Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
34
Protokół nr 34/2010
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 22 kwietnia 2010 r.
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 22 kwietnia 2010 r.
Obecni według listy obecności oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Stanisław
Rzepiński – Z-ca Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i
Zasobami Przyrody.
W posiedzeniu uczestniczy 4 radnych. Posiedzeniu przewodniczy Przewodnicząca Komisji – p. Aleksandra Kabat.
Tematyka posiedzenia:
Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu za 2009 r..
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p. Przewodnicząca – poprosiła panią Skarbnik o krótkie przedstawienie informacji na temat sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 r.
p. Skarbnik - poinformowała, że dochody zaplanowane w 2009 r. zostały wykonane w 100,23 %. Po stronie wydatków budżet został wykonany w 94,75 %. Budżet po zmianach zaplanowany został z deficytem w kwocie- 10.919.511,00 zł. Zaplanowano na pokrycie deficytu zaciągnięcie kredytu, oraz emisję obligacji. Wykonanie budżetu na dzień 31 grudnia 2009r. to deficyt budżetowy w kwocie – 7.656.994,67 zł. Zgodnie z upoważnieniami udzielonymi Zarządowi Powiatu zaciągnięto kredyt długoterminowy w wysokości 6.000.000 zł oraz wyemitowano obligacje samorządowe w wysokości 7.000.000 zł na pokrycie deficytu i spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i obligacji. Dodatkowo Zarząd poręczył kredyt dla Szpitala Tucholskiego na kwotę 3.000.000 zł. Wskaźnik zadłużenia na ten czas wynosi 44,29 %. W porównaniu do 2008 roku dochody były wyższe o 6,47 %. Wydatki w stosunku do roku 2008 wzrosły o 11,06 %. Dochody Powiatu składały się z subwencji, dotacji celowych, środków z Unii Europejskiej i dochodów własnych. Dochody własne stanowią 19,28 % dochodów. Wydatki w porównaniu do roku 2008 również wzrosły o kwotę 5.664.110,14 zł. Wydatki bieżące zrealizowano w 94,96 % a wydatki inwestycyjne w 94,75 %.W dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo wykonanie wyniosło 100 %. W dziale tym była zaplanowana dotacja na zadania związane z klasyfikacją gruntów. W dziale 020 – Leśnictwo wykonanie wyniosło również 100 %. Zaplanowano tam środki z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zadania bieżące związane z zalesianiem oraz dochody z różnych wpływów i odsetki. Plan Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska został zrealizowany w 103,94 % planu rocznego. Zrealizowany został natomiast w 43,90 % planu rocznego. Wydatki były przeznaczane na dofinansowanie działań spółek wodnych, dofinansowanie zbiornika do emulsji dla Zarządu Dróg Powiatowych, na edukację ekologiczną.
Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawionej przez Panią Skarbnik jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za 2009 r. (4-0-0).
Ad. 2.
Analiza materiałów sesyjnych:
1) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 działania 3.3. Rozwój infrastruktury kultury
p. Skarbnik – poinformowała, że podjęcie tej uchwały jest niezbędne do złożenia wniosku o dofinansowanie. Jest możliwość pozyskania 175.000 zł z RPO na dofinansowanie przebudowy budynku Muzeum.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 działania 3.3. Rozwój infrastruktury kultury (4-0-0).
2) projekt uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Powiatu Tucholskiego na lata 2010-2012
p. Skarbnik – poinformowała, że został przygotowany nowy Wieloletni Program Inwestycyjny. Nie ma w nim inwestycji, które kończą się w tym roku. Znalazły się natomiast inwestycje dotyczące przebudowy II etapu dróg.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Powiatu Tucholskiego na lata 2010-2012 (4-0-0).
3) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2010 r.
p. Skarbnik – zmianie ulegają dochody i wydatki. W dziale turystyka do dochodów przyjmuje się kwotę 804.224 zł w związku z porozumieniem z Gminą Tuchola na dofinansowanie ścieżki rowerowej Tuchola – Świt – Tuchola. W dziale 801 – Oświata i wychowanie następuje zwiększenie w związku z umową dotyczącą współpracy między niemiecką fundacją i Zespołem Szkół Licealnych i Technicznych. W związku z wypracowaniem ponadplanowych dochodów w Domu Pomocy Społecznej następuje zwiększenie budżetu o 2500 zł. Zwiększenia dokonuje się również w Powiatowym Urzędzie Pracy w związku z wnioskiem o dofinansowanie projektu POKL „Skuteczny pracownik”. W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu RPO na przebudowę i rozbudowę Muzeum wraz z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych następuje zwiększenie o 175.000 zł. Te same kwoty znalazły się w wydatkach.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2010 r.
4) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej Związku Harcerstwa Polskiego Hufiec Tuchola nieruchomości będącej własnością Powiatu Tucholskiego położonej w Białej
p. Wicestarosta – poinformował, że został przygotowany projekt uchwały o użyczeniu Hufcowi ZHP ośrodka w Białej na działalność statutową.
p. S. Kożuch – stwierdził, że jest to bardzo dobra propozycja.
Komisja pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej Związku Harcerstwa Polskiego Hufiec Tuchola nieruchomości będącej własnością Powiatu Tucholskiego położonej w Białej (4-0-0).
p. P. Broszkiewicz – zapytał, czy zmieniło się coś w sprawie szacowania szkód łowieckich.
p. S. Rzepiński – zmieniły się przepisy. Jest większy udział Gminy w procesie szacowania szkód. Rolnik może wnioskować o udział przedstawiciela Gminy. Zmienił się też zapis mówiący o terminie zgłoszenia szkody. W tej chwili obowiązuje termin 7 dni od zauważenia szkody. Jest to nowe rozporządzenie. W tej chwili odbywają się szkolenia i interpretacje przepisów. Poinformował, że do końca kwietnia przygotowują sprawozdania z gospodarki zasobem Skarbu Państwa. 1304 działki w zasobie Skarbu Państwa to drogi i rowy. Potrzebne są zmiany ustawowe, aby te działki przekazać gminom. W wydziale wystąpiły kłopoty kadrowe. Jedna z koleżanek jest na zwolnieniu lekarskim na miesiąc przed porodem, a druga trafiła do szpitala. Wydział przyjmuje coraz więcej wniosków o pozwolenia wodno-prawne. Brał udział w kwalifikowaniu przez gminy dróg do wykonania z funduszu ochrony gruntów rolnych. Są to środki przyznawane przez Marszałka Województwa.
p. Przewodnicząca – zapytała, czy są jakieś wnioski po walnych zebraniach spółek wodnych. Poprosiła też o odpowiedź, czy coś się zmieniło w przepisach o wycince drzew i czy jest obowiązek nasadzeń. Ponadto zapytała, czy gminy składają wiele wniosków o wycinkę.
p. S. Rzepiński – wszystkie spółki odbyły walne zebrania. Jest w posiadaniu protokołów z nich. Starosta musiał unieważnić jedną uchwałę walnego spółki z Tucholi, bo była ona niezgodna z prawem. Spółki występują do Wojewody o dofinansowanie. Na środki z Urzędu Marszałkowskiego załamują ręce. Ustalono nowe warunki i Marszałek oczekuje zgody na wykonanie prac od wszystkich właścicieli na danym odcinku. Problem będzie z udzieleniem dotacji przez Powiat. Na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych nie wiadomo jak to zrobić. Spółka mogłaby dostać dofinansowanie w ramach konkursu. Prawnicy zastanawiają się jaką formę można przyjąć. Jest sporo wniosków na usuwanie drzew. Każdy wniosek jest sprawdzany w terenie. Zgody są wydawane na około 20 % wnioskowanych drzew. Za usunięcie drzewa jest opłata. Jeżeli w ciągu trzech lat nasadzone drzewa zachowają żywotność to jest możliwość umorzenia. Dodał, że na ten rok Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych planuje wykonać dużo prac na urządzeniach podstawowych znajdujących się na terenie naszego powiatu. Rozpoczyna się modernizacja Małego Kanału Brdy. Będzie to całkowita przebudowa z odmuleniem. Ten odcinek będzie zamknięty dla ruchu turystycznego.
p. Przewodnicząca – poinformowała, że Radni otrzymali stanowisko Rady Powiatu w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem. Jeżeli ktoś chciałby coś zmienić to p. Przewodniczący Rady prosi o informacje.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodnicząca Komisji
Elżbieta Damasiewicz Aleksandra Kabat
W posiedzeniu uczestniczy 4 radnych. Posiedzeniu przewodniczy Przewodnicząca Komisji – p. Aleksandra Kabat.
Tematyka posiedzenia:
Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu za 2009 r..
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p. Przewodnicząca – poprosiła panią Skarbnik o krótkie przedstawienie informacji na temat sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 r.
p. Skarbnik - poinformowała, że dochody zaplanowane w 2009 r. zostały wykonane w 100,23 %. Po stronie wydatków budżet został wykonany w 94,75 %. Budżet po zmianach zaplanowany został z deficytem w kwocie- 10.919.511,00 zł. Zaplanowano na pokrycie deficytu zaciągnięcie kredytu, oraz emisję obligacji. Wykonanie budżetu na dzień 31 grudnia 2009r. to deficyt budżetowy w kwocie – 7.656.994,67 zł. Zgodnie z upoważnieniami udzielonymi Zarządowi Powiatu zaciągnięto kredyt długoterminowy w wysokości 6.000.000 zł oraz wyemitowano obligacje samorządowe w wysokości 7.000.000 zł na pokrycie deficytu i spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i obligacji. Dodatkowo Zarząd poręczył kredyt dla Szpitala Tucholskiego na kwotę 3.000.000 zł. Wskaźnik zadłużenia na ten czas wynosi 44,29 %. W porównaniu do 2008 roku dochody były wyższe o 6,47 %. Wydatki w stosunku do roku 2008 wzrosły o 11,06 %. Dochody Powiatu składały się z subwencji, dotacji celowych, środków z Unii Europejskiej i dochodów własnych. Dochody własne stanowią 19,28 % dochodów. Wydatki w porównaniu do roku 2008 również wzrosły o kwotę 5.664.110,14 zł. Wydatki bieżące zrealizowano w 94,96 % a wydatki inwestycyjne w 94,75 %.W dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo wykonanie wyniosło 100 %. W dziale tym była zaplanowana dotacja na zadania związane z klasyfikacją gruntów. W dziale 020 – Leśnictwo wykonanie wyniosło również 100 %. Zaplanowano tam środki z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zadania bieżące związane z zalesianiem oraz dochody z różnych wpływów i odsetki. Plan Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska został zrealizowany w 103,94 % planu rocznego. Zrealizowany został natomiast w 43,90 % planu rocznego. Wydatki były przeznaczane na dofinansowanie działań spółek wodnych, dofinansowanie zbiornika do emulsji dla Zarządu Dróg Powiatowych, na edukację ekologiczną.
Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawionej przez Panią Skarbnik jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za 2009 r. (4-0-0).
Ad. 2.
Analiza materiałów sesyjnych:
1) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 działania 3.3. Rozwój infrastruktury kultury
p. Skarbnik – poinformowała, że podjęcie tej uchwały jest niezbędne do złożenia wniosku o dofinansowanie. Jest możliwość pozyskania 175.000 zł z RPO na dofinansowanie przebudowy budynku Muzeum.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 działania 3.3. Rozwój infrastruktury kultury (4-0-0).
2) projekt uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Powiatu Tucholskiego na lata 2010-2012
p. Skarbnik – poinformowała, że został przygotowany nowy Wieloletni Program Inwestycyjny. Nie ma w nim inwestycji, które kończą się w tym roku. Znalazły się natomiast inwestycje dotyczące przebudowy II etapu dróg.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Powiatu Tucholskiego na lata 2010-2012 (4-0-0).
3) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2010 r.
p. Skarbnik – zmianie ulegają dochody i wydatki. W dziale turystyka do dochodów przyjmuje się kwotę 804.224 zł w związku z porozumieniem z Gminą Tuchola na dofinansowanie ścieżki rowerowej Tuchola – Świt – Tuchola. W dziale 801 – Oświata i wychowanie następuje zwiększenie w związku z umową dotyczącą współpracy między niemiecką fundacją i Zespołem Szkół Licealnych i Technicznych. W związku z wypracowaniem ponadplanowych dochodów w Domu Pomocy Społecznej następuje zwiększenie budżetu o 2500 zł. Zwiększenia dokonuje się również w Powiatowym Urzędzie Pracy w związku z wnioskiem o dofinansowanie projektu POKL „Skuteczny pracownik”. W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu RPO na przebudowę i rozbudowę Muzeum wraz z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych następuje zwiększenie o 175.000 zł. Te same kwoty znalazły się w wydatkach.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2010 r.
4) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej Związku Harcerstwa Polskiego Hufiec Tuchola nieruchomości będącej własnością Powiatu Tucholskiego położonej w Białej
p. Wicestarosta – poinformował, że został przygotowany projekt uchwały o użyczeniu Hufcowi ZHP ośrodka w Białej na działalność statutową.
p. S. Kożuch – stwierdził, że jest to bardzo dobra propozycja.
Komisja pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej Związku Harcerstwa Polskiego Hufiec Tuchola nieruchomości będącej własnością Powiatu Tucholskiego położonej w Białej (4-0-0).
p. P. Broszkiewicz – zapytał, czy zmieniło się coś w sprawie szacowania szkód łowieckich.
p. S. Rzepiński – zmieniły się przepisy. Jest większy udział Gminy w procesie szacowania szkód. Rolnik może wnioskować o udział przedstawiciela Gminy. Zmienił się też zapis mówiący o terminie zgłoszenia szkody. W tej chwili obowiązuje termin 7 dni od zauważenia szkody. Jest to nowe rozporządzenie. W tej chwili odbywają się szkolenia i interpretacje przepisów. Poinformował, że do końca kwietnia przygotowują sprawozdania z gospodarki zasobem Skarbu Państwa. 1304 działki w zasobie Skarbu Państwa to drogi i rowy. Potrzebne są zmiany ustawowe, aby te działki przekazać gminom. W wydziale wystąpiły kłopoty kadrowe. Jedna z koleżanek jest na zwolnieniu lekarskim na miesiąc przed porodem, a druga trafiła do szpitala. Wydział przyjmuje coraz więcej wniosków o pozwolenia wodno-prawne. Brał udział w kwalifikowaniu przez gminy dróg do wykonania z funduszu ochrony gruntów rolnych. Są to środki przyznawane przez Marszałka Województwa.
p. Przewodnicząca – zapytała, czy są jakieś wnioski po walnych zebraniach spółek wodnych. Poprosiła też o odpowiedź, czy coś się zmieniło w przepisach o wycince drzew i czy jest obowiązek nasadzeń. Ponadto zapytała, czy gminy składają wiele wniosków o wycinkę.
p. S. Rzepiński – wszystkie spółki odbyły walne zebrania. Jest w posiadaniu protokołów z nich. Starosta musiał unieważnić jedną uchwałę walnego spółki z Tucholi, bo była ona niezgodna z prawem. Spółki występują do Wojewody o dofinansowanie. Na środki z Urzędu Marszałkowskiego załamują ręce. Ustalono nowe warunki i Marszałek oczekuje zgody na wykonanie prac od wszystkich właścicieli na danym odcinku. Problem będzie z udzieleniem dotacji przez Powiat. Na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych nie wiadomo jak to zrobić. Spółka mogłaby dostać dofinansowanie w ramach konkursu. Prawnicy zastanawiają się jaką formę można przyjąć. Jest sporo wniosków na usuwanie drzew. Każdy wniosek jest sprawdzany w terenie. Zgody są wydawane na około 20 % wnioskowanych drzew. Za usunięcie drzewa jest opłata. Jeżeli w ciągu trzech lat nasadzone drzewa zachowają żywotność to jest możliwość umorzenia. Dodał, że na ten rok Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych planuje wykonać dużo prac na urządzeniach podstawowych znajdujących się na terenie naszego powiatu. Rozpoczyna się modernizacja Małego Kanału Brdy. Będzie to całkowita przebudowa z odmuleniem. Ten odcinek będzie zamknięty dla ruchu turystycznego.
p. Przewodnicząca – poinformowała, że Radni otrzymali stanowisko Rady Powiatu w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem. Jeżeli ktoś chciałby coś zmienić to p. Przewodniczący Rady prosi o informacje.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodnicząca Komisji
Elżbieta Damasiewicz Aleksandra Kabat
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (22 kwietnia 2010)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (27 maja 2010, 11:31:49)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1828