Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
8
Protokół nr 8/2011
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,
które odbyło się 15 września 2011 r.
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,
które odbyło się 15 września 2011 r.
Obecni według listy obecności
oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Wiktor Metkowski – Wicestarosta
Tucholski.
Tematyka posiedzenia:
1. Wypracowanie stanowiska w sprawie realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2011 r.
2. Informacja o pozyskanych środkach zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Posiedzeniu przewodniczył p. Damian Kożuch – Wiceprzewodniczący Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyło 3 członków Komisji (lista obecności w załączeniu do oryginału protokołu.
Ad. 1.
Wypracowanie stanowiska w sprawie realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2011 r.:
p. Wiceprzewodniczący – poprosił panią Skarbnik o omówienie sprawozdania z realizacji budżetu.
p. Skarbnik – poinformowała, że planowany ostatecznie budżet Powiatu Tucholskiego po stronie dochodów na 30.06.2011r. w kwocie 68.319.629,85 zł, został wykonany w I półroczu 2011r. w kwocie 31.085.567,98 zł tj., w 45,50 % planu. Dochody bieżące zostały wykonane w 55,03%, a dochody majątkowe w 20,35%. Po stronie wydatków planowany budżet został wykonany w 39,40 % planu. Wydatki bieżące zostały wykonane w 51,21%, a wydatki majątkowe w 13,69%. Z ogólnej kwoty wykonanych wydatków, wynoszącej 27.249.646,31 zł, 89,04 % stanowią wydatki bieżące zrealizowane w kwocie 24.265,987,96 zł , a 10,95% stanowią wydatki majątkowe zrealizowane w kwocie 2.984.258,35 zł. Większość inwestycji jest w trakcie realizacji lub na ukończeniu. Analiza realizacji dochodów budżetowych w I półroczu 2011 roku w porównaniu z I półroczem 2010 roku wskazuje, że kwotowo wykonanie jest wyższe o 5.016.407,67 zł, a wykonanie wydatków jest wyższe o 3.561.682,47 zł. Uchwalony budżet po zmianach zaplanowany został z deficytem w kwocie - 850.000,00 zł. Wykonanie budżetu na dzień 30 czerwca 2011r. to nadwyżka w kwocie 3.835.921,67 zł. Uzyskanie dochodów poniżej 50 % w I półroczu wynika między innymi z niskich wpływów środków z Unii Europejskiej, które nie zostały zrefundowane przez Urząd Marszałkowski po wykonaniu zadań. Dochody własne planowane do osiągnięcia w 2011r. w kwocie 10.743.826,00 zł zostały wykonane w I półroczu 2011 roku na sumę 5.135.168,29 zł tj. w 47,79% planu. Dochody pochodzące z budżetu Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych środków zagranicznych planowane na rok 2011 w kwocie 13.993.365,26 zł, wykonano w 19,11%. Z analizy wynika że wysokość wykonanych dochodów i wydatków nie powinna zagrażać realizacji budżetu roku 2011. Zarząd prowadzi działania w celu ograniczenia wydatków bieżących zarówno w Starostwie jak i w podległych jednostkach organizacyjnych. Przychody zaplanowane w kwocie 3.950.000,00 zł wykonano w 33,32 %. Zaciągnięcie kredytu w kwocie 3.100.000,00 zł nastąpi w II półroczu 2011r. Rozchody zaplanowane w kwocie 3.100.000,00 zł, zostały wykonane w I półroczu 2011 roku w 35,73% w kwocie 1.107.794,96 zł. Na koniec czerwca 2011 roku, nie występowały zobowiązania przeterminowane. Dodała, że nie spływają środki z tytułu realizacji zadań z udziałem środków unijnych. Nie wpłynęły środki za realizację dróg w Żalnie i w Raciążu. Powiat powinien otrzymać około 3.000.000 zł, a wpłynęło 691.000 zł za drogę w Cekcynie. 2.652.485 zł wpłyną z gmin na realizację tegorocznych zadań inwestycyjnych po zakończeniu inwestycji. Na 30.czerwca nie wpłynęły też żadne środki z tytułu realizacji Labiryntów natury i ścieżki rowerowej Tuchola – Świt – Tuchola. W stu procentach wpłynęło dofinansowanie dotyczące termomodernizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących. W Zespole Szkół Licealnych i Technicznych realizowany jest projekt związany z doposażeniem i również nie wpłynęły żadne środki unijne. Na inwestycję w ochronie zdrowia wpłynęło 40,85 % środków. Te środki spływają regularnie. Na zakończone zadanie dotyczące termomodernizacji w DPS w pierwszym półroczu wpłynęły środki w wysokości 134.926 zł czyli około 77 %. W rozdziale Pozostała działalność na projekty realizowane przez Starostwo i PCPR wpłynęło 24,71 % środków. Na projekt pod nazwą „Borowiackie Szlaki” do dnia dzisiejszego nie jest podpisana umowa i nie wpłynęły żadne środki.
p. Z. Grugel – ma zabezpieczone środki w budżecie Nadleśnictwa na wykonanie zadań związanych z Borowiackimi Szlakami. Zbliża się koniec roku i zastanawia się nad przeznaczeniem ich na inne cele.
Komisja uznała, że omówiła punkt pierwszy i drugi porządku posiedzenia łącznie.
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała informację z wykonania budżetu Powiatu za I półrocze 2011 r.
Ad. 3.
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu o kwotę 731.485,99 zł. Po stronie dochodów zwiększenie jest z tytułu wpływu kary za nieterminową realizację inwestycji w Cekcynie oraz z tytułu przyjęcia dotacji z Gminy Cekcyn na współfinansowanie inwestycji drogowej na łączną kwotę 290.098,25 zł. Komenda Powiatowa Państwowej Straż Pożarnej otrzymała zwiększenie dotacji o kwotę 90.000 zł. Powiat otrzymał również zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę 350.000,00 zł. W dziale Oświata i wychowanie decyzją Wojewody otrzymaliśmy dotację w wysokości 264 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych. Te kwoty znajdują się po stronie wydatków. Kwota 195.005,75 zł w dziale Transport i łączność zostanie przeznaczona na zakup materiałów do zimowego utrzymania dróg. Pozostała kwota w tym dziale przeznaczona jest na współfinansowanie inwestycji z Gminą Cekcyn. Zwiększenie subwencji oświatowej przeznaczone zostało na remonty w szkołach. Z działu pomoc społeczna z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie 30.000 zł zostaje przeniesione do Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności. 8.000 zł zostało zabezpieczone na stypendia dla uczniów. W uzasadnieniu do uchwały jest też zapis na końcu o zmianie zapisu w § 5 uchwały. Jest to spowodowane uwagą Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Wicestarosta – poinformował, że Zarząd przygotował trzy dodatkowe projekty uchwał, które zostaną wprowadzone pod obrady sesji. Jest to projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Tucholskiego do zawarcia umowy partnerskiej z Gminą Śliwice. Kolejnym projektem uchwały jest projekt w sprawie zmiany „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2011-2014”. Komisja bezpieczeństwa wnioskowała o zmianę z konferencji antynarkotykowej na konferencję antyalkoholową, ponieważ były już dwie konferencje antynarkotykowe, a konferencji antyalkoholowej jeszcze nie było. Trzeci projekt uchwały to uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, rozmiaru i zasad udzielania zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom zajmującym stanowiska kierownicze, ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art.42 ust.3 Karty Nauczyciela oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość. Jest to związane z powołaniem Powiatowego Ośrodka Doradztwa Metodycznego.
p. Z. Grugel – zapytał, czy ta sprawa była konsultowana ze związkami zawodowymi. Są dwa związki zawodowe i uważa, że wypada o takich sprawach informować ich prezesów.
p. Wicestarosta – uzgadniany ze związkami zawodowymi musi być tylko regulamin wynagradzania.
p. M. Oller – w materiałach sesyjnych jest zapis, że zakończono termomodernizację budynków Szpitala. Zapytała za jaki okres jest ta informacja.
p. Wicestarosta – poinformował, że na starej części Szpitala wykonano ocieplenie styropianem i elewację.
p. Z. Grugel – zauważył, że informacja Prezesa ogranicza się do działań medycznych Szpitala i do statystyk. Nie ma informacji, że Szpital prowadzi inwestycję.
p. M. Oller - uważa, że to wielkie nieporozumienie, bo Powiat odpowiada budżetem, a w materiale nie ma nic na ten temat.
p. Wicestarosta – poinformował, że Prezes będzie na sesji. Tytuł informacji mówi o funkcjonowaniu służby zdrowia. Nie ma tam mowy o inwestycji.
p. M. Oller – Zarząd powinien dopilnować, aby taka informacja była zawarta w materiale sesyjnym. Nie ma zamiaru zadawać pytań na sesji, no uważa, że był na to czas, aby przygotować materiał.
p. Z. Grugel – uważa, że Komisja powinna złożyć wniosek do Zarządu o uzupełnienie informacji.
p. Wicestarosta – przypomniał, że temat w planie pracy Rady brzmi: Informacja o bieżącej działalności powiatowej służby zdrowia.
p. M. Oller – zapytała, czy w takim razie było to niedopatrzenie Rady, że nie ma takiego tematu w porządku obrad.
p. Wiceprzewodniczący – stwierdził, że na sesji w miesiącu lutym była informacja o przebiegu inwestycji.
Radni nie wnieśli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała:
Wiceprzewodniczący KomisjiTematyka posiedzenia:
1. Wypracowanie stanowiska w sprawie realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2011 r.
2. Informacja o pozyskanych środkach zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Posiedzeniu przewodniczył p. Damian Kożuch – Wiceprzewodniczący Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyło 3 członków Komisji (lista obecności w załączeniu do oryginału protokołu.
Ad. 1.
Wypracowanie stanowiska w sprawie realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2011 r.:
p. Wiceprzewodniczący – poprosił panią Skarbnik o omówienie sprawozdania z realizacji budżetu.
p. Skarbnik – poinformowała, że planowany ostatecznie budżet Powiatu Tucholskiego po stronie dochodów na 30.06.2011r. w kwocie 68.319.629,85 zł, został wykonany w I półroczu 2011r. w kwocie 31.085.567,98 zł tj., w 45,50 % planu. Dochody bieżące zostały wykonane w 55,03%, a dochody majątkowe w 20,35%. Po stronie wydatków planowany budżet został wykonany w 39,40 % planu. Wydatki bieżące zostały wykonane w 51,21%, a wydatki majątkowe w 13,69%. Z ogólnej kwoty wykonanych wydatków, wynoszącej 27.249.646,31 zł, 89,04 % stanowią wydatki bieżące zrealizowane w kwocie 24.265,987,96 zł , a 10,95% stanowią wydatki majątkowe zrealizowane w kwocie 2.984.258,35 zł. Większość inwestycji jest w trakcie realizacji lub na ukończeniu. Analiza realizacji dochodów budżetowych w I półroczu 2011 roku w porównaniu z I półroczem 2010 roku wskazuje, że kwotowo wykonanie jest wyższe o 5.016.407,67 zł, a wykonanie wydatków jest wyższe o 3.561.682,47 zł. Uchwalony budżet po zmianach zaplanowany został z deficytem w kwocie - 850.000,00 zł. Wykonanie budżetu na dzień 30 czerwca 2011r. to nadwyżka w kwocie 3.835.921,67 zł. Uzyskanie dochodów poniżej 50 % w I półroczu wynika między innymi z niskich wpływów środków z Unii Europejskiej, które nie zostały zrefundowane przez Urząd Marszałkowski po wykonaniu zadań. Dochody własne planowane do osiągnięcia w 2011r. w kwocie 10.743.826,00 zł zostały wykonane w I półroczu 2011 roku na sumę 5.135.168,29 zł tj. w 47,79% planu. Dochody pochodzące z budżetu Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych środków zagranicznych planowane na rok 2011 w kwocie 13.993.365,26 zł, wykonano w 19,11%. Z analizy wynika że wysokość wykonanych dochodów i wydatków nie powinna zagrażać realizacji budżetu roku 2011. Zarząd prowadzi działania w celu ograniczenia wydatków bieżących zarówno w Starostwie jak i w podległych jednostkach organizacyjnych. Przychody zaplanowane w kwocie 3.950.000,00 zł wykonano w 33,32 %. Zaciągnięcie kredytu w kwocie 3.100.000,00 zł nastąpi w II półroczu 2011r. Rozchody zaplanowane w kwocie 3.100.000,00 zł, zostały wykonane w I półroczu 2011 roku w 35,73% w kwocie 1.107.794,96 zł. Na koniec czerwca 2011 roku, nie występowały zobowiązania przeterminowane. Dodała, że nie spływają środki z tytułu realizacji zadań z udziałem środków unijnych. Nie wpłynęły środki za realizację dróg w Żalnie i w Raciążu. Powiat powinien otrzymać około 3.000.000 zł, a wpłynęło 691.000 zł za drogę w Cekcynie. 2.652.485 zł wpłyną z gmin na realizację tegorocznych zadań inwestycyjnych po zakończeniu inwestycji. Na 30.czerwca nie wpłynęły też żadne środki z tytułu realizacji Labiryntów natury i ścieżki rowerowej Tuchola – Świt – Tuchola. W stu procentach wpłynęło dofinansowanie dotyczące termomodernizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących. W Zespole Szkół Licealnych i Technicznych realizowany jest projekt związany z doposażeniem i również nie wpłynęły żadne środki unijne. Na inwestycję w ochronie zdrowia wpłynęło 40,85 % środków. Te środki spływają regularnie. Na zakończone zadanie dotyczące termomodernizacji w DPS w pierwszym półroczu wpłynęły środki w wysokości 134.926 zł czyli około 77 %. W rozdziale Pozostała działalność na projekty realizowane przez Starostwo i PCPR wpłynęło 24,71 % środków. Na projekt pod nazwą „Borowiackie Szlaki” do dnia dzisiejszego nie jest podpisana umowa i nie wpłynęły żadne środki.
p. Z. Grugel – ma zabezpieczone środki w budżecie Nadleśnictwa na wykonanie zadań związanych z Borowiackimi Szlakami. Zbliża się koniec roku i zastanawia się nad przeznaczeniem ich na inne cele.
Komisja uznała, że omówiła punkt pierwszy i drugi porządku posiedzenia łącznie.
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała informację z wykonania budżetu Powiatu za I półrocze 2011 r.
Ad. 3.
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu o kwotę 731.485,99 zł. Po stronie dochodów zwiększenie jest z tytułu wpływu kary za nieterminową realizację inwestycji w Cekcynie oraz z tytułu przyjęcia dotacji z Gminy Cekcyn na współfinansowanie inwestycji drogowej na łączną kwotę 290.098,25 zł. Komenda Powiatowa Państwowej Straż Pożarnej otrzymała zwiększenie dotacji o kwotę 90.000 zł. Powiat otrzymał również zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę 350.000,00 zł. W dziale Oświata i wychowanie decyzją Wojewody otrzymaliśmy dotację w wysokości 264 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych. Te kwoty znajdują się po stronie wydatków. Kwota 195.005,75 zł w dziale Transport i łączność zostanie przeznaczona na zakup materiałów do zimowego utrzymania dróg. Pozostała kwota w tym dziale przeznaczona jest na współfinansowanie inwestycji z Gminą Cekcyn. Zwiększenie subwencji oświatowej przeznaczone zostało na remonty w szkołach. Z działu pomoc społeczna z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie 30.000 zł zostaje przeniesione do Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności. 8.000 zł zostało zabezpieczone na stypendia dla uczniów. W uzasadnieniu do uchwały jest też zapis na końcu o zmianie zapisu w § 5 uchwały. Jest to spowodowane uwagą Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Wicestarosta – poinformował, że Zarząd przygotował trzy dodatkowe projekty uchwał, które zostaną wprowadzone pod obrady sesji. Jest to projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Tucholskiego do zawarcia umowy partnerskiej z Gminą Śliwice. Kolejnym projektem uchwały jest projekt w sprawie zmiany „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2011-2014”. Komisja bezpieczeństwa wnioskowała o zmianę z konferencji antynarkotykowej na konferencję antyalkoholową, ponieważ były już dwie konferencje antynarkotykowe, a konferencji antyalkoholowej jeszcze nie było. Trzeci projekt uchwały to uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, rozmiaru i zasad udzielania zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom zajmującym stanowiska kierownicze, ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art.42 ust.3 Karty Nauczyciela oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość. Jest to związane z powołaniem Powiatowego Ośrodka Doradztwa Metodycznego.
p. Z. Grugel – zapytał, czy ta sprawa była konsultowana ze związkami zawodowymi. Są dwa związki zawodowe i uważa, że wypada o takich sprawach informować ich prezesów.
p. Wicestarosta – uzgadniany ze związkami zawodowymi musi być tylko regulamin wynagradzania.
p. M. Oller – w materiałach sesyjnych jest zapis, że zakończono termomodernizację budynków Szpitala. Zapytała za jaki okres jest ta informacja.
p. Wicestarosta – poinformował, że na starej części Szpitala wykonano ocieplenie styropianem i elewację.
p. Z. Grugel – zauważył, że informacja Prezesa ogranicza się do działań medycznych Szpitala i do statystyk. Nie ma informacji, że Szpital prowadzi inwestycję.
p. M. Oller - uważa, że to wielkie nieporozumienie, bo Powiat odpowiada budżetem, a w materiale nie ma nic na ten temat.
p. Wicestarosta – poinformował, że Prezes będzie na sesji. Tytuł informacji mówi o funkcjonowaniu służby zdrowia. Nie ma tam mowy o inwestycji.
p. M. Oller – Zarząd powinien dopilnować, aby taka informacja była zawarta w materiale sesyjnym. Nie ma zamiaru zadawać pytań na sesji, no uważa, że był na to czas, aby przygotować materiał.
p. Z. Grugel – uważa, że Komisja powinna złożyć wniosek do Zarządu o uzupełnienie informacji.
p. Wicestarosta – przypomniał, że temat w planie pracy Rady brzmi: Informacja o bieżącej działalności powiatowej służby zdrowia.
p. M. Oller – zapytała, czy w takim razie było to niedopatrzenie Rady, że nie ma takiego tematu w porządku obrad.
p. Wiceprzewodniczący – stwierdził, że na sesji w miesiącu lutym była informacja o przebiegu inwestycji.
Radni nie wnieśli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Na tym zakończono protokół.
Elżbieta Damasiewicz Damian Kożuch
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (15 września 2011)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (30 listopada 2011, 09:47:19)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1832