37

 

Protokół nr 37/2005
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury
i Kultury Fizycznej
w dniu 21 listopada 2005 roku
 
Obecni według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Regina Wrębel – Dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych, p. Urszula Piotrowska – Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących, p. Stanisław Łangowski – Dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych, p. Witold Smoczyk – Dyrektor Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej, p. Tomasz Okrzyński – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego, p. Renata Gramowska – Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, p. Maria Bocianiak – Dyrektor Powiatowego Zakładu Obsługi oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu,
p. J. Przybysz – Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej.
 
Tematyka posiedzenia:
1.      Organizacja roku szkolnego 2005/2006.
2.      Wykonanie budżetu za I półrocze 2005 roku i ocena możliwości wykonania budżetu do końca 2005 roku.
3.      Projekt budżetu na rok 2006 (propozycje dyrektora).
4.      Rozmieszczenie kierunków kształcenia w szkołach powiatowych.
5.      Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Komisja Edukacji na zaproszenie Naczelnika Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej odwiedziła szkoły, gdzie miała możliwość obejrzenia inwestycji prowadzonych w tych jednostkach. Dyrektorzy wyjaśnili, iż tegoroczny budżet uda im się wykonać bez zagrożeń. Przedstawili także ostateczną liczbę uczniów w swoich szkołach.
 
Następnie Komisja wraz z Dyrektorami udała się do Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych.
 
Przewodnicząca – wskaźniki dotyczące matur są różne u każdego z Państwa?.
p. R. Wrębel – uczeń w każdym typie szkoły kończy ją zdaniem egzaminu zawodowego zdanie matur to jego wola. Matura nie jest obligatoryjnym obowiązkiem ucznia.
Przewodnicząca – czy przy ubieganiu się o miejsce na studiach liczyła się ogólna ilość punktów?.
p. R. Wrębel – tak liczyła się ilość punktów.
Przewodnicząca – czy są Państwo zadowoleni z wyników matury?.
p. R. Wrębel – w mojej szkole są wyższe wskaźniki nić średnia województwa. Najgorzej wypadł angielski, ale to jest spowodowane zmianą, co roku nauczyciela angielskiego. Z pisemnej matury zdali wszyscy. Natomiast z ustnej wiele osób się potknęło.
p. J. Basta – w ZSL i T przestał działać szkoła o profilu technik informatyk. To samo dotyczy ZSL i A i liceum agrobiznesu.
p. R. Wrębel – po prostu brak zainteresowania tego rodzaju szkołami.
p. St. Łangowski – ta szkoła przestała istnieć z tego powodu, że w TCEZ powstałą taka szkoła. Chciałbym też zwrócić uwagę na pozyskiwanie środków pozabudżetowych. Ja w tym roku pisałem taki wniosek i jako laik miałem ogromne z tym problemy. Może powinna zostać stworzona jakaś komórka, gdzie zatrudnieni specjaliści zajmowaliby się tylko i wyłącznie pisaniem wniosków. Gdzie my jako jednostki moglibyśmy zwracać się o pisanie takich wniosków. Napisałem wniosek na kwotę 210 tys. zł na modernizację budynku dydaktycznego nr 2.
p. T. Okrzyński – ja też pisałem wniosek do PFRON-u o środki na budowę boiska szkolnego. Ten wniosek wysłałem miesiąc temu, ale nie mam do tej pory informacji o tym, czy został przyjęty czy też nie.
p. J. Basta – rozumiem, że byłby Wam potrzebny zespół profesjonalistów, którzy by się zajmowali pisaniem programów, tak?.
p. J. Przybysz – w Wydziale Promocji zatrudnione są dwie osoby, które zajmują się pisaniem programów. Jedna z tych osób kształci się właśnie kierunku pisania programów, a druga jest specjalistą od spraw budownictwa.
p. R. Wrębel – czasem zajdzie też potrzeba, żeby pewne zadania skompensować. Gdyż to będzie bardziej ekonomiczne lub jedynie w ten sposób będzie można uzyskać środki. I tak beneficjentem tych środków jest samorząd.
Przewodnicząca – jakie nowe kierunki działają w szkołach?.
p. R. Wrębel – w mojej szkole ruszył technik architektury krajobrazu.
p. St. Łangowski – u mnie dwa nowe oddziały technikum informatycznego.
p. T. Okrzyński – szkoła przysposabiająca do zawodu.
p. W. Smoczyk – w TCEZ szkoła policealna o specjalności technik administracji.
p. R. Wrębel – chciałabym utworzyć w Kamienicy technikum rolnicze. Mamy tam gospodarstwo rolne, w którym mogłyby odbywać się praktyki.
p. J. Przybysz – na następnej sesji Zarząd wniesie uchwałę w sprawie utworzenia liceum uzupełniającego w Śliwicach. To jest wspólne działanie samorządów. Jest w tym materiałach uchwała intencyjna odnośnie utworzenia Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych. To ma być odrębna szkoła. Nie ma ona być filią żadnej z naszych szkół. W skład tej szkoły ma wchodzić liceum ogólnokształcące i szkołą wielozawodowa.
p. R. Wrębel – mnie tylko zastanawia czemu to ma być samodzielna szkoła.
p. J. Przybysz – to duża wieś i tam jest duża determinacja, żeby powstała taka szkoła.
Przewodnicząca – ilu uczniów jest z Gminy Śliwice?.
p. R. Wrębel – myślę, że byłoby dobrze, żeby ta szkoła została pod jakimś nadzorem.
p. T. Okrzyński – mam pytanie dotyczące dodatków dla nauczycieli. Kiedyś były one wszystkie łączone. Teraz nie wiem czy jest też taka praktyka stosowana?.
p. J. Przybysz – teraz wybieramy tylko dodatek, który jest najkorzystniejszy dla nauczycieli.
Przewodnicząca – a jak wygląda budżet na rok 2006?.
p. R. Wrębel – jest to w miarę bezpieczny budżet. Wiemy, że są w niektórych paragrafach niedoszacowania, ale mamy nadzieję, że będą one wyrównane.
Przewodnicząca podziękowała dyrektorom za przybycie.
 
Przewodnicząca przystąpiła do omawiania projektu budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2006.
 
Przewodnicząca – w roku 2006 na dotacje mamy przeznaczone tylko 37,05 %. Dlaczego taka kwota?.
p. K. Siniło – wiedzą Państwo, że nastąpiła zmiana przepisów teraz ogłaszane musza być konkursy na organizację imprez. Jeśli będą chętni, którzy staną do konkursów to wówczas można zwiększyć środki.
p. F. Król – Pawelska – wynika z tego, że Starostwo chce zlecić mniej zadań, a resztę zrobić samo. Tak to trzeba tłumaczyć.
p. K. Siniło – w tej chwili musi być ogłaszany konkurs i muszą być na taki konkurs złożone co najmniej dwie oferty, żeby ten konkurs mógł się odbyć. Za każdym razem ogłaszamy, za jaką kwotę chcemy zrobić imprezę.
p. F. Król – Pawelska – pozostaje tylko pytanie, kto będzie zajmował się wyławianiem propozycji imprez do konkursów.
            Komisja Edukacji w dziale 801 Oświata i wychowanie i 854 Edukacyjna opieka wychowawcza analizując planowane projekty finansowe na 2006 rok dostrzegła drastyczne zmniejszenie środków w kilku paragrafach – zakup pomocy dydaktycznych i zakup usług remontowych. Jednakże po rozmowie z dyrektorami szkół i dyrektorem Powiatowego Zakładu Obsługi stwierdza, że środki te zabezpieczone są w Powiatowym Zakładzie Obsługi i zostaną rozdysponowane pod potrzeby poszczególnych jednostek. Sytuacja taka uzyskała akceptację dyrektorów szkół i placówek.
 
            Wydatki inwestycyjne w placówkach oświatowych zostały również skomasowane
w Powiatowym Zakładzie Obsługi, a ich wydatkowanie zależne będzie od potrzeb i procedur przetargowych.
 
Przewodnicząca – a jak będzie z doskonaleniem i dokształcaniem nauczycieli?.
p. K. Siniło – mam na ten cel zabudżetowane środki. Także na urlopy dla poratowania zdrowia.
p. F. Król – Pawelska – uważam, że powinien zostać opracowany plan finansowania dokształcania nauczycieli.
p. J. Basta – dochody w przyszłym roku wyniosą 35.519.967 zł, a wydatki 38.119.967 zł. Skąd pokryjemy różnicę w wydatkach?. Zaciągnięty zostanie kredyt i gdzie to jest zapisane?.
p. K. Siniło – zostało to zapisane w przychodach i rozchodach. 1.500.000 zł to są raty obligacji, które musimy zapłacić w przyszłym roku.
p. J. Basta – na następny rok czeka nas 2.600.000 zł plus 1.500.000 zł i jeszcze 1.000.000 zł do spłaty?.
p. K. Siniło – te 1.500.000 zł mam wypracowane i to jest upoważnienie do spłaty tej kwoty.
p. J. Basta – czyli zostaną nam jeszcze 3.600.000 zł do spłacenia.
 
            W dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego oraz w dziale 926 Kultura fizyczna i sport na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych zaplanowano kwotę
5 tys. zł i odpowiednio 10 tys. zł. Co stanowi znaczny spadek w stosunku do roku poprzedniego. Ze względu na nowe procedury przetargowe wydatkowania tych środków
w oparciu o ustalenia zadań priorytetowych do realizacji w ramach tego działu zawartych
w Karcie Współpracy ze stowarzyszeniami Komisji trudno oszacować czy kwota ta jest wystarczająca w stosunku do planowanych zadań. W obydwu wyżej wymienionych działach w rozdziale Pozostała działalność planowane środki zostały zwiększone, co daje możliwość przesunięcia środków w tych działach.
 
p. K. Siniło – na sesję Rady wprowadzona zostanie dodatkowa uchwała o zmianach w Wieloletnim Programie Inwestycji. Dotyczy ona programu „Zdrowe dziecko”. Program ten prowadzić ma szpital. Nakłady na niego wyniosą 1.500.000 zł. Powiat musi poręczyć kredyt w wysokości 300.000 zł. Ten kredyt jest w rachunku bieżącym i nie ma możliwości, że szpital go nie spłaci. Dlatego też zdecydowaliśmy się te środki, które zostaną przeznaczyć na ten program. Odnośnie zmian w uchwale budżetowej na rok 2005 chciałabym powiedzieć, że powodują one zrównoważenie budżetu. Wykreślone zostały wydatki i inwestycje, których nie wykonamy do końca roku. Dochody i wydatki po zmianach wynoszą 36.697.330 zł. Dochody uległy zwiększeniu o kwotę 314.953 zł, a wydatki uległy zmniejszeniu o 485.046 zł.
Wobec braku dalszych pytań Przewodnicząca zakończyła dyskusję.
Przewodnicząca podziękowała p. Krystnie Siniło za przybycie.
 
Komisja przystąpiła do opracowywania stanowiska w sprawie funkcjonowania szkół powiatowych.
Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej zwizytowała szkoły, a następnie spotkała się z dyrektorami szkół i placówek oświatowych. Komisja ocenia funkcjonowanie szkół i placówek jako prawidłowe, a stan prowadzony remontów i inwestycji jako zadowalający. Prace prowadzone są w oparciu o środki budżetowe i środki pozyskane z rezerwy ministerialnej. Część prac wykonywanych było przy pomocy pracowników Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej.
            Komisja również pozytywnie ocenia stan realizacji działań priorytetowych ze Strategii Rozwoju Edukacji Powiatu Tucholskiego. Przedstawiony materiał świadczy, że zadania te są realizowane w miarę możliwości.
            W realizacji zadania dotyczącego ustalenia obszarów działalności, w których możliwe jest pozyskanie wsparcia z europejskich funduszy strukturalnych i opracowania stosownych projektów pod kątem przyjęcia celów i zadań dyrektorzy oczekują od Zarządu Powiatu pomocy w merytorycznym i formalnym przygotowaniu wniosku przez odpowiednio przygotowaną komórkę Starostwa Powiatowego.
            Komisję interesuje, w jaki sposób prowadzony jest lobbing na rzecz właściwych z punktu widzenia samorządów zasad naliczania subwencji oświatowej.
            Analiza wydatków szkół i placówek oświatowych na dzień 31 października 2005 roku i rozmowa z dyrektorami pozwala stwierdzić, że w budżecie na rok 2005 nie występuje zagrożenie jego wykonania.
 
Opinia Komisji w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli i uchwały o utworzeniu Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Śliwicach:
 
Komisja po zgłoszeniu uwag przez dyrektorów zaproponowała zwrócenie się do radcy prawnego celem interpretacji zapisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania nauczycieli za pracę w dni wolne od pracy.
 
Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej pozytywnie zaopiniowała uchwałę w sprawie podjęcia działań zmierzających do utworzenia Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
w Śliwicach.
 
Wobec wyczerpania porządku posiedzenia Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji.
 
Na tym zakończono protokół.
 
Protokołowała:                                                                    Przewodnicząca Komisji
 
Kinga Majer                                                                                  Anna Ziegler
 
 

metryczka


Wytworzył: Kinga Majer (21 listopada 2005)
Opublikował: Katarzyna Knieć (11 stycznia 2006, 12:19:51)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2110