Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Rewizyjna
9
Protokół Nr 9/2003
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
odbytego w dniu 26 sierpnia 2003 r.
Obecni według listy obecności oraz p. Marek Wolski - Sekretarz Powiatu i p. Wiktor Metkowski - Wicestarosta Tucholski.
Tematyka posiedzenia:
1. Analiza materiałów sesyjnych.
2. Organizacje pozarządowe w Powiecie.
3. Sprawy bieżące.
Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Komisji p. Anna Ziegler.
Ad. 1.
Przewodnicząca poprosiła, aby pan Sekretarz omówił projekt Regulaminu Organizacyjnego Starostwa.
-Regulamin organizacyjny Starostwa Powiatowego w Tucholi
p. M. Wolski - poinformował, że w tej wersji Regulaminu nie ma pełnomocników Starosty. Nie ma również całego działu szkolnictwa wyższego. W rzeczywistości te obowiązki zostały powierzone pracownikom sekretariatu. To były najważniejsze postulaty Komisji Finansów i one zostały uwzględnione.
Przewodnicząca - zapytała, czy po rozpoczęciu roku akademickiego sekretariat Starostwa nadal będzie prowadził wszystkie sprawy związane ze szkołą wyższą.
p. F. Król-Pawelska - zapytała jak w tej chwili wygląda sprawa przetargu na ul. Grodzką 2.
p. M. Wolski - uważa, że po rozpoczęciu funkcjonowania szkoły powstanie również dziekanat i administracja tej szkoły. Obecnie złożono 120 podań.
p. W. Metkowski - przetarg na sprzedaż budynku przy ul. Grodzkiej zostanie ogłoszony dopiero po przekazaniu pieniędzy Stowarzyszeniu. Od września rozpocznie się remont budynku przy ul. Pocztowej 7. Przetarg wygrała firma tańsza, ale jest spoza Tucholi. Jest to firma Korbud z Koronowa. Zaproponowała ona cenę o 50.000 zł niższą. Poinformował, że udało się sprzedać mieszkanie na ul. Świeckiej 89 w Tucholi wraz z lokatorem. Obecnie już wszystkie trzy mieszkania na ul. Świeckiej zostały sprzedane.
p. F. Król-Pawelska - poprosiła o wyjaśnienie punktu w sprawozdaniu z pracy Zarządu związanego ze spotkaniem przedstawicieli Starostwa, gmin z dyrekcją PKS. Zapytała również czy jest opinia radców prawnych na temat przejęcia świetlicy w Pruszczu przez Stowaryszenie. Jest to potrzebne do wpisania świetlicy w rejestrze placówek opiekuńczo - wychowawczych.
p. W. Metkowski - odpowiedział, że dyrekcja PKS zaprosiła samorządy na spotkanie. Padły zarzuty, że samorządy pozwalają na konkurencję. Skutek był taki, że miało zostać sprawdzone czy wszystkie środki jeżdżą zgodnie z rozkładem. Jeżeli chodzi o świetlicę, to Stowarzyszenie to zgodnie z opinią radcy prawnego nie jest zarejestrowane. Jeżeli powiat przejmie nadzór nad tą świetlicą to będzie to równoznaczne z finansowaniem. Sprawa ta zostanie wyjaśniona.
p. J. Basta - zapytał, dlaczego Starostowie nie lubią słowa "turystyka". W Regulaminie Organizacyjnym turystyki nie ma.
p. M. Wolski - wizję poprawionego Regulaminu nakreślił pan Starosta. On uznaje, że turystyka jest jedną z gałęzi gospodarki i nie jest koniecznym eksponowanie tego. Na sesji może zostać zgłoszona poprawka.
Pan J. Basta zobowiązał się, że wprowadzi taką poprawkę. Poprosił o pomoc w przygotowaniu jej pana Sekretarza.
Komisja zaproponowała, aby był to wniosek Komisji.
p. M. Wolski - poinformował o usterkach jakie dostrzegła Komisja Zdrowia. Zostaną one na sesji w formie pisemnej rozdane.
Komisja wniesie na sesji poprawkę w zakresie turystyki.
- Półroczna ocena załatwiania spraw obywateli w Starostwie Powiatowym w Tucholi
p. M. Wolski - poinformował, że dzisiaj odbyła się kontrola punktu paszportowewgo. Będzie on od tej pory przeniesiony na trzecie piętro i będzie czynny przez cały dzień. Poinformował, że urzędy mogą ubiegać się o system zarządzania jakością ISO. Są to pewne standardy w naszym urzędzie niespotykane. Aby uzyskać certyfikat, każde załatwienie sprawy musi być opisane w procedurze. W takim przypadku każdy może każdego zastąpić. Koszty takiego certyfikatu wahają się w granicach 50.000 zł. Do tego jednak należy dążyć.
- Informacja o stanie dróg powiatowych i pracy ZDP
p. J. Basta - w materiale bardzo dużo miejsca poświęcono drogom i Zarządowi Dróg Powiatowych. Niestety nic się tam nie mówi o obwodnicy Tucholi. Sytuacja jest coraz gorsza i dziwne, że Zarząd nie widzi tej sprawy. Poprosił Komisję, aby mógł wystąpić w tej sprawie. Nikt chyba nie badał natężenia hałasu. Nikt również nie podjął się odpowiedzi, w jaki sposób ruch wpływa na budynki.
p. W. Metkowski - w programie wyborczym znajduje się zapis mówiący o współdziałaniu dotyczącym budowy obwodnicy.
p. T. Cherek-Kanabaj - w interpelacjach pytała o ul. Świecką w Śliwicach. W odpowiedzi dowiedziała się, że zostanie ona zrobiona. Do tej pory nic się nie dzieje. Przecież to jest droga powiatowa.
p. A. Pruszak - w budżecie na ten cel było przeznaczone 30.000 zł. Ponieważ te środki były za małe, przeniesiono je na modernizację ul. Dworcowej w Śliwicach. Dokumentacja na ul. Świecką jest jednak zrobiona.
p. M. Wolski - zobowiązał się, że dowie się jakie kroki podjął powiat wąbrzeski w celu budowy obwodnicy.
p. T. Cherek-Kanabaj - nawiązała do ostatnich Dni Borów Tucholskich. Uważa, że nie ma sensu, aby zespoły występowały dla kilku osób tylko, dlatego, że ich godziny występów są przedpołudniowe. W Tygodniku Tucholskim nawet nie było informacji, że Gmina Śliwice brała udział w Dniach Borów. Przy organizacji kolejnych Dni Borów proponuje rozpoczęcie występów w piątek późnym popołudniem i zakończyć wieczorem w niedzielę.
p. F. Król-Pawelska - stwierdziła, iż było jej wstyd za stoisko Powiatu Tucholskiego. Dopiero w trzecim dniu na stoisku pojawiły się mapy.
Przewodnicząca - potwierdziła, że w dniu, kiedy prezentowała się Gmina Lubiewo stoisko Powiatu również było puste. Poinformowała, że w poprzedniej kadencji Rada Powiatu walczyła, aby brać udział w komitecie organizacyjnym obchodów Dni Borów Tucholskich. W tym roku w komitecie był p. J. Przybysz, p. W. Dębicki.
-Sprawozdanie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego
p. J. Basta - stwierdził, że nie może doprosić się odpowiedzi, czy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nie powinien przygotować ekspertyzy, na ile ruch zagraża budynkom. Czy z urzędu Inspektor nie mógłby czegoś takiego opracować ?
-Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie części nieruchomości położonej w Tucholi przy ul. Świeckiej 89 A, do wykorzystania gospodarczego polegającego na budowie, rozbudowie i eksploatacji urządzeń i instalacji telekomunikacyjnych dla celów telefonii cyfrowej
p. T. Cherek-Kanabaj - zapytała, czy taki przekaźnik nie będzie źle oddziaływał na zdrowie okolicznych mieszkańców.
p. W. Metkowski - po przyjęciu tej uchwały przez Radę Powiatu, operator musi zrobić ekspertyzę w zakresie oddziaływania na otoczenie. Jeżeli ta ekspertyza będzie negatywna to nie otrzyma on pozwolenia na budowę i nie zostanie podpisana umowa na dzierżawę.
- Projekt uchwały w sprawie trybu i zasad nadawania tytułów "Zasłużony dla Powiatu Tucholskiego" "Honorowy Obywatel Powiatu Tucholskiego"
p. M. Wolski - poinformował, że do uchwały nie została dołączona opinia prawna. Problemem jest sformułowanie "kapituła". Radca prawny uważa, że to może spowodować uchylenie uchwały.
Ad. 2.
Organizacje pozarządowe w Powiecie:
Odpowiedzialną za przygotowanie tego tematu była p. Felicyta Król-Pawelska. Przygotowała opracowanie, które rozdała członkom Komisji i omówiła (materiał w teczce Komisji).
p. F. Król-Pawelska - zaproponowała, że można zaprosić w przyszłości wszystkie stowarzyszenia i podzielić je na grupy, zgodnie z rodzajem działalności. Byłyby to spotkania w formie warsztatowej. Poprosiła gminy o informacje jak wygląda u nich sprawa przyznawania środków dla stowarzyszeń. Przepisy mówią, że jednostki samorządowe muszą mieć regulamin przyznawania dotacji. Uważa, że należałoby zwrócić się do gmin z informację, że coś takiego powinny mieć.
W imieniu Komisji zostanie przygotowane pismo do Starosty w sprawie nadzoru nad Stowarzyszeniami o treści: "Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej na posiedzeniu w dniu 26.08.2003 r. zajmowała się działalnością organizacji pozarządowych w Powiecie i wypracowała następujące wnioski:
1. Uaktualnić wykaz organizacji pozarządowych w powiecie.
2. Określić / opracować instrukcję sprawowania nadzoru przez starostę nad organizacjami pozarządowymi w powiecie.
3. Jednoznacznie określić procedurę informowania o możliwościach realizacji wniosków organizacji pozarządowych, złożonych do starostwa; poinformować wszystkie organizacje pozarządowe o obowiązującym regulaminie uzyskiwania dotacji z budżetu powiatu.
4. Zwrócić się do samorządów gminnych o uwzględnienie w budżetach pozycji : dotacje /granty/ dofinansowanie organizacji pozarządowych oraz opracowanie regulaminów uzyskiwania dotacji (w większości gmin są środki w różnych pozycjach budżetowych)
5. Komisja deklaruje współudział w organizacji spotkania przedstawicieli organizacji pozarządowych w powiecie (forum? sesja?).
Ad. 3.
Przewodnicząca - poinformowała, że brała udział w podpisywaniu projektów organizacyjnych szkół. Łącznie w szkołach jest o 200 uczniów więcej niż w roku 2002. Zwiększono ilość oddziałów w ZSLiA. W Tucholskim Centrum Edukacji Zawodowej będą zwalniani nauczyciele. W związku z tym Naczelnik Przybysz szuka możliwości zatrudnienia tych osób.
p. W. Metkowski - poinformował, że z dniem 1 września pan Zbigniew Nyske przechodzi na emeryturę. Jednak na wrzesień zostaną mu powierzone jeszcze obowiązki dyrektora Domu Dziecka.
Przewodnicząca - poinformowała, że do końca roku standard pracowników obsługi na oddział nie zostanie osiągnięty. Od nowego roku jednak, część pracowników przejdzie na emerytury. Doszły słuchy, że szkoły prowadziły nabór do szkół dla dorosłych, a teraz te szkoły mają przejść do Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej.
p. W. Metkowski - ta decyzja została wstrzymana do następnego roku.
Przewodnicząca - zaproponowała zaproszenie dyrektorów szkół na Komisję we wrześniu lub październiku.
Na tym protokół zakończono:
Protokołowała: Przewodnicząca Komisji
Elżbieta Błaszczyk Anna Ziegler
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Błaszczyk (26 sierpnia 2003)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (24 września 2003, 14:43:13)
Ostatnia zmiana: Elżbieta Błaszczyk (19 października 2004, 13:51:57)
Zmieniono: przeniesiono do właściwego folderu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 2509