XX sesja Rady Powiatu Tucholskiego


Informacja o sposobie realizacji interpelacji złożonych
podczas XX sesji Rady Powiatu Tucholskiego
w dniu 28 września 2012 roku.
 
Pan Andrzej Pruszak – Wiceprzewodniczący Rady
  • Poprosił Zarząd o zorganizowanie spotkania z Marszałkami Województwa Kujawsko – Pomorskiego  i Pomorskiego oraz  Powiatem Kościerskim w sprawie linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz - Kościerzyna - Gdynia. Są to dwa województwa, dwóch przewoźników a linia jest jedna. Do Gdyni musimy jeździć objazdem przez Czersk.
Zarząd Powiatu w tej sprawie poinformował Pana Radnego, że wystąpiono do Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego i Pomorskiego oraz do Starosty Kościerskiego z prośbą o wyrażenie chęci uczestniczenia w spotkaniu poświęconemu powyższej sprawie.
  • Interpelacja mieszkańców ulicy Stary Dworzec, aby zwrócić się do Burmistrza w sprawie modernizacji tej ulicy.
W powyższej sprawie Zarząd Powiatu wystąpił do Burmistrza Tucholi. Burmistrz poinformował, że ulica Stary Dworzec została przekazana Gminie Tuchola 11 lipca 2011r. Burmistrzowi znany jest jej zły stan jak i wielu innych ulic w mieście Tuchola. Ponadto poinformował, że ulica nie będzie remontowana w roku bieżącym i nie ma takich planów również w roku przyszłym.
  • Poprosił Zarząd Dróg Powiatowych o usunięcie krzaków z pobocza drogi Lińsk- Okoniny gdyż jest tam zawężona skrajnia jezdni.
Zarząd Powiatu w tej sprawie przekazał Panu Andrzejowi Pruszakowi informację, że Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi dokona usunięcia krzewów na wskazanym odcinku drogi w miesiącach jesiennych br. Ponadto Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi ma zadeklarowaną pomoc w tym zakresie przez Sołectwo Okoniny Nadjeziorne.

Pani Małgorzata Oller – radna

  • Dlaczego dopiero 13 września Zarząd zdecydował się na podpisanie umowy na sporządzenie programu naprawczego. Taka sytuacja finansowa Powiatu, przesłanki do niej, do wyciągnięcia takich wniosków pojawiały się już dużo wcześniej. Między innymi Komisja Rewizyjna już przy okazji wniosku absolutoryjnego, to był miesiąc maj, bazując też na opinii RIO, zawarła taki zapis: „W związku pogarszającą się sytuacją finansową Powiatu, co stanowczo podkreśla RIO Komisja Rewizyjna wnosi, aby Zarząd Powiatu w trybie pilnym wypracował działania zmierzające do ograniczenia powstawania długu”. Mamy dzisiaj sesję i mamy przyjąć program naprawczy. Otrzymujemy go w trakcie jej trwania. Był czas, gdzie można było wcześniej przystąpić do opracowania takiego programu, aby dać nam chociaż kilka dni na zapoznanie się z tym materiałem. Do postawienia takiego zapytania skłania również wypowiedź Pana prezesa RIO w Bydgoszczy. Już w lipcu wypowiadał on się na temat naszej sytuacji  finansowej w TVP 3 Bydgoszcz. Powiedział: „Te działania które Starostwo podejmuje trafiły na biurko Prezesa RIO w Bydgoszczy. Mimo że Powiat złamał prawo Prezes Izby nie zawiesi organów Powiatu, ani nie wprowadził zarządu komisarycznego. Powiat Tucholski nie utracił płynności finansowej w mojej ocenie nie musi dojść do takiej sytuacji. Problem Powiatu Tucholskiego wynika ze zmiany przepisów które wprowadziło Ministerstwo Finansów dwa lata temu. A które poszerzyło katalog zobowiązań zaliczanych do długu publicznego. Zaliczono do niego między innymi wykup wierzytelności i tak w Powiecie Tucholskim w 2009 roku dług nie sięgał nawet 40 %, a już w 2011 wynosił ponad 60%. W pierwszym kwartale tego roku nieznacznie się obniżył ale w dalszym ciągu przekracza dozwoloną normę. W podobnej sytuacji znalazły się trzy inne samorządy w regionie ale wszystkim udało się już doprowadzić sytuację do stanu zgodnego z prawem”. Dobrze że jest ten program naprawczy dzisiaj tylko jeszcze raz pyta dlaczego tak późno.
Odpowiedź udzielona została na sesji Rady Powiatu Tucholskiego przez p. Dorotę Gromowską - Starostę Tucholskiego.

Pan Jerzy Kowalik - radny

  • Pierwsza interpelacja dotyczy portalu szkolnego Powiatu Tucholskiego. Na naszej stronie www.tucholski.pl istnieje takie coś jak portal szkolny Powiatu Tucholskiego, który ma na celu prezentować edukację powiatową, rożne informacje powinny się tam znaleźć: o szkołach, typach szkół, rekrutacji, możliwości dalszej edukacji, o zajęciach pozaszkolnych, o zawodach, o adresach itp. Niestety od jesieni 2010 r. ten portal zamarł i nic nowego się na nim nie pojawia. Uczniowie zauważyli i zasygnalizowali to.
W tej sprawie Zarząd Powiatu poinformował pisemnie Pana Radnego, że portal szkolny Powiatu Tucholskiego stanowi przede wszystkim zbiór adresów-linków użytecznych dla uczniów i nauczycieli o szkołach, typach szkół, rekrutacji, możliwości dalszej edukacji itp. Zweryfikowano informacje umieszczone na ww. portalu. W wyniku przeglądu zawartości strony www stwierdzono, iż jedno zagadnienie było nieaktualne tj. link rekrutacja, który został usunięty. Jednocześnie nadmieniam, że na stronie portalu umieszczono dodatkowe informacje dot.:
- Stypendia,
- Raporty oświatowe,
- Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli,
- Wyższa Szkoła Zarządzania Środowiskiem.
  • Druga interpelacja dotyczy sytuacji jaka miała miejsce na zakończeniu nauki przez absolwentów gimnazjum powiatowego w Tucholi w dniu 28 czerwca. Był na tej imprezie. Ponad 20 absolwentów zakończyło naukę ze świadectwami z paskiem, olimpijczycy zdobywcy nagród, zaproszeni rodzice. Niestety nikt na tym zakończeniu nie pojawił się z osób funkcyjnych Starostwa, nie odczytano żadnego listu. Szkoła z nazwy powiatowa. Taka sama uroczystość odbyła się rok wcześniej, dwa lata, trzy lata. Było to smutne dla wszystkich rodziców i młodzieży.
W powyższej sprawie Zarząd Powiatu poinformował Pana Radnego, że powyższa sytuacja miała miejsce z uwagi na wcześniej podjęte przez Członków Zarządu Powiatu Tucholskiego zobowiązania służbowe.
  • Trzecia interpelacja dotyczy Zakładu Aktywności Zawodowej na bazie ZSLiT w Tucholi. 6 sierpnia Zarząd przekazał w skład mienia tego Zakładu parter i pierwsze piętro internatu. Taka informacja pojawiła się na sesji w czerwcu. Potem 9 sierpnia Zarząd zmienił uchwałę tą poprzedzającą i dołączył II piętro w internacie, czyli uszczuplił go włączając kolejne piętro w zasoby Powiatu. Pytanie brzmi: co było powodem tej decyzji, ilości i tego wiana które Powiat przejął na rzecz tego ZAZ-u ? Na sesji w czerwcu mówiono o idei tworzenia, mówiono o  26 osobach niepełnosprawnych które mają dostać pracę i 11 osobach obsługi. Z zapisu, który pojawił się w materiałach na przetarg, czyli tych udostępnionych dla firm, które w tym przetargu startowały jest tych osób wykazanych 30 i 15 obsługi. Czy coś się w związku z tym zmieniło ? W tych tabelach też mamy podaną ilość osób, które będą tam pracować z dokładnym wyszczególnieniem kwalifikacji tych osób, które będą się zajmowały obsługą. Czy będzie jakiś konkurs ? Kto będzie decydował o zatrudnieniu tych osób? 15 osób na takim rynku pracy jak nasz to sporo,, dlatego chciałby się dowiedzieć jak będzie wyglądała kwestia naboru do pracy w tej instytucji.
Zarząd Powiatu Tucholskiego w tej sprawie pisemnie poinformował  Pana Radnego, że na sesji odbytej 22 czerwca 2012 roku została podjęta uchwała Rady Powiatu w sprawie utworzenia Zakładu Aktywności Zawodowej w Tucholi, w której została podana siedziba przy ul. Świeckiej 89a w budynkach Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych, bez wyszczególniania poszczególnych lokali. W dniu 6 sierpnia 2012r. Zarząd Powiatu Tucholskiego podjął uchwałę o woli przekazania mienia w trwały zarząd w przypadku utworzenia Zakładu Aktywności Zawodowej wyodrębnionych lokali:
- na parterze i I piętrze budynku oraz małej sali gimnastycznej Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych,
- pracowni elektrycznej i pracowni poligraficznej w budynku Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej.
Jednakże po wnikliwej analizie strategicznej przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z uruchomieniem Zakładu Aktywności Zawodowej w Tucholi, w której zastosowano analizę SWOT oraz rozmowach podjętych z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Zarząd Powiatu Tucholskiego ustalił wspólne stanowisko, aby zrezygnować z działalności poligraficznej, gdyż w Tucholi są przedsiębiorcy zajmujący się tą dziedziną. Podstawowym bowiem celem tworzonego Zakładu jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych. Jednakże, aby maksymalnie i dobrze wykorzystać środki, o które wnioskował Powiat podjęto decyzję, o zmianie uchwały z dnia 6 sierpnia 2012r. i wprowadzeniu uchwałą w dniu 9 sierpnia 2012r. zmian o przekazaniu dodatkowo II piętra i zrezygnowaniu z pracowni poligraficznej. Tym sposobem z pozyskanych środków z Urzędu Marszałkowskiego będzie możliwe przeprowadzenie kapitalnego remontu aż na 3 kondygnacjach naziemnych budynku i niepełnej kondygnacji podziemnej – piwnica. Ponadto w obiekcie możliwe będzie zlikwidowanie barier architektonicznych i przystosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tuchola zyska nowy obiekt budowlany, który będzie przyjazny osobom niepełnosprawnym, a wszyscy mamy świadomość, że w powiecie nie ma takich obiektów zbyt dużo. Powiat zyska dobrą bazę konferencyjno - noclegową z salą fitness, możliwością wyżywienia oraz dobrze wyposażoną salę zabaw i edukacji dla dzieci. Zakładamy również, że szeroka działalność jaką będzie prowadził Zakład Aktywności Zawodowej przyczyni się do rozwoju nowych możliwości odbywania praktyk dla uczniów z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych, a przy dobrej współpracy kierowników jednostek i Zakładu mogą powstać nowe pomysły na dalsze zagospodarowanie terenu. Prowadzenie działalności gospodarczej w Zakładzie Aktywności Zawodowej przy ul. Świeckiej 89a w Tucholi polegać będzie na zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym przy działalności wytwórczo-usługowej. Rehabilitacją zawodową i społeczną objętych zostanie 35 osób niepełnosprawnych a działania związane z koordynacją pracy osób niepełnosprawnych prowadzić będzie 15 pracowników zatrudnionych na 15 etatach. Stosunek 70% osób niepełnosprawnych i 30 % kadry wynika z artykułu 29 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. (Dz. U. 1997, Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). Nabór pracowników przeprowadzony zostanie zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych. Zatrudniona kadra oprócz kierunkowego przygotowania zawodowego posiadać powinna również odpowiednie predyspozycje osobowościowe, niezbędne do pracy z osobami niepełnosprawnymi. Osobom, które do tej pory były zatrudnione w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych, np. w kuchni zostanie zaproponowane przeniesienie do pracy w Zakładach Aktywności Zawodowej. Zorganizowane będą dla tych osób również różne kursy, które przygotują je do pracy z osobami niepełnosprawnymi.
  • Wczoraj bądź przedwczoraj ogłoszono wynik przetargu. Przeliczył że w grudniu ma ten ZAZ wystartować. To jest 70 dni, na taki ogromny zakres prac. Jest tam chyba do przerobienia 400 tys. złotych. Pytanie:  co stanie się z tą młodzieżą, która zamieszkuje internat ? Czy pozostanie tam, czy w trakcie prac się gdzieś przeniesie ? Czy na tych ostatnich piętrach też będą jakieś prace, które będą standard internatu poprawiać? Co będzie działo się z pracownikami tego internatu w czasie remontu? Jak to wszystko będzie wyglądać, bo patrząc na zakres tego przetargu, tam jest rewolucja.
W powyższej sprawie Zarząd Powiatu pisemnie poinformował Pana Radnego, że młodzież zamieszkująca internat Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Tucholi, przy ul. Świeckiej 89a, w którym ma powstać Zakład Aktywności Zawodowej zostanie przeniesiona na III i IV piętro internatu. W dniu 7 października 2012r. odbyło się spotkanie z rodzicami młodzieży mieszkającej w internacie. Rodzice wiedzą o takim rozwiązaniu. Młodzież w przyszłości będzie miała podniesiony standard. Pracownik internatu będzie w dalszym ciągu wykonywał dotychczasowe obowiązki.
  • W tym internacie znajduje się gabinet pielęgniarki szkolnej, co z tym gabinetem dalej będzie?
Zarząd Powiatu w tej sprawie przekazał informację, że przeniesienie gabinetu pielęgniarki szkolnej należy do kompetencji dyrektora Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych.
  • Kolejną sprawą jest płot, który okala od strony wschodniej Zespół Szkół. Zarząd przegłosował naprawę tego płotu. Nawet zostały zakupione materiały na jego remont za około 20 tys. zł. W czasie zjazdu bractw kurkowych na terenie ZSLiT VIP-y miały swój parking i był świadkiem jak grupa Holendrów robiła sobie zdjęcia na tle tych dziur w płocie. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Był czas przecież żeby to zrealizować.
W tej sprawie Zarząd Powiatu poinformował Pana Radnego, że dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych oraz dyrektor Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej przy ul. Świeckiej 89a, w Tucholi wspólnie zrealizują zadanie związane z naprawą płotu na wiosnę przyszłego roku.
  • Na jakim etapie są prace nad strategią rozwoju edukacji ? Na sesji w czerwcu pytał o to. Otrzymał odpowiedź, że przygotowywany jest zespół, który się tym zajmie. Minęły 3 miesiące i chciałby się dowiedzieć na jakim etapie znajduje się ta sprawa. Przypomniał, że od 2010 r. strategii rozwoju edukacji nasz Powiat nie ma.
Zarząd Powiatu w tej sprawie przekazał Panu Radnemu informację, że Wydział Oświaty, Kultury i Zdrowia Starostwa Powiatowego w Tucholi jest w trakcie zbierania informacji służących do przygotowania strategii. W najbliższym czasie zostanie powołany zespół do pracy przy tworzeniu Strategii Rozwoju Edukacji. Jednocześnie skierowane zostaną radnym pisma z prośbą o złożenie deklaracji zaangażowania się w prace przy tworzeniu Strategii Rozwoju Edukacji. Liczymy w tej kwestii na radnych zaangażowanych w sprawy oświaty.
  • W stosunku do zeszłego roku zmniejszyła się liczba uczniów, która przybyła do nas się edukować. Czy Zarząd Powiatu jest w posiadaniu danych ilu uczniów z gimnazjum wybrało szkołę poza naszym Powiatem?  Inne jednostki dogłębnie analizują taką sytuację, zastanawiają się dlaczego ich uczniowie uciekli do innych miejscowości. Należy się nad tym pochylić, aby utrzymać tych naszych uczniów, ponieważ każdy uczeń to są jakieś większe czy mniejsze pieniądze.
Zarząd Powiatu w powyższej sprawie poinformował Pana Radnego, że posiada dane dotyczące zmniejszającej się liczby uczniów. Corocznie w raportach oświatowych lub przy okazji jego omawiania przedstawiane są dane dotyczące liczby naboru do poszczególnych szkół, dla których jesteśmy organem prowadzącym, jak też dane dotyczące urodzeń w powiecie oraz absolwentów szkół gimnazjalnych. W tym roku również takie informacje raport oświatowy będzie zawierał.
  • Wczoraj zakończył się Kongres Oświaty w Warszawie. Niestety przedstawiciela naszego samorządu nie było. Jesteśmy członkiem Związku Powiatów Polskich. Płacimy składkę chyba 2600 zł. Czy stanowisko Związku Powiatów Polskich, które zostało przedstawione, a dotyczące między innymi zmian w karcie nauczyciela jest też stanowiskiem Zarządu Powiatu?
W tej sprawie Zarząd Powiatu pisemnie poinformował Pana Radnego, że z uwagi na sprawy bieżące związane z finansami Powiatu Tucholskiego, w tym finansami oświaty, przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Tucholi nie uczestniczyli w Kongresie Oświaty.

Pan Marek Boliński – radny 

  • W związku z oszczędnościami w jednostkach samorządowych ograniczono wydatki na tzw. przeprowadzaczy, którzy przeprowadzali młodzież przez przejścia dla pieszych w bardzo niebezpiecznych miejscach. Takim miejscem jest przejście na ulicy Sępoleńskiej przy wiadukcie kolejowym. Tam chodzą dzieci do Szkoły Podstawowej nr 1. Jest taki wniosek, aby zgłosić się do zarządcy drogi, by ustawił jakieś bariery ochronne, ewentualnie spowalniacz przy przejściu dla pieszych. Zgłoszono mu, że niedawno doszłoby do tragicznego zdarzenia z  udziałem dziecka. Dlatego prosi, aby ustalić zarządcę drogi i zwrócić z prośbą do zarządcy o zrobienie coś z tym faktem.
W powyższej sprawie Zarząd Powiatu na piśmie wystąpił do Burmistrza Tucholi. Burmistrz poinformował, że warunki techniczne montażu barier zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999r. Nr 43 poz. 430 z późn. zm.). Z art. 129 wym. przepisu wynika, iż odległość lica bariery od krawędzi pasa ruchu powinna wynosić nie mniej niż 0,75 m. Wąski chodnik znajdujący się pod wiaduktem nie pozwala zatem na montaż bariery. Zasady stosowania progów zwalniających regulują przepisy załącznika Nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Zgodnie z pkt. 8 załącznika progi zwalniające przeznaczone są do stosowania na drogach położonych w obszarze zabudowanym, z wyjątkiem przypadków, w których stosowanie tych urządzeń jest niedopuszczalne. Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż 40m od skrzyżowania ulic oraz 25m od najbliższej części wiaduktu. Nie ma zatem możliwości technicznych na lokalizację progu zwalniającego przy przedmiotowym przejściu dla pieszych. Jednocześnie poinformowano, iż Urząd zlecił opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę ul. Sępoleńskiej w sposób znacznie poprawiający bezpieczeństwo użytkowników drogi, w tym również pieszych. Ponadto w piśmie wskazano, że od miesiąca października br.  bezpieczeństwo dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 1 zostało poprawione poprzez zatrudnienie osoby, która przeprowadza dzieci przez ulicę na omawianym przejściu dla pieszych.

Pan Piotr Mówiński – radny

  • Na zebraniu wiejskim w Bysławiu, zgłoszono mu sprawę dużej wyrwy. Zwraca się z prośbą do Zarządu Dróg Powiatowych o usunięcie wyrwy, która zagraża bezpieczeństwu na drodze powiatowej niedaleko starej szkoły, przy wjeździe do Bysławia. To jest ta droga z pierwszeństwem przejazdu, jest tam studzienka która się mocno uwypukliła. Gdy pada zbiera się tam woda i nie widać że jest tam zagłębienie, co powoduje że można urwać zawieszenie. Prosi, aby chociaż tłuczniem to uzupełnić.
W powyższej sprawie Zarząd Powiatu poinformował Pana Radnego, że Zarząd Dróg Powiatowych w Tucholi dokonał wypełnienia wyrwy na wskazanym przez Pana Radnego odcinku drogi powiatowej.

Zarząd Powiatu Tucholskiego

Odpowiedź udzielona podczas sesji znajduje się w punkcie 23 str. 22 protokołu z XX sesji Rady Powiatu Tucholskiego, który znajduje się tutaj.
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Zarząd Powiatu Tucholskiego (18 października 2012)
Opublikował: Wiesława Borowa (26 października 2012, 11:47:55)

Ostatnia zmiana: Wiesława Borowa (31 grudnia 2012, 14:01:34)
Zmieniono: dodano wpis

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 3375