Protokół nr 30/2013 z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki z dnia 28 listopada 2013 r.

Protokół nr 30/2013 
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki, 
które odbyło się w dniu 28 listopada 2013 r. 
 
Posiedzenie odbyło się przy  udziale 5 członków Komisji (według załączonej listy obecności)  oraz p. Zofii Łąckiej – Skarbnik Powiatu, p. Anny Ziegler – Przewodniczącej Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej, p. Andrzeja Myszkowskiego – Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, p. Krzysztofa Bodzińskiego – Komendanta Powiatowego Policji, p. Waldemara Kierzkowskiego – Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, p. Adama Ostrowickiego – Prezesa Zarządu Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych. 
  
Posiedzeniu przewodniczył p. Marek Boliński – Przewodniczący Komisji. 
  
Tematyka posiedzenia:
1.      Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego w Powiecie Tucholskim.
2.      Informacja o działalności Powiatowego Związku OSP.
3.      Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Tucholskim.
4.      Prace nad budżetem Powiatu Tucholskiego na rok 2014.
5.      Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1.
p. W. Kierzkowski – poinformował, że radni otrzymali informację w formie pisemnej. Dodał, że nastąpił spadek zdarzeń pożarowych i pozostałych w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Jest to spadek dość istotny. W zakresie zdarzeń pożarowych na pierwszy plan wysuwa się użytkowanie instalacji grzewczych paliwami stałymi. Ostatnimi laty dobrze udaje się realizować działania propagandowe. W 2012 roku Komenda dokonała przebudowy systemu teleinformatycznego i stanowiska kierowania. Zostało to wykonane w osiemdziesięciu procentach. W 2014 roku Komendę czeka poważna zmiana dotycząca przebudowy systemu łączności radiowej. Na koniec roku stan zatrudnienia jest stuprocentowy. Komenda próbuje organizować środki finansowe na zakup samochodu gaśniczego. 
p. Z. Grugel – należy tylko, życzyć, aby tendencja zniżkowa nadal się utrzymywała. Zauważył, że wzrosła ilość fałszywych alarmów. 
p. W. Kierzkowski – odpowiedział, że nie były to alarmy złośliwe. Zafunkcjonował numer 112 odbierany przez wojewódzkie centrum. Spowodowało to przedłużenie procedury. Wczoraj było pierwsze takie zgłoszenie. W związku z tym przekazywane były specjalne informacje, że nadal funkcjonują numery 997, 998, 999. 
p. A. Ostrowicki – uważa, że dysponent powinien być w powiecie i przekazywać połączenia pomiędzy powiatowymi jednostkami. 
p. K. Bodziński – dodał, że mają być lokalizatory, które będą pokazywały gdzie np. zdarzył się dany wypadek, czy inne zdarzenie. 
  
Radni nie mieli uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia. 
  
  
Ad. 2. 
p. A. Ostrowicki – poinformował, że przedstawił skrótową informację w materiałach sesyjnych. Pominął wyniki konkursu plastyczny, ale poda je podczas sesji. Dodał, że jednostki OSP otrzymywały wsparcie od Powiatu w postaci sprzętu. Podziękował za te działania. 
p. Przewodniczący – stwierdził. że Powiat nie znajduje się w dobrej sytuacji finansowej, ale dobrze, że może i wspomaga jednostki OSP. 
  
Radni nie mieli uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia. 
  
Ad. 3. 
p. K. Bodziński – poinformował, że z danych liczbowych wynika, iż stan bezpieczeństwa w Powiecie Tucholskim jest na niezłym poziomie. W większości kategorii mieści się w czołówce. Było 6 kradzieży samochodów, z czterech odzyskano skradzione przedmioty, jednak sprawców nie wykryto. Nastąpiła poprawa odnośnie zdarzeń drogowych. Do półrocza były 4 wypadki, 2 osoby zginęły i 2 były ranne. Było też 201 kolizji. Istotną sprawą na najbliższy rok będzie budowa siedziby Komendy. Do połowy grudnia jest termin złożenia dokumentacji projektowej. Całą inwestycję może przesunąć procedura przetargowa. Samochody, które zostały zakupione kilka lat temu mają już swój przebieg. Gdyby były jakieś środki, to poleca się pamięci. Przy ograniczeniu sieci posterunków te samochody przejeżdżają więcej kilometrów. Chcąc skutecznie działać, trzeba te samochody wymieniać na samochody uterenowione. 
p. Przewodniczący – zapytał, jak się sprawdza system po likwidacji posterunków i czy są jakieś oszczędności. 
p. K. Bodziński – pierwszy posterunek znikł od stycznia. W danych statystycznych nie widać pogorszenia stanu bezpieczeństwa. Zbyt wcześnie jeszcze jest, aby stwierdzić, czy są oszczędności. Na pewno policjanci przejeżdżają więcej kilometrów. Jednak łatwiej zaplanować służby i łatwiej obsłużyć te gminy. Posterunek w Cekcynie liczy 10 osób, ale nie funkcjonuje on całodobowo. 
p. J. Piechowiak – zapytał, czy sprawa likwidacji posterunków to rozdział zamknięty, czy planowane są kolejne likwidacje. 
p. K. Bodziński – nie jest to rozdział zamknięty. Nowy obiekt Komendy jest tak zaprojektowany, aby pomieścił wszystkich policjantów z terenu Powiatu. Na dzisiaj nie jest przewidywana likwidacja żadnego innego posterunku.   
p. A. Ziegler – rodzice zgłosili zapotrzebowanie na pogadanki z maluchami dotyczące kontaktów z osobami obcymi. Zapytała czy jest taka możliwość. 
p. K. Bodziński – poprosił o pismo w tej sprawie. Jeżeli będzie ono stosunkowo wcześniej to zorganizuje to. W ostatnich latach nakłady na policję są ogromne. Obiekty, które powstają są na miarę XXI wieku. Komenda Powiatowa w Tucholi może kosztować około 30 milionów złotych.
p. Starosta – poprosiła Panów Komendantów i Pana Prezesa o zapoznanie się z programem operacyjnym województwa kujawsko-pomorskiego i przekazanie swoich uwag przez formularz zgłoszeniowy na stronach Urzędu Marszałkowskiego do 10 grudnia br. 
  
Przewodniczący podziękował za przybycie i Panowie Komendanci wraz z Panem Prezesem opuścili posiedzenie Komisji. 

Ad. 4. 
p. Skarbnik – omówiła projekt budżetu na 2014 r. Środki dotyczące Zakładu Aktywności Zawodowej będą przekazywane przez Województwo na wyodrębniony rachunek bankowy organizatora. Na etapie planowania przyjęto 647.500 zł i taka samą kwotę ujęto w wydatkach, dodając do tego wkład własny Powiatu. Łączną kwotę wpisano jako dotację podmiotową do samorządowego zakładu. Opierając się na innych samorządach okazało się, że te dotacje z województwa powinny przechodzić poza budżetem. W budżecie powinien znaleźć się tylko wkład własny Powiatu. Ustalono z kolegiantką Regionalnej Izby Obrachunkowej, że będzie to wprowadzone autopoprawką do projektu budżetu. Takie pismo zostało skierowane do RIO i do wiadomości Pana Przewodniczącego Rady. 
p. Starosta – na spotkaniu w Urzędzie zasugerowano, aby to wprowadzić do budżetu. 
p. M. Oller – zapytała, czy wszystkie Zakłady Aktywności Zawodowej działają w formie zakładu budżetowego. 
p. Skarbnik – wszystkie działają w ten sposób. Działają one na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej. Zakład nie zawsze musi być powołany przez samorząd. Takie zakłady tworzą też stowarzyszenia. 
p. M. Oller – zapytała, czy chodzi o to, aby wyjść z tego warunku 50 % i nie przekroczyć progu ustawowego. 
p. Skarbnik – te środki będą przychodziły na odrębny rachunek bankowy. Zakład będzie miał swój rachunek, kierownika i księgowość. 
p. Przewodniczący – poinformował, że wpłynęły opinie poszczególnych Komisji. Poprosił Przewodniczących o ich przedstawienie. 
p. A. Ziegler – odczytała opinię Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej, która znajduje się w załączeniu do oryginału protokołu. Dodała, że jeżeli subwencja pozostanie na zaplanowanym poziomie to wszystkie działy będą zabezpieczone. 
p. M. Oller – odczytała opinię Komisji Rewizyjnej, która znajduje się w załączeniu do oryginału protokołu. 
p. J. Piechowiak – poinformował, że Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska zapoznała się z projektem budżetu na 2014 r. i zaopiniowała go pozytywnie. 
p. A. Myszkowski – Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Powiatu na 2014 r. Dodał, że po raz pierwszy podczas opiniowania budżetu Komisja nie poruszała tematu Szpitala. Komisja miała wątpliwości co do środków z PFRON. Można się spodziewać, że nie będą one wysokie. W Domu Pomocy Społecznej jest coraz mniej osób przyjętych na starych zasadach. Członkowie Komisji wyrażali też swoje wątpliwości odnośnie Zakładu Aktywności Zawodowej, czy będzie on w stanie wypracować zaplanowane środki. 
p. Starosta – stwierdziła, że wszystko będzie zależało od tego jak ZAZ będzie starał się o rynek. 
p. J. Piechowiak – dodał, że korzyścią jest już to, że niepełnosprawni wyjdą z domu. 
p. M. Oller – zapytała, dlaczego zaplanowana jest taka różnica we wpływach z usług w geodezji.
p. Skarbnik – udało się podpisać dwie umowy z firmą Enea dotyczące usług geodezyjnych. Będzie to skutkowało dodatkowymi dochodami. 
p. M. Oller – zapytała, czy stawki za usługi są stałe, czy się zmieniają. 
p. Starosta – stawki są określone przepisami. 
p. M. Oller – zauważyła, że w Powiatowym Urzędzie Pracy w 2013 roku różne wydatki na rzecz osób fizycznych wynosiły około 850 tys. zł, a na rok 2014 potrzeby są zerowe i nie ma planu. 
p. Skarbnik – są to środki z projektu, który kończy się w 2013 r. Na nowy rok nie są podpisane umowy, dlatego na tych paragrafach nie ma środków. 
p. M. Oller – to dotyczy środków na wynagrodzenia. 
p. Starosta – dotyczyło to zatrudnienia czterech osób na czas trwania projektu. 
  
Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących przyjęła opinie przedstawione przez poszczególne Komisje.  
  
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Powiatu Tucholskiego na 2014 r. 
  
p. M. Oller – zapytała, czy opinia Komisji Finansów będzie zawarta w jednym zdaniu. Komisja Rewizyjna zwróciła uwagę na zagrożenia. Zwróciła m.in. uwagę, że mogą nie zostać wykonane dochody z tytułu podatku od osób fizycznych. 
p. Przewodniczący – stwierdził, że ta kwota wynika z decyzji Ministra Finansów. Dobrze, że Komisja Rewizyjna pochyliła się nad tym budżetem szczegółowo. Jednak Komisja nie wypracowała wniosków. Jest uwaga dotycząca czynszu Szpitala, ale nie ma kwoty. Należy to negocjować i doprowadzić do urealnienia. 
p. Z. Grugel – można wpisać w opinię stwierdzenie ogólne, że Komisja opiniuje budżet pozytywnie z dopiskiem, że należy negocjować i dążyć do urealnienia czynszu dla Szpitala. Zarząd powinien się odnieść do tego. 
p. Starosta – zgadza się z elementami zagrożeń. W każdym roku takie zagrożenia występują. Na dzisiaj nie można do końca przewidzieć jaka będzie polityka budżetu państwa. Budżet Powiatu jest w 80 % kreowany z góry. Dla przykładu jest zadanie pieczy zastępczej, na które wpływa za mało środków. Powiat posiłkuje się środkami z EFS na ten cel. 
p. Przewodniczący – stwierdził, że można przegłosować sprawę Szpitala i czynszu. 
p. Z. Grugel – uważa, że należy powołać się na zagrożenie przedstawione przez Komisję Rewizyjną. Zarząd musi się do tego odnieść i ma możliwość wprowadzenia autopoprawek do projektu budżetu. 
  
W opinii Komisji zostanie zawarte następujące zdanie: Komisja popiera sugestię Komisji Rewizyjnej o podjęcie przez Zarząd Powiatu negocjacji ze Spółką „Szpital Tucholski” w sprawie rewaloryzacji czynszu dzierżawnego. 
  
Posiedzenie opuściła Pani Starosta. W posiedzeniu uczestniczy 4 członków Komisji. 
  
Ad. 5. 
1)     projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r. 
p. Skarbnik – omówiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r. Poinformowała, że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu o kwotę 709.596,45 zł. zmiany wynikają z potrzeb, z wykonanych zadań i dostosowania paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym.  W dziale 020 Leśnictwo  następuje zmniejszenie  o 2.328 zł. Jest to rozliczenie dotacji na zwrot kosztów odnowienia powierzchni leśnej zniszczonej w wyniku trąby powietrznej. W dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa      następuje  zwiększenie o 6.343,72 zł. W dziale 710 Działalność usługowa następuje zwiększenie o kwotę 114.252,75 zł w związku z pracami geodezyjnymi w sprawie ewidencjonowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy danych.  W rozdziale 71015 Nadzór budowlany następuje zwiększenie o kwotę 71,91 zł w związku z dostosowaniem paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. Dział 750 Administracja publiczna ulega zwiększeniu o kwotę 65.211,95 zł w związku z dostosowaniem paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. W dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa następuje zwiększenie o kwotę 0,09 zł. Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem       ulegają zwiększeniu o kwotę 3.223 zł w związku z dostosowaniem paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. W dziale 758,  Rozdział 75801 Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego następuje zwiększenie w wyniku pisma Ministra Finansów dotyczącego zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej dla Powiatu Tucholskiego na rok 2013 o kwotę 145.250 zł w związku z dofinansowaniem wydatków związanych z likwidacją szkód w szkołach i placówkach oświatowych wywołanych zdarzeniami losowymi. W związku z tym część oświatowa subwencji ogólnej dla Powiatu na rok 2013, po zwiększeniu wynosi 22.185.074 zł. W dziale 801 Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia           o kwotę 25.688,65 zł w związku z urealnieniem dochodów po okresie sprawozdawczym. W dziale 852 Pomoc społeczna dokonuje się zwiększenia o kwotę 182.618,52 zł. w związku z urealnieniem dochodów po okresie sprawozdawczym, które są wynikiem zawartych w ciągu 2013 roku nowych porozumień z innymi powiatami. Dział 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej ulega zwiększeniu o 112.115 zł. W tym znajdują się środki z PFRON na dofinansowanie kosztów tworzenia zakładu aktywności zawodowej z przeznaczeniem na zakup 9 osobowego busa przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych.  Te same zmiany zostały zawarte w wydatkach do budżetu. Do projektu uchwały jest autopoprawka. W Cekcynie odbyła się sesja Rady Gminy i zostały zwiększone środki na chodniki. To zostanie wprowadzone do budżetu. 
p. M. Oller – zwróciła uwagę na dział 801 – Oświata i wychowanie. We wrześniu było zwiększenie na wynagrodzenia. W tej zmianie jest kolejne zwiększenie. Zapytała, czy to zabezpieczy wynagrodzenia do końca roku. 
p. Skarbnik – odpowiedziała, że tak. 
  
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r. 
  
2)     projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2013 
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały. 
  
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się przyjęła protokół z 29 posiedzenia Komisji. 
 
Na tym zakończono protokół.
 
Protokołowała:                                                                           Przewodniczący Komisji
 
Elżbieta Damasiewicz                                                                        Marek Boliński
 

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (28 listopada 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (5 lutego 2014, 10:38:20)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1600