44

Protokół nr 44/2006
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 12 czerwca 2006 roku
 
 
Obecni według listy obecności oraz zaproszeni goście: Pan Jerzy Kornaś – Zastępca Dyrektora ZSLiT, Pan Witold Smoczyk – Dyrektor TCEZ, Pan Tomasz Okrzyński Dyrektor SOSW, Pani Sylwia Sobczak – Zastępca Naczelnika WEZKiKF, Pan Marek Wolski – Sekretarz Powiatu.
 
Tematyka posiedzenia:
1. Informacja o funkcjonowaniu szkół prowadzonych przez powiat za I półrocze 2006 roku.
2. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Przewodnicząca przywitała gości i poinformowała, że część dyrektorów uczestniczy dziś w konferencji i nie mogli oni przybyć na posiedzenie Komisji. W związku z tym, że Pan Sekretarz poprosił o udzielenie głosu przed przejściem do porządku obrad, Przewodnicząca udzieliła głosu Panu Markowi Wolskiemu.
p. M. Wolski – w dniu wysyłania materiałów na sesję został wywołany temat statutów dla jednostek powiatowych. Wymóg uchwalenia statutów nakłada na nas ustawa o finansach publicznych, która weszła w życie w styczniu tego roku. Według ustawy statuty powinny być opracowane i przyjęte do końca czerwca tego roku. Projekty zostaną dostarczone Państwu przed sesją. Statuty powinny zawierać minimum zapisów i tak właśnie zostały przygotowane projekty statutów.
 
Ad. 1
Przewodnicząca – poprosiłam Panią Piotrowską i Panią Wrębel, żeby zgłosiły mi uwagi i problemy, jeśli takie występują. Zgłoszono mi problem z badaniami uczniów przez medycynę pracy. Obecnie jest to realizowane w Bydgoszczy. Jest to, jak słyszałam, wynik przetargu i tucholscy lekarze nie wygrali. Powinniśmy skierować wniosek do Komisji Zdrowia o rozpoznanie sytuacji w tej sprawie.
p. S. Sobczak – Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy ogłasza konkurs na te badania. Tucholscy lekarze nie zgodzili się wziąć w nim udziału i Wojewódzki Ośrodek wyznaczył ośrodek w Bydgoszczy, który te zadania dla młodzieży z naszego terenu wykonuje. Nie ma fizycznej możliwości, żeby lekarz przyjeżdżał do Tucholi, bo zachodzi często konieczność przeprowadzenia innych badań. Udało się nam uzgodnić, że dla Tucholi są poniedziałki i wtorki. W te dni są na miejscu wszyscy specjaliści. Chcemy pomagać w przeprowadzaniu tych badań i refundujemy koszty paliwa. Gimnazja organizują takie wyjazdy i ci wszyscy uczniowie są za jednym razem wszyscy badani.
p. J. Kornaś – jak to było kiedyś organizowane?
p. S. Sobczak – przedtem p. Muszyńska miała podpisane wieloletnie, bardzo korzystne umowy ze szpitalem, ale zrezygnowała ze względu na stan zdrowia.
 
Przewodnicząca poprosiła o zabranie głosu Pana Dyrektora Tomasza Okrzyńskiego.
Przewodnicząca – proszę o omówienie stanu inwestycji. Na jakim etapie jest realizacja sali rehabilitacyjno - sportowej?
p. T. Okrzyński – ta część prac, na którą był ogłoszony przetarg została zakończona. Rozpoczęliśmy budowę sali i będzie to realizowane dalej i będzie jeszcze realizowana Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna. Należy uregulować stan własności nieruchomości, na której ta inwestycja będzie realizowana. Poradnia będzie przylegała do sali, ale media będą niezależne i będą oddzielne wejścia. Zakończenie prac jest planowane na 29 września 2006 roku.
Przewodnicząca – czy podczas prac nie zostanie zakłócona egzystencja szkoły?
p. T. Okrzyński – nie ma problemu, ponieważ prace będą prowadzone poza budynkiem szkoły.
Przewodnicząca – czy istnieje możliwość pozyskania środków na wyposażenie?
p. T. Okrzyński – tak składaliśmy wnioski na wyposażenie tych wykończonych sal dydaktycznych, ale jeszcze nie mamy odpowiedzi. Na wyposażenie sali gimnastycznej również będziemy składać wniosek.
Przewodnicząca – czy zanosi się na jakieś zmiany od września.
p. T. Okrzyński – prawdopodobnie będzie więcej o 2 oddziały. W szkole zawodowej będzie najprawdopodobniej 1 klasa więcej. Zaproponowaliśmy kolejne kierunki: tapeciarz, malarz, ogrodnik, kucharz.
p. F. Król -  Pawelska – ile musi być zgłoszeń, żeby te kierunki ruszyły?
p. T. Okrzyński – z reguły zaczyna tak 10, a kończy ok. 8. Nieraz jest tak, że nie możemy ucznia przekonać do kontynuowania nauki i jeśli rozmowy nie przynoszą żadnych efektów, uczeń do szkoły nie uczęszcza, to Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę o skreśleniu z listy uczniów.
Przewodnicząca – czy są jeszcze jakieś problemy?
p. T. Okrzyński – pod względem finansowych nie widzę żadnych poważnych zagrożeń.
Przewodnicząca – mamy tu informację, że np. w gimnazjum w pewnych działach środki zostały wydatkowane w 100%
p. T. Okrzyński – to zostaje przenoszone pomiędzy szkoła podstawową, a gimnazjum. Pewne koszty energii i wody zostaną nam zwrócone przez wykonawcę robót i wrócą do budżetu szkoły.
Przewodnicząca - w wydatkach płacowych również wykonanie jest na poziomie 50%, ale to się chyba powinno jakoś zbilansować?
p. T. Okrzyński – dużo kosztów ponieśliśmy na remonty, ale przy oszczędnościach środków powinno wystarczyć. Chciałbym także powiedzieć, że jesteśmy po sprawdzianie w podstawówce i wyniki są niezłe, choć są i lepsze w województwie.
 
Przewodnicząca podziękowała Dyrektorowi za informację i poprosiła o informację Pana Dyrektora Kornasia.
 
p. J. Kornaś – mamy rozstrzygnięte przetargi na remonty budynku Głównego i jednego dydaktycznego na kwotę 291 tys. zł. Do zrealizowania brakuje nam trochę środków. Remonty te będą realizowane przez 4 wykonawców. Jest to związane z tym, że są to różne „tematy” prac i tak to zostało zorganizowane. Może się okazać, że trochę zabraknie na ogrzewanie w internacie. Czy budżet wystarczy okaże się po zakończeniu naboru. Planujemy 10 nowych oddziałów, ale wszystko się wyjaśni do 5 lipca. Zakończył się już egzamin dojrzałości w starym systemie. Przystąpiło 21 osób, a zdało 7. Wyników nowej matury jeszcze nie ma. Czeka nas egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Zaproponowaliśmy nowy kierunek – operator obrabiarek. We wrześniu mieliśmy 32 oddziały, w tym roku odchodzi 9 czyli w przyszłym roku szkolnym powinno być 33.
Przewodnicząca – odnośnie tej budowy sali pytałam dyrektora o zabezpieczanie sali czy jest taka możliwość. Wiem, że ZSO radzi sobie, w ZSLiA da się to zrealizować, ale przy korzystaniu z kręgielni.
p. J. Kornaś – u nas jest problem, bo sala jest niewymiarowa i jest problem zimą. Ta przyjęta opcja w sprawie hali nas nie zadowala, jest to duży koszt. My mamy propozycję, żeby przystosować pomieszczenie po kotłowi na taka małą halę. Do tej planowanej dużej hali nie dałoby się zrealizować przemieszczania, to było by naprawdę trudne.
 
Przewodnicząca podziękowała Dyrektorowi za informację i poprosiła o zabranie głosu Pana Dyrektora Smoczyka.
 
p. W. Smoczyk - to czy wystarczy nam środków jest zależne od wydatków na ogrzewanie. Na wyposażenie nie wydawaliśmy, ale być może otrzymamy z ministerstwa. Nabór przewiduję na tym samym poziomie, ale to się okaże dopiero pod koniec sierpnia. Przeprowadziliśmy nową maturę w szkołach policealnych, zaocznych i wieczorowych. Egzaminy maturalne jeszcze trwają. Dane w materiałach dotyczą stanu na dzień przygotowywania materiału.
Przewodnicząca – a egzaminy zawodowe?
p. W. Smoczyk – są w trakcie. Od 26 czerwca rozpoczynamy egzaminy w zawodzie kucharz i mechanik samochodowy. Jeśli chodzi o egzaminy zawodowe to mamy akredytację i obsługujemy też inne szkoły. Staramy się iść na rękę uczniom w sytuacjach osób pracujących i trudnej sytuacji rodzinnej.
p. J. Basta - czy istnieje problem narkotyków i przemocy?
p. T. Okrzyński – myślę, że nie ma szkoły, która nie miałaby tych problemów. Z przemocą radzimy sobie, a narkotyki to jest margines.
p. J. Kornaś – u nas jest to mały margines. Wiemy, że były przypadki. Jeśli chodzi o przemoc to nie jest to na taką skalę, żebyśmy musieli poważnie interweniować.
p. W. Smoczyk – u dorosłych nie ma tych problemów. Mieliśmy w zeszłym roku problem z alkoholem, ale to było dawno. Mam zatrudnionych 4 policjantów i myślę, że to nie jest też bez znaczenia.
p. T. Okrzyński – mieliśmy przypadek ucznia, który był po spożyciu środków odurzających. Za zgodą rodziców przekazaliśmy sprawę policji.
p. A. Pruszak – a czy są przypadki kradzieży np. telefonów, pieniędzy?
p. W. Smoczyk – był przypadek kradzieży telefonu podczas praktyk w ZSLiA, ale sprawca został wykryty i obyło się bez interwencji policji.
p. J. Kornaś – zdarzają się takie przypadki. Ostatnio był przypadek kradzieży pieniędzy nauczycielowi. Kiedyś często zdarzały się kradzieże na lekcjach w-f, ale teraz szatnia jest zamykana i jest pod kontrolą nauczyciela.
p. W. Smoczyk – uczulamy uczniów, żeby nie kupować wartościowych rzeczy np. drogich butów na w-f, które są często przedmiotem kradzieży.
Przewodnicząca – czyli liczba osób, które zdały maturę nie uwzględnia tych, którzy będą mieli poprawki i liczba osób, które zdały maturę będzie wyższa.
 
Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej wnioskuje o przyjęcie informacji o funkcjonowaniu szkół prowadzonych przez Powiat za I półrocze 2006 roku. Komisja zapoznała się także z uwagami dyrektorów szkół i umówiła się z nimi na wrzesień, aby przyjąć informację o naborze i nowych kierunkach kształcenia.
 
Przewodnicząca – będzie nowy budynek dla Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Obecnie jest tam zatrudniony psycholog i logopeda i będzie możliwość utrzymania 2 etatów. Pomieszczenia będą mniejsze, przystosowane do terapii indywidualnej.
p. F. Król - Pawelska – dlaczego czeka się tak długo na orzeczenie, około 3-4 tygodni?
p. S. Sobczak – rozeznam sytuację i na sesję przedstawię informację.
 
Ad. 2
W sprawie projektu uchwały dotyczącego zmiany uchwały w sprawie nadania statutu Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych w Śliwicach głos zabrali:
p. F. Król - Pawelska – dlaczego Rada powiatu ma to uchwalać, a nie Rada Pedagogiczna?
p. S. Sobczak – jest to realizacja uwag Kuratorium Oświaty. Według tych uwag miał być opracowany Wewnątrzszkolny System Oceniania i biblioteka.
Przewodnicząca – ja także nie rozumiem, dlaczego Rada Powiatu ma to przyjąć. To powinna przyjąć Rada Pedagogiczna. To jest autonomia szkoły i Rada Powiatu nie powinna tego przyjmować.
 
W sprawie projektu uchwały dotyczącego zmiany statutu Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Śliwicach komisja zajęła stanowisko, że tak szczegółowy Wewnątrzszkolny System Oceniania dla tej placówki powinna wypracować i przyjąć Rada Pedagogiczna nowo powstałej placówki.
 
W sprawie projektu uchwały dotyczącego przyjęcia regulaminu określającego przyznawanie i przekazywanie stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007 głos zabrali:
 
p. S. Sobczak – jest to regulamin ramowy i muszą go przyjąć wszystkie powiaty w województwie, które będą się starać o te środki. Te regulacje są obligatoryjne i nie możemy go nie przyjąć, jeśli chcemy przystąpić do projektu. My tylko możemy autonomicznie dodać pewne małe uzgodnienia np. termin składania wniosków. Niektóre województwa zorganizowały to tak, że będą wypłacać pieniądze do ręki, ale nasze województwo się na to nie zgodziło. Jest zwiększona kwota stypendium do maksymalnie 250 zł. Uczniowie, którzy się dobrze uczą otrzymają gotówkę (od średniej 4,0 wzwyż). Osoby, które mają średnią od 3,0 do 4,0 otrzymują 50 zł do ręki, a pozostała kwotę 100 zł tak jak dotychczas refundacja rachunków. Jeżeli będzie pozytywna opinia prawna, że możemy to płacić z własnych środków w przypadku, gdy nie wpłyną do nas środki na ten cel, to będziemy wypłacać co miesiąc. Uczniowie, którzy mają średnia poniżej 3,0 nie będą otrzymywać stypendium.
p. F. Król - Pawelska – czyli jeśli brak środków ma wpływ na jego słabe wyniki w nauce, to nie ma szans na stypendium?
p. S. Sobczak – w komisji stypendialnej są pedagodzy ze wszystkich szkół, którzy znają tych uczniów i takie różne sytuacje są uwzględniane. Są różne sytuacje związane np. ze stanem zdrowia i te okoliczności są brane pod uwagę. W tych regulaminach możemy także dostosować katalog wydatków do specyfiki szkół. Stypendia są przekazywane na konto. Stypendium nie może otrzymać osoba, która powtarza rok, oraz osoba, która ma powyżej 30 godzin nieusprawiedliwionej nieobecności.  Są też nowe stypendia dla dzieci z terenów byłych PGR-ów. Są to stypendia w wysokości 2000 zł i wypłaca się je jednorazowo na konto.
p. F. Król - Pawelska – a o co został poszerzony katalog?
p. S. Sobczak – katalog został poszerzony np. o akcesoria komputerowe. Jeśli chodzi o stypendia dla studentów to stypendium otrzyma 16 osób. Dla studentów będzie musiał również być przyjęty regulamin. Najciekawszą sprawą jest to, że uczeń może uzyskać stypendium w wysokości do 250 zł, a student 200, ale to wynika z uzyskanej kwoty.
 
Komisja pozytywnie odnosi się do uwag przedstawionych przez Panią Sylwię Sobczak odnośnie regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007.
 
p. J. Basta – na poprzedniej sesji został złożony wniosek o wprowadzenie ponownie pod obrady sesji projektu uchwały w sprawie budowy hali. Komisja powinna zająć stanowisko w tej sprawie.
 
Komisja stwierdziła brak w porządku obrad punktu dotyczącego uchwały w sprawie finansowania hali. W związku z tym Komisja nie przyjęła stanowiska w tej sprawie, mimo że temat ten został poruszony.
 
Ponieważ porządek został wyczerpany i więcej spraw nie zgłoszono Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.
 
Na tym zakończono protokół.
 
 
Protokołowała:                                                                         Przewodnicząca Komisji
 
Katarzyna Knieć                                                                                Anna Ziegler

metryczka


Wytworzył: Katarzyna Knieć (12 czerwca 2006)
Opublikował: Katarzyna Knieć (21 lipca 2006, 13:28:15)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2337