XII sesja Rady Powiatu Tucholskiego


Informacja o sposobie realizacji interpelacji złożonych
 
podczas XII sesji Rady Powiatu Tucholskiego
w dniu 25 listopada 2011 roku.

 
Pan Andrzej Pruszak – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu
  • Chodnik w Lipowej od krzyża w kierunku dworca Lipowa na pewnym odcinku z jednej strony się zapada.
    Zarząd Powiatu w tej sprawie przekazał Panu Andrzejowi Pruszakowi informację, że Zarząd Dróg Powiatowych dokona przełożenia chodnika na wskazanym odcinku w Lipowej.
  • Zjazd przy PKP w Lipowej jeszcze nie został zrobiony do tej pory.
    Zarząd Powiatu przekazał informację, że zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami zjazd do dworca zostanie uzupełniony tłuczniem przez Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi.
  • Drogę w Śliwicach na wysokości Osiedla Leśnego należy tak oznakować, aby nie można było tam wyprzedzać.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu przekazał informację, że Zarząd Dróg Powiatowych dokona przeglądu oznakowania na wskazanym odcinku ulicy Dworcowej i wówczas zostanie podjęta decyzja w sprawie ewentualnej zmiany organizacji ruchu.
  • Ulica Dworcowa w Śliwicach – są tam poprzeczne pęknięcia.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu poinformował, że pęknięcia zostaną zabezpieczone przez Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi.
  • Ul. Dworcowa, Śliwice - mieszkańcy ulicy skarżą się na rowerzystów korzystających z chodnika. Ten chodnik nie jest przystosowany jako ścieżka rowerowa. Tam jest problem przy wyjeździe z posesji. Może dojść do zderzenia rowerzysty z wyjeżdżającym pojazdem.
     W powyższej sprawie poinformowano Pana Radnego, że na ul. Dworcowej jest chodnik a nie ciąg pieszo – rowerowy. Zgodnie ze zmienionymi przepisami rowerzyści mogą korzystać z chodnika w określonych sytuacjach, tj. jeżeli byłby to ciąg pieszo – rowerowy to i tak pierwszeństwo mają piesi. Natomiast i na chodniku i na ciągu pieszo – rowerowym pierwszeństwo przed pojazdami mają piesi i rowerzyści. Tak więc do kierowcy pojazdu mechanicznego należy zachowanie należytej ostrożności, aby nie spowodować kolizji.
  • Na odcinku Rosochata – Lubocień korzenie podnoszą asfalt. Trzeba coś z tym zrobić.
   Zarząd Powiatu w tej sprawie poinformował, że jest to jeden z wielu odcinków dróg powiatowych przebiegających przez tereny leśne, gdzie mamy problem z korzeniami. Miejsca te sukcesywnie są naprawiane przez Zarząd Dróg Powiatowych.
  • Odkrzaczenie łuku drogi przy wjeździe do Lubocień od strony Rosochatki.
    W tej sprawie poinformowano, że krzaki na wskazanym odcinku pobocza drogi zostaną wycięte przez Zarząd Dróg Powiatowych w terminie do końca grudnia br.
  • Ustawienie znaku STOP na ul. Sępoleńskiej w Tucholi przy wjeździe na Rynek. Tam jest właściwie taka podobna sytuacja jak w Śliwicach przy wyjeździe z posesji. Tam się dojeżdża i jeżeli nie będzie znaku STOP, to pieszy może wejść bezpośrednio pod pojazd.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu wystąpił do Pana Burmistrza z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie. Burmistrz Tucholi poinformował, że:
  • zasady oznakowania dróg regulują przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym oraz zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
  • Znak D-40 „strefa zamieszkania” i znak D-41 „koniec strefy zamieszkania” należą do grupy znaków informacyjnych, które mają na celu poinformowanie kierujących pojazdami o rodzaju drogi i sposobie korzystania,
  • Znak D-40 stosuje się w celu oznakowania ustalonej strefy zamieszkania, w której obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego: pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości do 20 km/h, parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych.
  • Strefy te ustala się przede wszystkim w osiedlach mieszkaniowych, w dzielnicach willowych i zabytkowych (starówkach).
  • Na skrzyżowaniach dróg w strefie zamieszkania pierwszeństwo nie powinno być określone znakami, z wyjątkiem skrzyżowań, na których ze względu na ograniczoną widoczność należy oznakować wlot znakiem B-20 „stop”.
  • Obowiązująca w strefie „starego miasta” organizacja ruchu, opracowana została na zlecenie zarządcy drogi (Burmistrza Tucholi) zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami i zatwierdzona przez organ zarządzający ruchem (Starostę Tucholskiego) w 2010r. – uporządkowała oznakowanie ustalonej już w 2000r. „strefy zamieszkania”.
   Reasumując w strefie zamieszkania pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania – 20 km/h. Pierwszeństwo na skrzyżowaniach dróg, w strefie zamieszkania nie powinno być określone znakami, z wyjątkiem skrzyżowań, na których ze względu na ograniczoną widoczność należy oznakować wlot znakiem B-20 (STOP). Czyli obowiązuje reguła prawej reki – pierwszeństwo z prawej. Przy wyjeździe ze strefy zamieszkania na drogę publiczną – to my włączamy się do ruchu. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu. Parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych, czyli brak znaku B-35 („zakaz postoju”) lub B-36 („zakaz zatrzymywania się „) nie upoważnia do zatrzymania się i pozostawienia samochodu. Jednocześnie wskazano, że zasady poruszania się na ulicach oznaczonych znakami D-40 i D-41 zostały określone w przepisach wykonawczych do ustawy z 1997r., zatem nie są nowymi regulacjami. Ponadto poinformowano, że w Biuletynie Informacji Publicznych prowadzonym przez Urząd Miejski zamieszczone zostały zasady obowiązujące na ulicach oznakowanych powyżej wymienionymi znakami.

Pan Piotr Mówiński – radny
  • W nawiązaniu do sprawozdania przedstawionego przez pana Wicestarostę z ostatniego posiedzenia Zarządu - w Biuletynie Zamówień Publicznych pojawił się przetarg na realizację drogi Tuchółka – Wieszczyce, czyli tej związanej z samorządem Kęsowa. Pan Starosta mówił, że to zadanie zostało warunkowo pozostawione w budżecie, który tak zupełnie na marginesie otrzymaliśmy po terminie. To zadanie pojawiło się w budżecie i tak jakby po raz pierwszy dotarło do świadomości, że takie przedsięwzięcie ma być realizowane. W tej chwili mamy już ogłoszony przetarg na realizację tej drogi. Gdzie są zapewnione środki w budżecie na potencjalne związanie się ofertą, na realizację tego zadania? W zasadzie nasuwa się też pytanie podstawowe. Jaka jest w takim razie rola Rady w okolicznościach samorządu? Nie może być tak, że przed podjęciem uchwały budżetowej, która pokazuje środki na wykonanie danego zadania, zabezpieczenie środków na to zadanie, zadanie wchodzi do realizacji bez jakiejkolwiek dyskusji na Komisjach czy na forum Rady. Zarząd przyjął uwagi Pani Skarbnik, że akurat to zadanie przy tak niskim poziomie dofinansowania, jaki jest przy „schetynówkach”, czyli 30%, jest zagrożeniem dla płynności Powiatu, dla wskaźników, szczególnie w 2014 r. Prosi o wytłumaczenie jak działają demokratyczne procedury w Powiecie Tucholskim. Przed jakąkolwiek dyskusją, przed informacją o tym, przed zabezpieczeniem środków od strony formalnej jest ogłaszany przetarg. To w takim razie, co my tutaj robimy?
     W tej sprawie Zarząd poinformował Pana Radnego, że termin składania ofert przesunięto na 9 stycznia 2012r., natomiast termin związania ofertą wynosi 30 dni, licząc od wyznaczonego terminu składania ofert. Zatem podpisanie umowy z wybranym wykonawcą (o ile taki zostanie wyłoniony w postępowaniu przetargowym) może nastąpić w w/w okresie.
  • W Tygodniku Tucholskim pojawił się materiał o wpływającej do Powiatu rezerwie 06 Subwencji oświatowej. Prosi o dosyć dokładne rozpisanie na co te środki zostały przeznaczone.
    Zarząd Powiatu w tej sprawie przekazał Panu Radnemu informację, że środki otrzymane z rezerwy subwencji oświatowej w kwocie 950.000,00 zł zostały przeznaczone na:
- remont internatu ZSLiT kwota 390.000,00 zł,
- remont płotu ZSLiT kwota 20.000,00 zł,
- remont autobusu ZSLiT kwota 7.000,00 zł,
- remont SOSW kwota 100.000,00 zł,
- remont pomieszczeń TCEZ kwota 20.000,00 zł,
- doposażenie ZSO kwota 20.000,00 zł,
- remont pomieszczeń na archiwum kwota 15.000,00 zł,
- promocja kwota 28.000,00 zł,
- remont łazienek w ZSLiT kwota 20.000,00 zł,
- wymiana instalacji elektrycznej w hali sportowej ZSO kwota 50.000,00 zł,
- remont dachu i sal dydaktycznych w ZSLiA kwota 150.000,00 zł,
- materiały na remont dachu i sal dydaktycznych w ZSLiA kwota 20.000,00 zł,
- zabezpieczenie środków na funkcjonowanie do końca roku nowej jednostki  - Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w kwocie 25.000,00 zł,
- usługi w działach oświata w  kwocie 85.000,00 zł.
  • W materiałach przedstawionych przez Bractwo Strzeleckie w Tucholi, dotyczących Europejskiego Zjazdu Strzelców Bractw Kurkowych w 2012r. pojawiła się kwota związana z samorządem Powiatu. Tam jest zabudżetowane 175.000 zł. Chciałby usłyszeć, czy Zarząd potwierdzał taką kwotę, czy odbywały się dyskusje. W projekcie budżetu tego nie znalazł. To jest wydatek dosyć istotny dotyczący przyszłego roku. Czy jest podpisana umowa, określony zakres zadań, który z tych środków miałby być realizowany? W sumie, jakim prawem jedno ze stowarzyszeń, działających na terenie Powiatu Tucholskiego wpisuje sobie konkretny budżet, dosyć znaczący do swojego budżetu poza wiedzą radnych. Być może Zarząd coś na ten temat wie. Pewnie uzgodnienia nastąpiły. Być może została podpisana umowa. W poprzedniej kadencji umowa, którą zaproponowaliśmy do podpisania z Bractwem Kurkowym była dosyć ogólna. Ona mówiła o tym, że przeznaczamy kwotę przeciętną, taką jak na obchody Dni Borów Tucholskich, że zgadzamy się przenieść termin obchodów Dni Borów Tucholskich, plus jakieś działania logistyczne, związane np. z tym, że odrobinę mogą pomóc Drogi Powiatowe czy w oznakowaniu czy może nawet nie w kierowaniu ruchem, w jakichś pracach w związku z tym, że dysponują sprzętem. Tu się pojawia kwota 175.000 zł. Czy Bractwo Kurkowe to uzgadniało z Zarządem? Czy to 175.000 zł jest wpisane do naszego budżetu?
    W powyższej sprawie Zarząd poinformował, że udział Powiatu Tucholskiego w organizacji XVII Europejskich Spotkań Historycznych Strzelców w 2012r. będzie realizowany zgodnie z Uchwałą Nr XXIV/161/2005 Rady Powiatu Tucholskiego z dnia 27 stycznia 2005r. oraz zawartym 5 listopada 2009r. „Porozumieniem pomiędzy Powiatem Tucholskim a Kurkowym Bractwem Strzeleckim w Tucholi, w sprawie udziału Powiatu Tucholskiego w organizacji XVII Europejskich Spotkań Historycznych Strzelców w 2012r. w Tucholi”. Zakres współpracy zawarty został w § 2 w/w porozumienia, gdzie zabezpieczenie finansowe określono w granicach kwoty jaką Powiat tradycyjnie przeznacza na organizację Dni Borów Tucholskich. Pozostała pomoc ujęta w tym porozumieniu będzie polegała na wsparciu Bractwa w szeroko rozumianej logistyce i promocji.

Pan Damian Kożuch – radny
  • Mieszkańcy Żalna w okolicach Żalno Dworzec mają problem z wjazdem na Dworzec. Tam jest coraz większy ruch, coraz więcej mieszkańców i zakład produkcyjny. Okazuje się, że wyjeżdżając od strony Żalna jest bardzo niebezpiecznie z wjazdem w kierunku Dworca. Potrzebne by było tam lustro.
   W tej sprawie Zarząd poinformował, że Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi złożył zamówienie na dostawę luster. Jeżeli warunki pogodowe pozwolą to lustro zostanie ustawione jeszcze przed zimą.
  • Na tym samym odcinku na końcu drogi od strony Żalna przed Dworcem jest ograniczenie do 40 km/h. Dobrze, że jest takie ograniczenie. Natomiast później zaczynają się trzy zakręty, praktycznie pod kątem 90 stopni i tam nie ma tego ograniczenia. Chodziłoby o przestawienie znaku o 300 metrów dalej.
    W tej sprawie Zarząd  przekazał informację, że Zarząd Dróg Powiatowych dokona przeglądu oznakowania i wówczas zostanie podjęta decyzja w sprawie zmiany organizacji ruchu.
  • W alei prawem chronionej na odcinku Drożdzienica do Kamienia jest wyjazd z posesji. Tam niedawno doszło do wypadku. Jest niestety bardzo niebezpieczny wyjazd. Praktycznie można próbować – albo się wyjedzie bezpiecznie albo nie. Praktycznie trzeba byłoby usunąć jedno z drzew chronionych.
    W powyższej sprawie poinformowano, że Zarząd Dróg Powiatowych dokona oględzin w terenie i podejmie działania w celu rozwiązania problemu.
  • Kolejna  sprawa dotyczy cieku wodnego Mały Wytrych. Chodzi o to, że w tej chwili jest bardzo sucho. Wody opadły dosyć znacznie, natomiast na Wytrychu nie opadły. Tam jest kwestia wyczyszczenia na dłuższym odcinku tej rzeczki. Jest ona czyszczona w odległości 150 metrów od drogi powiatowej w jedną  i drugą stronę. Wydaje się, że jest czysta. Natomiast dalej są zahamowania. Ta woda nie spływa i w tej chwili nie jest to żadne zagrożenie, ale powiedzmy, na wiosnę może to być dużym utrudnieniem dla rolników i mieszkańców.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu wystąpił do Kujawsko – Pomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych we Włocławku z prośbą o zajęcie stanowiska. Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Włocławku poinformował, że w okresie od 10.10.2011 – 31.10.2011 roku przeprowadzono bieżącą konserwację cieku w km 0+000-3+800. W ramach konserwacji wykonano następujące prace: ręczne wykoszenie skarp wraz z wygrabieniem oraz ręczne wykoszenie dna wraz z wygrabieniem. Wszystkie roboty zostały wykonane zgodnie z zakresem rzeczowym i wymogami technicznymi. Dodatkowo w dniu 12.12.2011 roku dokonano wizji terenowej na ww. obiekcie, która nie wykazała żadnych uchybień i usterek.

Pani Małgorzata Oller – radna
  • Wróciła do zapytania z poprzedniej sesji związanego z inwestycją Szpital Tucholski. W materiałach sesyjnych jest zapis, że udzielono odpowiedzi. Stwierdza, że odpowiedzi nie udzielono, bo stwierdzenie, że tą odpowiedź będzie zawierał audyt było niezgodne z zakresem, na jaki audyt został zlecony. Wprawdzie Pan Starosta był uprzejmy przedstawić pewien zakres informacji. Ponawia pytanie: w oparciu o jakie dokumenty jest na dzień dzisiejszy prowadzona inwestycja Szpital Tucholski? Tym bardziej, że z tymi dokumentami wiążą się takie dokumenty jak umowa partnerska, umowa na wykup wierzytelności i budżet, czyli środki własne z budżetu. Każdy z radnych jest zainteresowany, aby tam wszystko grało i zagrało do końca. Jesteśmy też w momencie przyjmowania projektu budżetu na przyszły rok, przed rozpoczęciem dyskusji na temat, jak te finanse się kształtują. Żeby rozmawiać o finansach musimy mieć jakąś podstawę do tego.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu poinformował Panią Radną, że rozbudowa i modernizacja Szpitala Tucholskiego prowadzona jest w oparciu o:
  • Umowę nr 24/2009 zawartą w dniu 10.07.2009r. pomiędzy Szpitalem Tucholskim Spółka z o.o. a Konsorcjum składającym się z TEHAND Sp. z o.o. w Lublinie i Grupą 3J Spółka Akcyjna w Warszawie o wykonaniu robót budowlanych i instalacyjnych. Do umowy tej zawarto Aneks Nr 1 z dnia 06.08.2009r., Aneks Nr 2 z dnia 15.11.2010r. i Aneks Nr 3 z 17.03.2011r. W ostatnim aneksie termin zakończenia robót ustalono na 31.07.2011r.
  • Umowę z dnia 10.07.2009r. o wykup wierzytelności nr 3809-01272 zawarta pomiędzy Bankiem Gospodarstwa Krajowego Oddział w Toruniu a Konsorcjum TEHAND i Grupa 3J oraz Powiatem Tucholskim. W dniu 07.11.2011r. do umowy tej podpisany został Aneks Nr 1/2011, w którym określono zasady zapłaty ostatniej raty do kwoty wykupu wierzytelności.
  • Umowę nr WPW.1.3040-UE-799/2009 z dnia 22.07.2009r. zawartą pomiędzy Województwem Kujawsko – Pomorskim a Powiatem Tucholskim oraz Szpitalem Tucholskim Spółka z o.o. W umowie tej określono szczegółowe zasady i warunki na jakich dokonywane będzie przekazywanie i wykorzystanie dofinansowania. Umowa ta była kilkakrotnie aneksowana. Ostatni Aneks Nr 5 z dnia 10.10.2011r. zawiera termin zakończenia Projektu na dzień 31.12.2011r.
  • Porozumienie partnerskie zawarte 07.09.2009r. pomiędzy Szpitalem Tucholskim a Powiatem Tucholskim dotyczące zasad współpracy w projekcie rozbudowy i modernizacji Szpitala Tucholskiego. W Aneksie Nr 1 z dnia 15.11.2010r. i Aneksie Nr 2 z 30.09.2011r. zapisano, że „Realizacja projektu planowana jest na lata 2008-2011”.
  • Porozumienie zawarte dnia 25.07.2011r. pomiędzy Szpitalem Tucholskim a Konsorcjum TEHAND i Grupą 3J w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie terminu realizacji umowy 24/2009 do dnia 31.10.2011r. Zgoda ta jest obwarowana uzyskaniem akceptacji przez Powiat Tucholski.
  • Zarząd Powiatu w dniu 14.11.2011r. realizując, przyjęte podczas spotkania z Inwestorem i Generalnym Wykonawcą 09.11.2011r., uzgodnienia dotyczące ustalenia warunków aneksu do porozumienia partnerskiego upoważnił Szpital Tucholski do podpisania aneksu z Generalnym Wykonawcą na wykonanie robót dodatkowych do wysokości pozyskanych przez Powiat środków finansowych, z uwzględnieniem wynegocjowanej przez Płatnika z Generalnym Wykonawcą kwoty odszkodowania.
  • Pozostała kwota wynikająca z przyjętego przez Zarząd Powiatu do wiadomości protokołem konieczności robót dodatkowych, ujęta została w projekcie budżetu na 2012r.
Pan Jerzy Kowalik – radny
  • Pierwsza interpelacja dotyczy rozszerzenia interpelacji, którą złożył na VII sesji Rady Powiatu w sprawie opłat za wydanie karty pojazdu w stosunku do pojazdów sprowadzonych z zagranicy w latach 2003 – 2006. Otrzymał oczywiście odpowiedź na tę interpelację wraz z opisem całego stanu prawnego na dzień dzisiejszy. Natomiast w części najbardziej go interesującej, czyli informacji o wysokości kosztów, które są ponoszone przez Powiat Tucholski, to tych informacji jest niewiele. Chciałby ponowić to pytanie, rozwinąć je i uszczegółowić. Ile Powiat Tucholski w tym roku środków musiał już zwrócić i ile tych środków powinien jeszcze zwrócić, mając na względzie złożone sprawy? Mam tutaj opis, że jest ponad 200 wniosków o zwrot. Czy te wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone? Czy są w trakcie? Myśli, że w tej sprawie także się wypowiedzą prawnicy, bo jeżeli jest to prowadzone w trybie sądowym, to pewnie występują jako strona. Chciałby otrzymać dokładną informację o środkach, które Powiat musiał uiścić tym osobom za karty pojazdu.
    W tej sprawie Zarząd poinformował, że na dzień 1 grudnia 2011 r. łączna kwota roszczeń z tytułu zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu wynosi 123.155,00 zł (słownie: sto dwadzieścia trzy tysiące sto pięćdziesiąt pięć). Zaznaczenia wymaga fakt, iż są to jedynie roszczenia dochodzone w postępowaniu sądowym, w których to zastępstwo procesowe zostało powierzone zespołowi radców prawnych. Ponadto wiadomo, iż na dzień dzisiejszy przed Sądem Okręgowym w Bydgoszczy zostały zasądzone roszczenia w pięciu sprawach na łączną kwotę 3.400,00 zł. Kolejne 25 spraw, w których kwota roszczeń wynosi 80.675,00 zł czeka na rozpoznanie przez Sąd Okręgowy w Bydgoszczy – są to sprawy, w których Sąd Rejonowy w Tucholi zasądził przedmiotowe roszczenia. Obecnie na rozpoznanie przez Sąd Rejonowy w Tucholi oczekują dwie sprawy na łączną kwotę roszczeń 1.700,00 zł. Dodatkowo jedna sprawa, w której dochodzone jest roszczenie na łączną kwotę 37.400,00 zł będzie przedmiotem rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy. W odniesieniu do zapytania o kwotę wypłaconych przez Powiat Tucholski roszczeń wskazuję, iż od momentu objęcia obsługi prawnej przez Kancelarię Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy spółka komandytowa, została wypłacona kwota 8.075,00 zł. Przedmiotowe roszczenia zostały zasądzone prawomocnymi wyrokami i wynikały ze spraw prowadzonych przez radców prawnych poprzednio obsługujących Powiat Tucholski.
  • Sprawa ruchu, którą podniósł tutaj Pan radny Pruszak, dotycząca ruchu w strefie zamieszkania stanowi duży problem dla mieszkańców. Myśli, że nadszedł czas, żeby media czy Policja wyjaśnili w końcu, jak się poruszać w strefie zamieszkania. Nawet interpelacja Pana radnego Pruszaka świadczy o tym, że mieszkańcy chyba nie znają podstawowych przepisów ruchu drogowego, co do ruchu w strefie zamieszkania. Zwrócenie się o ustawienie znaku STOP przy końcu ul. Sępoleńskiej, przy wjeździe na Rynek świadczy o niezrozumieniu tych przepisów, ponieważ w strefie zamieszkania znaku „ustąp pierwszeństwa” i znaku STOP nie można umieszczać. Wynika to oczywiście z przepisów, które chyba każdy powinien znać. Wnosi o to, żeby Zarząd Powiatu, bo mieszkańcy w tej sprawie się do niego zwracali, zwrócił się do Gminy Tuchola o właściwe oznakowanie. Ewentualnie o wytłumaczenie mieszkańcom, czy przeprowadzenie jakiejś akcji edukacyjnej, żeby tam nie było sytuacji, wywołujących konflikt, jeżeli chodzi o strefę zamieszkania w okolicach Rynku.
    W tej sprawie Zarząd Powiatu wystąpił do Pana Burmistrza Tucholi z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie. Burmistrz Tucholi poinformował, że:
  • zasady oznakowania dróg regulują przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym oraz zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
  • Znak D-40 „strefa zamieszkania” i znak D-41 „koniec strefy zamieszkania” należą do grupy znaków informacyjnych, które mają na celu poinformowanie kierujących pojazdami o rodzaju drogi i sposobie korzystania.
  • Znak D-40 stosuje się w celu oznakowania ustalonej strefy zamieszkania, w której obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego: pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości do 20 km/h, parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych.
  • Strefy te ustala się przede wszystkim w osiedlach mieszkaniowych, w dzielnicach willowych i zabytkowych (starówkach).
  • Na skrzyżowaniach dróg w strefie zamieszkania pierwszeństwo nie powinno być określone znakami, z wyjątkiem skrzyżowań, na których ze względu na ograniczoną widoczność należy oznakować wlot znakiem B-20 „stop”.
  • Obowiązująca w strefie „starego miasta” organizacja ruchu, opracowana została na zlecenie zarządcy drogi (Burmistrza Tucholi) zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami i zatwierdzona przez organ zarządzający ruchem (Starostę Tucholskiego) w 2010r. – uporządkowała oznakowanie ustalonej już w 2000r. „strefy zamieszkania”.
   Reasumując w strefie zamieszkania pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania – 20 km/h. Pierwszeństwo na skrzyżowaniach dróg, w strefie zamieszkania nie powinno być określone znakami, z wyjątkiem skrzyżowań, na których ze względu na ograniczoną widoczność należy oznakować wlot znakiem B-20 (STOP). Czyli obowiązuje reguła prawej reki – pierwszeństwo z prawej. Przy wyjeździe ze strefy zamieszkania na drogę publiczną – to my włączamy się do ruchu. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu. Parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych, czyli brak znaku B-35 („zakaz postoju”) lub B-36 („zakaz zatrzymywania się „) nie upoważnia do zatrzymania się i pozostawienia samochodu. Jednocześnie wskazano, że zasady poruszania się na ulicach oznaczonych znakami D-40 i D-41 zostały określone w przepisach wykonawczych do ustawy z 1997r., zatem nie są nowymi regulacjami. Ponadto poinformowano, że w Biuletynie Informacji Publicznych prowadzonym przez Urząd Miejski zamieszczone zostały zasady obowiązujące na ulicach oznakowanych powyżej wymienionymi znakami.
  • Trzecia interpelacja to poszerzenie interpelacji, którą zgłosił Pan radny Mówiński. Teren, na którym odbędzie się zjazd Bractw Kurkowych przylega bezpośrednio do ZSLiT. Z opisu, z którym się zapoznał, wynika, że w tej uroczystości weźmie udział ponad 10 tysięcy osób. Spoglądając już właściwie od kilkudziesięciu lat na ten teren, z racji tego, że tam pracuje, widzi płot, który ogranicza teren ZSLiT i ten teren, na którym odbędzie się ta impreza. Delikatnie mówiąc ten płot nie jest w zadawalającym stanie. On ma kilkadziesiąt lat i wskazane by było przy tej okazji ten płot wymienić. Bo to będzie nasza wizytówka, gdzie wszyscy goście z wielu krajów przyjadą i będą spoglądać. Właściwie najbliższy kontakt będą mieli z tym płotem.
    W tej sprawie przekazano Panu Radnemu informację, że Zarząd Powiatu problem widział już wcześniej i zdecydował o przeznaczeniu na dany cel kwotę 20.000,00 zł. Zadanie to wspólnie wykonają Zespół Szkół Licealnych i Technicznych oraz Tucholskie Centrum Edukacji Zawodowej.

Pan Michał Mróz – Przewodniczący Rady Powiatu
  • W funkcjonowaniu Zarządu Dróg Powiatowych w zakresie utrzymania zimowego obowiązują różnego rodzaju standardy i przyjęte procedury reagowania. Czy w obrębie działania Dróg Powiatowych funkcjonują jakieś przepisy, mówiące o tym, gdzie i w jakich miejscach na drogach powiatowych ustawione są i z jakich przyczyn bariery ochronne?
    Odpowiedź udzielona została na Sesji Rady Powiatu Tucholskiego przez Pana Zenona Poturalskiego Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Tucholi.

Zarząd Powiatu Tucholskiego

Odpowiedź udzielona podczas sesji przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Tucholi  znajduje się w punkcie 11 str. 21 protokołu z XII sesji  Rady Powiatu Tucholskiego, który znajduje się tutaj

metryczka


Wytworzył: Zarząd Powiatu Tucholskiego (28 grudnia 2011)
Opublikował: Wiesława Borowa (5 lipca 2012, 10:20:16)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2352