Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
9
Protokół nr 9/2011
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 24 października 2011 r.
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 24 października 2011 r.
Obecni według listy obecności oraz pani
Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Jerzy Szwankowski – Naczelnik Wydziału
Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody, p. Stanisław
Rzepiński – Z-ca Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i
Zasobami Przyrody.
Posiedzeniu przewodniczy pan Damian Kożuch – Przewodniczący Komisji. W posiedzeniu uczestniczy 3 członków Komisji.
Komisja przyjęła następujący porządek posiedzenia:
1. Sprawozdanie z pracy Geodety Powiatowego i zadań Referatu Geodezji i Kartografii.
2. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p. Przewodniczący – poprosił pana Jerzego Szwankowskiego – Geodetę Powiatowego i Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody o przedstawienie krótkiej informacji.
p. J. Szwankowski – omówił informację znajdującą się w materiale sesyjnym. Poinformował, że Wydział prowadzi ewidencję gruntów i budynków. Odbywa się to w formie elektronicznej. Mapa ewidencji gruntów jest dostępna w formie numerycznej. Tradycyjna ewidencja odchodzi do lamusa. W przygotowaniu są projekty kolejnych rozporządzeń. Cały zasób geodezyjny ma być poddany obróbce cyfrowej. Prowadzona jest również ewidencja osnów geodezyjnych. Daje się zauważyć, że tych punktów w terenie ubywa. Dużo osnów jest niszczonych przy inwestycjach drogowych. Najbardziej palącym w tej chwili zadaniem jest utworzenie ewidencji budynków. Taką ewidencję posiadają na dzisiaj: miasto Tuchola, Gmina Tuchola i Gmina Lubiewo. Do końca listopada ma zostać skończona ewidencja dla Gminy Gostycyn. Zauważyć należy, że zadania z zakresu geodezji są zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej. Za tym powinny iść środki finansowe. W roku 2011 na ten cel wpłynęły od Wojewody 74.000 zł.
p. Przewodniczący – zauważył, że jest chyba dość wysoka sprzedaż map.
p. J. Szwankowski – porównując, ta sprzedaż jest raczej niska. Po wielu próbach pozyskiwania środków powstaje związek celowy dotyczący zadań z zakresu geodezji. W materiale znajduje się zestawienie, dotyczące ilości zamówień na dokumenty.
p. M. Mróz – zapytał, czym jest spowodowany wzrost ilości wydawanych dokumentów.
p. J. Szwankowski – spowodowane jest to między innymi ruchem ziemią, w 2004 roku rolnicy musieli przygotować dokumenty do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Perspektywy dla geodezji są duże. Cały system danych ma być numeryczny i kompatybilny z centralnym systemem.
p. M. Mróz – zapytał, czy warunki lokalowe są wystarczające.
p. J. Szwankowski – dla realizacji zadań z czystej geodezji pomieszczenia są wystarczające. Dodał jednocześnie, że porównawczo w zakresie wydziału w Powiecie Tucholskim jest najmniej pracowników. Będzie też problem w przypadku przechodzenia na emeryturę. Potrzebny będzie geodeta z wyższym wykształceniem i uprawnieniami. Niestety takie osoby nie chcą pracować w urzędzie ze względów finansowych.
p. S. Rzepiński – dodał, że dla zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami i ochrony środowiska potrzebne byłoby jeszcze jedno pomieszczenie. Była kontrola z Urzędu Wojewódzkiego i zauważyła, że jako zastępca Naczelnika nie powinien jednoosobowo pewnych rzeczy wykonywać. Te czynności powinni wykonywać podlegli pracownicy. Dodał, że szkoda, iż Wydział nie otrzymuje Rzeczpospolitej. Powiaty zostały zostawione same sobie. Gdy podlegali pod Urząd Wojewódzki była wymiana doświadczeń między pracownikami. Jest również problem ze szkoleniami. Większość z nich to szkolenia komercyjne, z których zrezygnowali.
p. J. Szwankowski – dodał, że jest też brak przepływu informacji. Jeżeli jakiś Starosta występuje z zapytaniem do Głównego Geodety Kraju to odpowiedź otrzymuje tylko on. Dobrym rozwiązaniem byłoby rozsyłanie takich odpowiedzi do wszystkich Starostów.
p. M. Mróz – uważa, że nikt się nie interesuje, bo nie ma pieniędzy. Zapytał, czy nie ma programów unijnych na ten cel.
p. J. Szwankowski – nie ma środków unijnych dla jednego powiatu. Dlatego też powstaje związek powiatów.
Komisja wypracowała następujące wnioski:
1) Komisja na posiedzeniu analizowała sprawozdanie z pracy Geodety Powiatowego i zadań Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody. Komisja prosi o rozważenie możliwości prenumeraty Gazety „Rzeczpospolita” na potrzeby Wydziału.
2) Komisja prosi również o przeanalizowanie sytuacji kadrowej w Wydziale pod kątem przechodzenia pracowników na emeryturę i płynnego zastąpienia ich przez osoby merytorycznie przygotowane.
Ad. 2.
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że zmiana budżetu polega głównie na czyszczeniu dochodów i wydatków. Dochody i wydatki zmniejszają się o kwotę 772.753,84 zł. Po stronie dochodów uchwała wprowadza następujące zmiany:
1. w dziale 020 Leśnictwo – dokonuje się zwiększenia o kwotę 4.792,36 zł na ekwiwalenty za zalesianie ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
2. w dziale 600 Transport i łączność dokonuje się zmniejszenia w kwocie 569.243 zł. Dotyczy to inwestycji pn. „Przebudowa dróg powiatowych 1003C i 1009C w miejscowości Raciąż” w związku ze zmniejszeniem kwoty poprzetargowej,
3. w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia o kwotę 50.000 zł w związku z dotacją na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej. Dotacja dotyczy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej,
4. w dziale 758 Różne rozliczenia dokonuje się urealnienia dochodów i zmian w związku z brakiem wpływu podatku VAT do końca roku,
5. w dziale 801 Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia zgodnie z informacją Kuratorium Oświaty o przyznaniu nagrody dla nauczyciela Zespołu Szkół Ogólnokształcących za osiągnięcia w pracy dydaktycznej,
6. w dziale 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej dokonuje się zwiększenia o 8.273 zł na działalność Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności,
7. w pozostałych działach dokonuje się urealnienia dochodów.
Po stronie wydatków uchwała wprowadza następujące zmiany:
1. w dziale 600 Transport i łączność dokonuje się zmniejszenia o kwotę 569.243 zł w związku z urealnieniem kwot poprzetargowych związanych z realizacją inwestycji w Raciążu. W związku z tym zmniejszenia dotyczą też przekazania środków z gmin na realizację zadań,
2. w dziale 757 Obsługa długu publicznego dokonuje się zwiększenia o kwotę 140.000 zł w związku ze zmianą stóp oprocentowania kredytów bankowych i obligacji,
3. w dziale 851 Ochrona zdrowia dokonuje się przeniesień w paragrafach w związku z dostosowaniem do spłaty odsetek od wierzytelności w BGK, dokonuje się też zwiększenia w kwocie 50.000 zł z przeznaczeniem na termomodernizację Szpitala,
4. w pozostałych działach dokonuje się urealnienia wydatków i dokonuje przeniesień między paragrafami w celu zabezpieczenia potrzeb.
p. M. Mróz – w dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska jest nieplanowany dochód z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska. Zapytał, czy przeznaczenie środków na termomodernizację to decyzja Zarządu.
p. S. Rzepiński – poinformował, że wydatkowanie tych środków może być tylko na określone zadania. Przede wszystkim dotyczy to zadań związanych z termomodernizacją. W przyszłym roku z tych środków planowane są dotacje dla spółek wodnych.
p. M. Mróz – zapytał, jakie środki w przyszłorocznym budżecie są planowane na geodezję.
p. Skarbnik – dotacja od wojewody na zadania z zakresu geodezji w tym roku wynosiła 75.000 zł. Z informacji wynika, że w przyszłym roku będzie to kwota 35.000 zł. Dochody własne to kwota około 300.000 zł.
p. M. Mróz – zapytał, jak te pieniądze z dotacji i dochody własne mają się do płac.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że gdyby te środki przeznaczyć na płace, to nie wystarczyłoby. Dodała, że w przyszłym roku jest 50 milionów dochodów do pozyskania a wydatków wyszacowano na 84 miliony. Subwencja oświatowa może być o 2 miliony mniejsza. Dochodzą nowe zadania, na które nie ma środków. Do tej pory nie wpłynęły środki dotyczące projektów. Są dwa wnioski o płatność z czerwca i lipca 2010 r.
p. Przewodniczący – zapytał, czy Pani Starosta interweniowała u Marszałka w tej sprawie.
p. M. Mróz - zapytał, ile na dzień dzisiejszy Marszałek musi przekazać środków.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że Pani Starosta niejednokrotnie interweniowała a do otrzymania na chwilę obecną jest 6 milionów złotych.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r. (3-0-0).
2) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011
p. Skarbnik – poinformowała, że projekt uchwały dotyczy przeniesień między zadaniami. Środki w Powiatowym Urzędzie Pracy nie zostały w pełni skonsumowane i w związku z tym dokonuje się przeniesienia ich na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej.
3) Projekt stanowiska Rady Powiatu Tucholskiego popierającego rezolucję Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego w sprawie ogłoszenia obszaru Województwa Kujawsko – Pomorskiego strefą wolną od organizmów zmodyfikowanych genetycznie
p. M. Mróz – poinformował, że wpłynęło pismo Koalicji „Polska wolna od GMO” z prośbą o podjęcie uchwały w tej sprawie. Zdecydowano o przygotowaniu projektu stanowiska popierającego stanowisko Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
p. Przewodniczący – zauważył, że powinno być uzasadnienie do tego stanowiska i stanowisko Sejmiku, aby radni mogli się z nim zapoznać.
Komisja poprosi Przewodniczącego Rady o dostarczenie na sesję stanowiska Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego w tej sprawie.
Na tym zakończono protokół.
Posiedzeniu przewodniczy pan Damian Kożuch – Przewodniczący Komisji. W posiedzeniu uczestniczy 3 członków Komisji.
Komisja przyjęła następujący porządek posiedzenia:
1. Sprawozdanie z pracy Geodety Powiatowego i zadań Referatu Geodezji i Kartografii.
2. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p. Przewodniczący – poprosił pana Jerzego Szwankowskiego – Geodetę Powiatowego i Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody o przedstawienie krótkiej informacji.
p. J. Szwankowski – omówił informację znajdującą się w materiale sesyjnym. Poinformował, że Wydział prowadzi ewidencję gruntów i budynków. Odbywa się to w formie elektronicznej. Mapa ewidencji gruntów jest dostępna w formie numerycznej. Tradycyjna ewidencja odchodzi do lamusa. W przygotowaniu są projekty kolejnych rozporządzeń. Cały zasób geodezyjny ma być poddany obróbce cyfrowej. Prowadzona jest również ewidencja osnów geodezyjnych. Daje się zauważyć, że tych punktów w terenie ubywa. Dużo osnów jest niszczonych przy inwestycjach drogowych. Najbardziej palącym w tej chwili zadaniem jest utworzenie ewidencji budynków. Taką ewidencję posiadają na dzisiaj: miasto Tuchola, Gmina Tuchola i Gmina Lubiewo. Do końca listopada ma zostać skończona ewidencja dla Gminy Gostycyn. Zauważyć należy, że zadania z zakresu geodezji są zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej. Za tym powinny iść środki finansowe. W roku 2011 na ten cel wpłynęły od Wojewody 74.000 zł.
p. Przewodniczący – zauważył, że jest chyba dość wysoka sprzedaż map.
p. J. Szwankowski – porównując, ta sprzedaż jest raczej niska. Po wielu próbach pozyskiwania środków powstaje związek celowy dotyczący zadań z zakresu geodezji. W materiale znajduje się zestawienie, dotyczące ilości zamówień na dokumenty.
p. M. Mróz – zapytał, czym jest spowodowany wzrost ilości wydawanych dokumentów.
p. J. Szwankowski – spowodowane jest to między innymi ruchem ziemią, w 2004 roku rolnicy musieli przygotować dokumenty do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Perspektywy dla geodezji są duże. Cały system danych ma być numeryczny i kompatybilny z centralnym systemem.
p. M. Mróz – zapytał, czy warunki lokalowe są wystarczające.
p. J. Szwankowski – dla realizacji zadań z czystej geodezji pomieszczenia są wystarczające. Dodał jednocześnie, że porównawczo w zakresie wydziału w Powiecie Tucholskim jest najmniej pracowników. Będzie też problem w przypadku przechodzenia na emeryturę. Potrzebny będzie geodeta z wyższym wykształceniem i uprawnieniami. Niestety takie osoby nie chcą pracować w urzędzie ze względów finansowych.
p. S. Rzepiński – dodał, że dla zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami i ochrony środowiska potrzebne byłoby jeszcze jedno pomieszczenie. Była kontrola z Urzędu Wojewódzkiego i zauważyła, że jako zastępca Naczelnika nie powinien jednoosobowo pewnych rzeczy wykonywać. Te czynności powinni wykonywać podlegli pracownicy. Dodał, że szkoda, iż Wydział nie otrzymuje Rzeczpospolitej. Powiaty zostały zostawione same sobie. Gdy podlegali pod Urząd Wojewódzki była wymiana doświadczeń między pracownikami. Jest również problem ze szkoleniami. Większość z nich to szkolenia komercyjne, z których zrezygnowali.
p. J. Szwankowski – dodał, że jest też brak przepływu informacji. Jeżeli jakiś Starosta występuje z zapytaniem do Głównego Geodety Kraju to odpowiedź otrzymuje tylko on. Dobrym rozwiązaniem byłoby rozsyłanie takich odpowiedzi do wszystkich Starostów.
p. M. Mróz – uważa, że nikt się nie interesuje, bo nie ma pieniędzy. Zapytał, czy nie ma programów unijnych na ten cel.
p. J. Szwankowski – nie ma środków unijnych dla jednego powiatu. Dlatego też powstaje związek powiatów.
Komisja wypracowała następujące wnioski:
1) Komisja na posiedzeniu analizowała sprawozdanie z pracy Geodety Powiatowego i zadań Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody. Komisja prosi o rozważenie możliwości prenumeraty Gazety „Rzeczpospolita” na potrzeby Wydziału.
2) Komisja prosi również o przeanalizowanie sytuacji kadrowej w Wydziale pod kątem przechodzenia pracowników na emeryturę i płynnego zastąpienia ich przez osoby merytorycznie przygotowane.
Ad. 2.
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że zmiana budżetu polega głównie na czyszczeniu dochodów i wydatków. Dochody i wydatki zmniejszają się o kwotę 772.753,84 zł. Po stronie dochodów uchwała wprowadza następujące zmiany:
1. w dziale 020 Leśnictwo – dokonuje się zwiększenia o kwotę 4.792,36 zł na ekwiwalenty za zalesianie ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
2. w dziale 600 Transport i łączność dokonuje się zmniejszenia w kwocie 569.243 zł. Dotyczy to inwestycji pn. „Przebudowa dróg powiatowych 1003C i 1009C w miejscowości Raciąż” w związku ze zmniejszeniem kwoty poprzetargowej,
3. w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia o kwotę 50.000 zł w związku z dotacją na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej. Dotacja dotyczy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej,
4. w dziale 758 Różne rozliczenia dokonuje się urealnienia dochodów i zmian w związku z brakiem wpływu podatku VAT do końca roku,
5. w dziale 801 Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia zgodnie z informacją Kuratorium Oświaty o przyznaniu nagrody dla nauczyciela Zespołu Szkół Ogólnokształcących za osiągnięcia w pracy dydaktycznej,
6. w dziale 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej dokonuje się zwiększenia o 8.273 zł na działalność Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności,
7. w pozostałych działach dokonuje się urealnienia dochodów.
Po stronie wydatków uchwała wprowadza następujące zmiany:
1. w dziale 600 Transport i łączność dokonuje się zmniejszenia o kwotę 569.243 zł w związku z urealnieniem kwot poprzetargowych związanych z realizacją inwestycji w Raciążu. W związku z tym zmniejszenia dotyczą też przekazania środków z gmin na realizację zadań,
2. w dziale 757 Obsługa długu publicznego dokonuje się zwiększenia o kwotę 140.000 zł w związku ze zmianą stóp oprocentowania kredytów bankowych i obligacji,
3. w dziale 851 Ochrona zdrowia dokonuje się przeniesień w paragrafach w związku z dostosowaniem do spłaty odsetek od wierzytelności w BGK, dokonuje się też zwiększenia w kwocie 50.000 zł z przeznaczeniem na termomodernizację Szpitala,
4. w pozostałych działach dokonuje się urealnienia wydatków i dokonuje przeniesień między paragrafami w celu zabezpieczenia potrzeb.
p. M. Mróz – w dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska jest nieplanowany dochód z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska. Zapytał, czy przeznaczenie środków na termomodernizację to decyzja Zarządu.
p. S. Rzepiński – poinformował, że wydatkowanie tych środków może być tylko na określone zadania. Przede wszystkim dotyczy to zadań związanych z termomodernizacją. W przyszłym roku z tych środków planowane są dotacje dla spółek wodnych.
p. M. Mróz – zapytał, jakie środki w przyszłorocznym budżecie są planowane na geodezję.
p. Skarbnik – dotacja od wojewody na zadania z zakresu geodezji w tym roku wynosiła 75.000 zł. Z informacji wynika, że w przyszłym roku będzie to kwota 35.000 zł. Dochody własne to kwota około 300.000 zł.
p. M. Mróz – zapytał, jak te pieniądze z dotacji i dochody własne mają się do płac.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że gdyby te środki przeznaczyć na płace, to nie wystarczyłoby. Dodała, że w przyszłym roku jest 50 milionów dochodów do pozyskania a wydatków wyszacowano na 84 miliony. Subwencja oświatowa może być o 2 miliony mniejsza. Dochodzą nowe zadania, na które nie ma środków. Do tej pory nie wpłynęły środki dotyczące projektów. Są dwa wnioski o płatność z czerwca i lipca 2010 r.
p. Przewodniczący – zapytał, czy Pani Starosta interweniowała u Marszałka w tej sprawie.
p. M. Mróz - zapytał, ile na dzień dzisiejszy Marszałek musi przekazać środków.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że Pani Starosta niejednokrotnie interweniowała a do otrzymania na chwilę obecną jest 6 milionów złotych.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r. (3-0-0).
2) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011
p. Skarbnik – poinformowała, że projekt uchwały dotyczy przeniesień między zadaniami. Środki w Powiatowym Urzędzie Pracy nie zostały w pełni skonsumowane i w związku z tym dokonuje się przeniesienia ich na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej.
3) Projekt stanowiska Rady Powiatu Tucholskiego popierającego rezolucję Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego w sprawie ogłoszenia obszaru Województwa Kujawsko – Pomorskiego strefą wolną od organizmów zmodyfikowanych genetycznie
p. M. Mróz – poinformował, że wpłynęło pismo Koalicji „Polska wolna od GMO” z prośbą o podjęcie uchwały w tej sprawie. Zdecydowano o przygotowaniu projektu stanowiska popierającego stanowisko Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
p. Przewodniczący – zauważył, że powinno być uzasadnienie do tego stanowiska i stanowisko Sejmiku, aby radni mogli się z nim zapoznać.
Komisja poprosi Przewodniczącego Rady o dostarczenie na sesję stanowiska Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego w tej sprawie.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Damian Kożuch
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (24 października 2011)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (30 listopada 2011, 10:13:18)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1969