13

Protokół Nr 13/2003
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 24 listopada 2003 roku.

Obecni według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Regina Wrębel - dyrektor Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych, p. Urszula Piotrkowska - dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących, p. Stanisław Łangowski - dyrektor Zespołu Szkół Licealnych
i Technicznych, p. Anna Wedel-Sala - Nadleśnictwo Tuchola, p. Waldemar Wencel - Nadleśnictwo Woziwoda, p. Robert Piosik - Nadleśnictwo Zamrzenica, p. Maria Bocianiak - Dyrektor Powiatowego Zakąłdu Obsługi, p. K. Siniło - Skarbnik Powiatu, p. Jan Przybysz - Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Sportu.

Tematyka posiedzenia:
1. Edukacja ekologiczna w szkołach prowadzonych przez Powiat Tucholski.
2. Omówienie stanu bazowo-dydaktycznego placówek oświatowych.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.

Ad. 1

Przewodnicząca przywitała zebranych, przedstawiła tematykę posiedzenia i poprosiła
o zabranie głosu przedstawicieli Nadleśnictw w zakresie prowadzonej przez nich edukacji ekologicznej.
p. A. Wedel-Sala - wchodzimy w skład Kompleksu Promocyjnego "Bory Tucholskie". Największym zainteresowaniem cieszy się ścieżka dydaktyczna "Jelenia Wyspa". Odwiedza ją, co roku 3 tys. osób. Z tego zaledwie 20% to mieszkańcy naszego powiatu. Co mnie niestety nie cieszy, że tak mało mieszkańców interesuje się naszymi naturalnymi bogactwami. Latem prowadzimy także letnia klasę. Jest to pomieszczenie, w którym nasi pracownicy mogą prowadzić wykłady. Niestety może ona być wykorzystywana tylko latem. Nie jest ogrzewana. Chcielibyśmy, aby w przyszłości to nauczyciele prowadzili wykłady. Dlatego potrzebna jest współpraca z nauczycielami i zachęcenie ich do tego, żeby zwiększyli swoje wiadomości w zakresie edukacji ekologicznej. To oni mają pierwszy kontakt z dziećmi.
p. W. Piosik - wszystkie nadleśnictwa są na etapie wdrażania programu edukacji leśnej społeczeństwa. Z tą ofertą wystąpimy do szkół. Program ten ma już akceptacji Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.
p. A. Wedel-Sala - wszystkie nadleśnictwa zostały zobligowane do opracowania programów zatwierdzonych przez Dyrektora GDLP. Nie ma tam zawartych konkretnych programów.
W Nadleśnictwie Tuchola prowadzimy od wielu lat już różnego rodzaju konkursy. W tym roku mieliśmy już 9 edycję konkursu "Przyroda wokół nas". Cieszy się ona największą popularnością.
Przewodnicząca - czy konkursy, które przygotowujecie obejmują tylko szkoły na terenie nadleśnictw. Konkurs "Przyroda wokół nas" organizowany jest wspólnie z Parkiem Krajobrazowym, czyli obejmuje on cały teren powiatu. Konkurs "Pomóżmy im przetrwać zimę", mamy już 3 edycję tego konkursu. Daje on dzieciom możliwość podglądania przyrody w bardzo bliskim kontakcie.
p. A. Wedel-Sala - na edukację ekologiczną środki finansowe według przepisów prawa powinny być zapewnione ze strony państwa. Do tej pory nie otrzymaliśmy żadnych środków. Wszystkie obiekty zbudowaliśmy własnymi środkami. Nie mniej jednak utrzymanie tych obiektów sporo kosztuje.
p. L. Pawelska - chciałbym się dowiedzieć, kto narzuca opracowywanie tych programów.
p. A. Wedel-Sala - ten obowiązek narzuca nam Główna Dyrekcja Lasów Państwowych.
W celu opracowania takiego programu powołaliśmy komisję. W jej skład wchodzi między innym metodyk p. Poczwara. Próbujemy stworzyć standardy współpracy z nauczycielami. Chcemy zorganizować warsztaty dla nich. By w ten sposób mogli poznać nasz teren
i następnie w szkołach prowadzić edukację ekologiczną. Prowadzona jest, co roku we wrześniu akcja "Sprzątanie świata". Jak wiemy są zazwyczaj dwa lub trzy dni podczas których prowadzona jest ta akcja. Zmierza się jednak do tego, aby to nie było działanie 2-3 dniowe. Będzie to prawdopodobnie w przyszłości wyglądało w ten sposób, że wokół tej akcji przeprowadzanych będzie szereg imprez i będzie ona trwała dłużej.
p. L. Pawelska - doświadczenia Zespołu Szkół Ogólnokształcących w zakresie edukacji ekologicznej obejmuje szereg dziedzin. Przedstawię Państwu kilka z nich. Po pierwsze od wielu lat uczestniczymy w akcjach "Sprzątanie świata" i "Dzień Ziemi". Współpracujemy
z Fundacją Ziemi Chojnickiej i Zaborskiej. Ta współpraca trwa już 5 lat. Nasza młodzież bardzo aktywnie działa w ramach tej fundacji. Tutaj mam prośbę do Starosty o przekazanie środków na wynajem autobusu, aby nasza młodzież mogła nadal uczestniczyć w tych zajęciach. Jest to dla nich bardzo ważne i bardzo się udzielają w tej fundacji. Od 1999 roku istnieje światowa sieć ekologii. Bada ona nasze rzeki. W ramach tej sieci prowadziliśmy badania na jeziorze Głęboczek. Te prace zawsze otrzymują noty w ramach olimpiad biologicznych. Tutaj zawsze nasi uczniowie dochodzą do eliminacji krajowych. Współpracujemy z Uniwersytetem Łódzkim. Tutaj prowadzimy badania w zamiejscowym ośrodku badawczym tego Uniwersytetu w Suszku. Pozwala to zdobyć naszym uczniom wiedze uniwersytecką, gdyż te zajęcia prowadzą wykładowcy uniwersyteccy. A także indeksy tej szkoły. Zawsze docierają nasi uczniowie jak mówiłam do centralnych eliminacji olimpiadach ekologicznych. Współpracujemy z Parkiem Krajobrazowym. W ZSO odbywa się także prezentacja działań ekologicznych ze wszystkich naszych szkół. Współpracujemy
z innymi szkołami. Między innymi dwóch Zespołem Szkół Leśnych i Agrotechnicznych. Od dwóch lat zajmuję się realizacja programu "Bory Tucholskie - moją małą Ojczyzną". Jest to bardzo dobry program. Niestety pomimo wielkiego zaangażowania ze strony uczniów brak nam środków na jego realizację. Tutaj znów mój ukłon w stronę Starosty. Dzieciaki bardzo się w to zaangażowały i świetnie bawiły. Gdyby znalazły się jakieś środki byłabym wdzięczna.
p. R. Wrębel - moja przedmówczyni szeroko omówiła ten temat. Ja może wymienię tylko to, co realizujemy. Uczestniczymy w akcjach: "Sprzątanie świata", "Dzień ziemi". W różnego rodzaju konkursach ekologicznych, ścieżkach ekologicznych. Uczestniczymy w pracach komisji programowych w Nadleśnictwie Woziwoda i Tuchola oraz GDLP. Prowadzimy kółka zainteresowań - kółko sokolnicze. Bierzemy udział w programie liczenia ptaków. Nasze działania wynikają jednakże ze specyfiki szkoły.
p. St. Łangowski - w mojej szkole prowadzimy podobne działania jakie wymieniła Pani Wrębel. Uczestniczymy w akcjach "Sprzątanie świata" i "Dzień ziemi".

Przewodnicząca podziękowała przedstawicielom Nadleśnictw za przybycie.

Ad. 2

Przewodnicząca - chciałabym, żebyście Państwo poinformowali nas, jakie widzicie zagrożenia odnośnie bazy dydaktycznej.
p. St. Łangowski - u mnie do remonty nadają się podłogi w 5 pomieszczeniach klasowych
i na korytarzach. Tam jest beton. Schody wejściowe wyremontowaliśmy w ramach środka specjalnego. Na schody w szkole nie wystarczyło mi pieniędzy. Wystąpiłem z wnioskami do Ministerstwa Edukacji na łączną kwotę 50 tys. zł. Na sali gimnastycznej do remontu nadaje się cała podłoga.
p. R. Wrębel - ja przedstawię Państwu długą listę moich potrzeb. Do naprawy kwalifikuje się kolektor odwadniający wzdłuż bloku B. Następnie wymiany potrzebuje pompa odwadniająca i cyrkulacyjna. Pompa cyrkulacyjna musi być zapasowa. Są dwie, ale potrzebna jest również trzecia. Potrzeba mi nowych agregatów chłodniczych i patelni do kuchni. Niezbędne jest malowanie pomieszczeń w internacie. Wymiana instalacji elektrycznej w nieremontowanej części szkoły. Jest to wytyczna zgłoszona przez Straż Pożarną. Następnie konieczna jest wymiana parkietów również w bloku B. Naprawy wymagają drogi wewnętrzne - chodnik przy sokolarni. Najtragiczniejsza sytuację przedstawiają jednak dachy. Szczególnie dach na sali gimnastycznej. Latem musieliśmy zbierać wodę z podłogi. Konieczny jest też remont toalet. Brakuje mi także nowego oprogramowania oraz sprzętu nagłaśniającego, który będzie potrzebny do przeprowadzenia nowej matury. Te potrzeby, które przedstawiłam to są wskazania z kontroli Sanepidu, Straży Pożarnej i Inspektora Nadzoru Budowlanego.
p. J. Przybysz - chciałem poinformować Państwa, że Pani dyrektor złożyła wnioski o środki na remonty do Ministerstwa Edukacji. Można składać takie wnioski w związku z zagrożeniem życia uczniów.
p. St. Łangowski - wiem, że otrzymaliśmy 150 tys. zł z Ministerstwa. 50 tys. zł otrzymało Tucholskie Centrum Edukacji Zawodowej na wyposażenie pracowni samochodowej. 100 tys. zł Zespół Szkół Leśnych i Agrotechnicznych na remont toalet.
p. U. Piotrkowska - mnie na szczęście podczas kontroli Sanepidu nic nie wskazano.
Z wytycznych z kontroli Straży Pożarnej muszę zamontować drzwi ogniotrwały przy przejściu do piwnicy. Problem zaczął mi sprawiać segment sportowy. Tam na widowni odklejają się płytki. Może to stanowić zagrożenie. Planujemy to naprawić własnym sumptem. Chciałabym jednakże zwrócić uwagę na okna, są to okna drewniane. Wymagają już kompleksowego remontu. Budynek ma już 8 lat i one jeszcze nie były malowane od tego czasu. Jeśli nie zostaną one zakonserwowane i pomalowane to wkrótce zgniją. Najgorzej wygląda strona południowa.
p. J. Przybysz - w związku z bezpieczeństwem młodzieży dyrektorzy szkół mogą składać wnioski do Ministerstwa Edukacji. Nasi dyrektorzy z tej możliwości skorzystali. Na ile to zostanie zrealizowane zobaczymy. 100 tys. zł otrzymał Zespól Szkół Leśnych
i Agrotechnicznych, chociaż wniosek opiewał na kwotę 400 tys. zł. Będzie to modernizacja łazienek i wyremontowanie sal lekcyjnych stojących w stanie surowym na drugim piętrze.
p. K. Siniło - to, że te wnioski Ministerstwo zaakceptowało nie znaczy, że za tym pójdą środki finansowe.
p. J. Przybysz - 50 tys. zł otrzymało Tucholskie Centrum Edukacji Zawodowej na wyposażenie pracowni samochodowej. Jeśli te środki zostaną przyznane to zostaną one wydatkowane na zadania wyznaczone przez dyrektorów. Planujemy napisać program,
w którym zajęcie mogliby znaleźć bezrobotni.
Przewodnicząca - za chwile opiniować będziemy uchwałę o kredycie. Chciałabym wiedzieć ile będziemy musieli wziąć tego kredytu.
p. M. Bocianiak - łącznie jest to kwota 627.300 zł. 600 tys. zł to kredyt. 27.300 zł to oszczędności w Powiatowym Zakład Obsługi. Odeszło od nas dwóch panów i dzięki temu zaoszczędziliśmy. Ten kredy przeznaczony będzie na § 401 i 411 na wynagrodzenia. Nie ma środków zapewnionych na media.
p. K. Siniło - te 600 tys. zł to wynik niedoszacowania. W styczniu bieżącego roku wyliczyliśmy, że braki wyniosą 1.709.876,00 zł. W wyniku oszczędności poczynionych przez dyrektorów zyskaliśmy 242 tys. zł. Skutki finansowe związane awansami nauczycieli wyliczono na kwotę 230.208 tys. zł. Zwiększyła się też liczba godzin tygodniowo na 465. Skutek finansowy tego zwiększenia wynosi 620 tys. zł. Z tytułu zwiększenia godzin MEN i S nie daje ani złotówki. Te braki uzupełniliśmy już w kwocie 700 tys. zł. Łącznie brakuje nam jednak 1.624.000,00 zł w budżecie oświatowym.
p. J. Przybysz - mam już sygnały Ministerstwa, że nie otrzymamy wszystkich brakujących środków.
Przewodnicząca - więc łącznie kredyt będzie wynosił 1.400.000,00 zł.
p. St. Łangowski - o tym, że będzie brakować pieniędzy w oświacie wiedzieliśmy już
12 miesięcy wcześniej. Budżet już trzeci rok jest nieoszacowany. Trzeba teraz myśleć na przyszłość, co zrobić, żeby ta subwencja wystarczyła.
p. K. Siniło - na przyszły rok mamy zaplanowaną subwencję oświatowa w kwocie 15.389.000,00 zł. Wiem już, że będzie ona mniejsza i będzie wynosiła 14.280.000,00 zł. Jest to o 1 mln zł. mniej.
p. J. Przybysz - jest to znów 85% subwencji tegorocznej, która była już mniejsza od poprzedniej. W tej chwili mamy 60 nauczycieli mianowanych. W stycznia 2004 roku dojdzie nam dodatkowo 40 nowych. Będzie skutkować kwota 700 zł miesięcznie dla nauczyciela.
p. St. Łangowski - nie da się uniknąć tego, że podejście rządzących do edukacji jest nieprofesjonalne. Profesjonalnie to my musimy policzyć rzeczywiste koszty tej edukacji. Faktycznie nie wiemy ile ta edukacja kosztuje, ale możemy wszystko wystandaryzować. Wtedy do tych standardów dążyć. Jeżeli okazuje się, że subwencja nie wystarcza to należy zastanowić się, gdzie tych środków poszukać. Błąd przy naszych wyliczeniach powinien zamykać się w granicach 5% do 10%. Wiemy, że baza edukacyjna stanowi zaledwie 14% subwencji. Każdy ma swój punkt widzenia, ale musimy wspólnie dążyć do racjonalizacji. Czego nam brakuje?. U nas koszty są nie adekwatne do zadań.
p. J. Przybysz - niektóre zadania są nieoszacowane przez Ministerstwo właśnie. Mamy wagę wynosząca 2, a wiemy, że powinna wynosić 2,3. W szkole specjalnej wynosi ona 3,
a powinna wynosić 4 i 5,11.
p. K. Siniło - zawsze korzystaliśmy z tzw. szoku. Otrzymywaliśmy zawsze mniej niż powinniśmy, gdyż w granicach 95%. Potem otrzymywaliśmy wyrównanie. W przyszłym roku tego nie otrzymamy.
p. St. Łangowski - to jest grzech niedoszacowania. Musimy stworzyć naszą powiatową metryczkę. Na którą wszyscy musza się zgodzić. Wtedy dopiero będziemy wiedzieli, jakie są konkretne potrzeby.
p. K. Siniło - subwencja nie zabezpiecza wynagrodzeń, wiec jak możemy ją jeszcze u nas podzielić.
p. St. Łangowski - trzeba najpierw wiedzieć czy dana jednostka jest udolna, czy też nieudolna. Trzeba najpierw zrobić analizę.
p. K. Siniło - każda jednostka oświatowa przygotowuje arkusze organizacyjne. Tutaj nie można nic ciąć. To są wynagrodzenia. Nie można nic tu zmienić.
p. J. Przybysz - przy tak ograniczonych środkach metryczka ustalona na ten rok nie będzie aktualna w przyszłym. Tak samo dzieje się w Ministerstwie. Tam metryczka tez jest zmieniana, co roku.
Przewodnicząca - ale Pan Łangowski mówi o wskaźnikach, które może u nas ustalić
i według nich dzielić subwencję. Mam pytanie do Pani Skarbnik. Czy to, że teraz zaciągniemy kredyt nie zaważy na budżecie przyszłorocznym?.
p. K. Siniło - jest to kredyt 3-letni. Wskaźniki tego kredytu są zgodne z art.112. Na dzień dzisiejszy mieścimy się w dolnej granicy zagrożenia niewypłacalnością. Powiat funkcjonuje od 1999 roku. Żeby spłacać kredyt musimy posiadać wolne środki, a nimi są kredyty zaciągnięte i niewykorzystane. My mamy w 100% wykorzystane kredyty i na przyszły rok nie będziemy mieli żadnych wolnych środków. Na koniec roku nie wystarczy nam na wydatki
i będziemy musieli zaciągnąć kredyt. W przyszłym roku zostanie też zlikwidowana subwencja drogowa.
Przewodnicząca - poprosiła członków Komisji o przystąpienie do opracowywania wniosków z posiedzenia Komisji oraz wypracowanie opinii w sprawie projektu uchwały o zaciągnięciu kredytu na bieżące funkcjonowanie oświaty.

Wnioski Komisji:
Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej wnioskuje o przyspieszenie prac nad wypracowanie kryteriów podziału subwencji oświatowej na poszczególne jednostki, które powinny być podstawą przy opracowywaniu planu wydatków na rok 2004.

Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej pozytywnie opiniuje uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu na bieżące funkcjonowanie oświaty.


Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji.

Na tym zakończono protokół.


Protokołowała:                                                             Przewodnicząca Komisji

Kinga Majer                                                                         Anna Ziegler

 

metryczka


Wytworzył: Kinga Majer (24 listopada 2003)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (7 stycznia 2004, 07:57:54)

Ostatnia zmiana: Elżbieta Błaszczyk (19 października 2004, 13:53:36)
Zmieniono: przeniesiono do właściwego folderu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2505