XXX sesja Rady Powiatu Tucholskiego


Informacja o sposobie realizacji interpelacji złożonych 
podczas XXX  sesji   Rady Powiatu Tucholskiego 
w dniu 22 września 2009 roku
 
Radny Wojciech Kociński
  • mieszkańcy Stobna i Komorzy proszą o wycięcie krzaków przy drodze powiatowej Stobno – Komorza. Radny osobiście tego nie widział, ale relacja jest taka, że jest tam prawie tunel z krzaków. Prosi o interwencję;
W sprawie usunięcia krzewów przy drodze powiatowej Stobno - Komorza przekazano informację, że krzewy przy drogach są usuwane w miarę możliwości na bieżąco. Zarząd Dróg Powiatowych w zbliżającym się sezonie zimowym planuje większą akcję usuwania krzewów przy drogach powiatowych i prace te będą wykonane również przy tej drodze.
 
  • druga interpelacja dotyczy interpelacji z poprzedniej sesji i odpowiedzi na tą interpelację dotyczącą odwodnienia i pozostałych wykazanych usterek na boisku Orlik. Dostał odpowiedź, którą podpisał pan Wicestarosta, że zostały one zgłoszone do wykonawcy, a w sprawie odwodnienia, nie stwierdzono wad w funkcjonowaniu systemu odprowadzającego wodę opadową. Przy wystąpieniu bardzo obfitych opadów musi upłynąć pewien czas zanim cała woda zdąży odpłynąć z boiska. Albo boisko, albo odwodnienie jest źle zrobione. Pozwolił sobie po ostatnim deszczu zrobić zdjęcia, które pozwolą udowodnić, że coś jest nie tak. Zdjęcia zostały zrobione mniej więcej o tej samej godzinie na Orliku gminnym, który jest w trakcie budowy i na Orliku powiatowym. Według niego studzienka chłonna, która znajduje się na parkingu, który został tutaj zrobiony po otwarciu Orlika, nie nadąża odbierać wody. Kiedy woda spływa z boiska ta studzienka wybija woda, która spływa na ul. Pocztową. Dopóki nie spłynie woda ze studzienki, nie spływa woda z boiska, kiedy wypłynie ta woda na boisku jest  sucho. Nie zgadza się ze stwierdzeniem, że nie stwierdzono wad w systemie odprowadzającym wody opadowe. Zbliża się jesień i jak wiadomo jest to pora deszczowa w naszym klimacie i boisko nie będzie się nadawało do gry, a chyba chodzi nam o to, żeby  ono służyło wszystkim;
W sprawie odwodnienia boiska Orlik przy Zespole Szkół Ogólnokształcących przekazano informację, że w wyniku analizy zaistniałej sytuacji informuję, że jedynym sposobem skutecznego rozwiązania tego problemu jest podłączenie ww. odwodnienia do kanalizacji deszczowej. Na dzień dzisiejszy w tej części ul. Pocztowej brak takiej kanalizacji. Z informacji uzyskanych z Przedsiębiorstwa Komunalnego wynika, że na tym odcinku budowa kanalizacji deszczowej jest planowana i to powinno skutecznie rozwiązać problem odbioru wody.
 
  • zapytał jak będzie wyglądała sprawa funkcjonowania Orlika podczas zimowych  miesięcy, bo z tego co wiem kończy się umowa pracownika zajmującego się Orlikiem. Umowa jest do listopada. Czy w miesiącach zimowych będzie czynny Orlik i czy ta umowa zostanie na dalsze miesiące przedłużona ?
W sprawie zatrudnienia pracownika obsługującego boisko Orlik 2012 przekazano informację, że na dzień dzisiejszy Dyrektor Szkoły zlecił animatorowi rozpoznanie wśród osób korzystających z boiska czy są zainteresowane  korzystaniem w miesiącu grudniu. Po uzyskaniu informacji na ten temat zostanie podjęta decyzja. Co do użytkowania boiska w miesiącach styczniu i lutym  to będzie to poddane analizie pod kontem możliwości korzystania w zimowych warunkach.
 
Radna Dorota Gromowska
  • wnosi o dokończenie remontu w Zdrojach
Odpowiedzi udzielono podczas sesji.
  • prosi o ponowne zgłoszenie do RPO projektów dróg, które nie przeszły weryfikacji formalnej, jeżeli jest taka potrzeba, że samorządy gminne mają włączyć się w przygotowanie tych wniosków to służymy pomocą.
Odpowiedzi udzielono podczas sesji.
  • wnosi o przeprowadzenie spotkania z Wojewódzkim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych dotyczącego konserwacji cieków podstawowych. Rolnicy i nie tylko narzekają, bo na terenie naszej gminy kompletnie na takich obiektach nie prowadzi się konserwacji. Jest to duży problem. Dobrze byłoby zrobić takie spotkanie również z udziałem przedstawicieli gmin i starostwa i zaprosić kierownika WZMiUW, żeby wyjaśnili harmonogram prac i zadań co do utrzymania tych cieków .
W tej sprawie przekazano informację, że Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego zorganizuje takie spotkanie w najbliższym czasie i poinformuje o terminie spotkania odpowiednim wyprzedzeniem.
 
 
Radna Aleksandra Kabat
  • interpelacja w sprawie ścieków płynących przy naszym budynku powiatowym, gdzie mieściła się szkoła w Kamienicy. Wiosną tego roku śledziliśmy na łamach tygodnika artykuł na ten temat. Były w tej sprawie podjęte interwencje. Nic się nie zmieniło i ścieki płyną dalej. Zapytała czy w ramach zadań z zakresu ochrony środowiska zrobiliśmy wszystko w tym temacie. Ponadto jako właściciel budynku, który mamy zamiar sprzedać, zgłaszamy interwencję do Wójta Gminy Gostycyn, jeżeli nie należy to do naszych zadań ?
W sprawie ścieków płynących przy budynku byłej szkoły w Kamienicy wystąpiono do   Wójta Gminy Gostycyn. Wójt Gminy Gostycyn udzielił odpowiedzi, że problematyczny ciek, który sporadycznie uwidacznia się w rejonie byłej szkoły w Kamienicy jest w rzeczywistości wadliwym rozwiązaniem dawnej popegerowskiej instalacji sanitarnej. Z przeprowadzonej wizji w terenie udało się ustalić przyczynę wycieków. Zgodnie z ustaleniami wynika, iż system kanalizacji posiada nie do końca poprawnie rozwiązany system jego przebiegu. Również jakość oraz sposób wykonania , a także materiały użyte w procesie tworzenia instalacji pozostawiają wiele do życzenia. Sytuację tą pogarsza dodatkowo fakt, iż dawne uwarunkowania oraz mniejszy nacisk na sprawę ochrony środowiska były przyczyną zastosowania tzw. rury przelewowej w najniższym punkcie spływu ścieku(rejon byłej szkoły). Nie bez znaczenia pozostaje również obecny stan instalacji. Instalacja znajdująca się w glebie jest na przeważających odcinkach mocno zniszczona co uniemożliwia swobodną migrację ścieków. Po czasie dodatkowo dochodzi do zjawiska zagniwania ścieków tworząc miejscowe zatory co skutkuje wyrzuceniem przez rurę przelewową nadmiaru ścieku w rejonie byłej szkoły w Kamienicy. Niestety w żadnej z dostępnych dokumentacji archiwalnych nie odnaleźliśmy zmian świadczących o tym, że gmina jest samoistnym właścicielem istniejącej sieci Również administrator sieci, którym jest obecnie P.U.H. KAMIONKA nie posiada stosownej dokumentacji, Z uwagi na powyższe należało by stwierdzić, że właścicielem sieci kanalizacyjnej jest Spółdzielnia Mieszkaniowa w Kamienicy. Nadmieniam również, że mimo to, poczuwamy się do obowiązku kontrolowania problematycznej sieci. P.U.H. KAMIONKA na własny koszt stara się udrażniać wadliwą sieć przez zastosowanie armatek wysokociśnieniowych. Co do samego rejonu rury przelewowej postanowiono wyciąć w jej obrębie roślinność celem wzmożenia monitoringu ewentualnego wycieku. Mamy nadzieję, iż zwiększenie monitoringu ewentualnego wycieku. Mamy nadzieję, iż zwiększenie monitoringu wadliwie funkcjonującego odcinka sieci pozwoli nam ograniczyć wpływ ścieku na środowisko i otoczenie. Chciałbym również nadmienić, iż brak ściśle określonego właściciela sieci oraz skromne środki finansowe uniemożliwiają nam bardziej radykalne podjęcie działań jak ponad te wspomniane powyżej.
  • podjęła sprawę melioracji i spółek wodnych. Jeżeli odbędzie się spotkanie prosi o zaproszenie pani dyrektor Urzędu Pracy, ponieważ spółki wodne otrzymały informację, że być może będą musiały zwracać środki za pracowników sezonowych, którzy prowadzili konserwację w spółkach wodnych, a na których otrzymali mniejszą dotację na jednego pracownika niż np. urzędy gmin. Spółki wodne otrzymały informacje, że wynika to z tego, że rolnictwo już i tak otrzymuje dotacje z Unii Europejskiej więc może być tak, że za jakiś czas spółki będą to dofinansowanie musieli zwracać. Odbiło się to echem, miała telefony dlaczego oni dostają niższe dofinansowanie. Dodatkowo w tej chwili sytuacja jest taka, że spółki obawiają się przyjmować pracowników, bo istnieje zagrożenie zwrotu. Z tego co wiemy priorytet Ministerstwa Rolnictwa jest taki, aby środki płynęły na melioracje. Jesteśmy bardzo zaskoczeni taką informacją z Urzędu Pracy.
W tej sprawie zwrócono się do Powiatowego Urzędu Pracy. Urząd udzielił nam następującej odpowiedzi:
1)    Beneficjentem pomocy publicznej w myśl ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Z 2007 r. Nr 59 poz. 404 z późn. zm.) jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą niezależnie od formy prawnej i źródeł finansowania. Z kolei przez działalność gospodarczą należy rozumieć działalność gospodarczą, do której mają zastosowanie reguły konkurencji opisane w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską. Przez działalność gospodarczą należy rozumieć zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, oferowanie towarów i usług na ryku. Pojęcie to dotyczy zarówno działalności produkcyjnej , dystrybucyjnej i usługowej. Nie jest istotne występowanie zarobkowego charakteru działalności, w związku z tym  działalność gospodarczą w rozumieniu prawa wspólnotowego, prowadzić mogą także różnorodne podmioty typu non – profit. Przy ocenie charakteru danej działalności Europejski Trybunał Sprawiedliwości i Sąd Pierwszej Instancji kieruje się możliwością występowania na określonym rynku rzeczywistej lub potencjalnej konkurencji ze trony innych firm.
2)    Spółki wodne, które oprócz działalności statutowej prowadzą działalność gospodarczą należałoby traktować jako beneficjentów pomocy publicznej pomimo, że zysk netto ze świadczonych usług przeznaczony jest na cele statutowe. Zatem wsparcie udzielane gminnym spółkom wodnym, które oprócz działalności statutowej prowadzą działalność gospodarczą, w postaci refundacji kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne za bezrobotnych kierowanych do pracy w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych może stanowić pomoc publiczną. Reguły pomocy publicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 stycznia 2009 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłacanych składek na ubezpieczenie społeczne  (Dz. U. Nr  5 poz. 25 z dnia 16 stycznia 2009 r.) oznaczają obowiązek:
-         zapewnienia nieprzerwanego zatrudnienia przez okres 12 miesięcy w przypadku bezrobotnych – pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub 24 miesiące w przypadku bezrobotnych – pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji. Pracodawca może rozwiązać umowę o prace tylko w przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków pracowniczych.
-         zwrotu otrzymanej refundacji w przypadku nie zapewnienia skierowanym bezrobotnym zatrudnienia przez okres 12 lub 24 miesięcy w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym wskazany warunek nie został spełniony. Obowiązek zwrotu nie dotyczy, jeżeli rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło na wniosek / z inicjatywy pracownika.
         Ponadto intensywność pomocy nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą. Kosztami kwalifikującymi są 12 miesięczne koszty płac (w przypadku zatrudnienia pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji) albo 24 miesięczne koszty płac w sytuacji zatrudnienia pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji.
         Nadmienia się, że reguł dotyczących pomocy publicznej nie stosuje się w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego.
3)    Organem nadzorującym pomoc publiczną udzielaną w państwach członkowskich jest Komisja Europejska. W przypadku naruszenia przepisów o pomocy publicznej tj. przyznania pomocy niezgodnie z zasadami wspólnego rynku beneficjent pomocy jest zobowiązany do zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy wraz z odsetkami.  Decyzje o obowiązku zwrotu pomocy podejmuje Komisja Europejska.
 
                                                                           
Radny Andrzej Pruszak 
  • mieszkańcy ulicy Świeckiej w Śliwicach wnioskują o wybudowanie chodnika po prawej stronie
Odpowiedzi udzielono podczas sesji.
  • kolejna interpelacja dotyczy odkrzaczenia poboczy przy drodze Rosochatka – Śliwice. Droga ta była odkrzaczona wiosną, ale krzaki znów odrosły, i trzeba podjąć jakieś działania.
Odpowiedzi udzielono podczas sesji.
 
Radny Stanisław Kożuch
  • zapytał o ścieżkę ze Śliwic do Lińska i wycięcie drzew z lewej strony, bo rolnicy ubożeją i sprzedają działki, ale na razie są to tereny rolnicze, i wykup gruntu o szerokości metra nie byłby taki drogi. Za rok czy dwa jak działki zostaną sprzedane i zostaną postawione płaty, to będzie gorzej, a droga ta i tak musi być zrobiona, bo jest za wąska. Rowerem do Śliwic nie da się jechać. Drzewa po jednej stronie powinny być zupełnie wycięte. Nie mogą się tam minąć dwa samochody i jeden musi się zatrzymać obowiązkowo nie mówiąc o rowerach i pieszych. U nas jest dużo turystów i jeżdżą oni rowerami.
W tej sprawie udzielono informacji, że w chwili obecnej są prowadzone działania w tym kierunku. Na dzień dzisiejszy inwestycja jest na etapie rozstrzygnięcia przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej.  Po przygotowaniu dokumentacji projektowej, co nastąpi w II połowie 2010 roku, będzie możliwe podjęcie kolejnych działań w tym kierunku.
 
Radna Krystyna Koczwara
  • po spotkaniu w sołectwie Bladowo wnosi o podjęcie skutecznych działań w celu doprowadzenia stanu nawierzchni powiatowej drogi gruntowej 1014C Bladowo – Dworzec Żalno. Istnieje pilna potrzeba naprawy tej nawierzchni, aby w czasie roztopów możliwe było korzystanie z tej drogi przez mieszkańców naszego powiatu, którzy przy tej drodze zamieszkują. Prosi, aby Zarząd Dróg Powiatowych podjął co najmniej działania doraźne w okresie jesiennym tego roku, i ujął w projekcie budżetu na przyszły rok środki na jej utwardzenie tłuczniem, aby stan tej drogi był co najmniej taki jak stan drogi gminnej z Bladowa do Białowieży. Jednocześnie wnosi do Zarządu Powiatu o rozważenie możliwości przebudowy tej drogi by docelowo na całym odcinku posiadała ona nawierzchnię bitumiczną. Dołącza zdjęcia tej drogi z wiosny i sprzed kilku dni
Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, poinformował, że dokona naprawy tej drogi i będzie prowadził jej naprawę na bieżąco. W kwestii utwardzenia tej drogi tłuczniem Zarząd rozważy tę kwestię przy konstruowaniu projektu budżetu na przyszły rok.
  • druga interpelacja dotyczy trudnego zadania o którym mówił Starosta i Pani Małgorzata Oller. Zwraca się z prośbą o podjęcie pilnych działań w celu umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych ul. Bydgoską. Z roku na rok obserwujemy powstające tam nowe budynki, a co za tym idzie wzrastającą liczbę mieszkańców, więc oczywistym wydaje się zapewnienie im bezpiecznego poruszania się. Wie, że gmina rozpoczęła prace projektowe po prawej stronie drogi, a powiat ma na ukończeniu projekt ciągu pieszo – rowerowego po lewej stronie drogi. Jedno i drugie jest pilnie potrzebne. Pytanie tylko kiedy to będzie zrealizowane, co w świetle dzisiejszych wypowiedzi staje pod znakiem zapytania prośbą o poruszenie tego tematu zwrócił się do mnie mieszkaniec, który obserwuje dzieci, które dla swego bezpieczeństwa do szkoły idą rowem, zwłaszcza gdy są gorsze warunki atmosferycznej gorsza widoczność. Tylko pytanie co na to Zarządca drogi czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich? Prosi o zaproszenie dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w celu publicznego wynegocjowania terminu wspólnej realizacji tego zadania
W tej sprawie zostało wystosowane pismo do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, że w związku z tym, że  zadanie to nie będzie mogło być zrealizowane w ramach projektu „Bory Tucholskie – w labiryntach natury”, Zarząd oczekuje, że zadanie to zostanie zrealizowane przez Województwo jako zadanie własne. Zarząd ma przygotowaną dokumentację dotyczącą tego zadania i wyraża chęć przekazania tej dokumentacji do Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
 
Wojciech Kroplewski
  • zapytał kiedy zakończy się remont remontu drogi Wielkie Gacno – Lińsk. Z tego co pamięta Pan Starosta czy Wicestarosta na zebraniu w Lińsku obiecał, że zakończy się to do końca lipca, a mamy koniec września i zaczyna się rykowisko więc za chwilę będą przymrozki. Niedługo interpelacja będzie zaczynała się od słów kiedy zakończy się remont remontu remontu drogi powiatowej wielkie Gacno – Lińsk
Odpowiedzi udzielono podczas sesji.
  • stajemy przed wyborem gdzie pieniądze przesunąć na ścieżki rowerowe. Jeżeli zostanie zrealizowana ścieżka z Tucholi do Gołąbka to niewielu rowerzystów będzie z niej korzystało. Jeździ tą trasą codziennie i jego uważność jest 100 procentowa, ale 90 % uważności skierowana jest na odcinku Lińsk – Śliwice, czyli na odcinku gdzie najwięcej osób korzysta z szosy jako szlaku rowerowego. Podejrzewa, że tak jest w każdej gminie. Mimo, że pretekstem do pozyskania środków są Labirynty natury i walory krajoznawczo – turystyczne, dla niego najważniejszym argumentem jest po pierwsze, drugie i trzecie bezpieczeństwo poruszających się na drogach. Ścieżka rowerowa z Gołąbka do Tucholi tego bezpieczeństwa nie poprawi. Tam prawdopodobieństwo ocalenia zdrowia i życia jest wielokrotnie mniejsze niż tam gdzie ta ścieżka jest potrzebna. Tam gdzie jest ta inwestycja potrzebna poinformują nas rady poszczególnych gmin. Gmina Tuchola wybrała właśnie ten newralgiczny kierunek. Niezależnie od tego czy ścieżka rowerowa z Tucholi do Gołąbka powstanie w ramach projektu labiryntów natury wnoszę pod rozwagę Zarządu, a także służb podległych, żeby rozważyć możliwość dokonania korekt ścieżek rowerowych. Od pana dyrektora Poturalskiego usłyszałem że są gotowe projekty ścieżek rowerowych w najbardziej sensownych i newralgicznych punktach powiatu tucholskiego. Mimo, że podjęliśmy tą uchwałę, to myślę że nie jest za późno na pewne istotne korekty ścieżek rowerowych w poszczególnych miejscach powiatu.
W tej sprawie udzielono odpowiedzi jak wyżej (interpelacja Radnego Stanisława Kożucha).
 
                                                                               Zarząd Powiatu Tucholskiego

Odpowiedzi udzielone podczas sesji znajdują się w punkcie 22 protokołu z XXX sesji Rady Powiatu Tucholskiego, który znajduje się  tutaj.
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Zarząd Powiatu Tucholskiego (20 października 2009)
Opublikował: Katarzyna Puczyńska (4 lutego 2010, 10:36:12)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2241