Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół nr 19/2012 z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki z dnia 27 września 2012 r
Protokół nr 19/2012
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,
które odbyło się w dniu 27 września 2012 r.
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,
które odbyło się w dniu 27 września 2012 r.
Posiedzenie rozpoczęło się przy udziale 4
członków Komisji oraz p. Zofii Łąckiej – Skarbnika Powiatu.
Posiedzeniu przewodniczył p. Damian Kożuch - Zastępca Przewodniczącego.
Tematyka posiedzenia:
Ad. 1.
p. Skarbnik – planowany budżet Powiatu Tucholskiego po stronie dochodów na 30.06.2012r. w kwocie 56.941.747,27 zł, został wykonany w I półroczu 2012r. w kwocie 29.071.259,61 zł tj., w 51,05 % planu, w tym dochody bieżące zostały wykonane w 54,08% , a dochody majątkowe w 37,99%. Po stronie wydatków planowany budżet w kwocie 56.208.200,63 zł, został wykonany w I półroczu w kwocie 24.466.971,46 zł tj. w 43,53 % planu w tym: wydatki bieżące zostały wykonane w 50,52% , a wydatki majątkowe w 11,10%. W opisówce szczegółowo zostały opisane dochody, które zagrażają realizacji budżetu Powiatu. Środki z Unii Europejskiej, dochody ze sprzedaży majątku i dochody z małych projektów zostały zdjęte w zmianie do budżetu na tą sesję. To wykonanie budżetu jest wstępem do zmian budżetu, które są przedstawione w materiałach sesyjnych. Samo podsumowanie zostało pozytywnie zaopiniowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową, nie mówiąc o wskaźnikach, które są przekroczone.
p. Starosta – w budżecie była założona sprzedaż mienia. Tak robiono wielokrotnie. Zdawali sobie sprawę, że nie wszystkie działki uda się sprzedać. Rozpisano dwa razy przetarg. W chwili obecnej jest możliwość przystąpienia do negocjacji. Prowadzone są rozmowy z osobami zainteresowanymi, ale dochód nie będzie w zaplanowanej wysokości.
p. Skarbnik – rozchody na spłatę kredytów i wykup obligacji wynoszą 4 miliony złotych. Do tego dochodzi obsługa długu, która wciąż rośnie.
p. Starosta – z powodu zmian WIBOR-u rosną odsetki. Bardzo duże odsetki dotyczą wykupu wierzytelności, o wiele wyższe niż przy zwykłym kredycie.
p. Skarbnik – w planie na obsługę długo była kwota 2 milionów złotych. Wykup wierzytelności odbywa się z wydatków inwestycyjnych. W tej chwili obsługa długu przekracza możliwości finansowe Powiatu. Przy obecnej gospodarce zostały zaoszczędzone już spore środki.
p. Starosta – te oszczędności pozwoli w 2011 roku na zamknięcie budżetu. Rok 2009 i 2010 był przeinwestowaniem w stosunku do możliwości finansowych.
p. M. Oller – stwierdziła, że pani Skarbnik powiedziała, że budżet został wykonany zgodnie z planem. Jednak podstawową miarą wykonania jest wskaźnik. Przy zatwierdzaniu budżetu było to podnoszone. Wskaźnik był poniżej 60 %. Zapytała, czy w takiej sytuacji prawidłowe jest określenie, że budżet został wykonany zgodnie z planem.
p. Skarbnik – poinformowała, że Prezes RIO patrząc w nasze sprawozdanie stwierdził, że pomijając wskaźnik, nasz budżet wygląda dobrze. Prezes widział sprawozdanie i myślał, że Powiat sobie poradzi.
p. M. Oller – zapytała, czy prawidłowe jest stwierdzenie, że budżet zgodny jest z planem, jeżeli jest pogorszenie wskaźników. Podstawą oceny jest wskaźnik.
p. Skarbnik – RIO bierze pod uwagę wskaźnik. Jeżeli wskaźnik jest przekroczony, ale samorząd realizuje swoje zadania, to nic się nie dzieje. Nie można tu wypracować dodatkowych dochodów oprócz sprzedaży majątku.
p. M. Oller – chodzi o stwierdzenie, że nie można mówić, że wykonanie jest zgodne z planem skoro wskaźnik się pogorszył.
p. Starosta – stwierdziła, że na jej przyjście szpital miał być zakończony. Jednak szpital został do zrealizowania w pięćdziesięciu procentach. Umowa była na określoną kwotę, ale trzeba było do tego dołożyć. Potwierdził to audyt szpitala i Najwyższa Izba Kontroli.
p. M. Oller – zapytała, czy radni mogą się z tym zapoznać, czy może znajduje się na stronie internetowej.
p. Starosta – nie jest to na stronie internetowej. Można się z tym zapoznać w Biurze Rady. Zostały zaciągnię4.te wierzytelności na ten cel. Na rozpoczęcie kadencji cała Rada Nadzorcza przyszła i powiedziała, że za te środki nie uda się tego zakończyć.
p. Z. Grugel – uważa, że to nie jest sprzeczność, że budżet został wykonany. To są dwie różne sprawy. Stan budżetu można oceniać według wskaźnika, ale za półrocze jest on realizowany zgodnie z założeniami. Tak nie będzie już na koniec roku. Zarząd musi przyjść z propozycją, jakie wydatki obciąć.
p. Skarbnik – wskaźnik się pogorszył, bo w czerwcu został zaciągnięty kredyt w wysokości 1 miliona złotych na spłatę obligacji.
p. Z. Grugel – wskaźnik i stan finansów to odrębne sprawy. Realizacja budżetu jest zgodna z planem.
p. M. Oller – dziwi ją ten tok myślenia. Plan się na bieżąco koryguje i uwzględnia przesłanki. Mimo wszystko ten wskaźnik na razie nie może być przekroczony. To jest pewien wyznacznik.
p. Starosta – zapytała z jakim wskaźnikiem, przy doliczeniu wierzytelności ta Rada rozpoczynała kadencję.
p. M. Oller – było to 62,08 % na koniec 2010 r. z uwzględnieniem wierzytelności. Istotna jest tendencja. Jeżeli uwzględni się środki unijne to jest to już 55 %, a po uwzględnieniu wolnych środków 54 %.
p. Starosta – wolne środki to zapis na papierze. Trzeba było zweryfikować dochody. Subwencja została obcięta o 2,5 milionów złotych. Prawdopodobnie będzie korekta na labiryntach natury za 2010 r. w znacznej kwocie.
p. M. Oller – w dziale 801 – Oświata i wychowanie wynagrodzenia są zrealizowane w ponad pięćdziesięciu procentach. Prosi o wyjaśnienie, bo z arkuszy organizacyjnych można to wyliczyć.
p. Skarbnik – na wynagrodzeniach w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym było zawyżone wykonanie wydatków. Plan został zaniżony. W zmianie budżetu na sesję są wprowadzone zmiany.
p. M. Oller – według tego nie są zabezpieczone środki na wynagrodzenia w oświacie.
Zapytała czy nie było widać, ze fundusz płac jest nieoszacowany.
p. Starosta – Zarząd otrzymał przygotowany przez jednostki plan. Były wpisane kwoty, które zdaniem kierownika jednostki zabezpieczają potrzeby.
p. Skarbnik - w projekcie zmiany budżetu na sesję zaplanowany jest wzrost w tym dziale. Na oświacie powinien zostać 1 milion złotych z subwencji, a okazuje się, że 1 miliona brakuje.
p. M. Oller – pani Starosta powiedziała, że zostały zaoszczędzone znaczne środki. Zrobiła sobie zestawienie z którego wynika, że środki na wynagrodzenia obniżono o 140.000 zł. W oświacie nastąpił wzrost o 465.000 zł. Największy spadek dotyczy Powiatowego Urzędu Pracy. Dział Administracja publiczna po połączeniu z działami, w których znajdują się również wynagrodzenia pracowników, np. kultura, gospodarka nieruchomościami dają zmniejszenie o 133.000 zł.
p. Starosta w oświacie nastąpił wzrost wynagrodzeń w związku z ustawową podwyżką. Gdyby porównywać lata 2009 i 2010 z rokiem 2011 to Powiat bardzo dużo zaoszczędził na wynagrodzeniach.
p. M. Oller - w materiałach na sesję czerwcową czytamy, że odeszli radcy prawni i audytor. Zapytała, gdzie są te skutki. Porównując półrocze jest kwota 140.000 zł.
p. Z. Grugel – pani Starosta mówi, że zmniejszyły się płace w urzędzie, ale płace ogółem wzrosły.
p. M. Oller – mówi tylko o działach w Starostwie. Zapytała, gdzie jest ten skutek.
p. Skarbnik – kwota 150.000 zł oszczędności na wynagrodzeniach przy 70 osobach zatrudnionych to duże oszczędności.
p. D. Kożuch – zmienił się też schemat organizacyjny i to też spowodowało oszczędności.
p. M. Oller – zapytała, jakie było zatrudnienie w Starostwie na koniec czerwca tego roku, ile środków brakuje w budżecie do uzyskania płynności finansowej. Poinformowała, że będzie miała trochę inne zdanie na temat tego, że w 2009 i 2010 roku nastąpiło przeinwestowanie. Czytała opinię Prezesa RIO, w której wypowiadał się, że 4 powiaty były w takiej samej sytuacji jak my. 3 powiaty poradziły sobie, a Powiat Tucholski pozostał. Powiat podjął działania, ale należało wstrzymać inwestycje i przejść kilka lat chudych.
p. Starosta – poinformowała, że Powiat stara się o pożyczkę z Budżetu Państwa. Taka pożyczka ma stałe oprocentowanie.
p. Skarbnik – poinformowała, że pani kolegiantka z RIO prosiła o przygotowanie wstępu – uzasadnienia bo jest to potrzebne do takiej pożyczki. Napisanie takiego uzasadnienia nie jest proste. RIO zaopiniowało to uzasadnienie, żeby później nie zostało uchylone. Uzasadnienie do uchwały Radni otrzymali później. Wie, że materiały sesyjne powinny zostać dostarczone na 7 dni przed sesją, ale nie udało się tego zrobić. Wszystkie dochody, które nie wiadomo czy wpłyną zostały zdjęte z budżetu. Dochody i wydatki zostały urealnione.
p. Z. Grugel – zapytał jaki jest deficyt w budżecie. Przy uzyskaniu takiej pożyczki zwiększy się wskaźnik zadłużenia.
p. Skarbnik - deficyt wynosi 7 milionów złotych.
p. Starosta – poinformowała, że do momentu spłaty pożyczki wskaźniki nie obowiązują.
p. M. Oller – zapytała, jakie zadania zostały podjęte, aby wyjść z tej sytuacji. Nie ma jeszcze programu naprawczego, a ta kwota powinna wynikać z niego. Program naprawczy to urealnienie dochodów i obcięcie kosztów.
p. Z. Grugel – zastanawia się nad kolejnością punktów w programie sesji.
p. Skarbnik – kolejność punktów sesji jest uzgodniona z Regionalną Izbą Obrachunkową.
p. Z. Grugel – uważa, że na wstępie powinien być program naprawczy, potem pożyczka, zmiana budżetu i zmiana WPF.
p. Starosta – poinformowała, że jeszcze raz przedyskutują to z RIO. Program naprawczy nie jest jeszcze gotowy, bo dopiero po kolegium RIO można było rozpocząć prace nad nim. Opracowanie zostało zlecone firmie zewnętrznej, która ma dobre wyniki w przygotowywaniu takich programów. Na sesji będzie analityk, który ten program tworzy. RIO specjalnie dla Powiatu zwołuje kolegium w poniedziałek i środę odnośnie przygotowania raportu. Są trzy główne założenia tego programu: zracjonalizowanie wydatków w oświacie, podniesienie czynszu Spółce „Szpital Tucholski” i reorganizacja w jednostkach organizacyjnych Powiatu.
p. D. Kożuch – zapytał, czy to się wiąże ze zwolnieniami i tylko tak ładnie brzmi.
p. Starosta – poinformowała, że działania będą tak prowadzone, aby jak najmniej dotknąć sferę społeczną.
p. Z. Grugel – jeżeli podejmie się rozmowy z osobami, które mogą już odejść to wcale nie muszą być to zwolnienia. Faktem jest, że jeżeli maleje ilość uczniów, to ilość godzin dla nauczycieli również maleje.
p. Starosta pewnych rzeczy nie da się przewidzieć. Nikt nie wie ilu nauczycieli pójdzie na urlop zdrowotny, bo im się to należy zgodnie z Kartą Nauczyciela.
p. Oller – poruszyła sprawę obsługi prawnej. Będąc w sądzie widziała 6 spraw w sądzie gdzie stroną jest Powiat Tucholski. Zapytała jak są wynagradzani prawnicy i jak to wygląda w innych powiatach.
p. Starosta – prawnicy otrzymują dodatkowe środki za sprawy sądowe. W innych powiatach różnie się to kształtuje i zależy od wielkości dochodów z tego tytułu.
p. Skarbnik – poinformowała, że na 30.09.2012 r. w Starostwie zatrudnionych jest 69 osób. Z końcem października odejdzie 5 osób.
Komisja nie wypracowała stanowiska w sprawie sprawozdania z realizacji budżetu za I półrocze 2012 r.
Ad. 2.
p. Starosta – przedstawiła informację na temat środków z projektów do 30 czerwca i do 31 sierpnia 2012 r. (informacja w załączeniu do oryginału protokołu). Z wszystkich projektów do wpłynięcia pozostaje kwota 2.813.926,55 zł. Ponadto zostały pozyskane środki na termomodernizację Domu Pomocy Społecznej. Wydatki inwestycyjne na ten rok wyniosły 70.400 zł. Od Marszałka na ten cel pozyskano kwotę 34.632,69 zł a od Konserwatora zabytków 15.000 zł. Został rozstrzygnięty przetarg na remont w Zakładzie Aktywności Zawodowej. Najkorzystniejsza oferta opiewa na kwotę 1.395.931,07 zł.
p. M. Oller – do końca sierpnia wpłynęły 4 miliony złotych. Zapytała, czy to dotyczy zadań wykonanych w tym roku.
p. Starosta – są to środki w części nawet za zadania wykonane w 2010 r.
p. M. Oller konstrukcja planu pracy Komisji przewidywała środki do pozyskania na ten rok.
p. Skarbnik – ta informacja dotyczyła też 2010 i 2011 r., gdzie wydatkowano środki, a one nie wpłynęły.
p. M. Oller – w planie mamy wcześniejsze inwestycje i tegoroczne, a nie ma takiej rezerwy, że coś znowu może nie wpłynąć.
p. Skarbnik – zmianą budżetu na tą sesję zostaną zdjęte wszystkie dochody, które nie wpłyną. Jeżeli te środki wpłyną to będą stanowiły nadwyżkę. Pozostała kwota za szpital na pewno nie wpłynie do końca roku.
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Zastępca Przewodniczącego zamknął ten punkt porządku posiedzenia.
Ad. 3.
Analiza materiałów sesyjnych:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że dokonano przebudowy całego budżetu. Urealniono dochody. Wszystkie dochody, które nie jest pewne, że wpłyną, zostały z budżetu usunięte. Taki budżet narusza art. 242 ustawy o finansach publicznych. Jest deficyt, przy zakładanej na wstępie nadwyżce. Tylko taki budżet może spowodować otrzymanie pożyczki z Budżetu Państwa. Wniosek o pożyczkę musi zostać złożony z 24 załącznikami wynikającymi z rozporządzenia.
p. Z. Grugel – jeżeli osiągniemy pewną zgodność i przyjmiemy zaproponowane uchwały, a one pozwolą na złożenie wniosku, to niezwłocznie należy przystąpić do zmian w wydatkach. Należy blokować wszystkie zadania, oprócz pensji.
p. M. Oller – zapytała, czy te zmiany w budżecie są kompatybilne z założeniami programu naprawczego. Uważa, że płace można bardzo łatwo wyliczyć i na bieżąco monitorować. W uzasadnieniu ostatni akapit jest niezrozumiały. Nie padło zdanie, że zdjęto środki z fundusz płac
p. Starosta – te zmiany są zgodne z programem naprawczym.
p. Skarbnik – akapit w uzasadnieniu dotyczy korekty Ministra Finansów dotyczącej subwencji oświatowej. Środki nie były zdjęte z płac tylko z inwestycji i remontów.
p. M. Oller – w czerwcu ewidentnie musiała być korekta wynagrodzeń.
p. Skarbnik – nie ma przy sobie dokumentów z czerwcowej sesji. Nie jest prostą sprawą zbudować budżet, jeżeli od 2010 r. wszystko się rozjeżdża. W kwietniu przyszła do pracy. Być może na pytania dotyczące pierwszego półrocza powinna odpowiadać poprzednia pani Skarbnik. Od czerwca nie są realizowane wydatki rzeczowe. Realizowane są tylko płatności z tytułu umów o pracę i za media.
p. Starosta od zeszłego roku mówili o oszczędzania, ale w pewnych przypadkach to nie poskutkowało. W związku z tym wszystkie jednostki i wydziały otrzymały pisma o blokowaniu wydatków.
p. M. Oller – zapytała o ile się zwiększył fundusz płac i czy to jest zabezpieczone.
p. Skarbnik – Te środki są zabezpieczone w pełni w tej chwili. Kwota ta jest rozdzielona na poszczególne szkoły.
p. M. Oller – w dziale 900 – gospodarka komunalna jest zwiększenie w paragrafie Zakup usług pozostałych w kwocie 256.073,27 zł.
p. Skarbnik – w sprawozdaniu opisowym środki, które powinny być w planie były przeznaczone na inne wydatki, ale powinny być zabezpieczone w tym paragrafie.
p. M. Oller – zapytała na jakie cele przeznaczone są te wydatki.
p. Skarbnik – te środki mogą być przeznaczone na termomodernizację, ocieplenie itp.
p. Starosta – poinformowała, że nie ma dodatkowych środków na pieczę zastępczą. Bez dodatkowych środków z Budżetu Państwa nie da się tego realizować. Chodzi o środki dla rodzin zastępczych na zwiększenie odpłatności. Została wypłacona różnica od marca.
p. M. Oller – w dziale 900 – gospodarka komunalna w dochodach mówi się o problemach z wykonawczą części budowanej projektu.
p. Starosta – na dzisiaj jest szereg usterek, które trzeba poprawić.
Po dyskusji Komisja w wyniku głosowania 2 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
Zastępca Przewodniczącego poddał pod głosowanie protokół Nr 18 z posiedzenia Komisji, które odbyło się 24.08 2012 r., który został przyjęty 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad pan Damian Kożuch – Zastępca Przewodniczącego zamknął posiedzenie Komisji Finansów i Gospodarki.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Zastępca Przewodniczącego Komisji
Elżbieta Damasiewicz Damian Kożuch
Posiedzeniu przewodniczył p. Damian Kożuch - Zastępca Przewodniczącego.
Tematyka posiedzenia:
- Wypracowanie stanowiska w sprawie wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za I półrocze 2012 r.
- Informacja o pozyskanych środkach zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p. Skarbnik – planowany budżet Powiatu Tucholskiego po stronie dochodów na 30.06.2012r. w kwocie 56.941.747,27 zł, został wykonany w I półroczu 2012r. w kwocie 29.071.259,61 zł tj., w 51,05 % planu, w tym dochody bieżące zostały wykonane w 54,08% , a dochody majątkowe w 37,99%. Po stronie wydatków planowany budżet w kwocie 56.208.200,63 zł, został wykonany w I półroczu w kwocie 24.466.971,46 zł tj. w 43,53 % planu w tym: wydatki bieżące zostały wykonane w 50,52% , a wydatki majątkowe w 11,10%. W opisówce szczegółowo zostały opisane dochody, które zagrażają realizacji budżetu Powiatu. Środki z Unii Europejskiej, dochody ze sprzedaży majątku i dochody z małych projektów zostały zdjęte w zmianie do budżetu na tą sesję. To wykonanie budżetu jest wstępem do zmian budżetu, które są przedstawione w materiałach sesyjnych. Samo podsumowanie zostało pozytywnie zaopiniowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową, nie mówiąc o wskaźnikach, które są przekroczone.
p. Starosta – w budżecie była założona sprzedaż mienia. Tak robiono wielokrotnie. Zdawali sobie sprawę, że nie wszystkie działki uda się sprzedać. Rozpisano dwa razy przetarg. W chwili obecnej jest możliwość przystąpienia do negocjacji. Prowadzone są rozmowy z osobami zainteresowanymi, ale dochód nie będzie w zaplanowanej wysokości.
p. Skarbnik – rozchody na spłatę kredytów i wykup obligacji wynoszą 4 miliony złotych. Do tego dochodzi obsługa długu, która wciąż rośnie.
p. Starosta – z powodu zmian WIBOR-u rosną odsetki. Bardzo duże odsetki dotyczą wykupu wierzytelności, o wiele wyższe niż przy zwykłym kredycie.
p. Skarbnik – w planie na obsługę długo była kwota 2 milionów złotych. Wykup wierzytelności odbywa się z wydatków inwestycyjnych. W tej chwili obsługa długu przekracza możliwości finansowe Powiatu. Przy obecnej gospodarce zostały zaoszczędzone już spore środki.
p. Starosta – te oszczędności pozwoli w 2011 roku na zamknięcie budżetu. Rok 2009 i 2010 był przeinwestowaniem w stosunku do możliwości finansowych.
p. M. Oller – stwierdziła, że pani Skarbnik powiedziała, że budżet został wykonany zgodnie z planem. Jednak podstawową miarą wykonania jest wskaźnik. Przy zatwierdzaniu budżetu było to podnoszone. Wskaźnik był poniżej 60 %. Zapytała, czy w takiej sytuacji prawidłowe jest określenie, że budżet został wykonany zgodnie z planem.
p. Skarbnik – poinformowała, że Prezes RIO patrząc w nasze sprawozdanie stwierdził, że pomijając wskaźnik, nasz budżet wygląda dobrze. Prezes widział sprawozdanie i myślał, że Powiat sobie poradzi.
p. M. Oller – zapytała, czy prawidłowe jest stwierdzenie, że budżet zgodny jest z planem, jeżeli jest pogorszenie wskaźników. Podstawą oceny jest wskaźnik.
p. Skarbnik – RIO bierze pod uwagę wskaźnik. Jeżeli wskaźnik jest przekroczony, ale samorząd realizuje swoje zadania, to nic się nie dzieje. Nie można tu wypracować dodatkowych dochodów oprócz sprzedaży majątku.
p. M. Oller – chodzi o stwierdzenie, że nie można mówić, że wykonanie jest zgodne z planem skoro wskaźnik się pogorszył.
p. Starosta – stwierdziła, że na jej przyjście szpital miał być zakończony. Jednak szpital został do zrealizowania w pięćdziesięciu procentach. Umowa była na określoną kwotę, ale trzeba było do tego dołożyć. Potwierdził to audyt szpitala i Najwyższa Izba Kontroli.
p. M. Oller – zapytała, czy radni mogą się z tym zapoznać, czy może znajduje się na stronie internetowej.
p. Starosta – nie jest to na stronie internetowej. Można się z tym zapoznać w Biurze Rady. Zostały zaciągnię4.te wierzytelności na ten cel. Na rozpoczęcie kadencji cała Rada Nadzorcza przyszła i powiedziała, że za te środki nie uda się tego zakończyć.
p. Z. Grugel – uważa, że to nie jest sprzeczność, że budżet został wykonany. To są dwie różne sprawy. Stan budżetu można oceniać według wskaźnika, ale za półrocze jest on realizowany zgodnie z założeniami. Tak nie będzie już na koniec roku. Zarząd musi przyjść z propozycją, jakie wydatki obciąć.
p. Skarbnik – wskaźnik się pogorszył, bo w czerwcu został zaciągnięty kredyt w wysokości 1 miliona złotych na spłatę obligacji.
p. Z. Grugel – wskaźnik i stan finansów to odrębne sprawy. Realizacja budżetu jest zgodna z planem.
p. M. Oller – dziwi ją ten tok myślenia. Plan się na bieżąco koryguje i uwzględnia przesłanki. Mimo wszystko ten wskaźnik na razie nie może być przekroczony. To jest pewien wyznacznik.
p. Starosta – zapytała z jakim wskaźnikiem, przy doliczeniu wierzytelności ta Rada rozpoczynała kadencję.
p. M. Oller – było to 62,08 % na koniec 2010 r. z uwzględnieniem wierzytelności. Istotna jest tendencja. Jeżeli uwzględni się środki unijne to jest to już 55 %, a po uwzględnieniu wolnych środków 54 %.
p. Starosta – wolne środki to zapis na papierze. Trzeba było zweryfikować dochody. Subwencja została obcięta o 2,5 milionów złotych. Prawdopodobnie będzie korekta na labiryntach natury za 2010 r. w znacznej kwocie.
p. M. Oller – w dziale 801 – Oświata i wychowanie wynagrodzenia są zrealizowane w ponad pięćdziesięciu procentach. Prosi o wyjaśnienie, bo z arkuszy organizacyjnych można to wyliczyć.
p. Skarbnik – na wynagrodzeniach w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym było zawyżone wykonanie wydatków. Plan został zaniżony. W zmianie budżetu na sesję są wprowadzone zmiany.
p. M. Oller – według tego nie są zabezpieczone środki na wynagrodzenia w oświacie.
Zapytała czy nie było widać, ze fundusz płac jest nieoszacowany.
p. Starosta – Zarząd otrzymał przygotowany przez jednostki plan. Były wpisane kwoty, które zdaniem kierownika jednostki zabezpieczają potrzeby.
p. Skarbnik - w projekcie zmiany budżetu na sesję zaplanowany jest wzrost w tym dziale. Na oświacie powinien zostać 1 milion złotych z subwencji, a okazuje się, że 1 miliona brakuje.
p. M. Oller – pani Starosta powiedziała, że zostały zaoszczędzone znaczne środki. Zrobiła sobie zestawienie z którego wynika, że środki na wynagrodzenia obniżono o 140.000 zł. W oświacie nastąpił wzrost o 465.000 zł. Największy spadek dotyczy Powiatowego Urzędu Pracy. Dział Administracja publiczna po połączeniu z działami, w których znajdują się również wynagrodzenia pracowników, np. kultura, gospodarka nieruchomościami dają zmniejszenie o 133.000 zł.
p. Starosta w oświacie nastąpił wzrost wynagrodzeń w związku z ustawową podwyżką. Gdyby porównywać lata 2009 i 2010 z rokiem 2011 to Powiat bardzo dużo zaoszczędził na wynagrodzeniach.
p. M. Oller - w materiałach na sesję czerwcową czytamy, że odeszli radcy prawni i audytor. Zapytała, gdzie są te skutki. Porównując półrocze jest kwota 140.000 zł.
p. Z. Grugel – pani Starosta mówi, że zmniejszyły się płace w urzędzie, ale płace ogółem wzrosły.
p. M. Oller – mówi tylko o działach w Starostwie. Zapytała, gdzie jest ten skutek.
p. Skarbnik – kwota 150.000 zł oszczędności na wynagrodzeniach przy 70 osobach zatrudnionych to duże oszczędności.
p. D. Kożuch – zmienił się też schemat organizacyjny i to też spowodowało oszczędności.
p. M. Oller – zapytała, jakie było zatrudnienie w Starostwie na koniec czerwca tego roku, ile środków brakuje w budżecie do uzyskania płynności finansowej. Poinformowała, że będzie miała trochę inne zdanie na temat tego, że w 2009 i 2010 roku nastąpiło przeinwestowanie. Czytała opinię Prezesa RIO, w której wypowiadał się, że 4 powiaty były w takiej samej sytuacji jak my. 3 powiaty poradziły sobie, a Powiat Tucholski pozostał. Powiat podjął działania, ale należało wstrzymać inwestycje i przejść kilka lat chudych.
p. Starosta – poinformowała, że Powiat stara się o pożyczkę z Budżetu Państwa. Taka pożyczka ma stałe oprocentowanie.
p. Skarbnik – poinformowała, że pani kolegiantka z RIO prosiła o przygotowanie wstępu – uzasadnienia bo jest to potrzebne do takiej pożyczki. Napisanie takiego uzasadnienia nie jest proste. RIO zaopiniowało to uzasadnienie, żeby później nie zostało uchylone. Uzasadnienie do uchwały Radni otrzymali później. Wie, że materiały sesyjne powinny zostać dostarczone na 7 dni przed sesją, ale nie udało się tego zrobić. Wszystkie dochody, które nie wiadomo czy wpłyną zostały zdjęte z budżetu. Dochody i wydatki zostały urealnione.
p. Z. Grugel – zapytał jaki jest deficyt w budżecie. Przy uzyskaniu takiej pożyczki zwiększy się wskaźnik zadłużenia.
p. Skarbnik - deficyt wynosi 7 milionów złotych.
p. Starosta – poinformowała, że do momentu spłaty pożyczki wskaźniki nie obowiązują.
p. M. Oller – zapytała, jakie zadania zostały podjęte, aby wyjść z tej sytuacji. Nie ma jeszcze programu naprawczego, a ta kwota powinna wynikać z niego. Program naprawczy to urealnienie dochodów i obcięcie kosztów.
p. Z. Grugel – zastanawia się nad kolejnością punktów w programie sesji.
p. Skarbnik – kolejność punktów sesji jest uzgodniona z Regionalną Izbą Obrachunkową.
p. Z. Grugel – uważa, że na wstępie powinien być program naprawczy, potem pożyczka, zmiana budżetu i zmiana WPF.
p. Starosta – poinformowała, że jeszcze raz przedyskutują to z RIO. Program naprawczy nie jest jeszcze gotowy, bo dopiero po kolegium RIO można było rozpocząć prace nad nim. Opracowanie zostało zlecone firmie zewnętrznej, która ma dobre wyniki w przygotowywaniu takich programów. Na sesji będzie analityk, który ten program tworzy. RIO specjalnie dla Powiatu zwołuje kolegium w poniedziałek i środę odnośnie przygotowania raportu. Są trzy główne założenia tego programu: zracjonalizowanie wydatków w oświacie, podniesienie czynszu Spółce „Szpital Tucholski” i reorganizacja w jednostkach organizacyjnych Powiatu.
p. D. Kożuch – zapytał, czy to się wiąże ze zwolnieniami i tylko tak ładnie brzmi.
p. Starosta – poinformowała, że działania będą tak prowadzone, aby jak najmniej dotknąć sferę społeczną.
p. Z. Grugel – jeżeli podejmie się rozmowy z osobami, które mogą już odejść to wcale nie muszą być to zwolnienia. Faktem jest, że jeżeli maleje ilość uczniów, to ilość godzin dla nauczycieli również maleje.
p. Starosta pewnych rzeczy nie da się przewidzieć. Nikt nie wie ilu nauczycieli pójdzie na urlop zdrowotny, bo im się to należy zgodnie z Kartą Nauczyciela.
p. Oller – poruszyła sprawę obsługi prawnej. Będąc w sądzie widziała 6 spraw w sądzie gdzie stroną jest Powiat Tucholski. Zapytała jak są wynagradzani prawnicy i jak to wygląda w innych powiatach.
p. Starosta – prawnicy otrzymują dodatkowe środki za sprawy sądowe. W innych powiatach różnie się to kształtuje i zależy od wielkości dochodów z tego tytułu.
p. Skarbnik – poinformowała, że na 30.09.2012 r. w Starostwie zatrudnionych jest 69 osób. Z końcem października odejdzie 5 osób.
Komisja nie wypracowała stanowiska w sprawie sprawozdania z realizacji budżetu za I półrocze 2012 r.
Ad. 2.
p. Starosta – przedstawiła informację na temat środków z projektów do 30 czerwca i do 31 sierpnia 2012 r. (informacja w załączeniu do oryginału protokołu). Z wszystkich projektów do wpłynięcia pozostaje kwota 2.813.926,55 zł. Ponadto zostały pozyskane środki na termomodernizację Domu Pomocy Społecznej. Wydatki inwestycyjne na ten rok wyniosły 70.400 zł. Od Marszałka na ten cel pozyskano kwotę 34.632,69 zł a od Konserwatora zabytków 15.000 zł. Został rozstrzygnięty przetarg na remont w Zakładzie Aktywności Zawodowej. Najkorzystniejsza oferta opiewa na kwotę 1.395.931,07 zł.
p. M. Oller – do końca sierpnia wpłynęły 4 miliony złotych. Zapytała, czy to dotyczy zadań wykonanych w tym roku.
p. Starosta – są to środki w części nawet za zadania wykonane w 2010 r.
p. M. Oller konstrukcja planu pracy Komisji przewidywała środki do pozyskania na ten rok.
p. Skarbnik – ta informacja dotyczyła też 2010 i 2011 r., gdzie wydatkowano środki, a one nie wpłynęły.
p. M. Oller – w planie mamy wcześniejsze inwestycje i tegoroczne, a nie ma takiej rezerwy, że coś znowu może nie wpłynąć.
p. Skarbnik – zmianą budżetu na tą sesję zostaną zdjęte wszystkie dochody, które nie wpłyną. Jeżeli te środki wpłyną to będą stanowiły nadwyżkę. Pozostała kwota za szpital na pewno nie wpłynie do końca roku.
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Zastępca Przewodniczącego zamknął ten punkt porządku posiedzenia.
Ad. 3.
Analiza materiałów sesyjnych:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że dokonano przebudowy całego budżetu. Urealniono dochody. Wszystkie dochody, które nie jest pewne, że wpłyną, zostały z budżetu usunięte. Taki budżet narusza art. 242 ustawy o finansach publicznych. Jest deficyt, przy zakładanej na wstępie nadwyżce. Tylko taki budżet może spowodować otrzymanie pożyczki z Budżetu Państwa. Wniosek o pożyczkę musi zostać złożony z 24 załącznikami wynikającymi z rozporządzenia.
p. Z. Grugel – jeżeli osiągniemy pewną zgodność i przyjmiemy zaproponowane uchwały, a one pozwolą na złożenie wniosku, to niezwłocznie należy przystąpić do zmian w wydatkach. Należy blokować wszystkie zadania, oprócz pensji.
p. M. Oller – zapytała, czy te zmiany w budżecie są kompatybilne z założeniami programu naprawczego. Uważa, że płace można bardzo łatwo wyliczyć i na bieżąco monitorować. W uzasadnieniu ostatni akapit jest niezrozumiały. Nie padło zdanie, że zdjęto środki z fundusz płac
p. Starosta – te zmiany są zgodne z programem naprawczym.
p. Skarbnik – akapit w uzasadnieniu dotyczy korekty Ministra Finansów dotyczącej subwencji oświatowej. Środki nie były zdjęte z płac tylko z inwestycji i remontów.
p. M. Oller – w czerwcu ewidentnie musiała być korekta wynagrodzeń.
p. Skarbnik – nie ma przy sobie dokumentów z czerwcowej sesji. Nie jest prostą sprawą zbudować budżet, jeżeli od 2010 r. wszystko się rozjeżdża. W kwietniu przyszła do pracy. Być może na pytania dotyczące pierwszego półrocza powinna odpowiadać poprzednia pani Skarbnik. Od czerwca nie są realizowane wydatki rzeczowe. Realizowane są tylko płatności z tytułu umów o pracę i za media.
p. Starosta od zeszłego roku mówili o oszczędzania, ale w pewnych przypadkach to nie poskutkowało. W związku z tym wszystkie jednostki i wydziały otrzymały pisma o blokowaniu wydatków.
p. M. Oller – zapytała o ile się zwiększył fundusz płac i czy to jest zabezpieczone.
p. Skarbnik – Te środki są zabezpieczone w pełni w tej chwili. Kwota ta jest rozdzielona na poszczególne szkoły.
p. M. Oller – w dziale 900 – gospodarka komunalna jest zwiększenie w paragrafie Zakup usług pozostałych w kwocie 256.073,27 zł.
p. Skarbnik – w sprawozdaniu opisowym środki, które powinny być w planie były przeznaczone na inne wydatki, ale powinny być zabezpieczone w tym paragrafie.
p. M. Oller – zapytała na jakie cele przeznaczone są te wydatki.
p. Skarbnik – te środki mogą być przeznaczone na termomodernizację, ocieplenie itp.
p. Starosta – poinformowała, że nie ma dodatkowych środków na pieczę zastępczą. Bez dodatkowych środków z Budżetu Państwa nie da się tego realizować. Chodzi o środki dla rodzin zastępczych na zwiększenie odpłatności. Została wypłacona różnica od marca.
p. M. Oller – w dziale 900 – gospodarka komunalna w dochodach mówi się o problemach z wykonawczą części budowanej projektu.
p. Starosta – na dzisiaj jest szereg usterek, które trzeba poprawić.
Po dyskusji Komisja w wyniku głosowania 2 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
Zastępca Przewodniczącego poddał pod głosowanie protokół Nr 18 z posiedzenia Komisji, które odbyło się 24.08 2012 r., który został przyjęty 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad pan Damian Kożuch – Zastępca Przewodniczącego zamknął posiedzenie Komisji Finansów i Gospodarki.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Zastępca Przewodniczącego Komisji
Elżbieta Damasiewicz Damian Kożuch
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (27 września 2012)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (19 listopada 2012, 08:18:21)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1930