Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
12
Protokół nr 12
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 5 grudnia 2007 r.
Obecni na posiedzeniu wg listy obecności oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu.
Tematyka posiedzenia:
1. Praca nad budżetem na rok 2008.
2. Analiza i wypracowanie wniosków z debaty rolniczej.
3. Informacja o realizacji zadań w zakresie Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami oraz Ochrony Środowiska Powiatu Tucholskiego.
4. Propozycje do planu pracy Rady Powiatu Tucholskiego na 2008 r.
Ad. 1.
Przewodnicząca – poprosiła o przedstawienie krótkiej informacji na temat projektu budżetu Powiatu na 2008 r.
p. K. Siniło - poinformowała, że w budżecie planowany jest deficyt w wysokości 1 miliona złotych. W dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo znajduje się dotacja od wojewody. Ma być ona przeznaczona na prace geodezyjno – urządzeniowe na potrzeby rolnictwa, scalanie i wymiana gruntów rolnych, klasyfikacja gruntów, modernizacja ewidencji gruntów terenów wiejskich, kontrola terenowa ewidencji gruntów, pomiar gruntów z dotacji państwa, aktualizacja po kontroli terenowej ewidencji gruntów, klasyfikacja gruntów po kontroli terenowej, rekultywacja gruntów zdewastowanych, opracowanie dokumentacji geodezyjnej działek gruntów pod budynkami i działek gruntów pozostawionych rolnikom do dożywotniego użytkowania. W dziale 020- Leśnictwo zaplanowano środki na wypłaty ekwiwalentów dla osób które przeznaczyły swoje grunty pod zalesianie i prowadzą uprawy leśne, środki na opracowanie planów urządzania lasów, sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
p. K. Łukaszewicz – zapytał jakie czynności wchodzą w nadzór nad gospodarką leśną.
p. S. Rzepiński – jest to nadzór nad lasami niepaństwowymi. W praktyce w nadleśnictwie jest wyznaczona osoba, która się tym zajmuje. Wyznacza ona czyszczenia lasów, trzebież, wydaje świadectwa legalności drewna.
p. K. Siniło – W Powiatowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planowane są przychody w wysokości 30.000 zł oraz wydatki w wysokości 100.000 zł.
Wydatki zostaną sfinansowane środkami z 2007 roku. Część środków będzie przeznaczona na plany urządzania lasów i dotacje dla spółek wodnych.
Przewodnicząca – poprosiła o omówienie Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
p. K. Siniło – zaplanowano na 2008r przychody w kwocie 210.000 zł i wydatki w kwocie 230.000zł.
p. S. Rzepiński – poinformował, że z tych środków są zatrudnione trzy osoby. Są to środki ze sprzedaży map i innych dokumentów. Cenniki wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów. Trwają przygotowania do wprowadzenia na sesję uchwały o opłatach za czynności urzędowe, których nie reguluje rozporządzenie. Poinformował, że wyszła ustawa z 7 września o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości skarbu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, która nakazuje Staroście przez pół roku uregulować te sprawy.
p. K. Siniło – poinformowała, że cała subwencja oświatowa została podzielna na dział 801 i 851. Zaplanowano również rezerwę w wysokości 634 tysiące złotych na podstawowe remonty. Wynagrodzenia zostały zabezpieczone z 2,3 % podwyżki.
p. K. Łukaszewicz – zapytał o dotacje podmiotowe dla szkół niepublicznych.
p. K. Siniło – jest to dotacja dla niepublicznego liceum ogólnokształcącego. Powiat ma obowiązek przekazania tych środków szkole.
p. K. Łukaszewicz – planowane jest pozyskanie środków na budowę boiska wielofunkcyjnego w Zespole Szkół Ogólnokształcących i na budowę sali w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych. Zapytał, czy jest konkretne źródło pozyskania i czy są to realne środki. Zapytał też czym jest spowodowany wzrost wynagrodzeń pracowników Starostwa.
p. K. Siniło – środki mają być pozyskane z Urzędu Marszałkowskiego po napisaniu projektów. Jest szansa finansowania 50 na 50. Wzrost w wynagrodzeniach jest spowodowany tym, że 5 osób ma możliwość przejścia na emeryturę. Muszą być na to zaplanowane środki. Ponadto w roku 2008 6 pracowników nabędzie prawo do nagród jubileuszowych. Wzrost wynagrodzeń planowany jest na poziomie 2,3 %.
p. S. Rzepiński – poinformował, że do Wydziału Geodezji byłaby potrzeba zatrudnienia dwóch osób. Wydział przyjmuje 3000 zleceń rocznie tylko od osób fizycznych. Musi być zatrudniona osoba do aktualizowania mapy numerycznej, najlepiej geodeta z uprawnieniami i pewnymi zdolnościami informatycznymi.
Po dyskusji Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym postanowiła pozytywnie zaopiniować projekt budżetu Powiatu Tucholskiego na 2008 r.
Ad. 2.
Komisja wypracowała wnioski z debaty rolniczej. Ustalono, że do Zarządu Powiatu zostaną skierowane dwa wnioski :
1) prowadzić działania, zmierzające do reaktywowania spółki wodnej w Gminie Śliwice;
2) spowodować, aby władze Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie zatrudniły dla terenu Gminy Tuchola doradcę rolniczego.
Ponadto na debacie został zgłoszony wniosek o zorganizowanie kolejnej debaty dotyczącej szkód łowieckich.
Komisja uznała, że zorganizuje posiedzenie Komisji w rozszerzonym składzie. Zaprosi między innymi nadleśniczych, przedstawiciela izby rolniczej zajmującego się szacowaniem szkód, prezesów kół łowieckich, konserwatora przyrody.
Ad. 3.
p. S. Rzepiński – poinformował, że Wydział Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody składa się z dwóch referatów, w których pracuje 9 osób. Przedstawił roczną ilość zadań, które wykonuje Wydział (10.000 zmian ewidencji gruntów, 4 – 5 tysięcy zleceń, 1000 robót geodezyjnych, 3-4 tysiące zleceń od rolników i właścicieli nieruchomości). Z tego roczny dochód wynosi około 300 – 400 tysięcy złotych. Z tych środków zatrudnione są trzy osoby. Trwa aktualizacja Programu Ochrony Środowiska wraz z Planem Gospodarki Odpadami. Miała to robić Wyższa Szkoła Zarządzania Środowiskiem. Jednak ze względu na cenę będzie robiła to firma Abrys z Poznania. Firma zgodnie z umową ma przygotować aktualizację do 15 kwietnia 2008 r. W ubiegłym roku przygotowali plany urządzania lasów dla gmin Gostycyn, Kęsowo i Lubiewo. W roku bieżącym wykonywane są plany dla Gminy Śliwice. Na przyszły rok planuje się plany dla gminy Cekcyn i Tuchola. W Wydziale tym każda sprawa jest inna. Bywa bardzo dużo trudnych spraw. W 2004 roku Wojewoda wyznaczył Starostę Tucholskiego do rozpatrzenia spraw wywłaszczeniowych w Bydgoszczy. Są to sprawy z lat czterdziestych i pięćdziesiątych.
Ad. 4.
p. S. Rzepiński – zaproponował, aby w planie pracy Rady temat dotyczący ochrony środowiska omawiać na jednej sesji wraz z tematem dotyczącym rolnictwa.
Komisja przyjęła propozycję.
Przewodnicząca – poinformowała, że wpłynęła odpowiedź na wniosek Komisji dotyczący przesunięcia przystanku autobusowego.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodnicząca Komisji
Elżbieta Damasiewicz Aleksandra Kabat
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (5 grudnia 2007)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (19 grudnia 2007, 12:49:59)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2526