System Wczesnego Ostrzegania
Zarządzenie nr 48/2013
Starosty Tucholskiego
z dnia 20 listopada 2013
w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach
treść zarządzenia
zarządzenie nr 48.2013.pdf (544kB)
Starosty Tucholskiego
z dnia 20 listopada 2013
w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach
treść zarządzenia
zarządzenie nr 48.2013.pdf (544kB)
Załącznik nr 1 do zarządzenia
Starosty Tucholskiego
nr 48 / 2013 z dnia 20 listopada 2013 r.
Zasady funkcjonowania SWO o zagrożeniach na terenie powiatu tucholskiego.
§ 1
1. Do
przekazania informacji do Powiatowego Centrum Zarządzania kryzysowego
o zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i sytuacjach kryzysowych występujących
na terenie powiatu na zasadach i w trybie ustalonym w dalszej części niniejszego zarządzenia zobowiązuje się:
1) Burmistrza, Wójtów Gmin Powiatu Tucholskiego;
2) Komendanta Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Tucholi;
3) Komendanta Powiatowego Policji w Tucholi;
4) Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Tucholi;
5) Powiatowego Lekarza Weterynarii w Tucholi;
6) Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Tucholi;
7) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Bydgoszczy. Oddział
w Tucholi;
8) Pomorska Spółka Gazownicza z o.o. Oddział Gazowniczy w Bydgoszczy. Kierownika Punktu Dystrybucji Gazu w Tucholi;
9) Specjalistę ds. Konserwacji i Eksploatacji Urządzeń Melioracyjnych Kujawsko- Pomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Włocławku- Biuro Terenowe Świecie;
10) Kierownika Posterunku Energetycznego w Tucholi;
11) Kierownika Rejonu Dróg Wojewódzkich w Tucholi;
12) Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Tucholi;
13) Nadleśniczego Nadleśnictwa Woziwoda;
14) Nadleśniczego Nadleśnictwa Tuchola;
15) Nadleśniczego Nadleśnictwa Zamrzenica;
16) Nadleśniczy Nadleśnictwa Trzebciny.
2. Przekazywanie powyższych informacji następuje za pośrednictwem podległych służb
i jednostek organizacyjnych, w ramach wykonywanych zadań i posiadanych
kompetencji.
3. Zakres przekazywanych informacji przez poszczególne podmioty adekwatnie do ich
właściwości rzeczowych dotyczy w szczególności:
1) zagrożeń pożarowych i pożarów;
2) poważnych awarii instalacji komunalnych:
- gazowych,
- ciepłowniczych,
- wodno- kanalizacyjnych,
- energetycznych.
3) katastrof komunikacyjnych:
- drogowych,
- kolejowych,
- wodnych,
- lotniczych i energetycznych.
4) skażeń chemicznych i katastrof ekologicznych:
- w transporcie,
- w obiektach stacjonarnych,
- w zbiornikach i ciekach wodnych,
- w podziemnych zbiornikach wodnych;
5) skażeń radiacyjnych;
6) zagrożeń epidemiologicznych:
- epidemii chorób ludzi,
- epizoocji chorób zwierzęcych,
- wszystkich ognisk zatruć pokarmowych ( ognisko obejmuje dwie i więcej osób),
- niebezpiecznych produktów spożywczych uzyskanych w systemie ostrzegania o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności (RASFF),
- ognisk egzogennych zakażeń szpitalnych,
- wydanych decyzjach, przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, unieruchamiających obiekty, urządzenia lub stanowiska;
7) gwałtownych zjawisk atmosferycznych i klęsk żywiołowych;
8) poważnych awarii telekomunikacyjnych;
9) występowania niewypałów i niewybuchów;
10) zbiorowego naruszenia ładu i porządku publicznego;
11) niepokojów i protestów społecznych;
12) imprez masowych stwarzających potencjalne zagrożenie porządku publicznego;
13) przewozu niebezpiecznych substancji chemicznych;
14) poważnych utrudnień w ruchu drogowym i kolejowym;
15) aktów terroru kryminalnego z użyciem materiałów wybuchowych i broni palnej;
16) poważnych przestępstw przeciwko organom administracji publicznej;
17) nielegalnej migracji ludności;
18) wystąpienia epifitoz lub inwazji patogenów roślin;
19) innych zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo państwa i społeczeństwo powiatu.
4. Informacje należy przekazywać w trybie:
1) Starostwo powiatowe w systemie Centralnej Aplikacji Raportującej (CAR),
2) pozostałe jednostki:
a) codziennym w formie pisemnej do godz. 06.30 każdego dnia ( informacja dobowa za okres od godz. 06.00 dnia poprzedniego do godz. 06.00 );
b) codziennym do godz. 19.30 ( informacja wg wzoru formatki ) dotyczącą powstania strat w wyniku gwałtownych zjawisk atmosferycznych i innych zjawisk;
c) doraźnym (telefonicznie) natychmiast po zaistnieniu zdarzenia ( zagrożenia ), pisemnie w czasie możliwie najkrótszym po zaistnieniu zdarzenia
( zagrożenia );
d) okresowym zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami,
( dotyczącymi np. zagrożeń powodziowych), ustalonym doraźnie w przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia;
e) na żądanie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Tucholi.
5. Informacje w trybie codziennym do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego
w Tucholi zobowiązane są przekazywać:
1) Służba dyżurna Komendy Powiatowej Policji w Tucholi,
2) Służba dyżurna Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.
6. Formę i zakres przekazywanych informacji codziennych określi Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Kujawsko- Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego,
7. Do zapewnienia przekazywania informacji w trybie doraźnym, okresowym oraz na żądanie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego zobowiązuje wszystkie organy wymienione w § 1 ust. 1 niniejszego załącznika.
8. Do przekazywania informacji wykorzystuje się :
a. dostępne środki łączności przewodowej;
b. łączność radiową :
- sieci zarządzania wojewody,
- sieć zarządzania starosty,
- sieci koordynacji ratownictwa,
c. inne dostępne środki.
9. Telefon kontaktowy z Powiatowym Centrum Zarządzania kryzysowego w Tucholi.
1) w godz. pracy:
7.30 – 15.30
Tel. 52 5590736, 52 5590736
Fax. 52 3361696
Kom. 505114768
E-mail: kryzys@tuchola.pl
2) po godz. pracy w dni wolne i święta:
Punkt kontaktowy Starosty Tucholskiego
Tel. 52 3361227;
Tel/ fax. 52 3361228;
Tel. 998;
Tel. 112 przez WCPR do KP PSP w Tucholi ;
E- mail: kppsp_tuchola@fire.one.pl .
§ 2
1. Przekazywane informacje o zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i innych
sytuacjach kryzysowych powinny zawierać ich szczegółowy opis, a w szczególności:
1) miejsce i czas zdarzenia ( zagrożenia );
2) charakter i zasięg zdarzenia ( zagrożenia );
3) przyczyny lub inne okoliczności powstania zdarzenia ( zagrożenia );
4) skutki lub prognozę skutków zdarzenia ( zagrożenia );
5) użyte siły i środki ratownicze oraz inne informacje o podejmowanych działaniach
6) wnioski oraz ewentualne prośby wsparcia działań przez Starostę;
7) dane personalne osoby przekazującej informację z uwzględnieniem dodatkowo nazwy służby lub instytucji, którą reprezentuje oraz nr telefonu kontaktowego.
2. W przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu
występowania zagrożenia mogą zostać wprowadzone inne, szczegółowe
standardy przekazywania informacji podawane za pośrednictwem służby dyżurnej Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.
§ 3
1. Do ostrzegania i alarmowania ludności uprawnieni są:
1) Wojewoda Kujawsko- Pomorski na obszarze całego województwa lub jego części;
2) Starosta na obszarze całego powiatu lub jego części;
3) Burmistrz, Wójtowie na obszarze swojego działania.
2. Do ostrzegania i alarmowania ludzi służą:
1) scentralizowane syreny alarmowe i pojedyncze syreny alarmowe;
2) rozgłośnie radiowe i telewizyjne;
3) urządzenia nagłaśniające na pojazdach;
4) inne urządzenia.
Uzasadnienie
Nowelizacje ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej
o województwie i administracji rządowej w województwie, a także o zarządzaniu kryzysowym spowodowały zmianę niektórych zapisów zawartych w cytowanych aktach prawnych przed ich nowelizacją. Zmianie też uległa organizacja, i podporządkowanie niektórych podmiotów wchodzących w system organizacji SWO. W okolicznościach coraz częściej występowania niektórych zagrożeń na terenie województwa Kujawsko- Pomorskiego, w trosce o bezpieczeństwo jego mieszkańców oraz ich mienia , przedmiotowe zarządzenie staje się zasadne.
metryczka
Wytworzył: Jan Szmagliński (7 maja 2004)
Opublikował: Janek Szmagliński (7 maja 2004, 14:22:23)
Ostatnia zmiana: Jacek Lorczak (16 grudnia 2013, 12:31:19)
Zmieniono: zmiana zarządzenia
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 12540