Protokół nr 22/2012 z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki z dnia 29 listopada 2012 r


Protokół nr 22/2012
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,
które odbyło się w dniu 29 listopada 2012 r.
 
Posiedzenie rozpoczęło się przy udziale 4 członków Komisji oraz p. Arkadiusza Krolla – Zastępcy Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, p. Adama Ostrowickiego – Prezesa Zarządu Powiatowego OSP, p. Krzysztofa Bodzińskiego – Komendanta Powiatowego Policji, p. Jerzego Szwankowskiego – Geodety Powiatowego, Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody, p. Zofii Łąckiej – Skarbnika Powiatu, p. Andrzeja Myszkowskiego – Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, p. Wojciecha Kocińskiego – Członka Zarządu Powiatu.  
 
Posiedzeniu przewodniczył p. Marek Boliński – Przewodniczący Komisji.
 
Tematyka posiedzenia:
1)     Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego w Powiecie Tucholskim.
2)     Informacja o działalności Powiatowego Związku OSP.
3)     Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Tucholskim.
4)     Sprawozdanie z prac Geodety Powiatowego i zadań Referatu Geodezji i Kartografii.
5)     Prace nad budżetem Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
6)     Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1.
p. Przewodniczący – poinformował, że materiały zostały opracowane na dzień 30 czerwca. Poprosił o krótką informację jak sytuacja wygląda na dzień dzisiejszy.
p. A. Kroll – poinformował, że jest to stan na 30 września. Przeprosił za błąd, który się wkradł. Poinformował, że ten rok nie będzie odbiegał od lat poprzednich. Liczba pożarów i wypadków będzie na porównywalnym poziomie. Ten rok wyróżnił się wzrostem 3 zdarzeń i szerokością prac i szkód. Chodzi o anomalia pogodowe. Nie ma przed tym racjonalnych możliwości obrony.
p. Przewodniczący – zauważył, że nastąpił wzrost ilości alarmów fałszywych. Zapytał, czy jest jakaś wykrywalność tego typu zdarzeń.
p. A. Kroll – ilość tych alarmów jest na poziomie ubiegłorocznym. Przypadki takiego notorycznego nękania można wychwycić. Alarmy można podzielić na alarmy w dobrej wierze i  złośliwe. Te wszystkie zgłoszenia były w dobrej wierze.
p. Przewodniczący – przypomniał, że w ubiegłym roku były podpalenia. Zapytał, czy ten problem został rozwiązany
p. A. Kroll – poinformował, że skuteczne działania policji i nadleśnictwa powstrzymały te podpalenia. W Gminie Tuchola jest problem w tej chwili na ulicy Chojnickiej. Tam bardzo często dochodzi do podpaleń.
p. W. Kociński – poinformował, że otrzymał telefon i musi opuścić posiedzenie Komisji. Miał odczytać opinię Komisji Edukacji w zastępstwie pani Anny Ziegler – Przewodniczącej Komisji.
 
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.

Ad. 2.
p. A. Ostrowicki – poinformował, że przedstawił sprawozdanie na piśmie. W materiale nie zawarł informacji, że działalność bojową przedstawi KPPSP. Podziękowania za wsparcie i za to co otrzymały jednostki złoży na sesji. 
 
Radni nie mieli uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
 
Ad. 3.
p. K. Bodziński – zapoznał Komisję ze zmienioną strukturą organizacyjną. Zmiana dotyczy posterunków w Kęsowie i Bysławiu. Policjanci z posterunku w Kęsowie z dniem 31 grudnia zostaną przeniesieni do Gostycyna. Posterunek w Gostycynie będzie obejmował swym zasięgiem dwie gminy. Z Bysławiem sprawa jest bardziej skomplikowana i dotyczy spraw własnościowych. Budynek jest w trwałym zarządzie. Komenda Wojewódzka będzie wygaszać teraz trwały zarząd. Trudno powiedzieć kiedy posterunek przestanie funkcjonować. Policjanci z Bysławia zostaną przeniesieni do Cekcyna. Nie planuje żadnych ruchów kadrowych z tym związanych. Nie zmienia się obsada dzielnicowych i sprzęt idzie za nimi.
p. Przewodniczący – zapytał o oddźwięk społeczny tych zmian.
p. K. Bodziński – poinformował, że rady gmin wyraziły negatywne opinie co do tej zmiany. Uważa, że drugorzędne znaczenie ma to, gdzie policjanci będą zaczynali i kończyli służby. Kolejną ważną sprawą jest budowa Komendy Powiatowej Policji. Będą duże oczekiwania w stosunku do Starostwa w 2013 r. Jest pismo o przydzieleniu środków na budowę Komendy w wysokości 9 mln złotych. Nie jest jeszcze gotowy projekt budowlany i nie wiadomo jakie będą koszty. Porównując do innych Komend można szacować, że całość zamknie się w kwocie 14 milionów złotych. Będzie to budowa od podstaw do zabezpieczenia w wyposażenie. Budowa miała być rozpoczęta jeszcze w tym roku. Są założenia do projektu opracowane przez Komendę Wojewódzką, które uwzględniają przyszłościowo koncentrację wszystkiego w Tucholi, bez posterunków w Gminach. Wspominał o dużym zaangażowaniu na przyszły rok Starostwa. Będzie to dotyczyło uzgodnień projektu i wydania pozwoleń na budowę. Prowadzone są rozmowy z Burmistrzem, aby przy projektowaniu organizacji ruchu uwzględnić ruch dwukierunkowy na ulicy Dworcowej.
p. Przewodniczący – w tabeli zauważalny jest spadek ilości mandatów w Gostycynie i Kęsowie. Zapytał, czy jest to związane z działalnością straży gminnej.
p. K. Bodziński - poinformował, że na terenie Gminy Kęsowo straż gminna wyeliminowała punkty trudne. Na terenie Żalna od czasu ustawienia radaru nie było żadnego wypadku śmiertelnego. Tam też były zwolnienia lekarskie policjantów. Z analizy wynika, że prędkość jest ograniczana. Teraz największy odsetek zdarzeń drogowych jest spowodowany wymuszeniem pierwszeństwa. Bardzo skuteczny jest też monitoring. Jest 16 kamer, ale nie jest to tylko kwestia policji, ale też wymagania telekomunikacyjne. Na dzień dzisiejszy telekomunikacja nie dopuszcza do tego, aby kable puścić przez ich studzienki. Przechodzą na przekaz drogą radiową, ale to powoduje spadek jakości. Tam gdzie jest zamontowany monitoring, nie ma większych problemów z utrzymaniem bezpieczeństwa.
p. Przewodniczący – zapytał o zabezpieczanie imprez sportowych i przejazdy drużyn na mecze.
p. K. Bodziński – nie wie jak to skomentować. Koszty tej eskorty są ogromne. Gdyby Ci kibice nie byli pilnowani to mogliby narobić problemów. Poinformował również, że corocznie różne podmioty przekazują darowizny na rzecz Komendy. Największe wsparcie dotyczy sprzętu komputerowego.
p. Przewodniczący – zapytał, kiedy planowane jest zakończenie budowy.
p. K. Bodziński – cała dokumentacja może potrwać do 6 miesięcy. Potem trzeba poszukać wykonawcy. 2014 rok to ostateczny termin zakończenia.
 
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
 
Ad. 4.
p. Z. Grugel – zapytał, jak Powiat Tucholski wygląda w porównaniu do innych Powiatów jeżeli chodzi o zadania z zakresu geodezji i kartografii.
p. J. Szwankowski – poinformował, że w skali województwa Powiat Tucholski jest gdzieś pośrodku. Ewidencja budynków i lokali miała być zakończona w 2010 roku. W Powiecie Tucholskim pozostało do spisania 10.000 budynków w dwóch gminach.
p. D. Gromowska – poinformowała, że są powiaty, które zakończyły już to, ale są też i takie, które jeszcze nie rozpoczęły. Utworzono związek celowy. Prowadzone są rozmowy z Urzędem Marszałkowskim. Jest pozytywne podejście do tej sprawy. Będzie rozpisany konkurs, w którym związek będzie uczestniczył.
p. J. Szwankowski – dodał, że są to zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
p. D. Gromowska – w poprzednich latach te zadanie były dofinansowywane ze środków własnych.
p. Z. Grugel – zapytał, kiedy cała Polska zostanie spisana, bo wiąże się to z podatkiem katastralnym.
p. J. Szwankowski – żeby mógł zostać wprowadzony podatek katastralny musi został zrobiona mapa zasadnicza, mapy ewidencyjne gruntów i księgi wieczyste.
p. D. Gromowska – jest to pomocne samorządom gminnym, bo weryfikują sobie sprawy podatkowe.
p. M. Oller – zapytała o środki na prace geodezyjne w tym roku, które znajdują się po stronie wydatków.
p. J. Szwankowski – poinformował, że jest to dotacja, która została przeznaczona na wykonanie ewidencji na terenie Gminy Kęsowo.
p. M. Oller – na rok 2013 zaplanowana jest kwota 20.000 zł. Zapytała, na co te środki będą przeznaczone.
p. J. Szwankowski – są to środki, które przeznaczył Wojewoda na zadania z zakresu administracji rządowej.
p. D. Gromowska – poinformowała, że jeżeli będzie składany wniosek przez Związek Powiatów Województwa o środki w ramach konkursu to potrzebne będą środki na wkład własny.
 
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
 
Ad. 6.
Analiza  materiałów sesyjnych:
1)     projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
p. Skarbnik - omówiła zmianę do budżetu. Poinformowała że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu o kwotę 150.771,95 zł.  Jest to spowodowane zwiększeniem dotacji dla  Komendy Powiatowej PSP, przekazaniem dotacji na zakup plandek związanych z zarządzaniem kryzysowym w wysokości 10.400 złotych.  Ponadto PCPR otrzymał kwotę 70.000 złotych na projekt z EFS. To samo w wydatkach został ujęte w wydatkach.
p. M. Oller – zapytała, dlaczego nastąpiło zmniejszenie na projekcie Bory Tucholskie w labiryntach natury.
p. Skarbnik – poinformowała, że zostały urealnione wydatki w tym projekcie. Wykonanie było do wysokości środków przeznaczonych na ten projekt. Dodała, że zostały już złożone wszystkie wnioski o płatność.
 
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2012.
 
2)     projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2012
p. D. Gromowska – poinformowała, że jutro na sesji zostanie przedłożona zmieniona uchwała. Będzie tam przeniesienie pomiędzy zadaniami, ponieważ osoby rezygnują z turnusów z powodu braku miejsc w ośrodkach.
 
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, prze braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2012.
 
3)      projekt uchwały w sprawie przystąpienia przez Powiat Tucholski do realizacji projektu pn.: „Prace konserwatorsko – restauratorskie budynku Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej – II etap” w ramach dotacji Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Dziedzictwo kulturowe – priorytet 1 – Ochrona zabytków
p. D. Gromowska – poinformowała, że planują, aby udział własny został pokryty środkami od Konserwatora Zabytków.
p. M. Oller – zapytała, jakie prace w ramach tego wniosku mają zostać wykonane.
p. Skarbnik – dotyczy to malowania elewacji i renowacji całej sztukaterii.
p. Z. Grugel – zapytał, czy to będzie upiększanie budynku czy jest to związane z ekonomią i oszczędzaniem ciepła.
p. D. Gromowska – są to roboty polegające między innymi na uzupełnieniu poobłamywanych gzymsów.
Komisja  w wyniku głosowania 4 głosami za, prze braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przystąpienia przez Powiat Tucholski do realizacji projektu pn.: „Prace konserwatorsko – restauratorskie budynku Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej – II etap” w ramach dotacji Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Dziedzictwo kulturowe – priorytet 1 – Ochrona zabytków.
 
Ad. 5.
p. Przewodniczący – poprosił o przedstawienie opinii poszczególnych Komisji.
p. A. Myszkowski – odczytał opinię Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, która znajduje się w załączeniu do oryginału protokołu. Poinformował, że projekt budżetu był długo omawiany. Na posiedzeniu obecny był Prezes Spółki Szpital Tucholski, który wiele rzeczy wyjaśnił. Poinformował on, że na październik Szpital jest pod kreską na 500.000 zł. Przedstawił również wymagalne zobowiązania i plan inwestycyjny. Jest kilka wersji. Jedna z wersji została przyjęta, ale bez wskazania środków finansowych. Przedstawił zadania, które muszą zostać zrobione. Wszedł program informatyzacji, który spółka będzie realizować, ale musi się wykazać wkładem własnym. Musi został przeniesiony oddział dziecięcy i dostosowane pomieszczenia pod stację dializ. Jeżeli teraz nie uda się stworzyć stacji dializ, to później już na to szansy nie będzie. Został zaproponowany taki wariant, który odczytał. To było również uzgodnione z Zarządem Powiatu. Zgodnie z umową zmiana czynszu może nastąpić po zakończeniu prac. Jest do tego nieprzyjemny wydźwięk, ponieważ otrzymał pismo od rady pracowniczej szpitala. Czynsz im się bardzo nie podoba. Jest już też podobno nowa koncepcja, która pojawiła się na sesji w Gminie Cekcyn. Jest propozycja, że spółka weźmie kredyt w wysokości około miliona złotych na 8 lat, ale musi być poręczenie i zgoda.
p. Z. Grugel – stwierdził, że momentami odnosi wrażenie, iż Powiat istnieje przy spółce Szpital Tucholski. Nie rozumie wielu działań  Pana Prezesa. Dostrzega jednak pewną metodykę podejmowanych działań, Pan Prezes robi rzeczy niekoniecznie najpilniejsze na ten czas, a potrzebne i tak sfinansuje powiat. Ocieplenie to nie była pierwsza najpotrzebniejsza rzecz. Nie akceptował wtedy decyzji Pana Prezesa. On się w tą koncepcję proponowaną nie wpisuje. Może kiedyś zobaczymy w prawdziwym świetle ten nasz Szpital. My jesteśmy jego właścicielem, a Pan Prezes i pracownicy to załoga go obsługująca. Podejmowaliśmy decyzję o jego rozbudowie i modernizacji w przekonaniu, że będziemy mieli szpital, spełniający wszystkie wymagania przewidziane przepisami. Nie podniesie ręki za żadną złotówką, po którą przyjdzie Pan Prezes do Rady Powiatu. Stwierdził, że jeżeli Komisja Zdrowia ustaliła, że czynsz ma wynosić 500 tysięcy złotych, a nie tak jak zaplanowano w budżecie, to należy wskazać z czego pokryć brakującą kwotę.
p. A. Myszkowski – takie były ustalenia również z Zarządem. Są określone terminy wykonania pewnych prac.
p. M. Oller – zapytała o co chodzi z dializami. Powiat chce, aby powstała stacja dializ.
p. A. Myszkowski – powstanie stacji dializ to jeden z wariantów proponowanych Zgromadzeniu Wspólników. Innym wariantem było rozszerzenie działalności zakładu opiekuńczo – leczniczego. Wspólnicy zdecydowali o stacji dializ.
p. M. Oller  zapytała z jakich środków było docieplenie budynku wykonane.
p. D. Gromowska – poinformowała, że były pozyskane środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.
p. Przewodniczący – niepojęte jest to, że buduje się szpital bez ocieplenia.
p. Z. Grugel – można powiedzieć, że budynek jest Powiatu, a ocieplenie Spółki.
p. A. Myszkowski – poprosił o cierpliwość, bo Spółka zacznie zarabiać. Wejdą środki na kontrakt kardiologiczny.
p. D. Gromowska – w lipcu Zarząd wyraził zgodę na użytkowanie i przeznaczenie pomieszczeń pod stację dializ. Prezes w sprawie czynszu powiedział, że do negocjacji należy powrócić po podpisaniu kontraktu. Zarząd poinformował Pana Prezesa o wielkości środków z czynszu wpisanych do projektu budżetu.
p. Z. Grugel – uważa, że trzeba zważyć to co ważne i konieczne. Pewnie źle się stało, że Szpital nadal nie spełnia warunków ppoż. Jednak Urząd  Miejski też nie spełnia ich, szkoły również nie spełniają, ale można otrzymać warunkową zgodę. Nie wolno wszystkiego wkładać do jednego worka, bo się robi wodę z mózgu.
p. M. Oller – zapytała jak miałyby funkcjonować te dializy, bo miało to być w formie dzierżawy.
p. Przewodniczący – na stację dializ chętny jest Cardinox. Może on byłby chętny również dostosować pomieszczenia i partycypować w kosztach.
p. A. Myszkowski – Cardinox na razie dokłada do kardiologii, bo nie ma ostrych dyżurów. Sam kontrakt wynosił 2 mln złotych i został wyrobiony w trybie planowym w kilka miesięcy. Żeby robić jedną rzecz, trzeba przenieść inną.
p. Przewodniczący – jeżeli Cardinox chce prowadzić dializy, to może mógłby pomóc w przeniesieniu oddziału.
p. A. Myszkowski – jeżeli chodzi o brakującą kwotę, to Komisja nie wskazała pokrycia. Były negocjacje z Zarządem i Zarząd powiedział, że znajdzie te środki.
p. D. Gromowska – zauważyła, że powiedziała, iż to jest projekt budżetu na razie i w tej chwili musi to pozostać w tej zaproponowanej wcześniej kwocie. Sesja budżetowa jest w grudniu, a Zarząd nie analizował jeszcze wniosków poszczególnych Komisji.
p. A. Myszkowski – zauważył, że na 31 października Szpital jest na minusie na 500.000 zł.
p. D. Gromowska – poinformowała, że było spotkanie Konwentu Powiatów z dyrektorem NFZ, na którym padła informacja, że szpitale te środki otrzymają.
p. Z. Grugel – Komisja Finansów nie może przyjąć tego wniosku, ponieważ procedura jednoznacznie określa tryb postępowania.
 
Komisja nie przyjęła wniosku Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia ze względu na niezgodność z procedurą uchwalania budżetu.
 
p. D. Gromowska – zauważyła, że Zarząd jest po to, aby rozpatrzyć wszystkie wnioski. Na dzisiaj jednak jest przedłożony taki, a nie inny projekt budżetu.
p. M. Oller – odczytała opinię Komisji Rewizyjnej, która znajduje się w załączeniu do oryginału protokołu.
p. Skarbnik – Komisja we wniosku zwróciła uwagę na Wieloletnią Prognozę Finansową. W opinii RIO, to że są podjęte uchwały w sprawie ubiegania się o pożyczkę z Budżetu Państwa pozwala na umieszczenie tej pożyczki w budżecie. Nie trzeba mieć tej pożyczki na koncie. W tym momencie do ostatniego roku spłaty Powiat jest wyłączony ze wskaźników.
 
Przewodniczący poinformował, że Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska w wyniku głosowania nie wypracowała opinii w sprawie projektu budżetu.
Następnie odczytał opinię Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej.
 
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i braku głosów wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
 
Komisja w wyniku glosowania 4 glosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących przyjęła protokół z 21 posiedzenia Komisji.
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji Finansów i Gospodarki.
 
Na tym zakończono protokół.
 
Protokołowała:                                                                         Przewodniczący Komisji
 
Elżbieta Damasiewicz                                                                      Marek Boliński

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (29 listopada 2012)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (5 lutego 2013, 14:09:23)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1751