Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Rewizyjna
6
Protokół nr 6/2003
z posiedzenia Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej
odbytego w dniu 23 kwietnia 2003 r.
Obecni na posiedzeniu wg listy obecności.
Tematyka posiedzenia:
1. Wypracowanie stanowiska w sprawie informacji o realizacji budżetu Powiatu Tu-cholskiego w 2002 r.
2. Wypracowanie stanowiska w sprawie funkcjonowania powiatowej służby zdrowia.
3. Sprawy bieżące.
Ad. 1.
Przewodniczący - przedstawił przygotowany przez siebie projekt stanowiska Komisji w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu za 2002 r. w brzmieniu: "Komisja Zdro-wia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej na wczorajszym posiedzeniu dokona-ła analizy budżetu z punktu widzenia działów, które są w zainteresowaniu Komisji. Uwzględniając te 22 zmiany dokonane przez Zarząd i Radę w dziale ochrona zdrowia wykonanie jest na poziomie 99,03 % i to należy uznać jako wynik pozytywny. Odno-tować należy również fakt, że w wydatkach całego budżetu jest to 2,96 % a w struktu-rze dochodów 1,39. Występują tu sprawy związane ze spłatą zobowiązań szpitala. Tak jak kwota zaplanowana została zrealizowana. Niepełna realizacja jest jeżeli chodzi o składki na ubezpieczenie zdrowotne, bo 97,7 %. Jest to wydatkowanie do rzeczywi-stych potrzeb. Ważne jest stwierdzenie, że brak jest zobowiązań w stosunku do ZUS. W dziale opieka społeczna wykonanie wynosi 99,93 %. W strukturze wydatków spra-wa opieki społecznej wynosi prawie 9 %. Za wyjątkiem zasiłków rodzinnych wszystkie wydatki są w prawie stu procentach wykonane. W świetle realizacji budżetu w tych dwóch działach, Komisja pozytywnie odnosi się do realizacji budżetu i przychyla się do udzielenia absolutorium"
Komisja przyjęła to stanowisko.
p. W. Metkowski - poinformował, że dyrektor DPS w Wysokiej występował do Zarządu o środki na zakup nowego samochodu. Zarząd jednak stoi na stanowisku, że można wykorzystać samochód Domu Dziecka.
Ad. 2.
Przewodniczący - poinformował, że do przygotowania projektu stanowiska zobowiąza-ny został pan Wojciech Kroplewski. Zapytał skąd nastąpiło zwiększenie kapitału zakła-dowego. Uważa, że powinna być szersza informacja na temat wymagań Ministerstwa Zdrowia w zakresie oddziału ratunkowego. W zakresie lecznictwa została wymieniona podstawowa opieka zdrowotna. Czego to dotyczy ? Jaka była wielkość zakupów z wła-snych środków i jaki jest wynik finansowy za 2002 r. ? Jaka jest szansa pokrycia prze-kroczonego kontraktu ? Porównywał wykorzystanie łóżek i czas średniego pobytu w szpitalu. Wszędzie występuje zmniejszenie czasu pobytu. Wskaźnik wykorzystania łó-żek największy jest na oddziale wewnętrznym. Poprosił p. Katulskiego o odpowiedź, co by było, gdyby Rada nie podjęła uchwały o zmianie formy szpitala. W materiałach se-syjnych w informacji o realizacji uchwał znajduje się informacja na temat uchwały w sprawie zagospodarowania mienia szpitala. Poprosił o szczegółową informację na ten temat. Otrzymał odpowiedź, którą odczytał ( w teczce Komisji).
p. J. Katulski - kapitał zakładowy został podniesiony. Otrzymał USG, które przekazał szpitalowi. Nastąpiła zmiana umowy spółki i jest możliwość wykupienia udziałów. Na walnym zgromadzeniu zostało przedstawione sprawozdanie z działalności spółki. W skład szpitalnego oddziału ratunkowego wchodzą 4 oddziały szpitalne plus oddział in-tensywnej opieki medycznej. Teraz powinien być realizowany program dostosowaw-czy, aby umieścić go na parterze. Chcą skorzystać z Funduszu Ochrony Środowiska i wybudować kotłownię, która będzie znajdowała się pod tym oddziałem. Szpital w 2002 r. zakupił sprzęt za sumę 517.372 zł z czego 393.000 zł to środki własne. Reszta jest płatna w ratach. Kontrakty w 2002 r. wynosiły 7 mln zł. Szpital przekroczył kontrakt o 187 tys. zł i nie ma szansy na odzyskanie tych pieniędzy. Rok 2002 został zakończony stratą bilansową w wysokości 53 tys. zł. Strata będzie pokryta z tegorocznego zysku. Poinformował, że wskaźnik wykorzystania łóżek niewiele mówi. W tej chwili ilości łóżek są odpowiednie. Gdyby powiat nie podjął uchwały o zmianie sposobu zarządza-nia koszty byłyby większe o około 800.000 zł rocznie. Konieczna byłaby realizacja ustawy 203 zł. Na pewno nie byłoby zakupów sprzętu, a strajki i protesty. Poinformo-wał, że w województwie w dobrej sytuacji są jeszcze 3 szpitale powiatowe: w Chełm-nie, Chełmży i Golubiu-Dobrzyniu. Zadłużenie pozostałych szpitali powiatowych w województwie wynosi 50 mln zł.
p. R. Płoszański - uważa, że istotne jest teraz zaangażowanie właściciela większościo-wego.
Przewodniczący - zapytał, jaka jest perspektywa czasowa opracowania programów ochrony zdrowia.
p. J. Katulski - otrzymał pismo, aby określić cele zdrowotne i kierunki działania. Prze-forsowanie tych kierunków będzie kluczowe. Uważa, że ktoś powinien te kierunki przyjąć.
Przewodniczący - stwierdził, że istotna jest tu rola Komisji Zdrowia. Zapytał ile jest skarg w ciągu roku na działalność szpitala. Jeżeli są skargi to czy dotyczą spraw szcze-gółowych czy ogólnie służby zdrowia i jej działania.
p. J. Katulski - odpowiedział, że w ciągu roku zdarza się kilka skarg na piśmie, które muszą być rozpatrzone. Wracając do działalności szpitala, uważa że należy rozpocząć prace związane z realizacją programu dostosowawczego. W materiale sesyjnym brakuje zwrócenia uwagi na istotne aspekty funkcjonowania szpitala w powiecie. Na sesji od-będzie się próba oceny instytucji. Trudno mu ocenić funkcjonowanie szpitala. Dla oce-ny trzeba uwzględnić pewne aspekty. Największym plusem szpitala obecnie jest brak zadłużenia i właściwa struktura organizacyjna. Nie ma również konieczności realizo-wania ustawy 203 zł. Stworzono odpowiedni regulamin wynagradzania i organizacyjny. Na uwagę zasługuje również poziom wyposażenia szpitala i wyjątkowo dobra sytuacja dotycząca ratownictwa medycznego. Do minusów należy zaliczyć niepewność finan-sową w 2004 r. i brak własności nieruchomości. W związku z brakiem nieruchomości nie ma zabezpieczenia dla banku. Minusem jest też niski kapitał zakładowy i brak za-angażowania finansowego samorządów gminnych oraz zatrzymanie realizacji programu dostosowawczego.
p. R. Płoszański - jeżeli ruszy program dostosowawczy to jest możliwość pozyskania dodatkowych środków.
p. W. Kroplewski - uważa, że to jest bardzo pilna sprawa. Zapytał, czy było to porusza-ne na posiedzeniu Zarządu.
p. W. Metkowski - Zarząd zasugerował, aby sporządzić dokumentację i rozpocząć prace z zaznaczeniem, że płatność nastąpi w przyszłym roku. W tej chwili nie ma wolnych środków, które można na to przeznaczyć.
Przewodniczący - stwierdził, że Zarząd odpowiada za służbę zdrowia a nic się nie dzie-je.
p. Z. Kolczyk - ten Zarząd działa kilka miesięcy. Na sesję został przygotowany projekt uchwały intencyjnej, dzięki której będzie można przystąpić do rozmów ze Zgromadze-niem Sióstr Św. Elżbiety w sprawie własności nieruchomości.
p. W. Metkowski - Rada Powiatu to nie tylko Komisja Zdrowia. Na posiedzeniach in-nych Komisji głosy są zupełnie inne. W tej chwili nie ma żadnych możliwości wygo-spodarowania środków. Rezerwa jest na razie przeznaczona na oświatę. Z Ministerstwa Edukacji Narodowej otrzymali nowe wyliczenie. Na jego podstawie powiat może do-stać 1.300.000 zł. Wtedy będą środki na służbę zdrowia. Dlatego Zarząd proponuje roz-począć prace dokumentacyjne z płatnością w przyszłym roku.
Komisja oceniła funkcjonowanie służby zdrowia pozytywnie.
P. W. Kroplewski odczytał stanowisko Komisji w brzmieniu: "Zasadnicza ocena funk-cjonowania powiatowej służby zdrowia w istocie sprowadza się głównie do oceny Szpi-tala Powiatowego Spółki z o.o. Pierwszy rok jego działalności po przekształceniu go w spółkę prawa handlowego w ocenie Komisji upłynął pomyślnie. Wskazuje na to dobra kondycja finansowa. Wykazana w bilansie na koniec 2002 r. strata bilansowa w kwo-cie 53.000 zł wynika z nie zapłacenia przez Kasę Chorych nadwykonań procedur szpi-talnych i porad specjalistycznych na kwotę 181.000 zł. Z roku na rok wzrasta ilość wykonanych zabiegów, hospitalizacji oraz porad specjalistycznych. Niewielki spadek liczby porad w niektórych poradniach specjalistycznych rzędu kilku procent jest w całości nieistotny. W ostatnich latach, a zwłaszcza w roku 2002 zostały poniesione znaczne nakłady finansowe na zakup nowoczesnej aparatury diagnostycznej (USG, Mammograf), aparatury leczniczej (laparoskop). Utworzono także i wyposażono w nowoczesny sprzęt Oddział Intensywnej Opieki Medycznej i Szpitalny Oddział Ratun-kowy, który co bardzo istotne został ujęty w Wojewódzkim Planie Zabezpieczenia Me-dycznego. W chwili obecnej od oceny lat poprzednich o wiele istotniejsze jest podjęcie przez radnych Powiatu pewnych strategicznych decyzji. W związku z uchwaleniem ustawy o Narodowym Funduszu Zdrowia w pierwszej połowie maja samorząd powia-towy musi określić założenia oraz cele zdrowotne według hierarchii ważności oraz kierunki działań na najbliższe lata. W oparciu o te założenia ujęte w Wojewódzkim Planie Zdrowotnym Narodowy Fundusz Zdrowia będzie realizował kontrakty w roku 2004. Należy jeszcze raz wrócić do dwóch bardzo istotnych kwestii, które muszą być rozstrzygnięte w najbliższym czasie. Pierwszą jest uregulowanie sprawy nieruchomo-ści zajmowanych przez Szpital Tucholski. Projekt uchwały, który Komisja Zdrowia pozytywnie opiniuje zostanie rozpatrzony na dzisiejszym posiedzeniu Rady. Drugą jest rozpoczęcie realizacji pierwszego etapu Programu Dostosowawczego Szpitala Tuchol-skiego, co związane jest z wyasygnowaniem przez Radę Powiatu kwoty około 100.000 zł na dokumentację techniczną. Umożliwi to staranie się o pozyskanie w roku 2004 znacznych środków finansowych z Funduszu Ochrony Środowiska. Reasumując, można stwierdzić, że aktualna struktura organizacyjna Szpitala Tucholskiego wraz z dobrą kondycją finansową rokuje pomyślnie na najbliższe lata mimo nieustannego zamieszania związanego z reformą systemu ochrony zdrowia. Komisja Zdrowia, Po-mocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej liczy na zrozumienie i pełne poparcie Wyso-kiej Rady dla działań zmierzających do poprawy jakości ochrony zdrowia w powiecie tucholskim.
Ustalono, że Komisja odbędzie wspólne posiedzenie z Zarządem Powiatu w dniu 7 maja 2003 r. o godz. 1000. Przedmiotem posiedzenia będzie akceptacja planu zabezpieczenia zdrowotnego.
Ad. 3.
p. Z. Kolczyk - poinformowała, że odbyło się spotkanie Zarządu Powiatu z radą nadzor-czą spółki "Szpital Tucholski".
p. W. Metkowski - Zarząd rozpoczął działania, aby w przyszłym roku przenieść PCPR na ul. Pocztową 7. Zespół d/s orzekania o stopniu niepełnosprawności ma się mieścić na parterze a biura u góry. Poinformował, że od 28 kwietnia Weterynaria przestaje być przynależna powiatowi.
p. W. Kroplewski - poinformował, że od 16 czerwca w Śliwicach zacznie funkcjonować karetka pogotowia.
p. W. Metkowski - zapytał, dlaczego jest proszony na posiedzenia Komisji, choć nie zajmuje się służbą zdrowia.
Przewodniczący - odpowiedział, że chodzi o sprawy dotyczące pomocy społecznej.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Błaszczyk Henryk Krzywański
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Błaszczyk (23 kwietnia 2003)
Opublikował: Ela Błaszczyk (30 czerwca 2003, 16:16:06)
Ostatnia zmiana: Elżbieta Błaszczyk (19 października 2004, 09:17:01)
Zmieniono: przeniesiono do innego katalogu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 2321