku. Mają się tam mieścić sale lekcyjne o powierzchni 40 m2. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć budowania schodów. Zamiast tego będą wygodne podjazdy. Wymieniony będzie dach i elewacja na budynku. Zastanawiam się nad ociepleniem. Chociaż skłaniam się ku temu aby tego nie robić. Po wymianie okien jest wystarczająco ciepło. Tu jest duża powierzchnia okien i takie ocieplenie byłoby bardzo kosztowne. Wymiana okien spowodowała, że już dwa razy zmniejszaliśmy ciepło zamówione.
Przewodnicząca - mam obawy, że jeżeli po wyłonieniu wykonawcy z przetargu czekać będziemy musieli jeszcze 60 dni to nie zdążymy z wykonaniem tych pracy do rozpoczęcia roku szkolnego. Wiadomo, że najlepszym momentem na takie remonty w szkołach jest ten czas kiedy są wakacje. Nie wie Pan na jakim etapie jest ten drugi przetarg. Czy już wyłoniono wykonawcę?.
p. T. Okrzyński - niestety nie wiem na jakim etapie się to wszystko znajduje.
p. F. Król - Pawelska - proponuje, aby to było wnioskiem naszej Komisji. Ja również mam obawy czy to się uda zrealizować do końca wakacji.

Wniosek Komisji:
Komisja prosi o informację na jakim etapie jest realizacja procedur związanych
z inwestycjami oświatowymi zaplanowanymi do wykonania w miesiącach letnich tego roku, a w szczególności w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.

Przewodnicząca - jak wyglądają u Pana pracownie komputerowe. Wiem, że ma Pan dwie
i, że ma otrzymać jeszcze jedną?.
p. T. Okrzyński - na razie mam dwie pracownie, ale planowana jest także trzecia. Pracownię tę otrzymamy w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Z Kuratorium Oświaty otrzymałem informację, że ta pracownia ma liczyć 15 stanowisk. Nie wiem jeszcze kiedy ta decyzja zostanie zrealizowana. Jeśli się uda planuję połączyć tę nową pracownię z 10 stanowiskową, którą już posiadam.
Przewodnicząca podziękowała p. Dyrektorowi za umożliwienie odbycia Komisji w jego szkole i podziękowała za wizytę.

Ad. 2
Przewodnicząca przywitała Panią Krystynę Siniło i poprosiła Członków Komisji o zabieranie głosu.
p. H. Matuszelańska - mam 880 tys. zł nadwyżki, a wolnych środków 1.700.000,00 zł. Skąd to się wzięło?.
p. K. Siniło - na początku roku mieliśmy budżet zrównoważony, później natomiast mieliśmy deficyt w kwocie 1.400.000,00 zł. Wzięło się to stąd, że zaciągnęliśmy kredyt, a na koniec roku zwiększyły się nam dochody z wpływów komunikacyjnych. Jest to nadwyżka. Wolne środki powstały wskutek niewykorzystanego w 100% kredytu. Wolne środki posłużą mi do spłacenia kredytów i wykorzystam je na wykupienie obligacji w kwocie 500 tys. zł.
Przewodnicząca - na początku roku zakładaliśmy kredyt w wysokości 1.400.000,00 zł. Później wiedzieliśmy już, że ta kwota kredytu może być wyższa. Pani Skarbnik poinformowała nas, że lepiej jest wziąć większy kredyt, który pomógłby nam spłacić kredyty w tym roku z wolnych środków. Spłacimy to zadłużenie, które przypada na ten rok. Być nie będziemy musieli zaciągać kredytu. Czy na budowę Domu Pomocy Społecznej został złożony wniosek do EFS-u?.
p. K. Siniło - tak będzie odpowiednia uchwała podejmowana na sesji. To wszystko uzależnione jest od wpływów komunikacyjnych spowodowanych zmianą przepisów. Nie będziemy mieli co miesiąc wpływu w granicach 150 tys. zł, tylko 20 tys. zł. Ale tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć. I wtedy znów mogę mieć problemy. Na rok 2005 mam zapisany kredyt w wysokości 800 tys. zł.
Przewodnicząca - czy ktoś z Państwa ma jeszcze jakieś pytania?.
p. K. Siniło - dochody jednostek wykonane zostały w prawie 120%. Wydatki przebiegały prawidłowo w związku z faktem zaciągnięcia kredytu. Nie wykonanie wydatków płacowych wynosiło 33 tys. zł. Ten rok uważamy za zabezpieczony przy wykonywaniu w ramach wolnych środków.
Przewodnicząca - wykonanie zbliża się do 100%. Właściwy skutek zwiększenia liczby uczniów w klasach odczujemy dopiero w tym roku. Byłam z Komisją Rewizyjną w ZSL i A i tam właśnie rozmawialiśmy na ten temat. Są dwie wersję rozwiązań. Albo utrzymujemy ten system w dalszym ciągu, albo zmniejszamy liczbę uczniów w klasach. W ZSL i A postanowiono w pierwszych klasach zmniejszyć liczbę osób. W starszych klasach możemy utrzymać to rozwiązanie dotychczasowe, ale przy podziale na grupy w odniesieniu do określonych przedmiotów. Dotyczy to na przykład chemii i języków obcych. W ZSL i A jest świetnie wyposażona pracownia, która przy 36 osobowych klasach zupełnie nie będzie wykorzystywana. Dlatego też ten podział na grupy przy tym przedmiocie musi być wprowadzony. Dyrektor ZSL i A chce to wprowadzić od stycznia.
p. F. Król - Pawelska - taką analizę powinniśmy zrobić we wszystkich szkołach. Nie wiemy jaka będzie sytuacja od nowego roku szkolnego. A dlaczego tego nie wprowadzić od drugiego semestru.
Przewodnicząca - a dlaczego nie od września?.
p. F. Król - Pawelska - to powinien być wniosek naszej Komisji.
Przewodnicząca - zwróciliśmy się z takim wnioskiem jako Komisja Rewizyjna.
p. K. Siniło - dochody w placówkach oświatowych były większe aniżeli wydatki. Poinformowałam dyrektorów, aby wydatki zrealizowali w 100%.

Stanowisko Komisji w sprawie realizacji budżetu powiatu za 2004 rok.
Po analizie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za rok 2004 Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej wyraża pozytywną opinię.
Na uwagę zasługuje wyższe wykonanie dochodów placówek oświatowych zamykające się kwotą 748.769,00 zł. Wydatki w paragrafach płacowych nie zostały wykonane w kwocie 32.434,00 zł co stanowi 0,24% planu.
W pozostałych paragrafach wykonanie zbliżone jest do 100%. W dziale edukacyjna opieka wychowawcza wykonanie w stosunku do otrzymanych środków wynosi 95,5%. Wynika to z opóźnienia wdrożenia stypendiów.
W dziale kultura i ochrona dziedzictwa narodowego oraz kultura fizyczna i sport dotacje dla organizacji pozarządowych zostały wydatkowane w 100%.

Wobec braku dalszych pytań Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji.

Na tym zakończono protokół.

Protokołowała:                                                           Przewodnicząca Komisji

Kinga Majer                                                                       Anna Ziegler

 

metryczka


Wytworzył: Kinga Majer (25 kwietnia 2005)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (25 lipca 2005, 13:26:05)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1983