19

Protokół nr 19/2008
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 16 września 2008 r.

Obecni według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Krzysztof Babiński – Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Bydgoszczy, Oddział w Tucholi, p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Bogusław Szramka – Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej.

Tematyka posiedzenia:
1. Informacja z działalności Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Bydgoszczy, Oddziała w Tucholi.
2. Wypracowanie stanowiska w sprawie realizacji budżetu Powiatu za I półrocze 2008 r.
3. Informacja o funkcjonowaniu szkół rolniczych i leśnych.
4. Współpraca w organizowaniu Dnia Kukurydzy w Wieszczycach.
5. Sprawy bieżące.

Na posiedzenie przybyła Pani Aleksandra Matusiewicz-Demirska ze Śliwic. Przewodnicząca wyraziła zgodę na zabranie głosu i przedstawienie sprawy.
p. A. Matusiewicz – jestem reprezentantką mieszkańców ul. Świeckiej w Śliwicach i wnioskuję o wycinkę topól z prawej strony. Wójt mówi, że to sprawa Zarządu Dróg Powiatowych, ZDP mówi, że to sprawa wójta. Droga jest powiatowa. Topole mają 40 lat. Mogą one się przewrócić. Ubezpieczyliśmy się od uszkodzenia naszych domów przez te topole.
p. T. Zaborowski – gdy rada gminy podjęła uchwałę o wycięciu, to wójt może wydać decyzję o wycięciu. ZDP nie może samo podjąć decyzji. W maju wpłynął wniosek o podcinkę. Dopóki nie będzie decyzji wójta nie zostaną te drzewa wycięte.
p. Przewodnicząca – czy ZDP wystąpiło o wycinkę. Proszę o sprawdzenie czy ZDP skierowało wniosek do wójta.

Komisja prosi o informację  czy Zarząd Dróg Powiatowych złożył wniosek do wójta Gminy Śliwice o wycinkę topól przy ul. Świeckiej i  jakie działania były podejmowane w tej sprawie.

Ad. 1.
Przewodnicząca poprosiła  zabranie głosu Pana Krzysztofa Babińskiego o zabranie głosu.
p. K. Babiński – wzrasta nam ilość plantacji dostarczanego materiału siewnego. Są u nas plantacje ekologiczne, ale nie są one do naszej dyspozycji. Zboża ozime są dobrej jakości, ale z jarymi może tu być problem, bo był to trudny rok. Co do opryskiwaczy to nie są one poddawane badaniu i nie mają diagnostyki. ARiMR wymaga, żeby były przeglądane, ale jest ich zbyt dużo. Są punkty obrotu materiałem siewnym - 21 punktów i 10 punktów obrotu środkami ochrony roślin. Notujemy kolejne zatrucia pszczół w tym roku. Były podejrzenia, że na skutek warunków zimowych oraz w wyniku wirusa. Nakładane mandaty dotyczyły czasu prowadzenia oprysków (w ciągu dnia). Nie o wszystkich zatruciach wiemy. Prowadziliśmy szkolenia, rozsyłaliśmy plakaty, poszukujemy szkodników w kukurydzy.
p. K. Łukaszewicz – czy tylko centrala sprzedaje siew?
p. K. Babiński – jest 6 punktów.
p. T. Zaborowski – jest coraz więcej tych plantacji i kto to kwalifikuje?
p. K. Babiński – pracownicy inspekcji w godzinach pracy.

Przewodnicząca podziękowała za przedstawioną informację.

Ad. 2.
Przewodnicząca poprosiła o zabranie głosu Panią Skarbnik.
Skarbnik – przedstawiła skrótowo informację o wykonaniu budżetu za I półrocze 2008 roku (informacja w załączeniu do protokołu).

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (4-0-1) zaopiniowała sprawozdanie z realizacji budżetu za I półrocze 2008 r.

Ad. 3.
Informacja o funkcjonowaniu szkół rolniczych i leśnych.
Nabór uczniów w ZSLiA – 181 uczniów razem 21 oddziałów 603 uczniów.
ZSL – nabór 3 klasy technik leśnik i szkoła policealna z 34 uczniami razem 143 uczniów pierwszych klas – łącznie szkoła liczy  416 uczniów, 15 oddziałów.
ZSLiT – nabór na podobnym poziomie.
ZSLiA – nabór 1 oddział mniej, nie ma liceum profilowanego i jest to tendencja ogólnokrajowa.
Remonty:
ZSLiA – podłoga w sekretariacie u pedagoga i pomieszczenia woźnej, później remont sali i klatki.
ZSL – odnowione II piętro w internacie i remont kuchni w internacie.
Odmalowano sale lekcyjne w szkołach.
p. K. Łukaszewicz – jak to się ma do przekazania szkoły ministerstwu.
p. B. Szramka – takie środki były w budżecie, a to naprawdę była konieczność remontu.
Przewodnicząca – ze względu na uczniów powinno się to wykonać.
p. K. Łukaszewicz – dla dobra uczniów chcę, żeby ta szkoła została.
Wicestarosta –jest taki zapis w umowie, że musieliśmy to zrobić. Nie robimy poważnych remontów, tylko bieżącą konserwację.

Ad. 4.
Komisja podsumowała Dzień Kukurydzy.
p. T. Zaborowski – Pan Jerzy Adamczak wystąpił o pomoc i Zarząd wyraził zgodę. Komisja uczestniczyła w organizacji. Były to 7 Dni Kukurydzy. Działania te miały na celu promowanie powiatu. Uczestniczyły gminy i inne organizacje. Wydział Promocji miał stanowisko i były dostępne souveniry powiatowe. Przy okazji imprezy kukurydzy promowano nasz powiat. Na scenie był baner powiatowy. Chciałoby się, żeby było lepiej, ale było nieźle. Różne instytucje tu się włączyły. Gminy włączyły się i KGW. Była na stoiskach mąka kukurydziana i wyroby z tej mąki i inne potrawy z kukurydzy. Impreza osiągnęła swój zamierzony cel.
p. K. Łukaszewicz – impreza była udana mimo, że pogoda nie dopisała, ale było to bardzo dobrze zorganizowane.
p. T. Zaborowski – ważne jest to, że kukurydza jako nie tylko pasza, ale także inne wykorzystanie.
p. K. Łukaszewicz – martwi mnie deklaracja, że to ostatnia taka impreza.
p. T. Zaborowski – nie udało się włączyć wręczenia Krzyży Zasługi.
p. A. Lewandowski – dużym powodzeniem cieszą się pokazy maszynowe.

Komisja uważa, że taka impreza, jaką był Dzień Kukurydzy, jest okazją do promocji powiatu i w związku z tym powiat powinien włączać się w tego typu imprezy.


Ad. 5.
Sprawy bieżące.
Pani Skarbnik przedstawiła krótko projekty uchwał skierowane na sesję Rady.
p. T. Zaborowski –chciałem poinformować, że otrzymaliśmy zapewnienie, że otrzymamy 180 tys. dotacji do budowy sali. W sprawie budowy boiska „Orlik 2012”informuję, że środki zabezpieczone przez Ministra i Marszałka to 40% całej inwestycji, a miało być 2/3 inwestycji. Ceny z przetargów są wyższe.
p. K. Siniło – został zmodernizowany załącznik inwestycyjny są tam podane pełne koszty tych inwestycji.
p. T. Zaborowski – odnośnie odwodnienia ul. Dworcowej informuję, że mieliśmy to wykonać, ale gmina nie uzyskała decyzji lokalizacyjnej i środków i nie wiemy czy to się uda.
p. K. Łukaszewicz – proszę o przybliżenie tematu sprzedaży Kamienicy. Wiem że gmina Gostycyn była zainteresowana. Jestem zaniepokojony, że wyzbywamy się majątku. Na ile została wyceniona nieruchomość?
p. K. Siniło – wartość nieruchomości z operatu szacunkowego wynosi 1 640 000 zł.
p. B. Szramka – był powołany zespół były wypracowane 4 propozycje:
- przekazać za darmo gminie,
- DPS,
- szkoła zawodowa,
- sprzedaż komercyjna.
Trzy propozycje nie doszły do skutku. Próbowaliśmy uruchomić szkołę. Nie udało się. Prowadziliśmy rozmowy z uczniami, rodzicami. Zgłosiło się kilkunastu uczniów. Prowadziliśmy rozmowy z Wójtem Gminy Gostycyn na temat zakupu tej nieruchomości. Czekaliśmy na decyzję Rady. Decyzja Rady była negatywna. Była propozycja dzierżawy, ale nikt się nie zgłosił.
p. P. Broszkiewicz – były w gminie głosy, żeby tam był hotelik dla trenujących na sali w Gostycynie. Gmina oczekuje, że cena później będzie niższa.
p. A. Lewandowski – gmina w piśmie nie wyraziła chęci.
p. K. Łukaszewicz – cena była za wysoka. Ta cena ich przerasta. Być może komercyjnie będzie to lepiej wykorzystane, ale lepiej, żeby to zostało samorządowe, a oni byli mocno zainteresowani.
p. T. Zaborowski – byliśmy na spotkaniu z gminą Gostycyn na rozmowach, co do warunków zakupu. Brak informacji z ich strony oprócz informacji prasowych. Byliśmy skłonni do rozmów, co do ceny i spłaty. Gdyby byli zainteresowani zgodzilibyśmy się. Chcielibyśmy, żeby to służyło samorządowi. Trzy propozycje zostały podjęte. Nie może ten budynek stać niewykorzystany, bo ulega on niszczeniu.
p. K. Łukaszewicz – nie wiemy czy ten budynek będzie jeszcze potrzebny. Jestem za tym żeby był wykorzystany i nie jestem przekonany do jego wyzbycia się.
p. T. Zaborowski – gmina w tym zakresie ma inne możliwości niż powiat.
p. Przewodnicząca – przetarg zgodnie z przepisami i musi być zgodnie z operatem. Cena może być obniżona po nieskutecznej sprzedaży.
p. K. Łukaszewicz – chciałbym tam szkołę.
p. T. Zaborowski – do tej szkoły dokładaliśmy duże pieniądze i to mogłoby być uznane za niegospodarność.
p. K. Łukaszewicz – jak sprawa ewentualnych roszczeń?
p. T. Zaborowski – to jest wpis na Skarb Państwa, bo w latach 70-tych został on nowo wybudowany.
Przewodnicząca – tam nie było obciążeń, bo były już tam sprzedawane mieszkania.
p. T. Zaborowski – była też sprawa przekazania z ANR gruntu na powiat. Nie doszło to do skutku.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (4-1-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości będącej własnością Powiatu Tucholskiego położonej w Kamienicy.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (4-0-1) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu komercyjnego w 2008r.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (4-0-1) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżetu Powiatu Tucholskiego na 2008 r.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla jednostek samorządu terytorialnego na usuwanie skutków klęsk żywiołowych.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XV/119/2008 Rady Powiatu Tucholskiego z dnia 20 marca 2008 r. dotyczącej określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zatrudnienie i rehabilitację społeczną osób niepełnosprawnych.

Przewodnicząca – na listopad zaplanowana jest debata rolnicza. Proszę o kontakt i propozycje.
Przewodnicząca – jak wygląda sprawa KRUS-u na dzień dzisiejszy i jak wygląda sprawa zadań zleconych w geodezji.
p. T. Zaborowski – w sprawie KRUS-u było pismo z pytaniem dotyczące lokalizacji, odpowiedź była lakoniczna i niekonkretna i że w Sępólnie. Poszło kolejne pismo.
p. Przewodnicząca – jakie były warunki Ministerstwa
p. T. Zaborowski – mieli wymogi i przedstawili propozycję, ale nie zostało to wzięte pod uwagę. Jeśli chodzi o grunty SP było to realizowane. Były wystosowane pisma do gmin. Na dzień dzisiejszy jest prowadzona kontrola NIK. To zadanie będzie realizowane do końca kwietnia 2009. Nie wiadomo czy będzie można wszystkie sprawy zakończyć. Kiedyś były przekazane gospodarstwa wraz z budynkami za rentę. Były załatwiane sprawy dotyczące przejmowania gruntów rolnych, nie były pod drogami i rowami. Prowadziliśmy rozmowy w tym zakresie z Panią Kontroler  NIK i są potrzebne rozwiązania prawne, gdyż rolnicy nie są zainteresowani wykupieniem tych gruntów. Sytuacja dotycząca gruntów powiatowych nie jest najgorsza.
Przewodnicząca – słyszałam, że są to sprawy długotrwałe i trudne.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

Na tym zakończono protokół.
Protokołowała:                                                                    Przewodnicząca Komisji
Katarzyna Puczyńska                                                               Aleksandra Kabat

 

metryczka


Wytworzył: Katarzyna Puczyńska (16 września 2008)
Opublikował: Katarzyna Puczyńska (12 grudnia 2008, 10:54:02)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1958