Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Rewizyjna
23
Protokół Nr 23/2004
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 30 sierpnia 2004 roku
Obecni na posiedzeniu według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Adam Ostrowicki - Prezes Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych,
p. Adam Paluśkiewicz - Przedstawiciel Komitetu Organizacyjnego Dni Borów Tucholskich, p. J. Przybysz - Naczelnik WEZK i KF.
Tematyka posiedzenia:
1. Działalność kulturalno-oświatowa jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.
2. Informacja o promocji powiatu tucholskiego w ramach Dni Borów Tucholskich.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1
Przewodnicząca przywitała zebranych i poprosiła o zabranie głosu p. Józefa Bastą, jako odpowiedzialnego za przygotowanie materiału na posiedzenie Komisji.
p. J. Basta - chciałem wspomnieć, że nastąpiło przekłamanie. Czytam w naszym porządku obrad, że Komisja zajmuje się tylko działalnością kulturalno-oświatową jednostek OSP. W porządku obrad Rady Powiatu mamy natomiast zapisaną ogólną działalność OSP. Coś tu się nie zgadza ?.
Przewodnicząca - pozwoli Pan, że to wyjaśnię. Jednostki OSP składają często wnioski o granty na organizację różnorakich imprez w dziedzinie kultury i sportu. Stąd też ujęliśmy tę informację o działalności kulturalno-oświatowej OSP w tematyce posiedzeń naszej Komisji. Chcielibyśmy usłyszeć od Pana Ostrowickiego krótką informację na temat tego zakresu waszej działalności.
p. A. Ostrowicki - generalnie zawody sportowo-pożarnicze organizują gminy. Tutaj w kosztach partycypuje także Starostwo Powiatowe. Te zawody to przede wszystkim weryfikacja młodzieży, która w przyszłości będzie pełnić zawód strażaka. Istnieje już mocna i bardzo sprawna drużyna złożona z samej młodzieży. Bierze ona udział w wielu zawodach i odnosi sukcesy. Nowym pomysłem, który chcemy realizować są rajdy rowerowe. Będzie się to działo w oparciu o OSP. Organizujemy konkursy wiedzy pożarniczej. W tym roku taki konkurs zorganizowaliśmy przy pomocy Nadleśnictwa Woziwoda. Tradycją staje się już Przegląd Orkiestr Dętych
w Śliwicach. W tym roku odbył się I Plener Rzeźbiarsko-Malarski. Ten plener malarski zorganizowali mieszkańcy Bysławia. Ta impreza przewidziana jest jako cykliczna. Oczywiście OSP aktywnie się w to włączy.
Przewodnicząca - mówił Pan o weryfikacji i o tej drużynie. Czy potrzebują oni czego. Myślę tutaj na przykład uzyskaniu środków finansowych na zakup dresów.
p. A. Ostrowicki - jako zarząd OSP nie mamy na to przeznaczonych środków. Nie dysponujemy w zasadzie żadnymi środkami na taką działalność. Liczymy tutaj na pomoc darczyńców. Jest to przede wszystkim obowiązek wójta. Nie mam ustawy
o ochotniczej straży pożarnej. W ustawie o państwowej straży pożarnej ujęty jest zapisek mówiący, że funkcjonowanie jednostek OSP zależy od dobrej woli rady gminy i wójta. Nie ma przejrzystych przepisów zobowiązujących władze jednostek samorządu terytorialnego do finansowania jednostek OSP. To jest dla nas główną bolączką. Chciałem wspomnieć także, że od 5 lat organizujemy i uczestniczymy
w wymianie młodzieży z Niemiec. Te obozy, które organizujemy są obozami integracyjnymi.
p. J. Basta - chciałem się zorientować jak wygląda działalność i rozmawiałem w tym celu w kilkoma osobami. Między innymi z radnym z Cekcyna. Wyjaśnił mi on, że tamtejsza jednostka OSP aktywnie uczestniczy w pomocy przy różnego rodzaju imprezach. Nie prowadzą zaś typowej działalności kulturalno-oświatowej. Podobne stwierdzenia usłyszałem w innych gminach. Jedynie w Śliwicach od 80 lat działa strażacka orkiestra. Członkowie jednostek OSP jedynie współuczestniczą w życiu kulturalno-oświatowym. Stwierdzam, że ochotnicze straże pożarne są organizacjami prężnymi, a remizy OSP zastępują świetlice wiejskie, które w wielu miejscowościach już dawno nie działają.
p. H. Matuszelańska - w powiecie istnieją dwie kobiece drużyny pożarnicze.
p. A. Ostrowicki - to znalazło się w sprawozdaniu. Te drużyny są w Lubiewie
i Bysławiu. Wiem, że jest więcej takich drużyn. Przygotowując informację mogę ująć jedynie tylko to co podali mi druhowie z gmin. Tylko te dwie drużyny mi zgłoszono. Nasze panie są tak samo wyszkolone jak ich koledzy.
Przewodnicząca wobec braku dalszych pytań podziękowała p. A. Ostrowickiemu za przybycie na posiedzenie Komisji.
Ad. 2
Przewodnicząca przywitała p. Adama Paluśkiewicza i poprosiła o przedstawienie informacji na Dni Borów Tucholskich i promocji Powiatu Tucholskiego.
p. A. Paluśkiewicz - przedstawił członków Komitetu Organizacyjnego Dni Borów Tucholskich. Wkład Powiatu w organizację DBT był dwojaki. Finansowy - Starostwo przekazało dotację w kwocie 3 tys. zł, która została scedowana na jeden cel. Na wyżywienie uczestników imprezy w miejscowości Barłogi. Impreza ta dotyczyła Promocji Wielkiego Kanału Brdy. Było to wyżywienie masowe na kilku imprezach. Kwota dotacji według uznania KO może być przekazana na różne cele. Co do promocji Powiatu. To przede wszystkim w trakcie Dni Borów Tucholskich gościliśmy delegacje z Tarnowskich Gór. Odbył się także Dzień Historyczny połączona z obchodami 550-lecia Starostwa Powiatowego. Chciałbym tu przedstawić swoje spostrzeżenie na temat tego typu imprez. Problem w organizacji tego typu imprez nie polega na barku środków. Po prostu coraz trudniej zainteresować ludzi czymkolwiek. Mamy nadzieje, jako organizatorzy, że inscenizacja legendy o Św. Małgorzacie spowodowała, że mieszkańcy naszego miasta i powiatu wyjdą z domów i będą czynnie uczestniczyć w proponowanych imprezach. Mam wiele sygnałów, że wielu ludziom ta inscenizacja bardzo się podobała. Dziwi mnie bardzo to, że pomimo to, że u nas takie imprezy także koncerty są zupełnie darmowe niewielu ludzi z nich korzysta. W sąsiednim powiecie chojnickim za każdy koncert trzeba płacić. A nasi sąsiedzi nam tego właśnie zazdroszczą, że nie musimy za nic płacić.
p. J. Przybysz - czy gminy były w tym roku informowane o możliwości zaprezentowania się podczas Dni Borów Tucholskich?.
p. A. Paluśkiewicz - tak. Były informowane telefonicznie. W roku ubiegłym Zastępca Burmistrza wystąpił z propozycją, żeby gminy prezentowały się w ramach DBT. Wiem, że Gmina Śliwice i Gostycyn przeprowadziły takie prezentacje.
p. T. Cherek-Kanabaj - odnoszę wrażenie, że Dni Borów Tucholskich to są przede wszystkim dni Tucholi. Imprezy odbywające się w tym samym czasie w innych gminach nie są w ogóle ujęte w programie obchodów tych dni. Nie wiem czy tak ma być formuła DBT na stałe.
p. J. Basta - mam propozycję dla Komitetu Organizacyjnego DBT, żeby do swojego grona zaprosił przedstawicieli gmin.
p. J. Przybysz - ja mam jeszcze jedną uwagę. W czasie trwania DBT w weekendy sklepy na rynku są pozamykane. Nie rozumiem tego. Widocznie naszym przedsiębiorcom nie zależy na dochodach. Uważam, że w czasie DBT sklepy powinny być otwarte także w niedzielę. Ale do tego nikogo nie można zmuszać. To zależy od prywatnej inicjatywy tych osób. To również zachęciłoby wielu ludzi do wyjścia z domu. Przy okazji mogliby zrobić zakupy.
p. A. Paluśkiewicz - chciałem także wyjaśnić, że to co udało się nam rozpromować to stało się poprzez różnego rodzaju kanały. Po prostu TVP ma swój cennik i tutaj nie mamy możliwości żadnej negocjacji. A taka promocja poprzez media niestety kosztuje bardzo dużo.
p. J. Basta - a jak ocenia Pan pracę Pana Macieja Kordy jako członka Komitetu Organizacyjnego DBT.
p. A. Paluśkiewicz - ja nie jestem kompetentny do takiej oceny. O to proszę zapytać Przewodniczącego KO DBT.
Przewodnicząca podziękowała Panu Adamowi Paluśkiewiczowi za przybycie na posiedzenie Komisji.
Ad. 3
Przewodnicząca - zacytowała pismo p. Henryka Krzywańskiego dotyczące zasadności istnienia Powiatowego Zakładu Obsługi. Poprosiła Członków Komisji
o wypowiedzi w tej sprawie.
p. T. Cherek-Kanabaj - uważam, ze dyrektor mógłby prowadzić swoje notatki
i bilans ekonomiczny w zeszycie.
p. A. Pruszak - czy wpłat za internat nie można by dokonywać w kasie PZO.
p. H. Matuszelańska - z pewnością powielanie działań następuje zarówno w PZO jak i w szkołach.
p. J. Przybysz - na pewno w tym przypadku nie ma prowadzonej podwójnej buchalterii. Nie powiela się tego zarówno w PZO jak i szkołach. Przede wszystkim jest ujednolicona sprawozdawczość. PZO ponadto obsługuje Zarząd Dróg Powiatowych i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Wykonuje więc wiele innych zadań.
p. J. Basta - PZO jest odpowiednikiem Gminnych Zespołów Oświatowych?.
p. J. Przybysz - tak to jest odpowiednik GZO.
p. J. Basta - GZO w gminach już od wielu lat doskonale się sprawdzają.
p. J. Przybysz - wyliczyliśmy, że uda się nam zmniejszyć kredyt do kwoty 1.400,00 zł. Subwencja została nam zmniejszona. Wielu nauczycieli zdecydowało się odejść na emeryturę do 2006 roku. Trudno przewidzieć kto pójdzie na urlop dla poratowania zdrowia. Część środków została zabezpieczona. Nie została zabezpieczona kwota 33.400 zł dlatego, że nie wiedzieliśmy do końca o wszystkich osobach. Z tytułu utworzenia Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nie otrzymaliśmy żadnych środków. Otrzymałem pismo informuję o przyznaniu na środków z 1% rezerwy MEN. Jest to kwota około 100 tys. zł na paragrafy dotyczące wydatków rzeczowych. Jak już wspomniałem wyliczyliśmy, że potrzeba nam będzie 1.400,00 zł. Nie mniej jednak tak kwota może ulec jeszcze zmniejszeniu. Kredyt w tej wysokości możemy zaciągnąć dopiero w grudniu tego roku. Nowe arkusze organizacyjne tworzone były w kierunku zminimalizowania kosztów. Nie wiem ile oddziałów będzie w TCEZ. Liczba godzin z roku biegłego jest zmniejszona o 200 w stosunku do tego roku. Udało się nam zaoszczędzić 22 etaty. Bon oświatowy został opracowany i wliczony do budżetu. W miesiącu lipcu każdy z dyrektorów miał wyliczyć swoje zapotrzebowanie i porównać z naszymi wyliczeniami. Zredukowaliśmy też oddziały do minimum. Dyrektor ma zabezpieczone środki na oddziały. Najpierw jednak musi dojść do pewnych standardów. Jeśli do tego dojdzie to w ciągu dwóch lat, myślę, że wyjdziemy na prostą. W tym roku opuściło nasze mury 585 absolwentów, a przyjęliśmy 900 uczniów. Okazuje się jednak, że będzie ich jeszcze więcej. Liczba oddziałów natomiast się nie zwiększyła. W TCEZ będą klasy 50-cio osobowe, ale to będą klasy dla dorosłych. W ZSL i T będzie 11 oddziałów, przyszło tam 295 uczniów, w ZSL i A również 11 oddziałów, przyjęli 374 uczniów do ZSO przyjęto 166 uczniów będzie tam 5 oddziałów. Stosunek płac do reszty wydatków to 75%. 14% to pozostałe wydatki.
Przewodnicząca - wynika z tego, że z arkuszy organizacyjnych zaoszczędzimy 400 godzin.
p. J. Przybysz - plusem dla nas będzie wyjście na zero. Podwyższyłem dyrektorom dodatek funkcyjny średnio o 200-300 zł. Dyrektorzy nie mają już swoich godzin dyrektorskich ani nadgodzin. W związku z tym postanowiłem przyznać ten dodatek. W pojedynczych przypadkach Zarząd wydał też zgodę na zatrudnienie nauczycieli emerytów.
Przewodnicząca - z MEN na nowe zadania nie otrzymaliśmy żadnych środków. Obliczono ile nam brakuje na wynagrodzenia dla nauczycieli i ile brakuje na nagrody jubileuszowe ?.
Przewodnicząca - z nowym rokiem przyszli do nas nauczyciele, którzy posiadali już określony staż prac. Tego niestety nie mogliśmy wiedzieć i z tego wynikły te braki związane ze środkami na nagrody jubileuszowe. Nie mogliśmy ich po prostu wcześniej wyliczyć.
Przewodnicząca - mamy zaciągnąć kredyt w wysokości 1.400,00 zł. Jeśli pozostaną te same zasady przy rozdzielaniu środków to uważam, że powinniśmy otrzymać jakieś pieniądze z MEN to z pewnością zostaną one odjęte od kwoty kredytu. Może się zdarzyć tak, że kwota kredytu się zmniejszy.
p. J. Przybysz - ten kredyt planujemy uruchomić dopiero w grudniu tego roku. Tutaj musi być uruchomiona specjalna procedura. Musimy uzyskać opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej. W tej chwili, żeby uzyskać taki kredyt trzeba spełniać odpowiednie wymogi. Mieści się w odpowiednich wskaźnikach. My się w nich mieścimy. Został rozstrzygnięty konkurs na stanowisko dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Powołany został na to stanowisko p. Tomasz Okrzyński. Kuratorium Oświaty w stosunku do niego wydało negatywna opinię. Są uwagi co do stosunków panujących w gronie pedagogicznym i w szkole. Po rozmowie z przedstawicielem Kuratorium ustaliliśmy, że dajemy mu szansę. Podpisaliśmy z nim umowę na rok, a po tym okresie powołamy go na kolejne 4 lata już bez konkursu. Dyrektor powołał swojego zastępcę Panią Kłosowską. Ma to na celu rozwiązanie problemów interpersonalnych w gronie nauczycielskim. Jest też propozycja, żeby kierownik internatu w ZSL i T zatrudniony była na 1 etatu w ZSL i T i na 1 etatu w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Część środków z budżetu ZSL i T ma przejść do Zespołu Szkół Specjalnych. Ważną sprawą tutaj będzie sprawozdawczość GUS-owska. Przesłałem do Państwa Radnych projekt strategii rozwoju oświaty. Propozycje, krytykę i opinie proszę przekazywać do Wydziału Edukacji. Teraz prosiłbym o dyskusję na ten temat.
p. H. Matuszelańska - ja uważam, że powinniśmy o tym podyskutować na komisji przed sesją, która będzie 30 września.
Przewodnicząca podziękowała Naczelnikowi Wydziału Edukacji za przybycie na posiedzenie Komisji.
Przewodnicząca - zacytowała pismo p. Henryka Krzywańskiego i zapytała się czy Komisja chce jeszcze dyskutować na jego temat, czy przystępuje do głosowania.
Członkowie Komisji zaproponowali przystąpienie do głosowania.
W wyniku głosowania 4 głosami za przy 1 wstrzymującym się Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej opowiedziała się za utrzymaniem Powiatowego Zakładu Obsługi.
Komisja ustaliła następujące stanowisko:
Po analizie informacji o pracy Powiatowego Zakładu Obsługi w Tucholi Komisja Edukacji uznaje zasadność istnienia PZO.
Zdaniem Komisji zacieśnić należy w niektórych przypadkach współpracę między dyrektorami placówek oświatowych, a Powiatowym Zakładem Obsługi oraz uregulować i jasno określić prowadzenie spraw związanych z kadrami.
Wnioski Komisji w sprawie materiałów sesyjnych:
Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej pozytywnie opiniuje uchwały w sprawie przyjęcia regulaminów określających przyznawanie i przekazywanie stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i dla studentów.
Wobec braku dalszych zapytań Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji.
Na tym zakończono protokół Komisji.
Protokołowała: Przewodnicząca Komisji
Kinga Majer Anna Ziegler
metryczka
Wytworzył: Kinga Majer (30 sierpnia 2004)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (19 października 2004, 14:01:40)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2108