Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół Nr 25/2013 z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia z dnia 15 kwietnia 2013 r.
Protokół nr 25/2013
z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia
które odbyło się 15 kwietnia 2013 r.
Obecni według listy obecności (4
osoby) oraz p. Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, Pani Aleksandra Knade
Dyrektor Domu Dziecka w Tucholi, Pani Katarzyna Bronikowska Dyrektor Domu
Pomocy Społecznej w Wysokiej, Pani Aleksandra Myszka Kierownik
Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Tucholi,
Pani Anna Liegmann i Pani Hanna Zielińska pracownicy Powiatowego Centrum Pomocy
Rodzinie w Tucholi.
Posiedzeniu przewodniczył pan Andrzej
Myszkowski – Przewodniczący Komisji. W posiedzenie uczestniczyło 4
członków Komisji.
Tematyka posiedzenia:
- Wypracowanie stanowisk w sprawach:
- funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie,
- Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, Wyrównywania Szans Osobom Niepełnosprawnym, Koncepcji Zintegrowanego Systemu Pomocy Rodzinie i Dziecku,
- Funkcjonowanie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
- Wypracowanie stanowiska w sprawie informacji o działalności Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie.
- Wypracowanie stanowiska w sprawie informacji o działalności Domu Dziecka.
- Wypracowanie stanowiska w sprawie informacji o działalności Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
p. Przewodniczący – powitał zaproszonych gości. Poprosił
Panią Skarbnik o przedstawienie informacji na temat projektu uchwały w sprawie
zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
p. Skarbnik- na str. 160 materiałów w sprawie zmian budżetu
Powiatu Tucholskiego na rok 2013 dochody uległy zwiększeniu o 5132,91 zł. Jest
to wynik zmian w dziale 600 Transport i łączność, rozdział 60014 Drogi
publiczne, w związku z mniejszym zabezpieczeniem wkładu własnego otrzymanego z
Gminy Kęsowo wynoszącego 50% wartości zadania.
W dziale 630 Turystyka
zabezpieczono środki na pozostałą działalność w wysokości 24.983 zł. Zmiany
dotyczą realizacji projektu „Organizacja Historycznego Pochodu Borowiaków” złożonego
w konkursie ogłoszonym przez LGD Bory Tucholskie, w ramach środków PROW
2007-2012.
Dział 853 Pozostałe zadania w
zakresie polityki społecznej zwiększenie w kwocie 85.488,45 zł. Jest to związane
z przystąpieniem Powiatowego Urzędu Pracy w ramach Działania 6.2 POKL do
projektu „Skuteczny PUP”.
W Dziale 801 Oświata i wychowanie
dokonuje się zwiększenia w kwocie 24.382,12 zł. Związane jest to z ostatecznymi
wielkościami subwencji oświatowej i wyliczeniem dotacji przyznanej na jednego
ucznia w Szkole Realnej, a także z dokształcaniem uczniów w szkołach.
Dokonuje się również przeniesień między paragrafami w kwocie 4.380 zł w celu
dostosowania paragrafów w ramach projektu Comenius.
W wyniku zmian wydatki uległy
zwiększeniu o kwotę 5.132,91 zł i wynoszą 59.922.244,40 zł.
Komisja w wyniku głosowania 4
głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie
zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na
2013 r.
Ad. 3.
p. Przewodniczący – poprosił Panią Aleksandrę Knade Dyrektora
Domu Dziecka w Tucholi o przedstawienie informacji.
p. A. Knade – poinformowała, że inwestycje będą realizowane
w jednostce w zależności od wielkości budżetu. W roku 2012 w Domu Dziecka było
wśród wychowanków więcej chłopców niż dziewczynek. W materiałach sesyjnych zamieszczona
została informacja na temat działania zespołu interdyscyplinarnego, którego
zadaniem jest omówienie sytuacji danego dziecka, w ciągu 3 dni od pojawienia
się dziecka w placówce. Zespół ustala do jakich poradni dziecko musi zostać
skierowane.
W naszej jednostce poszerzono
zakres specjalistów, do których kierowane są dzieci. Jest poradnia
pediatryczna, psychologiczna, logopedyczna, stomatologiczna, neurologiczna,
dermatologiczna, alergologiczna, ortodontyczna, okulistyczna, kardiologiczna,
laryngologiczna, endokrynologiczna, poradni „K”, chirurgiczna, poradni wad
postawy.
p. Przewodniczący- czy te poradnie są na bazie naszych
jednostek?
p. A. Knade – chciałabym, aby był np. psychiatra dziecięcy w
Tucholi, który przyjmowałby raz w miesiącu. W naszej placówce jest 12 dzieci
objętych opieką psychiatryczną.
Jeżeli chodzi o profilaktykę
zdrowotną to należy zwrócić uwagę na fakt, że do placówki trafiają dzieci
zaniedbane i dlatego musimy korzystać z porady specjalistów. Dzięki NFZ Pan
Kraska objął opieką stomatologiczną naszych wychowanków, a także w tym roku 7
dzieci pojedzie na turnus do Ciechocinka. Nasze dzieci były również
samodzielnie na koloniach. Był to obóz socjoterapeutyczny. W tym roku
chcielibyśmy, jeżeli będą fundusze, również taki obóz zorganizować.
Nasze dzieci dzięki życzliwości
szkół mogą również korzystać z ich sal gimnastycznych. W tym roku w marcu
zostały wyremontowane mieszkania dla dwojga wychowanków. Są to osoby pełnoletnie,
które uczą się i pracują oraz biorą udział w projekcie PCPR „Aktywizacja
zawodowa i zmniejszenie marginalizacji mieszkańców Powiatu Tucholskiego”.
Na koniec 2012r. w Domu Dziecka mieszkało
26 wychowanków. 1 osoba znajdowała się w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii
i 1 osoba w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym.
p. Przewodniczący- czy na dzieci z orzeczonym stopniem
niepełnosprawności otrzymujemy większą dotację?
p. A. Knade- dla naszej placówki nie ma to znaczenia.
Sytuacja rodzinno-prawna wychowanków przedstawia się następująco: w placówce
mamy 0 sierot, 2 półsieroty, 25 dzieci, których rodzice mają ograniczoną władzą
rodzicielską oraz 4 dzieci, których rodziców pozbawiono praw rodzicielskich.
p. Przewodniczący- czy w jednostce są zatrudnieni pracownicy
na karcie nauczyciela?
p. A. Knade – tak.
p. Przewodniczący- czy w budżecie jednostki są zabezpieczone
środki na ochronę przeciwpożarową?
p. Starosta – na ten rok zaplanowano wymianę jednych drzwi
przeciwpożarowych, natomiast kolejne 2 pary drzwi zostaną wymienione w
2014roku.
Radni nie mieli pytań, dlatego Przewodniczący podziękował Pani Dyrektor
za przybycie i zamknął ten punkt porządku posiedzenia.
Ad. 4.
p. Przewodniczący – poprosił Panią Katarzynę Bronikowską
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej o przedstawienie informacji.
p. K. Bronikowska- w naszej placówce przebywa 46
mieszkańców. Przez Wojewodę jest dotowanych 15 mieszkańców, natomiast 31
dotowanych jest przez gminy. W tym roku odnotowaliśmy 3 zgony naszych
mieszkańców, natomiast 4 osoby przybywają w szpitalach.
Należy zauważyć, że mamy mało
skierowań do DPS z naszego powiatu, a większość pochodzi z powiatów ościennych.
Powiat Tucholski złożył wnioski
do Urzędu Marszałkowskiego oraz Ministerstwa Kultury o dofinansowanie II
etapu zadania pn. „Prace konserwatorsko-restauratorskie budynku Domu Pomocy
Społecznej w Wysokiej”. Złożone wnioski uzyskały pozytywna ocenę pod względem
formalnym, jednakże nie przyznano dofinansowania. Z Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu otrzymaliśmy natomiast dotację
na zadanie pn. „Zagospodarowanie terenu przy budynku Domu Pomocy Społecznej w
Wysokiej” na kwotę 12.000 zł.
Do naszej placówki przyjeżdża psycholog,
psychiatra hospicjum i pielęgniarki środowiskowe i długoterminowe.
p. D. Tyda- dlaczego w placówce nie ma zatrudnionych
na stałe pielęgniarek?
p. K. Bronikowska- w 2005r. z ustawy wykreślono słowo
„zdrowotne”, co jednocześnie przekreśliło możliwość zatrudnienia pielęgniarki
na etat.
W tym roku DPS będzie obchodził
30-lecie swojej działalności. Uroczystości jubileuszowe przewidziano na 30
sierpnia br.
Radni nie mieli pytań, dlatego Przewodniczący podziękował Pani Dyrektor
za przybycie i zamknął ten punkt porządku posiedzenia.
Ad. 2.
p. Przewodniczący – poprosił Panią Aleksandrę
Myszka-Kierownika Kierownika Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar
Przemocy w Rodzinie w Tucholi o przedstawienie informacji.
p. A. Myszka- wiele zadań realizowanych jest przez zespoły
interdyscyplinarne w gminach. Ilość usług świadczonych przez Ośrodek kształtuje
się na tym samym poziomie. W zeszłym roku w Ośrodku przeprowadzono remont 2
pomieszczeń – sal socjoterapeutycznych. W hostelu Ośrodka zamieszkuje 8 osób z
Powiatu Tucholskiego, 3 z Powiatu Toruńskiego, 9 z Powiatu Nakielskiego, 11 z
Powiatu Bydgoskiego, 3 z Powiatu Sępoleńskiego, 1 z Powiatu Człuchowskiego, 2 z
Powiatu Brodnickiego i 3 z Powiatu Włocławskiego. Trzeba również powiedzieć, że
w naszej jednostce przebywają również osoby z zaburzeniami psychicznymi, a
także takie które nie mogą liczyć na pomoc rodziny i znajomych. Dlatego praca
też wygląda inaczej.
p. Przewodniczący- na pochwałę zasługuje fakt, że ośrodek
pełni również funkcję doradczą.
p. D. Tyda- czy do Ośrodka mogą zgłaszać się po wsparcie
osoby porzucone przez męża?
p. A. Myszka- tak. Taka rodzina kwalifikuje się do rodzin
zagrożonych przemocą.
Radni nie mieli pytań, dlatego Przewodniczący podziękował Pani
Kierownik za przybycie i zamknął ten punkt porządku posiedzenia.
Ad. 1.
p. Przewodniczący – poprosił Panią Hanna Zielinską oraz
Panią Annę Liegmann– pracowników PCPR w Tucholi o przedstawienie
informacji.
p. H. Zielinska- jako jednostka pozyskujemy środki w ramach
realizowanych projektów. W grudniu 2012 r. zakończono realizację projektu
systemowego pn. „Aktywizacja zawodowa i zmniejszenie marginalizacji
mieszkańców powiatu tucholskiego”.
Przystąpiliśmy jako jednostka do
pilotażowego projektu pn. „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i
integracji społecznej”. Całkowita wartość projektu wynosi 320.00,00 zł. W
ramach tego projektu będą świadczone usługi specjalistycznego poradnictwa
prawnego, psychologicznego i rodzinnego dla osób niepełnosprawnych i ich
rodzin. Odbędą się również szkolenia dla pracowników jednostek pomocy
społecznej oraz organizacji pozarządowych z terenu powiatu. W naszym
województwie ten program realizuje jeszcze tylko Miejski Ośrodek Pomocy
Rodzinie w Toruniu.
Jeżeli chodzi o realizację zadań
wynikających z ustawy o Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej oraz
Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych to w ubiegłym roku ze względu na dużą ilość
środków wszystkie wnioski były pozytywnie rozpatrzone. W tym roku środki
zostały pomniejszone.
W roku 2012 PCPR w Tucholi
przystąpiło do programu pn. „Aktywny samorząd”. Będzie on również realizowany w
roku bieżącym.
Powiat Tucholski w ramach
„Programu wyrównywania różnic między regionami II” zakupił mikrobus dla
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Tucholi.
p. A. Liegmann – z dniem 1 stycznia 2012r. weszła w życie
ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która wprowadziła
nowe uregulowania dot. rodzin zastępczych. Ustawa mówi o obowiązku wyznaczenia
organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, którym zostało PCPR w Tucholi, koordynatora
rodzinnej pieczy zastępczej, a także o zatrudnieniu asystenta rodziny, którym
nie może być pracownik socjalny.
p. D. Tyda- czy są już zatrudnieni tacy asystenci?
p. A. Ligmann- tak. W Gminie Lubiewo i Tuchola. Koordynator
pieczy zastępczej jest finansowany do końca listopada z programu pilotażowego
pn. „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej”.
Radni nie mieli pytań, dlatego Przewodniczący podziękował Paniom za
przybycie i zamknął ten punkt porządku posiedzenia.
Komisja nie wypracowała żadnych
wniosków.
Przewodniczący poddał pod głosowanie protokół z 24 posiedzenia Komisji,
który został przyjęty 4. głosami za, przy braku głosów przeciwnych i
wstrzymujących.
Radni nie mieli dalszych pytań i
uwag.
Na tym protokół zakończono.
Dorota Słupińska Andrzej Myszkowski
metryczka
Wytworzył: Dorota Słupińska (15 kwietnia 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (20 czerwca 2013, 14:10:49)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1840