XXXIV sesja Rady Powiatu Tucholskiego
Informacja o sposobie realizacji
interpelacji złożonych
podczas XXXIV sesji Rady Powiatu Tucholskiego
w dniu 31 stycznia 2014 roku.
podczas XXXIV sesji Rady Powiatu Tucholskiego
w dniu 31 stycznia 2014 roku.
Pan
Andrzej Pruszak – radny
Pan Jerzy Kowalik – radny
1) dwóch przedstawicieli Powiatu, z których jeden jest przewodniczącym komisji,
2) przedstawiciel szkoły, z której pochodzą wnioski nauczycieli.
Podstawą gospodarki finansowej powiatu jest budżet. Z samej definicji budżetu wynikają konsekwencje co do jego merytorycznej zawartości oraz zakresu podmiotowego i czasowego okresu obowiązywania. Budżet jednostek samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej, a więc ma rangę najwyższego aktu prawnego dla danej społeczności lokalnej. Za przygotowanie projektu budżetu ustawodawca uczynił odpowiedzialnymi organy wykonawcze. Dlatego też przy opracowywaniu projektu budżetu organ wykonawczy musi brać pod uwagę aktualnie obowiązujące regulacje prawne, potrzeby wyrażane przez mieszkańców, radnych, komisje rady i jednostki pomocnicze. Ważne jest prawidłowe rozpoznawanie rzeczywistych potrzeb i interesów mieszkańców, a także najpilniejszych problemów, które w danym okresie samorząd musi rozwiązać. Dokonując tej oceny należy wziąć pod uwagę programy rozwojowe przyjęte poprzednio przez organ stanowiący, a także zadania nałożone przez administrację publiczną. Najważniejszym jest jednak dokonanie realnych ocen możliwości dochodowych jednostek samorządowych. Czynności związane z opracowaniem i uchwalaniem budżetu, w której Pan uczestniczył, noszą nazwę procedury uchwalania budżetu. Pan Radny reprezentujący środowisko nauczycielskie, występujący jako przedstawiciel organizacji związkowej NSZZ Solidarność pracowników oświaty oraz członek komisji edukacji nie skorzystał z przysługującego mu prawa wniesienia uwag nt. wysokości środków przeznaczonych w budżecie powiatu na fundusz zdrowotny dla nauczycieli. Komisja Edukacji corocznie pozytywnie opiniuje dział 801 „Oświata i Wychowanie”. Jednocześnie zwracamy uwagę na duże obciążenie budżetu Powiatu Tucholskiego wypłatami wynagrodzeń dla nauczycieli w ramach urlopu dla poratowania zdrowia (niemożliwych do przewidzenia przy planowaniu budżetu). Wysokość środków rocznych przypadających na 1 nauczyciela (n-l dyplomowany, 20 lat stażu pracy) to koszt około 53 tysięcy złotych brutto. Z tej formy pomocy zdrowotnej w latach 2011 skorzystało 5 nauczycieli, w 2012 – 7, w 2013 – 5. Z wyliczeń wynika, że dodatkowe obciążenie budżetu oświaty w 2013 roku to koszt rzędu 265 tysięcy złotych.
Pan Piotr Mówiński – radny
Pani Małgorzata Oller – radna
Pani Anna Ziegler – radna
Pan Michał Mróz – Przewodniczący Rady
- Chciałbym, aby zwrócić się do Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych we Włocławku, Biuro Terenowe w Świeciu z interpelacją, którą mam przygotowaną na piśmie. Zwracam się z prośbą o wycinkę drzewa rosnącego przy pomoście w Główce, ponieważ jest zagrożeniem dla dzieci i licznie odwiedzających to miejsce turystów i nie tylko. Domniemywam, że to drzewo jest puste w środku, w sezonie letnim można było tam spotkać szerszenie. Proszę też o wycinkę krzaków w pobliżu. Chciałbym również zwrócić uwagę na zarośniętą rzeczkę Śliwiczankę w pobliżu Rosochatki (w załączeniu interpelacja na piśmie wraz ze zdjęciami).
- W ostatnim czasie miał miejsce groźny wypadek w Motylu. Chciałbym, aby zwrócić się do Zarządu Dróg Wojewódzkich. Jest tam taka nierówność, która była już po remoncie. Ci którzy korzystają z tej drogi wiedzą jakie to jest utrudnienie i jakie zagrożenie. Był tam wypadek, ale nie był to pierwszy wypadek, ani pewnie ostatni. Dlatego trzeba byłoby coś w tym miejscu zrobić.
Pan Jerzy Kowalik – radny
- Pierwsza interpelacja dotyczy stanu drogi wojewódzkiej przebiegającej przez miejscowość Legbąd. Każdorazowo po opadach deszczu odcinek pobocza od skrzyżowania z drogą powiatową Legbąd – Rzepiczna do zatoczki przystanku przy Kościele Parafialnym zamienia się w rozlewisko. W pierwszych dwóch tygodniach stycznia bieżącego roku taka sytuacja była ponownie. Już na sesji 27 kwietnia 2012 roku zgłaszałem podobną interpelację. Mijają dwa lata i poza okresowym czyszczeniem studni chłonnych nic się tam nie dzieje. Mieszkańcy w błocie i wodzie brodzą prawą stroną. To jest zagrożenie, bo wchodzą na drogę. Jak zamarznie to też są problemy. Wnioskuję o zwrócenie się z tą sprawą do Zarządu Dróg Wojewódzkich.
- Chciałbym się dowiedzieć jaki jest stan przygotowań do remontu drogi wojewódzkiej nr 240 na odcinku Bysław – Tuchola – Bladowo. Mijają lata, ja już też uczestniczyłem w spotkaniu, na mój wniosek, z panem Wicedyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich. Żadnego działania nie widać. Ostatnio się pojawiły informacje i to z ust osób, autorytetów, radnych niektórych jakoby ta przebudowa miała się rozpocząć dopiero w roku 2015. Chciałbym, aby Zarząd Powiatu zwrócił się do Zarządu Dróg Wojewódzkich, aby mieszkańcy powiatu otrzymali jakieś wiążące informacje w tej sprawie. To jest sprawa dość ważna dla nas jako mieszkańców. Obwodnicy pewnie się nie doczekamy przez wiele najbliższych lat, ale może chociaż wyremontowanej drogi 240 na tym odcinku.
- Ostatnio Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił znowelizowaną ustawę o lasach. Ona wywołuje oczywiście kontrowersje. Na lata 2014 i 2015 na przebudowę dróg gminnych i powiatowych z funduszu lasów ma być przekazane po 650 milionów złotych. Czy nasz Powiat w jakikolwiek sposób jest gotowy do ewentualnej absorpcji tych środków?
- Kolejne pytanie dotyczy strony internetowej Starostwa Powiatowego www.tucholski.pl. Dotyczy to kalendarza imprez. Jest zakładka „kalendarz imprez na terenie Powiatu Tucholskiego na rok 2014”. Minął już pierwszy miesiąc tego roku, a na stronie wisi jeszcze stary kalendarz na 2013 rok. Czy Wydział Promocji i Sportu coś mógłby z tym zrobić?
- Kolejna interpelacja to powrót do mojej interpelacji z poprzedniej sesji, dotyczącej pomocy zdrowotnej dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Tucholski. Ta sprawa ma dwa aspekty. Oczywiście otrzymałem odpowiedź na sesji. Przytoczę fragmenty. Pan Starosta Metkowski w odpowiedzi na moją interpelację na poprzedniej sesji stwierdził: „W interpelacji dotyczącej funduszu zdrowotnego zwraca się Pan o wgląd do protokołu. Zabrzmiało to trochę jakby nie wierzył Pan swoim związkowcom. Dlatego, że to na Pana wniosek i Pana Przewodniczącego Związku Nauczycielstwa Polskiego wprowadzono zasadę, że przy rozpatrywaniu wniosków biorą udział przedstawiciele związków z danej szkoły. Stwierdziliście Panowie, że oni najlepiej znają te potrzeby i tak się też stało. Jeżeli dotyczyło to nauczyciela z danej szkoły uczestniczył przedstawiciel z danej szkoły”. Na sesji nie polemizowałem. Sprawdziłem dokładnie. Panie Starosto, bardzo delikatnie mówiąc, mija się Pan z prawdą, bo w sześciu komisjach, które opiniowały wnioski nauczycieli o wsparcie z tego funduszu, brało oczywiście udział sześciu przedstawicieli z poszczególnych szkół. Z tego tylko dwie osoby, wspólnie stwierdziliśmy z Panem Prezesem ZNP, to są członkowie związków. Jeden jest z ZNP, a drugi z Solidarności. Natomiast żadna z tych osób nie jest osobą funkcyjną w związkach i nie uzyskała w jakikolwiek sposób rekomendacji naszych organizacji związkowych. Zresztą Zarząd Powiatu o taką rekomendację się do nas nie zwracał. W związku z tym stawiam pytanie na jakiej podstawie i w jakim trybie dokonano przez Zarząd Powiatu wyboru do przedmiotowej Komisji ? Ani statutowe organy związków działających w naszych szkołach, ani o ile mi wiadomo statutowe organy szkół nie rekomendowały do komisji swoich przedstawicieli. Teraz druga część tego, o co wnosiłem, czyli wysokość środków i konsekwencje. Wysokość środków na pomoc zdrowotną reguluje uchwała Rady Powiatu Tucholskiego nr XXXVIII/291/2010 z dnia 2 lipca 2010 r. paragraf 1 ustęp 2 o treści: „W budżecie Powiatu Tucholskiego corocznie zabezpiecza się środki finansowe przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, w wysokości 0,3% planowanych rocznych środków na wynagrodzenia osobowe nauczycieli, zwane dalej „funduszem zdrowotnym”.” Pozwoliłem sobie dotrzeć do protokołów zgodnie z sugestią Pana Wicestarosty. Przeanalizowałem wysokości środków przeznaczonych na fundusz zdrowotny w latach 2011 – 2013. Opierałem się na danych ze sprawozdań wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, które są corocznie udostępniane. Oczywiście planowane trochę się różnią, ale niewiele w stosunku do tego co jest wykonane. W roku 2011 fundusz płac wynosił 11.995.528 zł. Od tej wysokości 0,3 % to kwota 35.986 zł, a rozdysponowana kwota została 27.590 zł. Uszczuplenie po odjęciu tych sum wynosi 8.396 zł. W roku 2012 fundusz płac wynosił 12.729.227 zł, odpis ponownie 0,3 % powinien wynosić 38.187 zł, a rozdysponowana została kwota 24. 475 zł. Jest mniejsza niż w zeszłym roku, a uszczuplenie już tym razem wynosiło 13.712 zł. W roku 2013 fundusz płac wynosił 12.995.304 zł, czyli odpis w wysokości 0,3 % powinien wynosić 38.995 zł, a rozdysponowana została kwota 5.000 zł. Uszczuplenie to 33.995 zł. Dodając te sumy z ostatnich trzech lat to jest niedobór 56.103 zł. Grupa 29 osób, która nie otrzymała w grudniu 2013 roku jakiegokolwiek wsparcia z funduszu zdrowotnego została poinformowana w pismach od Zarządu, że przyczyną takiego stanu jest brak środków. Analizując program naprawczy realizowany przez Powiat nie zauważyłem, że oszczędności będą realizowane kosztem funduszu zdrowotnego. Jest to tym bardziej smutne, że osoby te, aby spełnić warunki wymagane żeby złożyć wniosek musiały dokonać wpłaty np. 50 zł za stosowne zaświadczenie lekarskie o stanie swego zdrowia. W związku z powyższym proszę o odpowiedź, dlaczego w latach 2011 – 2013 Zarząd Powiatu nie realizował obowiązującej uchwały Rady Powiatu Tucholskiego, którą uprzednio podałem.
1) dwóch przedstawicieli Powiatu, z których jeden jest przewodniczącym komisji,
2) przedstawiciel szkoły, z której pochodzą wnioski nauczycieli.
Podstawą gospodarki finansowej powiatu jest budżet. Z samej definicji budżetu wynikają konsekwencje co do jego merytorycznej zawartości oraz zakresu podmiotowego i czasowego okresu obowiązywania. Budżet jednostek samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej, a więc ma rangę najwyższego aktu prawnego dla danej społeczności lokalnej. Za przygotowanie projektu budżetu ustawodawca uczynił odpowiedzialnymi organy wykonawcze. Dlatego też przy opracowywaniu projektu budżetu organ wykonawczy musi brać pod uwagę aktualnie obowiązujące regulacje prawne, potrzeby wyrażane przez mieszkańców, radnych, komisje rady i jednostki pomocnicze. Ważne jest prawidłowe rozpoznawanie rzeczywistych potrzeb i interesów mieszkańców, a także najpilniejszych problemów, które w danym okresie samorząd musi rozwiązać. Dokonując tej oceny należy wziąć pod uwagę programy rozwojowe przyjęte poprzednio przez organ stanowiący, a także zadania nałożone przez administrację publiczną. Najważniejszym jest jednak dokonanie realnych ocen możliwości dochodowych jednostek samorządowych. Czynności związane z opracowaniem i uchwalaniem budżetu, w której Pan uczestniczył, noszą nazwę procedury uchwalania budżetu. Pan Radny reprezentujący środowisko nauczycielskie, występujący jako przedstawiciel organizacji związkowej NSZZ Solidarność pracowników oświaty oraz członek komisji edukacji nie skorzystał z przysługującego mu prawa wniesienia uwag nt. wysokości środków przeznaczonych w budżecie powiatu na fundusz zdrowotny dla nauczycieli. Komisja Edukacji corocznie pozytywnie opiniuje dział 801 „Oświata i Wychowanie”. Jednocześnie zwracamy uwagę na duże obciążenie budżetu Powiatu Tucholskiego wypłatami wynagrodzeń dla nauczycieli w ramach urlopu dla poratowania zdrowia (niemożliwych do przewidzenia przy planowaniu budżetu). Wysokość środków rocznych przypadających na 1 nauczyciela (n-l dyplomowany, 20 lat stażu pracy) to koszt około 53 tysięcy złotych brutto. Z tej formy pomocy zdrowotnej w latach 2011 skorzystało 5 nauczycieli, w 2012 – 7, w 2013 – 5. Z wyliczeń wynika, że dodatkowe obciążenie budżetu oświaty w 2013 roku to koszt rzędu 265 tysięcy złotych.
- Chciałbym ponowić swoją interpelację w sprawie udostępnienia prezentacji w formie elektronicznej, która została pokazana sołtysom z Powiatu Tucholskiego podczas spotkania zorganizowanego przez Zarząd Powiatu. Poprzednio już składałem tą interpelację i uzyskałem pisemną odpowiedź o treści: „Prezentacja została opracowana celem przedstawienia sołtysom”. Uważam, że powyższy materiał został wytworzony przez pracowników Starostwa Powiatowego. Przedstawiony został na publicznym spotkaniu i moim zdaniem stał się w tym momencie informacją publiczną, a nie materiałem podlegającym np. prawu autorskiemu, czy zawierającym informacje tajne czy poufne. Dziwi mnie fakt, że z prezentacją powyższą mógł się zapoznać każdy sołtys Powiatu Tucholskiego, a nie może radny Powiatu Tucholskiego, czy każdy inny mieszkaniec Powiatu.
Pan Piotr Mówiński – radny
- Apel, aby Zarząd Dróg Powiatowych. Podobnie jak w ubiegłych latach, myślę że odpowiednie środki są zabezpieczone na akcję zimową, stosunkowo łagodnie potraktował nas koniec roku, czyli ta zima przyszła stosunkowo późno. Apel o utrzymanie przejezdności tych odcinków dróg powiatowych, które są narażone na zwiewanie śniegu z pól. To jest kilka odcinków newralgicznych. Zarząd Dróg doskonale o nich wie. Praktycznie w każdej Gminie coś takiego się zdarza. Są odcinki szczególnie narażone na zwiewanie śniegu z pól. Chodzi o to, aby można było w miarę płynnie i bezpiecznie przejeżdżać i korzystać z tych dróg.
Pani Małgorzata Oller – radna
- Pytanie dotyczy korespondencji, która została nam udostępniona przez Pana Przewodniczącego Rady, związana z wszczęciem postępowania nadzorczego w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Powiatu Tucholskiego z 29 listopada 2013 r. a dotyczącej przyjęcia Programu Współpracy Powiatu Tucholskiego z organizacjami pozarządowymi. W odpowiedzi kierowanej do Pani Wojewody jest zapisane, że Powiat udziela organizacjom pozarządowym szerokiego wsparcia organizacyjnego, wspierając ich przedsięwzięcia w każdy dostępny sposób, między innymi poprzez zapewnienie nieodpłatnej promocji, nieodpłatne użyczanie pomieszczeń, wyposażenia na organizację imprez, udzielanie rekomendacji, fundowanie nagród, zapewnienie wyżywienia, wsparcie personalne i wiele innych form pomocy. O ile mnie pamięć nie myli to w ubiegłym roku nie były organizowane otwarte konkursy dla organizacji pozarządowych. Nie były żadne środki zadysponowane. Czy są przyjęte jakieś zasady, kryteria kierowania tej pomocy w tym piśmie określonej? Konkretnie w jaki sposób Powiat zapewniał tym organizacjom pozarządowym wyżywienie i w jaki sposób to było księgowane. W tym samym piśmie też jest taki zapis, że uchylenie tej uchwały spowoduje w trakcie realizacji przez Powiat Tucholski planu naprawczego do roku 2020 znaczne ograniczenie możliwości przeznaczenia środków finansowych z utworzonych w ostatnich dniach roku rezerw na wsparcie organizacji pozarządowych, co będzie dla nich zdecydowanie niekorzystne. Proszę o informację o co chodzi w tym zdaniu.
Pani Anna Ziegler – radna
- Pierwsze pytanie dotyczy tego pisma, które właśnie przed chwilą czytała Pani Przewodnicząca. Chciałam zapytać o to samo i o coś jeszcze. W tym piśmie przywołuje się też coś takiego, że Zarząd niezgodnie z prawem powołał komisję. Te komisje dwa, trzy lata temu były powoływane i wszystko było dobrze. Nikt wcześniej, mimo kontrolowania naszych aktów prawnych tego nie zauważył. Ja pamiętam jeszcze Panią Naczelnik Sylwię Sobczak, która była tutaj, prowadziła te komisje. Zawsze był przydział. Dopóki nie mieliśmy trudnych warunków finansowych był ogłoszony konkurs ofert. Do tego konkursu ofert były powoływane komisje. Bardzo szczegółowo opracowywane było to, aby w takiej Komisji znalazły się tylko osoby, które nie są związane w żaden sposób z wnioskami, które docierały. Byłam pod wrażeniem tego, jak to skrupulatnie było robione i nagle po kilku latach okazuje się, że było to dokonywane z jakimś naruszeniem prawa. Czy ja dobrze to rozumiem?
- Druga interpelacja dotyczy odśnieżania drogi wojewódzkiej biegnącej przez Pruszcz i Kamienicę. Jechałam tydzień temu do Wrocławia i przy drodze nr 5 stoją takie bardzo fajne płotki z siatki plastikowej z ładnymi literami Główna Dyrekcja Dróg Krajowych. Natomiast trasa jaką pokonuję, czyli końcówka Powiatu Tucholskiego południowa charakteryzuje się tym, że są bardzo newralgiczne miejsca, gdzie dokonuje się zawiewów. Jadąc dzisiaj miałam kłopoty z dojechaniem, ale już jechał pług w drugą stronę i zostaną te nasypy usunięte. Obserwując latami drogę, to przy wietrze wschodnim lub zachodnim, a te dominują, jest to w tych samych miejscach. Wydaje mi się, że zakup takiej siatki i rozłożenie jej jest dużo mniejszym kosztem. Czy nie można byłoby prosić o założenie przy drodze wojewódzkiej właśnie takich siatek?
- Bardzo mocno mnie to gniecie na sercu odnośnie tego materiału, który zaprezentował Pan Wicestarosta. Prezentacja materiału i zapytań trwała prawie 30 minut. Więc nie wyobrażam sobie ile czasu zajmie pracownikowi, który ma swoje obowiązki odpisywanie na piśmie na te pytania. Jeżeli mam coś do wyjaśnienia uważam, że szybciej robi się to ustnie, słownie. Jeżeli chodzi o wyjaśnienia pisemne, to jeżeli jest taki wymóg ustawowy to trzeba to zrobić. Natomiast jestem pełna współczucia dla kogoś, kto miał realizować swoje obowiązki, robił to co w zakresie i teraz nagle dostaje dodatkowo przygotowanie 56 pism. Czy można byłoby taką osobę, która jest Zarządowi znana z imienia i nazwiska np. poprosić o to, żeby udzielić tych odpowiedzi ustnie. Szkoda, że nie ma takiej możliwości prawnej, bo zaoszczędziłoby to bardzo dużo czasu, bardzo dużo kosztów, dlatego że my oszczędzamy na tym i e-mailowo przekazujemy sobie wszelkiego rodzaju pisma, ze względu na oszczędność papieru. Teraz się okazuje, że jeżeli to będzie wyjaśniane to bardzo dużo tego zejdzie. Nie wyobrażam sobie wykonania tego w bardzo szybkim czasie. Mówi się, że oszczędzamy, staramy się, a dla mnie to jest po prostu nielogiczne.
Pan Michał Mróz – Przewodniczący Rady
- Chciałbym Pani radnej Ziegler interpelację przesunąć o odcinek z Pruszcza do Mąkowarska. To się wkomponowuje w interpelację, którą złożył Pan radny Andrzej Pruszak o bardzo niebezpiecznych odcinkach. Chciałbym powiedzieć tylko tyle, że ten odcinek, o którym Pani radna mówiła, Kamienica – Pruszcz przesunąłbym na Kamienicę – Mąkowarsko. To tak wygląda jak gdyby to były drogi wojewódzkie w Powiecie Tucholskim i od Mąkowarska reszta województwa. Tam jest zupełnie inaczej. Momentami tu wygląda, jak by to było zapomniane przez służby dróg wojewódzkich.
- Nie wiem jak jest dzisiaj, ale parę dni temu próbując skręcić w Tucholi z ulicy Warszawskiej w kierunku ulicy Nowodworskiego trzeba bardzo mocno podjechać do przodu, żeby zobaczyć czy nie jedzie coś z ulicy Głównej. Tam jest lustro, które ma temu pomóc. Jednakże to lustro, nie wiem dlaczego, jest bardzo mocno pochylone, że tego obrazu nie było widać. Być może to tylko kwestia podniesienia tego lustra, aby ułatwić wjazd prowadzącym.
- Konsultowałem tą sprawę z Panem Przewodniczącym Komisji Rolnictwa. Pytania kierowane ze strony rolników nasiliły się po Komisji Rolnictwa. Chodzi o to, aby zapytać gdzieś dalej, poza Agencją terenową Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, co z dopłatami. Wiem jedno, że prawie 100 % jest wydanych decyzji. Te decyzje miały taki skutek, że po wydaniu decyzji w przeciągu około 2 – 3 tygodni szły pieniądze. Tak się działo do grudnia. W styczniu coś się zacięło. Rolnicy nie wiedzą dlaczego. Wyrażają niepokój. Proszę, aby zapytać, czy i w jakim terminie te środki finansowe spłyną.
Zarząd Powiatu Tucholskiego
Odpowiedzi udzielone podczas sesji znajdują się w punkcie 17 str. 25 protokołu z XXXIV sesji Rady Powiatu Tucholskiego, który znajduje się tutaj.
Odpowiedzi udzielone podczas sesji znajdują się w punkcie 17 str. 25 protokołu z XXXIV sesji Rady Powiatu Tucholskiego, który znajduje się tutaj.
metryczka
Wytworzył: Zarząd Powiatu Tucholskiego (10 marca 2014)
Opublikował: Wiesława Borowa (13 marca 2014, 14:43:08)
Ostatnia zmiana: Wiesława Borowa (9 kwietnia 2014, 14:02:09)
Zmieniono: dodano link
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 2075