35


Protokół nr 35/2010
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 18 maja 2010 r.

Obecni według listy obecności oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Stanisław Rzepiński – Z-ca Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody, p. Krzysztof Babiński – Kierownik Oddziału Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, p. Jan Słomiński, p. Danuta Domeradzka, p. Jerzy Domeradzki – pszczelarze.
 
W posiedzeniu uczestniczy 4 radnych. Posiedzenie rozpoczął Wiceprzewodniczący Komisji – p. Piotr Broszkiewicz.
 
Tematyka posiedzenia:
  1. Informacja z działalności Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Bydgoszczy, Oddział w Tucholi.
  2. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1.
p. Wiceprzewodniczący – poprosił pana Krzysztofa Babińskiego o przedstawienie informacji.
p. K. Babiński  - poinformował, że Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa zajmuje się nadzorem nad obrotem i ochroną roślin. W powiecie tucholskim znajduje się 681 sztuk opryskiwaczy, z czego 515 ma ważny przegląd. Środkami ochrony roślin obraca 10 podmiotów. W ubiegłym roku Inspekcja przeprowadziła 65 kontroli. Z tego 39 kontroli odbyło się u rolników, 13 kontroli u sprzedawców środków i 1 kontrola w stacji kontroli opryskiwaczy. Bada się również pozostałość środków w produktach gotowych. Rocznie w Inspekcji w Tucholi pobiera 12-14 prób na produktach gotowych. W województwie zleca się takich prób 60 – 80 rocznie. Są to badania zlecone z urzędu. Środki na ten cel przekazuje wojewoda.
p. J. Domeradzki – poinformował, o padaniu pszczół w pasiekach. Uważa, że opryski są źle wykonywane. Zauważył, że rolnicy muszą prowadzić zeszyty, w których zapisują rodzaje wykonywanych oprysków.
p. K. Babiński – stwierdził, że takie sprawy nie są proste. Nie wszystkie środki ochrony roślin są na stałe w obrocie. Inspekcja monitoruje również występowanie dwóch groźnych gatunków szkodników. W dziedzinie nasiennictwa 16 podmiotów prowadzi obrót i 2 rolników indywidualnych. Poinformował, że są zgłoszenia z terenu gminy Kęsowo i Gostycyn dotyczące padnięcia pszczół. Z praktyki wiadomo, że opryski wykonuje się po południu. Nikt nie twierdzi, że te opryski na pewno wykonuje się prawidłowo. Można dokonywać oprysków świadomie i nieświadomie.
p. K. Łukaszewicz – zapytał, czy osoby zajmujące się dystrybucją środków ochrony roślin muszą posiadać jakieś certyfikaty czy szkolenia.
p. K. Babiński – osoby takie muszą posiadać odpowiednie certyfikaty. Jednak najlepiej sprzedaje się to co jest najtańsze i to co akurat jest na magazynie.
p. D. Domeradzka – zauważyła, że opryskanie środkiem o przedłużonej karencji wieczorem i tak nic nie da, bo pszczoły ulegną zatruciu.
p. K. Łukaszewicz – zapytał, czy jest prowadzona ewidencja sprzedaży środków ochrony roślin.
p. K. Babiński – nie ma takiej ewidencji. Jakimś sposobem byłaby konieczność wystawiania faktur na każdy środek ochrony roślin. Jednak takiego obowiązku nie ma. Rolnik ma obowiązek prowadzenia ewidencji wykonywanych zabiegów. Jednak jeżeli nie ma faktury to jest możliwość pominięcia niektórych oprysków. Rolnicy mają ubezpieczenie NNW i w przypadku zatrucia można z tego skorzystać. Pewne rzeczy trzeba nagłaśniać. Trzeba o tym pomyśleć około 15 kwietnia każdego roku. Najlepiej gdyby wszyscy rolnicy otrzymali imienne pisma w tej sprawie.
p. J. Słomiński – zapytał, czy jak widać, że ktoś robi opryski to można wezwać policję lub Inspekcję. Nie ma środków chemicznych takich, których pszczoła nie wniesie do ula. Prawo jest złe.
 
Na posiedzenie przybyła Przewodnicząca Komisji – Aleksandra Kabat. Od tej pory w posiedzeniu uczestniczy 5 radnych. Obrady prowadzi przewodnicząca Komisji – Aleksandra Kabat.
 
p. K. Łukaszewicz – problem wynika głównie z nieświadomości. Uważa, że należy wejść w porozumienie z gminami i wysłać imiennie informacje do rolników.
p. K. Babiński – należy wziąć też pod uwagę to, że ci rolnicy są właścicielami swoich plantacji. Jeżeli na opakowaniu nie ma zapisu dotyczącego ostrożnego stosowania w obecności pszczół, to rolnik ma prawo robić te opryski. Pewne działania Inspekcja podejmuje, ale zawsze trzeba to robić z pewną ostrożnością.
p. K. Łukaszewicz – badania padłych pszczół często też nic nie wnoszą, bo zawartość środków jest tak niska, że nic się nie wykrywa.
p. J. Domeradzki – w tym roku już się stało, ale chcielibyśmy, aby była prowadzona profilaktyka w przyszłości.
p. Wiceprzewodniczący – można wystąpić do samorządów na temat profilaktycznych działań i trzeba dążyć do zwiększenia środków na kontrolę. Warto przypominać o tym przez instytucje rolnicze. Można też wystąpić do wojewody o zwiększenie środków.
 
Ad. 2.
Analiza materiałów sesyjnych:
1)     projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla określonych szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli  prawidłowości ich wykorzystania
p. Skarbnik – poinformowała, że projekt uchwały związany jest z nowelizacją ustawy o systemie oświaty. W projekcie określono szczegółowe zasady obowiązujące przy udzielaniu, rozliczaniu i kontroli wydatkowania dotacji dla szkół niepublicznych.
p. K. Łukaszewicz – zapytał, ile szkół niepublicznych znajduje się w Powiecie Tucholskim.
p. Skarbnik – poinformowała, że są cztery takie szkoły: Tucholska Szkoła Realna i trzy szkoły mieszczące się w Szkole Podstawowej nr 3.
p. T. Zaborowski – dodał, że będzie teraz możliwość kontroli dotacji.
 
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla określonych szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli  prawidłowości ich wykorzystania (5-0-0).
 
2)     projekty uchwał w sprawie nadania statutów: Domowi Pomocy Społecznej w Wysokiej, Zarządowi Dróg Powiatowych w Tucholi, Powiatowemu Zakładowi Obsługi w Tucholi, Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi i Specjalistycznemu Ośrodkowi Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
p. Skarbnik – poinformowała, że jednostki muszą dostosować statuty do nowej ustawy o finansach publicznych.
p. K. Łukaszewicz – zapytał czy w związku z tym giną też konta dochodów własnych.
p. Skarbnik  odpowiedziała, że następuje ich likwidacja z końcem roku. W to miejsce powstaną rachunki dochodów własnych, które będą działać na podobnych zasadach. Różnicą będzie te, że na koniec roku wszystkie środki z tego konta muszą trafić do budżetu Powiatu.
 
Komisja w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała następujące projekty uchwał:
a)     w sprawie nadania statutu Domowi Pomocy Społecznej w Wysokiej (5-0-0),
b)     w sprawie nadania statutu Zarządowi Dróg Powiatowych w Tucholi (5-0-0),
c)     w sprawie nadania statutu Powiatowemu Zakładowi Obsługi w Tucholi (5-0-0),
d)     w sprawie nadania statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi (5-0-0),
e)     w sprawie nadania statutu Specjalistycznemu Ośrodkowi Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Tucholi (5-0-0).
 
3)     projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za pierwsze półrocze wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej
p. Skarbnik – uchwała również jest związana ze zmianą ustawy o finansach publicznych. Ustawa mówi, że do wykonania I półrocza należy dołączyć wieloletnią prognozę finansową.
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za pierwsze półrocze wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej (5-0-0).
 
4)     projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2010
p. Skarbnik – poinformowała, że zmiana dotyczy zwiększenia w dochodach i wydatkach o kwotę 318.914,27 zł. Wysokość dochodów ulegnie zwiększeniu z tytułu odsetek, wpływów z Vat oraz wpływu dotacji z Urzędu Marszałkowskiego na szpital i dotacji dla Straży Pożarnej. Część tych środków zostaje przekazana na zmniejszenie zaplanowanej kwoty z tytułu sprzedaży budynku w Kamienicy.
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2010 (5-0-0).
 
5)     projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX. Poddziałanie 9.1.2. „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych”
p. Skarbnik – poinformowała, że są to środki na zajęcia pozalekcyjne z przeznaczeniem dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i dla Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX. Poddziałanie 9.1.2. „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych” (5-0-0).
 
Sprawy bieżące:
p. S. Rzepiński – poinformował, że Wydział ma w tej chwili wiele spraw bieżących. Wydział pracuje w połowie składu. Zaczynają powstawać zaległości. Wszystkie kontrole planowe zostały odłożone. Przyjęcie stażysty nie zmieni sytuacji. Problemy występują ze środkami z funduszu ochrony środowiska. W tym roku nie można pomóc spółkom wodnym z tych środków. Wyjaśnienia z Ministerstwa Środowiska nic nie wnoszą do sprawy. Jest zapowiedź zmiany ustawy, ale od stycznia nic się jeszcze nie zmieniło. Ze środków funduszu możemy robić remonty pod kątem ochrony środowiska w jednostkach powiatowych.
p. Skarbnik – dodała, że tych środków nie można przeznaczyć na inne cele. W przyszłym roku muszą te środki wrócić do budżetu i będą się kumulowały.
p. Przewodnicząca – zapytała, czy spółki wodne zostały poinformowane o tym.
p. S. Rzepiński – odpowiedział, że nie informowali jeszcze, bo starają się zrobić wszystko, żeby jednak te środki przekazać.
p. Przewodnicząca – poprosiła, aby przygotować pisma do spółek wodnych z wytłumaczeniem, dlaczego nie można na razie przekazać im środków.
p. S. Kożuch – zapytał, czy jest możliwość powstania ubojni sanitarnych.
p. K. Łukaszewicz – stwierdził, że nie ma środków, aby zapłacić ubojniom za wykonywanie takich ubojów. Ubojnie nie mają obowiązku przyjmowania sztuk sanitarnych.
p. T. Zaborowski – poinformował, że w kwietniu uczestniczył w spotkaniu spółki wodnej Wielkiego Kanału Brdy. Urząd Marszałkowski przygotowuje spotkanie w sprawie operatu wodno-prawnego, który jest potrzebny, aby spółka mogła dalej istnieć. Ustalono, że należy dokonać rozpoznania, ile to będzie kosztowało, kto może to zrobić i kto będzie wydawał pozwolenie wodno-prawne. Takie spotkanie odbędzie się na początku czerwca. Przypomniał, że na jednej z poprzednich sesji Rada podejmowała uchwałę w sprawie używania silników na Zalewie Koronowskim. Uchwała została podjęta po prośbach Starostwa Bydgoskiego. Za granicę używania silników spalinowych przyjęto most kolejowy. Niedawno rozmawiał z Wicestarostą Bydgoskim, który prosi o rozważenie zwiększenia mocy silników na terenie naszego Powiatu. Poprosił o opinię Komisję.
p. S. Rzepiński – dodał, że Rada podejmowała uchwałę w listopadzie ubiegłego roku. W tej chwili trwają rozmowy z PKP na temat usytuowania tablic informacyjnych na moście kolejowym.
 
Komisja zdecydowała, że należy utrzymać obowiązującą w tej chwili uchwałę.
 
p. S. Rzepiński – poinformował, że operat wodno prawny dla Wielkiego Kanału Brdy może kosztować około 4 – 4,5 tys. Zł. Są chętni do jego opracowania. Decyzję – pozwolenie wodno-prawne będzie musiał wydać Starosta Tucholski. Wszystko trzeba rozpocząć od wydanego dwa lata temu pozwolenia przez Starostę Chojnickiego. Spółka wodna ma dochody rocznie około 4.000 zł. Towarzystwo Rozwoju Regionalnego „Promocja Borów Tucholskich” przez wiele lat było członkiem spółki, ale nie płaciło składek. Ze środków Marszałka Województwa i środków unijnych odbywa się remont Małego Kanału Brdy. Teren został zamknięty dla ruchu turystycznego.
p. K. Łukaszewicz – zapytał na jakim etapie jest sprawa dotycząca ścieżki Tuchola – Białowieża – Stobno. Tam jeden z rolników ma problem z podziałem działek z tego powodu.
p. T. Zaborowski – poinformował, że przygotowywane są dokumenty do pozwolenia na budowę. Nie widzi on problemu dotyczącego wytyczenia działek.
 
Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:                                                                               Przewodnicząca Komisji
Elżbieta Damasiewicz                                                                           Aleksandra Kabat

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (18 maja 2010)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (24 czerwca 2010, 13:10:35)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2062