XVII sesja Rady Powiatu Tucholskiego
Informacja o sposobie realizacji interpelacji złożonych podczas XVII sesji Rady Powiatu Tucholskiego w dniu 27 czerwca 2008 roku
Wiceprzewodniczący Rady Zbigniew Grugel
- w marcu tego roku Komisja Finansów wyrażała swój niepokój doniesieniami prasowymi dotyczącymi sprawy rozwiązania budowy obwodnicy w Tucholi i wnioskowała do Zarządu Powiatu o jakieś wyjaśnienie w tej sprawie. Komisja 2 kwietnia otrzymała odpowiedź dotyczącą tej budowy, że Zarząd Powiatu prowadzi rozmowy i jest w trakcie wyjaśniania zapisów, które zostały zawarte na stronach Urzędu Marszałkowskiego oraz wszystkich spraw z tym związanych. W naszej Komisji Finansów temat pojawił się w marcu. Dzisiaj mamy czerwiec. I przed momentem byliśmy świadkami, że za całą sprawę już się wzięło Stowarzyszenie Obywatelskiej Społeczności. Zatem coś nam chyba ucieka, albo ktoś nas tutaj chce zastąpić w naszej roli, w naszych działaniach. Prosi o odpowiedź od pana Starosty co się dalej z tym tematem dzieje, bo ukrywanie, że nie istnieje problem nie ma sensu.
W tej sprawie przekazano informację, że obecnie Zarząd Powiatu oczekuje na zakończenie prac nad studium ekonomiczno-środowiskowo-technicznym i po jego otrzymaniu zostaną podjęte odpowiedzialne dyskusje na temat przebiegu i sposobu finansowania obwodnicy. W trakcie spotkań z projektantami koncepcji Zarząd Powiatu wskazał południowy wariant obejścia miasta (wariant 1A – najdalej od Tucholi). Również biuro projektowe wskazuje na obejście południowe jako najwłaściwsze z punktu widzenia funkcjonalności.
Radny Wojciech Kociński
- ma pytanie do Wicestarosty w sprawie KRUSU. Przeczytał kiedyś w gazecie, że pan Wicestarosta mówił, że jest wszystko załatwione, że KRUS będzie w Tucholi. A doszły go słuchy, że wręcz odwrotnie. Chciał się dowiedzieć jak to jest z tym KRUS-em;
Pismem z dnia 9 lipca Zarząd zwrócił się do Prezesa KRUS o ustosunkowanie się do interpelacji Pana radnego. Dnia 28 sierpnia br. wpłynęła odpowiedz Prezesa KRUS informująca o wyborze lokalizacji dla PT KRUS w Sępólnie. Zarząd nie jest usatysfakcjonowany wyjaśnieniami zawartymi w w/w piśmie w związku z tym zostanie skierowana prośba o przeanalizowanie argumentów co do lokalizacji placówki.
- druga sprawa dotyczy kwestii bezpieczeństwa. Miał taką sytuację, że zgłosił na posterunek policji interwencję. Posterunkowy policji poinformował go, że w tej chwili jest to nie możliwe, gdyż patrol jest w Bysławiu i nie ma drugiego i nie może nikt zainterweniować dopóki nie wróci tamten z Bysławia. Prosi o rozmowę z panem Komendantem w sprawie bezpieczeństwa na terenie Tucholi i całego powiatu bo to jest kwestia godna rozpatrzenia;
W tej sprawie skierowano pismo do Komendanta Powiatowego Policji. Jak poinformował Komendant KPP w Tucholi przeanalizowała wyniki w I półroczu i stwierdziła, że nastąpiła znaczna ich poprawa, porównując je do analogicznego okresu roku ubiegłego. Zaznaczył się spadek ilości zdarzeń, które wystąpiły na terenie ich działania, wzrosła znacznie wykrywalność w pięciu podstawowych kategoriach - kradzieże z włamaniem, bójki i pobicia, rozboje, kradzieże pojazdów. Komenda Powiatowa Policji w Tucholi uplasowała się na 4 miejscu w województwie na 19 jednostek. Trudno w tej sytuacji mówić o spadku bezpieczeństwa.
Analizując poruszaną przez pana Radnego W. Kocińskiego sytuację zgłoszenia interwencji, KPP w Tucholi informuje, że w trakcie służby dysponują określoną liczbą patroli i funkcjonariuszy, które realizują zadania stałe do służby i doraźne zlecone przez Dyżurnego KPP.
W przypadku wystąpienia kilku zdarzeń jednocześnie, następuje ich gradacja, czyli określenie wagi zaistniałego zdarzenia, co może skutkować różnym czasem dotarcia na miejsce patrolu interwencyjnego, a nadto czas dotarcia na miejsce funkcjonariuszy zależny jest od umiejscowienia patrolu w rejonie.
Od dnia 5 lipca br. stan etatowy Komendy został uzupełniony o 9 funkcjonariuszy, którzy podjęli służbę po odbyciu przeszkolenia podstawowego. Pozwala to na wystawienie do służby większej ilości patroli co wiąże się z większymi możliwościami działania w celu zapewnienia ładu i porządku publicznego.
Komendant KPP w Tucholi nadmienia, iż opisywana sytuacja zgłoszenia interwencji była wszechstronnie wyjaśniana. Nie stwierdził uchybień w działaniu funkcjonariuszy KPP w Tucholi. Ponadto wszystkie zgłoszenia kierowane do dyżurnego KPP w Tucholi są podejmowane i realizowane – bez wyjątku, a o kolejności podejmowanych działań decyduje dyżurny jednostki w oparciu o stosowne obowiązujące procedury i algorytmy działania.
- trzecia interpelacja to jest to nieszczęsne, które drugą sesję już się przewija, albo trzecią, pobocze w Bladowie. Dostał odpowiedź od pana Dąbki, że będzie to usunięte. Będzie zagospodarowane. Minęły dwa miesiące od ostatniej sesji i niestety nic się z tym nie stało. A Bladowo jest taką wioską, gdzie przejeżdża bardzo dużo turystów i widok jest opłakany;
W tej sprawie skierowano pismo do Zarząd Dróg Wojewódzkich. ZDW informuje, że z uwagi na okres urlopowy dysponuje ograniczoną ilością pracowników, a najpierw wykonywane są prace mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich. Wykonane prace zadeklarowane w piśmie Nr ZDW.RDW3.T12.5201/14/08 z dnia 27 maja 2008r. – ustawienie pachołków U-1a, usunięcie przedmiotowych kamieni z pobocza drogi mają charakter wyłącznie wizualny zdaniem pana Kocińskiego, dlatego też prace te zostaną wykonane w terminie późniejszym.
- czwarta interpelacja - prosi o zwrócenie się do pana Komendanta Policji o skrócenie parkingu przy policji na ulicy Pocztowej. W tej chwili jest tragedia, a jak dojdą jeszcze turyści to w prawą stronę, bądź prosto nie można wyjechać. Zamiast parking się skracać jest on coraz dłuższy. W tej chwili jest to miejsce na dwa samochody. Myślę, że o połowę można go skrócić do pierwszej bramy;
W tej sprawie zwrócono się do Komendanta Policji w Tucholi. KPP informuje, że temat odnoszący się do skrócenia parkingu przeznaczonego dla Policji przy ul. Pocztowej był wielokrotnie przedmiotem dyskusji i rozmów prowadzonych na szczeblu – Komendant Powiatowy Policji w Tucholi – Urząd Miejski w Tucholi – Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi.
Z uzyskanych informacji oraz po konsultacjach prowadzonych z panem Bogdanem Rylem – Kierownikiem Działu Administracyjno-Technicznego Zarządu Dróg Powiatowych i panem Dariuszem Bortnikiem – Wydział Komunikacji, stwierdzono, że nie ma przeszkód by Starostwo Powiatowe w Tucholi zwróciło się z wnioskiem o zmianę Projektu Stałej Organizacji Ruchu do Urzędu Miejskiego w Tucholi. Po uruchomieniu procedury, KPP w Tucholi zapewnia, że przychylnie ustosunkuje się do opinii – zapytania w tej sprawie.
Na chwilę obecną, utrudnienia, o których mowa, występują sporadycznie i dotyczą godzin szczytu w ruchu drogowym. Mając to na uwadze, pojazdy służbowe KPP w Tucholi parkowane są w przedniej części parkingu, tj. tylko do bramy wjazdowej na teren KPP, a rozładowanie korków i występujących utrudnień w ruchu, następuje przez kierowanie płynnością ruchu przez funkcjonariuszy Zespołu Ruchu Drogowego KPP w Tucholi na skrzyżowaniach ulic – Świecka/Pocztowa i Warszawska/Pocztowa.
Pismem z dnia 13 sierpnia br. Zarząd Powiatu zwrócił się do Urzędu Miejskiego w Tucholi o rozważenie możliwości zmiany Projektu Stałej Organizacji Ruchu. Do dnia przygotowywania materiałów nie wpłynęła odpowiedz w tej sprawie.
- zapytał co dalej dzieje się z Boiskiem Orlik 2012? Jakie są uwarunkowania, bo na ostatniej Komisji Edukacji usłyszeliśmy, że kwota miliona nie wystarczy. Jest to kwota 1 400 000, bądź 1 900 000 zł;
Odpowiedzi udzielono podczas sesji.
- nawiązując do wypowiedzi pana Grugela i do obwodnicy zapytał czy były prowadzone rozmowy gminy i starostwa. Czy koncepcja jest wspólna opracowana i czy ta koncepcja południowa obejścia miasta też jest współfinansowana przez powiat.
Odpowiedzi udzielono podczas sesji.
Radny Michał Mróz
- powrócił do interpelacji złożonej na poprzedniej sesji przez pana Marka Sassa. Otóż wnioskował on w imieniu mieszkańców miejscowości Wielka Klonia o możliwość przywrócenia połączeń autobusowych ruchu PKS lub też transportu firmy prywatnej w dni wolne od pracy, niedziele i święta. Widzę jaką odpowiedź pan radny tutaj otrzymał. Natomiast do tego imienia mieszkańców Wielkiej Kloni chciałby dołożyć również głos mieszkańców Małej Kloni, w tym w szczególności młodzieży i dotyczy on okresu roku szkolnego. Tu chodzi rzeczywiście o soboty i troszeczkę mniej o niedziele i święta. Młodzież, która jest uczniami naszych szkół powiatowych w trakcie realizacji praktyk nie ma możliwości dojazdu na nie i powrotu. Zatem chciałby, aby Zarząd mimo wszystko podjął tego typu działania zmierzające do przywrócenia choćby w godzinach takich ważnych tego jednego połączenia, żeby móc realizować pewne kwestie związane z nauczaniem. Mała Klonia i Wielka Klonia ruch lokalny autobusów odbywa się na takiej zasadzie powiedzmy Gostycyn-Pruszcz-Bagienica-Mała-Wielka Klonia. Mała i Wielka Klonia to jest odległość rzędu około 3km. To nie jest dużo. To są miejscowości bardzo blisko położone między sobą. Jeżeli można o to prosić, ażeby od 1 września taka możliwość zaistniała;
W sprawie komunikacji autobusowej do miejscowości Mała i Wielka Klonia Zarząd Powiatu poprosił o sprecyzowanie, o które połączenia konkretnie chodzi oraz o przybliżoną liczbę osób, które korzystałyby z tych połączeń. Dane takie są niezbędne do podjęcia jakichkolwiek rozmów z przewoźnikami.
Radny dostarczył listę osób, które byłyby chętne do korzystania z ww. połączenia. W chwili przygotowywania materiału Zarząd jest w trakcie rozmów z PKS w Chojnicach.
- druga interpelacja, była moją wcześniejszą interpelacją bodajże w zeszłym roku. I dobrze się stało, że na skrzyżowaniu Wielki Mędromierz-Jeleńcz-Wieszczyce-Tuchola zostały usunięte drzewa, ponieważ istotnie ograniczona była tam widoczność. Te drzewa zostały usunięte i widoczność w tej chwili jest dobra, gdyby nie jeden fakt. Otóż w miejscu wyciętych drzew pojawił się drogowskaz Wielki Mędromierz i tam jest podana liczba kilometrów. Jest to dość duża tablica i zapewniam panie Starosto, że w zasadzie widoczność jest bardziej ograniczona aniżeli wtedy, gdy były te drzewa. I na tej samej drodze, ale 300-400m dalej w roku szkolnym autobus szkolny dowozi dzieci w takim miejscu, gdzie musi nawrócić w drodze polnej i tam rzeczywiście jest ciąg drzew. Autobus jest długi on musi wjechać w tą wnękę i wyjechać. Jest poważny problem. Oczywiście mógłby być on zlikwidowany, gdyby z tej jednej strony, z której nawraca autobus były usunięte drzewa. Chodzi o bezpieczeństwo. I to też jest taka prośba, żeby od 1 września być może uskutecznić ten przejazd na tyle, żeby to odbywało się tam bezpiecznie. Dość duży ruch i z tego co mi wiadomo pojazdy tam jadą z dozwoloną prędkością do 90 km/h. A przy tej prędkości i przy ograniczonej widoczności może stać się nieszczęście.
W tej sprawie skierowano pismo do ZDW. Jak poinformował ZDW drogowskaz E-2a na drodze wojewódzkiej Nr 241 w obrębie skrzyżowania do W. Mędromierza został ustawiony ok. dziesięć lat temu i do tej pory nie ograniczał widoczności na w/w skrzyżowaniu. W trakcie wymiany oznakowania pionowego na nowy znak E-2a zostanie zastąpiony na znaki E-4 i zostaną ustawione do 50m za i przed skrzyżowaniem Zgodnie z Dziennikiem Ustaw nr 220 poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003r. Zarząd Dróg Wojewódzkich nadmienia iż na w/w skrzyżowaniu zostały wycięte drzewa, które w znaczny sposób poprawiły widoczność.
W sprawie usunięcia drzew na drodze Nr 241 ok. 300-400 metrów od skrzyżowania z drogą powiatową Zarząd Dróg Wojewódzkich poprosił o podanie dokładniejszej lokalizacji drzew przeznaczonych do wycinki.
- nawiązując do interpelacji pani radnej Kabat. Chciałbym powiedzieć, że zresztą panu Staroście na poprzednim naszym spotkaniu mówiłem, że są głosy mieszkańców nie tylko Tucholi, ale przede wszystkim terenu, który ja prezentuję Gminy Gostycyn w kwestii poradni, bo tak naprawdę dostęp do specjalistów to wiemy jaki jest, ile się czeka. Natomiast chodziło mi tutaj o to ażeby móc stworzyć, jeżeli jest to możliwe, poradnię o profilu kardiologicznym.
W tej sprawie skierowano pismo do Prezesa Spółki „Szpital Tucholski” Sp. z o.o. Jak poinformował Prezes spółki w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w Tucholi przyjmuje kardiolog, jednakże kolejka oczekiwania dla pacjentów pierwszorazowych wynosi 6 miesięcy, a na kolejne wizyty limit na rok 2008 został wyczerpany. Narodowy Fundusz Zdrowia zobowiązał się do renegocjacji limitów przyjęć, jednak na chwilę obecną brak jakiejkolwiek informacji w tej sprawie.
Zarząd Szpitala czyni starania o pozyskanie nowych lekarzy specjalistów, jednak z uwagi na ogólnokrajowe problemy w tym zakresie jest to bardzo trudne.
Radna Aleksandra Kabat
- pierwsza interpelacja dotyczy mieszkańców Bysławia. Mieszkańcy Bysławia i właścicielka sklepu przy ulicy Głównej przy posesji pani Glazik wnosi o wykonanie dodatkowego przejścia dla pieszych. Pomimo tego, że zgłaszała to już kilkakrotnie do władz gminnych i prawdopodobnie do Zarządu Dróg Wojewódzkich, nie doczekała się pozytywnego załatwienia tej sprawy. Pomimo to prosiła, aby przekazać taką interpelację, ponieważ jest tam wzmożony ruch, jest tam droga 240 i do tego sklepu chodzi dużo dzieci ze względu na towar, który się tam znajduje;
W tej sprawie skierowano pismo do ZDW. Jak poinformował ZDW wykonanie nowego przejścia dla pieszych na drodze wojewódzkiej Nr 240 w miejscowości Bysław może nastąpić po wcześniejszej likwidacji dwóch przejść na ul. Głównej, ponieważ Zgodnie z Dziennikiem Ustaw nr 220 poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003r. odległości między przejściami w obszarze zabudowanym nie powinny być mniejsze niż 100m.
- pytanie do Zarządu czy została przedłużona umowa panu prezesowi Plucińskiemu, to znaczy prezesowi Spółki Szpital Tucholski. Z tego co pamiętam wychodziła ona zdaje się, że w czerwcu czy na koniec czerwca. Jeżeli została przedłużona to na jaki okres?
Odpowiedzi udzielono podczas sesji.
- mieszkańcy skarżą się na małą dostępność, a raczej znikomą dostępność do lekarzy specjalistów. Między innymi do neurologa, okulisty. Chciałabym uzyskać informację pisemną ilu specjalistów przyjmuje, w jakich godzinach, w jakim czasie trzeba się rejestrować, żeby w ogóle na ubezpieczenie się do takiego specjalisty dostać. To, że trudna sytuacja jest w całym kraju, o której mówi się również w mediach, że aby pozyskać specjalistów graniczy to z cudem, że są wielkie problemy. Co nie znaczy, że nie ma być tutaj prawie żadnej dostępności dla mieszkańców, ponieważ jest to problem można powiedzieć społeczny;
W tej sprawie skierowano pismo do Prezesa Spółki „Szpital Tucholski” Sp. z o.o. Jak poinformował Prezes spółki ilość przyjęć przez lekarzy specjalistów jest limitowana wysokością kontraktu z NFZ – 1/12 limitu rocznego w przeliczeniu miesięcznym. W chwili obecnej wyczerpany został limit przyjęć na rok 2008 ustalony dla poradni neurologicznej. Narodowy Fundusz Zdrowia zobowiązał się do renegocjacji limitów przyjęć, jednak na chwilę obecną brak jakiejkolwiek informacji w tej sprawie.
Czas oczekiwania na przyjęcie przez lekarza specjalistę wynosi:
o dermatolog 1 tydzień
o rehabilitant 3 miesiące
o psychiatra 2 miesiące
o ortopeda 3 miesiące
o urolog 4 miesiące
o endokrynolog 6 miesięcy
o chirurg ok. 3 tygodni
o kardiolog kolejka pacjentów pierwszorazowych - 11.12.2008r.,
na kolejne wizyty limit wyczerpany
Zarząd Szpitala czyni starania o pozyskanie nowych lekarzy specjalistów, jednak z uwagi na ogólnokrajowe problemy w tym zakresie jest to bardzo trudne.
- jak daleko posunięte są prace związane z dostosowaniem szpitala;
W tej sprawie skierowano pismo do Prezesa Spółki „Szpital Tucholski” Sp. z o.o. Jak poinformował Prezes spółki realizacja programu dostosowawczego znajduje się na etapie prac projektowych i uzgodnień z tym związanych. W drodze przetargu wybrano firmę opracowującą projekt rozbudowy.
- czy pan poseł Katulski jest zatrudniony w szpitalu, jeżeli tak to czy na kontrakt, czy na jakiś etat.
W tej sprawie przekazano informację, że Pan Katulski jest zatrudniony w szpitalu na podstawie umowy cywilno – prawnej na wykonywanie czynności koordynatora - lekarza naczelnego.
Radny Antoni Lewandowski
- w szpitalu tam jest bardzo źle oznakowane przejście do poradni, która znajduje się w podwórzu.
W tej sprawie skierowano pismo do Prezesa Spółki „Szpital Tucholski” Sp. z o.o. Jak poinformował Prezes spółki przejście do poradni specjalistycznych mieszczących się w budynku na podwórzu szpitala zostanie w najbliższym czasie dodatkowo oznakowane. Zlecono przygotowanie odpowiednich tablic informacyjnych.
Zarząd Powiatu Tucholskiego
metryczka
Wytworzył: Zarząd Powiatu Tucholskiego (9 września 2008)
Opublikował: Katarzyna Puczyńska (16 września 2008, 13:05:59)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 3033