Protokół Nr 18/2012 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska z dnia 29 października 2012 r.


Protokół nr 18/2012
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 29 października 2012 r.
 
Obecni według listy obecności oraz pani Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, p. Żaneta Malendowicz – inspektor w Wydziale Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody.
 
Posiedzeniu przewodniczył pan Damian Kożuch – Przewodniczący Komisji. W posiedzeniu uczestniczyło 3 członków Komisji.
 
Tematyka posiedzenia:
  1. Przyjęcie informacji o stanie środowiska w Powiecie Tucholskim.
  2. Sprawozdanie z realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska
  3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1 i 2.
p. Przewodniczący –powitał zaproszonych gości i poprosił panią Malendowicz o przedstawienie informacji.
p. Ż. Malendowicz – poinformowała, że w planie pracy Rady pierwotnie był temat identyczny z tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji. Plan pracy Rady na wniosek Zarządu został zmieniony, natomiast tematyka Komisji pozostała bez zmian. Na sesję został przedstawiony projekt uchwały wraz z aktualizacją Programu Ochrony Środowiska, do czego się odniesie. Przedstawiona aktualizacja jest już kolejną z rzędu. Prace nad przygotowaniem trwały od początku roku. Najniższą cenę zaoferowała firma Abrys, która przygotowywała aktualizację również cztery lata temu. Na etapie prac zaangażowani byli pracownicy Starostwa. Zgodnie z ustawą należało dokonać oceny oddziaływania na środowisko tej Aktualizacji. Cały zakres Aktualizacji był zgodny z przepisami prawa. Aktualizacja wraz z prognozą była konsultowana. Opinię w tej sprawie wyrażał Marszałek Województwa, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska i Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska. Opinie zawierały pewne uwagi, które następnie zostały uwzględnione. Konsultacje społeczne trwały prawie 30 dni, ale żadne uwagi nie zostały zgłoszone.
p. Przewodniczący – zapytał jakiego typu uwagi były od Marszałka, z RDOŚ i WIOŚ.
p. Ż. Malendowicz – wszystkie zgłoszone przez te instytucje uwagi zostały uwzględnione. Dotyczyły one przede wszystkim gospodarki odpadami. Wcześniej musiał być wraz z tym programem przyjmowany program gospodarki odpadami. W tej chwili tego nie ma bo zmieniły się przepisy. Od 2015 roku ma funkcjonować na bazie składowiska w Bladowie regionalna instalacja gospodarowania odpadami. Były też uwagi dotyczące termomodernizacji. Zwracano uwagę, że ociepla się dużo budynków, a nie uwzględniono w programie gatunków chronionych, które giną podczas termomodernizacji.
p. Przewodniczący – zapytał, jakie są plany korzystania z energii odnawialnej, wód geotermalnych, biogazowi.
p. Ż. Malendowicz – Powiat znajduje się w obszarze Natura 2000. Jest wiele obowiązków, które trzeba spełnić, aby móc do tego przystąpić. Dodała, że na sesji będzie przedstawiciel firmy przygotowującej program i będzie go szczegółowo przedstawiał.
p. Przewodniczący – uważa, że te programy nie do końca uwzględniają to co się dzieje w rzeczywistości.
p. M. Mróz – materiał jest bardzo obszerny. W tych elementach są zawarte odniesienia dla wszystkich procedur i przepisów. Urząd Marszałkowski zwrócił uwagę na pewne elementy. Teraz jest to dokument kompletny i postrzegający ochronę środowiska wieloaspektowo. Powiat Tucholski musi taki program mieć bardzo dobrze przygotowany ze względu na położenie. Ochrona środowiska może też dzielić i prowadzić do niepokojów.
 
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
 
Ad. 3.
Analiza materiałów sesyjnych:
1)  projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
p. Skarbnik – omówiła zmiany w uchwale. Poinformowała, że są to niewielkie zmiany w dochodach i wydatkach. Dochody ulegają zwiększeniu o kwotę 83.933,80 zł, i takie same zmiany dotyczą wydatków. W wydatkach zabezpieczono środki na wypłaty za karty pojazdów w związku z kolejnymi wyrokami i na Zakłady Aktywności Zawodowej na nadzór inwestorski i sanitarny. Nadzór budowlany prowadzi bezkosztowo pracownik Wydziału Budownictwa pan Wojciech Kujawa.
p. Przewodniczący – zapytał, ile kosztuje karta pojazdu po wygranym przez właściciela procesie, a ile kosztuje bez sprawy sądowej.
p. Skarbnik – w obecnej sytuacji nie wszyscy wnioskują o zwrot środków. Po wyroku sądowym koszt tej karty wynosi około 600 złotych. Można pomyśleć nad formułą spisywania z osobami ugody i wypłacania niższej kwoty, bez procesu sądowego.
p. Przewodniczący – zapytał, jak wygląda procedura w takiej sytuacji. Zapytał również, czy chcąc otrzymać zwrot trzeba najpierw występować do Powiatu, czy można od razu pójść do firmy skupującej te karty.
p. Skarbnik – można występować od razu do firmy.
p. M. Mróz – jest to sugestia godna rozważenia. Zaproponował, aby Komisja wystosowała w tej sprawie wniosek do Zarządu. Trzeba podejrzeć, jak to się robi u innych i przebić pośrednika skupującego karty.
p. Skarbnik – te środki musiały być pobierane. Zostały zainwestowane, a teraz trzeba je zwracać. Na Związku Powiatów Polskich ciągle się o tym mówi.
 
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r. Jednocześnie Komisja wnosi do Zarządu Powiatu o poszukanie innych niż postępowanie sądowe możliwości zwrotu opłat za karty pojazdu.
 
2)  projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Tucholskiego
p. Skarbnik – poinformowała, że projekt uchwały dotyczy ośrodka w Białej. Rzeczoznawca musi dokonać korekty operatów szacunkowych. Te dokumenty wraz z uchwałą są potrzebne do przedłożenia w Ministerstwie Finansów.
p. M. Mróz – nie bardzo odległa w czasie jest poprzednia wycena. Na 31 października jako Przewodniczący został zaproszony ponownie do RIO. Stwierdził, że na dzień  dzisiejszy więcej wiadomości uzyskuje z gazet niż ze strony Starostwa. Zapytał, czy wypłaty dla pracowników do końca roku są zagwarantowane i mają pokrycie w realnych środkach finansowych.
p. Skarbnik – stwierdziła, że bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie. Jest zaplanowany deficyt. Prawdopodobnie pożyczki z Ministerstwa nie uda się uzyskać do końca roku, bo jest już bardzo mało czasu. Zakłada, że może to nastąpić w pierwszym półroczu przyszłego roku. Do końca roku muszą się znaleźć środki w wysokości 8 milionów złotych. Kredyt został wzięty w wysokości 3.300.000 zł. Kredyty są spłacane na bieżąco. Na dzień dzisiejszy nie ma żadnych zobowiązań finansowych.
p. M. Mróz – zapytał, ile miesięcznie środków jest potrzebne na wypłaty wynagrodzeń dla wszystkich pracowników jednostek powiatowych.
p. Skarbnik – miesięcznie jest to kwota około 2.100.000 zł. Jutro zostaną przekazane do Powiatowego Zakładu Obsługi wynagrodzenia za nadgodziny za październik. Na początku listopada zostaną zapłacone wynagrodzenia w oświacie i wtedy nie będzie środków. Do zapłaty jest jeszcze kwota za schetynówkę w Kęsowie i wtedy zabraknie środków na wynagrodzenia.
p. M. Mróz – uważa, że najważniejsze są wypłaty wynagrodzeń. Zrozumiał, że na wypłaty do końca roku zabraknie środków bo trzeba zapłacić za schetynówkę w Kęsowie. Nie występuje opcja, że ludzie nie dostaną wynagrodzeń. Pyta dzisiaj o to i będzie pytał jutro. Z tego jutrzejszego spotkania musi być informacja, czy Zarząd ma pieniądze, czy ich nie ma.
p. Przewodniczący – zauważył, że w piątek na konferencji prasowej mówiono, że na wypłaty środki będą.
p. M. Mróz – musi  jutro paść deklaracja, czy środki do końca roku będą, czy nie.
p. Skarbnik – Pani Starosta jutro poinformuje, że pieniądze na wynagrodzenia będą zabezpieczone do końca roku.
p. Przewodniczący – zapytał, dlaczego Powiat nie doszedł do porozumienia z Gminą Kęsowo w sprawie zapłaty za schetynówkę.
p. Skarbnik – Gmina Kęsowo mogłaby dać Powiatowi bezprocentową pożyczkę, jednak RIO na to nie pozwoli. Mogłoby również być tak, że Kęsowo daje teraz 600.000 zł, a Powiat oddaje to w roku przyszłym. Na to jednak nie zgadza się Wójt.
p. M. Mróz – najważniejsze jest to, że może wyjść spokojnie z tego budynku będąc pewnym, że środki na wynagrodzenia zostaną zagwarantowane.
 
Komisja nie wypracowała opinii w sprawie projektu uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Tucholskiego.
 
Komisja przyjęła protokół nr 17 z poprzedniego posiedzenia 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokołowała:                                                                          Przewodniczący Komisji
 
Elżbieta Damasiewicz                                                                      Damian Kożuch

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (29 października 2012)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (3 grudnia 2012, 11:42:02)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1775