XVI sesja Rady Powiatu Tucholskiego
Informacja
o sposobie realizacji interpelacji złożonych
podczas XVI sesji Rady Powiatu Tucholskiego
w dniu 16 marca 2012 roku.
podczas XVI sesji Rady Powiatu Tucholskiego
w dniu 16 marca 2012 roku.
Pan Andrzej Pruszak –
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu
- Ulica Stary Dworzec w Tucholi jest jak „ser szwajcarski”, prosi o zwrócenie się do zarządcy tej drogi o naprawę, każdy z mieszkańców chce w bezpieczny sposób dojechać do swoich mieszkań.
W tej sprawie Zarząd Powiatu wystąpił do
Burmistrza Tucholi. Burmistrz poinformował, że:
ulica Stary Dworzec w Tucholi została wydzielona z terenu zamkniętego należącego do Skarbu Państwa „Polskich Kolei Państwowych” Spółki Akcyjnej w Warszawie, wym. ulica w 2011r. na mocy decyzji Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 11 lipca 2011r. została przekazana Gminie Tuchola, nawierzchnia ulicy na skutek wieloletnich zaniechań remontowych przez dotychczasowego właściciela - w chwili obecnej nie nadaje się do remontu cząstkowego masą asfaltową z recyklera (oprócz ubytków i wyboi – dużą powierzchnię zajmują rakowiny).
Nawierzchnia ulicy Stary Dworzec wymaga przeprowadzenia remontu o szerszym zakresie. Podjęcie decyzji w sprawie zakresu i terminu remontu nawierzchni wym. na wstępie ulicy może nastąpić dopiero po zakończeniu i rozliczeniu robót związanych z bieżącym utrzymaniem oraz remontem dróg zaplanowanych do realizacji w roku bieżącym.
ulica Stary Dworzec w Tucholi została wydzielona z terenu zamkniętego należącego do Skarbu Państwa „Polskich Kolei Państwowych” Spółki Akcyjnej w Warszawie, wym. ulica w 2011r. na mocy decyzji Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 11 lipca 2011r. została przekazana Gminie Tuchola, nawierzchnia ulicy na skutek wieloletnich zaniechań remontowych przez dotychczasowego właściciela - w chwili obecnej nie nadaje się do remontu cząstkowego masą asfaltową z recyklera (oprócz ubytków i wyboi – dużą powierzchnię zajmują rakowiny).
Nawierzchnia ulicy Stary Dworzec wymaga przeprowadzenia remontu o szerszym zakresie. Podjęcie decyzji w sprawie zakresu i terminu remontu nawierzchni wym. na wstępie ulicy może nastąpić dopiero po zakończeniu i rozliczeniu robót związanych z bieżącym utrzymaniem oraz remontem dróg zaplanowanych do realizacji w roku bieżącym.
- W Śliwicach ulica Dworcowa została wyremontowana pod koniec minionej kadencji, około 1,5 roku temu i w tej chwili nadaje się do kolejnego remontu. Przeszedł tą drogą i stwierdził, iż jest tam 60 pęknięć poprzecznych a jeszcze więcej wzdłużnych, w niektórych miejscach robią się dziury. Wymienione uszkodzenia muszą być naprawione w ramach gwarancji lub w inny sposób.
Zarząd Powiatu w tej sprawie przekazał Panu
Andrzejowi Pruszakowi informację, że w okresie wiosennym odbędą się przeglądy
wszystkich inwestycji wykonywanych w minionych latach również inwestycji
wykonanej na ulicy Dworcowej w Śliwicach. Po przeglądach podjęte zostaną
decyzje dotyczące działań naprawczych.
- Po zimie można zauważyć sporo dziur na drogach powiatowych, prosi, aby w miarę możliwości finansowych remontować drogi technologią na zimno. Odcinek Rosochata – Śliwice, był wykonany tą technologią i w tym miejscu się ona sprawdziła.
Zarząd Powiatu w tej sprawie
poinformował Pana Radnego, że naprawa nawierzchni uzależniona jest od
posiadanych środków finansowych. Naprawa nawierzchni odbywa się sukcesywnie
przez cały rok różnymi technologiami (zastosowana po raz pierwszy w minionym
roku technologia cienkich dywaników, która rzeczywiście przyniosła spodziewane
efekty). Jednocześnie poinformowano, że stosowane wcześniej powierzchniowe
utrwalenia dowodzą tylko tego, że są niezbędne aby przedłużyć trwałość
nawierzchni.
Pan Piotr Mówiński – radny
Pan Piotr Mówiński – radny
- Ponowił zapytania z poprzednich sesji związane z inwestycją Szpital Tucholski. Powołując się na dostęp do informacji publicznej, chciałby uzyskać dostęp do materiału, który nosi tytuł, „Audyt na modernizacje i inwestycje Szpitala Tucholskiego”. Uważa, że informacja taka powinna być dostępna wszystkim radnym. Stwierdza, iż zostało to opłacone ze środków publicznych i prosi o to, aby ten audyt został udostępniony. Nie widzi przeciwwskazań, jeżeli zarząd będzie miał wątpliwości, to złoży wniosek z przywołaniem artykułu, który wskazuje, że z takich informacji co najmniej radni mają prawo korzystać.
W tej sprawie Zarząd Powiatu
Tucholskiego poinformował Pana Radnego, że po przyjęciu audytu przez Zarząd
Powiatu i inwestora, wnioski zostaną udostępnione Radnym.
- Chciałby się dowiedzieć czy zarząd rozważył w czasie swoich prac rozwiązanie problemu dotyczącego opłat za karty pojazdów i kolejnych wystąpień sądowych a także pewnej praktyki, która wskazuje na to, że te sprawy są przegrywane, i należne kwoty osobom które zgłaszają się z roszczeniami należy wypłacać. Czy została rozważona sprawa dotycząca odstąpienia od procesów, dzięki czemu można by ratować tę część budżetu, która powoduje, że musimy płacić za koszty procesowe .Chciałby się dowiedzieć, czy były robione analizy dzięki którym jest wiadomo, jakie są koszty prowadzenia wszystkich postępowań sądowych.
W powyższej sprawie poinformowano Pana
Radnego, że Zarząd Powiatu rozważał wielokrotnie problem zwrotu opłat za karty
pojazdów. Kondycja finansowa Powiatu nie pozwala spłacić w krótkim terminie
wszystkich kwot. Przyjęta metoda postępowań na drodze sądowej pozwala rozłożyć
w czasie poszczególne spłaty. Skutkuje to niestety zwiększeniem kosztów o
opłaty sądowe. Poinformowano także, że w dalszym ciągu razem z innymi powiatami
w kraju podejmowane są działania zmierzające do rozwiązania tego problemu.
Koszty sądowe dotyczące kart pojazdów w 2012 roku na dzień 28 marca 2012 roku
kształtują się w wysokości 11.249,45 zł. Nadmieniono, że w jednej ze spraw
rozpoznawanych przez Sąd Okręgowy w Bydgoszczy zostało wysłane do Sądu
Najwyższego zapytanie prawne w sprawie dotyczącej kart pojazdu.
- Chciałby się dowiedzieć czy zarząd podjął próby odwołania się lub „obrony” zakwestionowanych w trakcie realizacji przez Urząd Marszałkowski kwalifikowanych kosztów, które dotyczą inwestycji „Labirynty natury” czy dróg powiatowych. Powszechną praktyką jest, że Urząd Marszałkowski kwestionuje niektóre kwoty. Czy zarząd podjął próbę obrony w oparciu o spis pieniędzy istotnych dla powiatu?
W tej sprawie Zarząd Powiatu poinformował
Pana Radnego, że rozliczanie projektów odbywa się etapami na podstawie
zweryfikowanych wniosków o płatność, w których uwzględnione są wydatki
kwalifikowane. Zarząd Powiatu Tucholskiego każdorazowo składał pisemne
odwołanie od uchybień stwierdzonych w postępowaniach przetargowych ujętych we
wnioskach o płatność. Zarówno Powiat Tucholski, jako Lider Projektu, jak i Partnerzy
projektu składali wyjaśnienia, które były analizowane przez Urząd Marszałkowski.
W wielu wnioskach o płatność nie uwzględniono odwołań, co skutkowało nałożeniem
korekt finansowych. Wskazane przez Urząd Marszałkowski uchybienia dotyczyły
głównie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonych w
latach 2009-2010. W ramach projektu pn. „Bory Tucholskie – w labiryntach
natury”- wzmocnienie pozycji regionu Borów Tucholskich na turystycznej mapie
Polski poprzez rozwój infrastruktury turystycznej korektę nałożono na:
opracowanie dokumentacji projektowej turystycznego zagospodarowania szlaków
wodnych oraz opracowanie studium wykonalności dla projektu. Natomiast w przypadku
projektów pn. „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 1026C w miejscowości
Cekcyn wraz z kanalizacją deszczową (etap I)” oraz „Przebudowa dróg powiatowych
nr 1003C i 1009C w miejscowości Raciąż (etap I)” korekty nałożone zostały na
wykonanie dokumentacji projektowej, wykonawstwo robót (dotyczy wymaganych
uprawnień kierownika budowy) oraz świadczenie usług geodezyjnych.
Pan Damian Kożuch - radny
Pan Damian Kożuch - radny
- Kilka interpelacji, przede wszystkim do dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych chodzi o odwodnienie drogi powiatowej Kęsowo- Żalno, które niedługo będzie robione, natomiast w okolicach Żalna, dawnej mleczarni deszcze wpłukują piasek na drogę powiatową. Stanowi to duże zagrożenie dla mieszkańców a zwłaszcza dla kierowców.
W tej sprawie Zarząd Powiatu przekazał
informację, że tworzące się
na jezdni zastoiska wody stanowiące zagrożenie dla kierujących pojazdami,
również Straży Gminnej Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi systematycznie
eliminuje. Wskazana droga zostanie przebudowana w roku bieżącym, co przyczyni
się do rozwiązania danego problemu.
- Studzienka zrobiona w Drożdzienicy, jest trochę obniżona. Przy tym obniżeniu za chwilę ulegnie zniszczeniu, prosi, aby to poprawić.
W powyższej sprawie poinformowano, że Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi natychmiast
zgłosił Wykonawcy drogi naprawę wskazanej studzienki w ramach gwarancji.
- Otrzymał informację o suchych drzewach na odcinku Żalno-Tuchółka i Kęsowo-Obrowo.
W tej sprawie Zarząd poinformował Pana
Radnego, że wskazane uschnięte drzewa przewidziane są do usunięcia.
- Znak kierunkowy w miejscowości Tuchółka wskazujący kierunek na Żalno i Bladowo. Był, zniknął i w tej chwili mieszkańcy spoza gminy trochę błądzą.
W powyższej sprawie przekazano
informację, że oznakowanie
uległo zniszczeniu. W ramach przebudowy drogi 1010C wykonane zostanie nowe
oznakowanie.
- Kolejna sprawa dotycząca bezpieczeństwa. Informacja, iż Komendant Powiatowy Policji nosi się z likwidacją niektórych posterunków policji na terenie gminy. Dotyczy to Gminy Kęsowo w pierwszej kolejności, być może dlatego, że jest tam straż, dotyczy to też prawdopodobnie Śliwic i innej jeszcze miejscowości. Gminy dofinansowywały posterunki policji i koszty utrzymania ich były niewielkie, wspomniał o komputerach, tak zwanych „suszarkach”, paliwie do samochodów a także o samochodach ponieważ był taki przypadek. Wszystkie te działania znacznie obniżały koszty funkcjonowania policji. Czy pomysł o likwidacji małych posterunków był komendanta krajowego? Czy komendanta wojewódzkiego? Czy autorska Powiatowego Komendanta Policji w Tucholi? Czemu ta reforma miałaby służyć? Okazuje się, że mają być likwidowane te posterunki, które mają najlepszą wykrywalność, najmniejszą przestępczość i jest bezpiecznie, ale po likwidacji to się odwróci o 180 stopni, więc czemu ta reforma prawdopodobnie autorska, bo na stronach internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Komendanta Krajowego Policji informacji o likwidacji posterunków policji nie ma takiej zmianki. Czy jest to z kolei tylko próba wymuszenia na samorządach gminnych następnych dofinansowań, czy przejęcia kosztów utrzymania posterunków policji gminnych na barki samorządu?
Odpowiedź
udzielona została na sesji Rady Powiatu Tucholskiego przez Pana Komendanta
Komendy Powiatowej Policji w Tucholi.
Zarząd
Powiatu Tucholskiego
Odpowiedź udzielona podczas sesji przez Komendanta Komendy Powiatowej Policji w Tucholi znajduje się w punkcie 13 str. 26 protokołu z XVI sesji Rady Powiatu Tucholskiego, który znajduje się tutaj.
metryczka
Wytworzył: Zarząd Powiatu Tucholskiego (7 maja 2012)
Opublikował: Wiesława Borowa (5 lipca 2012, 15:00:15)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2480