10
Protokół nr 10/2012
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej,
które odbyło się 27 grudnia 2012 roku
Obecni według listy obecności (4 członków Komisji).
Tematem posiedzenia jest wypracowanie
opinii o wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. o odwołanie Starosty Tucholskiego.
p. P. Mówiński – stwierdził, że w momencie składania
wniosku o odwołanie Starosty nie było jeszcze pisma w sprawie odmowy pożyczki z
budżetu Państwa. Zauważył, że pomimo świadomości zmiany przepisów Powiat brnął
w kolejne inwestycje na 4.600.000 zł, które nie musiały być robione. To nie
były najpilniejsze inwestycje.
p. A. Ziegler – zgodziła się ze stwierdzeniem, że
były prowadzone inwestycje.
p. Przewodnicząca – zauważyła, że wszystkie dane
potrzebne do wypracowania opinii zawarte są w raporcie Regionalnej Izby
Obrachunkowej. W literaturze samorządowej przywoływany jest moment 1 stycznia
2011 r., który zaskoczył część samorządów i dotyczył zmiany tytułów dłużnych.
Samorządy nie miały czasu na reakcję. W lipcu w Radiu PIK wypowiadał się
Prezes RIO w Bydgoszczy Tadeusz Dobek. Powiedział on, że w Województwie
Kujawsko – Pomorskim były 4 samorządy z takimi problemami. Trzy samorządy sobie
poradziły, a Powiat Tucholski pozostał i ma tendencję zwyżkową. Wypowiedzi
przedstawicieli Ministerstwa Finansów były takie, że samorządy powinny to
uwzględnić i od razu podjąć działania. W raporcie RIO analizowane są działania
Zarządu. Jest to spojrzenie z boku. W tabeli 8 raportu jest informacja o
wydatkowanych w 2011 roku środkach, w tym środkach na inwestycje. Układ
załącznika inwestycyjnego był taki, że były wydatki inwestycyjne z udziałem środków
z budżetu państwa. Były to zadania w Cekcynie, Raciążu i Most na Stążce. W 2012
roku realizowane było zadanie w Gminie Kęsowo, Jania Góra.
p. P. Mówiński
dodał, że w 2012 roku była robiona jeszcze inwestycja w Kęsowie za
1.600.000 zł ze strony Powiatu. Jego zdaniem ta inwestycja już nie powinna być
robiona. To nie była strategiczna dla Powiatu droga. Jest kilka osi
rozwijających Powiat, ale ta jest jedną z ostatnich.
p. A. Ziegler – zgodziła się z tym stwierdzeniem.
Zauważyła jednak, że była to decyzja Zarządu, którą Rada przegłosowała.
p. M. Boliński – stwierdził, że Rada nie musiała
podjąć decyzji o realizacji.
p. P. Mówiński – wiadomo jak wyglądało wejście w
inwestycję. Mówił podczas sesji, że dofinansowanie z budżetu państwa jest za
niskie, bo wynosiło 30 %. Pierwsza propozycja mówiła o realizacji pierwszego
etapu zadania. Na sesji podjęto decyzję telefonicznie, że robimy całość.
Nastąpiło przez to też pogorszenie wskaźników.
p. Przewodnicząca – zacytowała fragment protokołu
sesji z listopada 2011 r. w informacji o pracy Zarządu jest wypowiedź, że
ówczesna Pani Skarbnik stwierdziła, że jest to dobry budżet. Rada to
przegłosowała, bo nie miała podstaw nie przegłosowywać. Wskaźniki były dobre.
Jest też wypowiedź pani Ziegler w protokole, że bardzo prawdopodobne będzie
zmniejszenie subwencji. Rada bazuje na tym co przygotowuje Zarząd. Zarząd
siedzi cały czas i zna bieżącą sytuację. W 2011 roku jesienią odbyły się wybory
do Sejmu. Budżetu samorządów konstruuje się w oparciu o wskaźniki
ministerialne. Przyjęty został budżet państwa w wersji mniej optymistycznej dla
samorządów. Duże miasta zaczęły wtedy korygować swoje budżety.
p. A. Ziegler – były trzy projekty budżetu państwa.
Przyjęto wersję środkową, która zakładała obniżenie metryczek, wstrzymanie
podwyżek dla nauczycieli. Zgadza się, ze wskaźniki na rok 2012 były mniej
korzystne. Ta inwestycja była robiona w dobrej wierze. Pamięta swoją wypowiedź,
że jakieś inwestycje trzeba czynić.
p. Przewodnicząca – wnioskodawcy
uważają, że Zarząd nie dostosował się do zmieniających się realiów.
p. A. Ziegler – uważa, że Zarząd podjął decyzję,
aby to robić, ale była to decyzja ryzykowna. Nie wie, czy gdyby te inwestycje
nie były podjęte to wskaźnik byłby lepszy.
p. M. Boliński – zauważył, że wskaźniki się
pogorszyły, bo kredyty miały roczną karencję. Można poprosić o tabelę o ile
milionów złotych zwiększyła się spłata.
p. P. Mówiński – stwierdził, że to tym bardziej
źle świadczy o Zarządzie.
p. M. Boliński – uważa, że to trzeba było
przewidywać kilka lat wcześniej przewidywać. Trzeba było patrzeć na
przepływy finansowe.
p. Przewodnicząca – zauważyła, że różnica pomiędzy
kwotą długu między 2011 a 2012 rokiem wynosi 680.000 zł. Przypomniała, że Pani
Skarbnik zwracała na to uwagę.
p. A. Ziegler – była mowa o zakupie samochodu.
Nie rozumie tego. Dla niej wskaźnik mówi o ułożeniu względem siebie dwóch kwot.
Minister podpisał rozporządzenia, ale to nic nie zmieniło w finansach. Nie
można tłumaczyć, że to zmieniło stan finansów Powiatu.
p. P. Mówiński – uważa, że ten wskaźnik był
sygnałem, że należy zmienić politykę. Jednak nie było reakcji.
p. M. Boliński – oszczędności były prowadzone już
od dwóch lat.
p. Przewodnicząca – w raporcie jest cytat, że Powiat
realizował inwestycje nie mając na to środków. RIO wskazało, że Powiat utracił
płynność na koniec 2011 r. W 2011 roku Komisja Rewizyjna składała wniosek, aby
skoncentrować się na dokończeniu inwestycji w Szpitalu Tucholskim, a rozpoczęto
nowe inwestycje za 2 miliony złotych. Na koniec 2009 roku było 4 miliony
nadwyżki, na koniec 2010 r. 1.316.000 zł nadwyżki. Na 2011 rok był debet.
Jeżeli się analizuje sytuację ekonomiczną patrzy się na tendencję, bo ona
wskazuje, w którą stronę dana sytuacja się zmienia. Oczywiste jest to, że
jeżeli Rada coś przegłosuje, nawet jednym głosem, to jest to uchwała do
zrealizowania. Na lata 2007 – 2010 bilans otwarcia odnośnie zobowiązań wynosił
5.500.000 zł. na koniec kadencji 35.000.000 zł. 29 milionów zostało
przekazanych na tą kadencje. Wykonano inwestycje za 53 miliony złotych. Były
one finansowane ze środków bezzwrotnych, środków własnych i zaciągniętych
kredytów.
p. P. Mówiński – stwierdził, że był brak reakcji
na zmieniającą się sytuację. Były prowadzone kolejne inwestycje.
p. M. Boliński – można porównać ile wynosi obsługa
długu w roku 2011 i 2012.
p. A. Ziegler – uważa, że obsługa zależy od
różnych czynników. Ona jest prognozowana i zmienia się w zależności od
wskaźników WIBOR. Co z tego, że do spłacenia w ciągu roku jest 7 milionów
złotych, kiedy do tego dochodzą 2 miliony obsługi. Istnieje coś takiego jak
przeinwestowanie. Ta obsługa to utrzymanie kredytów. Podczas bilansu otwarcia
były pokazane kwoty na obsługę. Teraz okazuje się, że one rosną.
p. M. Boliński – obsługa długu wzrosła dwukrotnie,
w 2009 roku i potem w 2011 r. W 2007 roku było 606.000 zł na minusie,
potem 7 i 8 milionów. W 2011 r. spadło to do 2 milionów złotych. Następuje
polepszenie sytuacji a dochody w stosunku do wydatków maleją.
p. Przewodnicząca – ma prognozę finansową z 2011 r.
ze stycznia i jest tam informacja, że obsługa długu wynosi 5.912.000 zł. Jest
aktualna prognoza i obsługa długu wynosi 6.533.000 zł. Różnica wynosi 600.000
zł. To nie spowodowało utraty płynności finansowej przez Powiat.
p. P. Mówiński – mówiło się, że kredyty w tej
kadencji były zaciągane na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań, a były
one wzięte na realizację nowych inwestycji.
p. Przewodnicząca – podsumowanie i wnioski w raporcie
RIO mówią między innymi, że Powiat realizował inwestycje, na które nie miał
środków.
p. A. Ziegler – to inwestycje przyjęte budżetem,
który przygotował poprzedni Zarząd. To był plan, za którym głosowali wszyscy
jednogłośnie.
p. Przewodnicząca – jednak sytuacja się zmieniła i
należało dostosować budżet do niej.
p. P. Mówiński – zauważył, że most na Stążce nie
był planowany w projekcie budżetu.
p. A. Ziegler – była mowa, że nie ma pieniędzy na
drogi, ale są na mosty. Ta inwestycja była wprowadzona, bo można było pozyskać
środki na mosty. W ten sposób był też robiony most w Pile w poprzedniej
kadencji.
p. P. Mówiński – poinformował, że most w Pile był
robiony z innych środków. Jeżeli są oszczędności poprzetargowe to udaje się je
przenieść na inne zadania.
p. A. Ziegler – w 2011 r. budżet był przygotowany
przez poprzedni Zarząd i były środki na inwestycję. RIO wskazało, że tych
środków nie było.
p. Przewodnicząca – poinformowała, że w tym czasie
subwencja nie była tak ścięta, dochód z Kamienicy był zaplanowany na 900.000
zł. Wykonanie za 2011 r. na inwestycjach wyniosło 11 milionów złotych.
Poprosiła, aby przyjąć to do wiadomości, bo mówi się, że poprzedni Zarząd
przygotował budżet.
p. M. Boliński – zauważył, że szpital nie jest
zbilansowany. Nie jest skończony, bo nie była zbilansowana inwestycja.
p. P. Mówiński – zapytał, dlaczego pan
Wicestarosta na drugiej sesji mówił, że inwestycja zmieści się w planie i w
terminach.
p. M. Boliński – zapytał, jak mógł to mówić, skoro
nie miał jeszcze wiedzy na ten temat.
p. P. Mówiński – zauważył, że Pan Metkowski był
pełnomocnikiem spółki więc jak mógł nie wiedzieć.
p. Przewodnicząca – stwierdziła, że RIO w
podsumowaniu napisało, że stan finansów powiatu wskazuje na wysokie ryzyko
utraty płynności finansowej. Jest to związane między innymi z obniżeniem
subwencji ogólnej, brakiem wpływu środków od Marszałka, nie wykonaniem dochodów
ze sprzedaży majątku, robotami dodatkowymi w Szpitalu, zmianą tytułów dłużnych.
p. P. Mówiński – irytujące jest wprowadzanie
ważnych uchwał z zaskoczenia. Dotyczy to programu naprawczego, przeniesienia
poręczenia dotyczącego wykupu wierzytelności, zmiany warunków własnościowych
Szpitala. Można wprowadzać jakieś drobne rzeczy, raczej techniczne.
p. M. Boliński – w niektórych sytuacjach takie
działania wymusza czas. Czasem trzeba takie zmiany wprowadzić, tym bardziej że
sytuacja jest ciężka.
p. Przewodnicząca – dotyczy to trzech sesji:
czerwiec, wrzesień, październik. Takie uchwały powinny być przedyskutowane
przez Zarząd Powiatu. W czerwcu był temat przeniesienia wykupu wierzytelności.
Wrzesień – program naprawczy – on nie był przedmiotem dyskusji. Inaczej to
sobie wyobraża. Jak wskazuje korespondencja z Ministerstwem Finansów nie
wszystkie składowe zostały przygotowane i wniosek został odrzucony. W
Rzeczpospolitej ukazał się artykuł pod tytułem „Samorządy szukają ratunku w
Państwie”. Zostały złożone 4 wnioski o pożyczkę. 2 wnioski zostały pozytywnie
załatwione. Jeden wniosek jest do uzupełnienia, a wniosek Powiatu Tucholskiego
jest negatywnie załatwiony. Ministerstwo pisze, że prosi o opracowanie nowego
realnego programu naprawczego.
p. A. Ziegler – zgadza się z częścią tych spraw.
Zgadza się z tym, że uchwały powinny być dostarczane szybciej i powinny być
poddane dyskusji. Radni otrzymali program naprawczy dopiero w trakcie sesji. Każdy
mógł się na szybko zapoznać. Było mnóstwo pytań do Pana przedstawiającego
program. Powiedział on, że taki program jest wystarczający i jest pisany pod
kątem pożyczki. Firma wzięła pieniądze i jej zdaniem nie wykonała zadania.
p. Przewodnicząca – z pisma Ministerstwa Finansów z 5
października wynika, że nie było napisane na co pożyczka ma być wykorzystana.
Ma wrażenie, że ten wniosek był robiony na odczepnego. W drugim piśmie Minister
prosi o uzasadnienie, dlaczego dochody obniżono o 4 miliony złotych. Odpowiedź
jest taka, że uchwałą z 28.09.2012 r. Rada dokonała zwiększenia dochodów.
p. M. Boliński – jeżeli się odnosimy do pewnych
rzeczy, to nie podkreślajmy fragmentu, tylko czytajmy całość i nie opowiadajmy
jakichś dyrdymałów.
p. Przewodnicząca – Ministerstwo poruszyło sprawy
kart pojazdu. Były interpelacje, wyrok Trybunału i jest wyraźnie napisane, że
Ministerstwo nie będzie zwracało tego, bo to były dodatkowe dochody.
Ministerstwo prosi o wyliczenie jakiej wielkości to środki i wprowadzenie tego
do wysokości pożyczki. Minister stwierdził, że Powiat nie ujął wszystkich
wydatków.
p. M. Boliński – nie można wypłacić tych środków
bez wyroku sądu.
p. P. Mówiński – można wypłacić te środki na
wniosek osoby zainteresowanej.
p. Przewodnicząca – Ministerstwo odnosi się do
Białej, kwestionuje czynsz w Szpitalu. Brakuje informacji na temat umów ze
Szpitalem, podjętych przez Zarząd rozmów na temat wysokości czynszu. Proszą o
informacje, czy w przypadku nie zrealizowania dochodów Powiat jest w stanie
wygenerować oszczędności. Materiał należy rozwinąć na temat szerokich działań
oszczędnościowych. Musi też być pokazana metodologia. Nie wyjaśniono też czy
zawiera się tam też restrukturyzacja zatrudnienia w oświacie.
p. A. Ziegler – zauważyła, że jest to wszystko
ujęte w odpowiedzi do Ministerstwa.
p. Przewodnicząca – uważa, że powinno znaleźć się to
w programie naprawczym. Pismo było po czasie.
p. A. Ziegler - zauważyła, że powinna być ramówka dotycząca
takich wniosków.
p. Przewodnicząca – poinformowała, że jest
rozporządzenie Ministerstwa i tam jest wyraźnie napisane co musi znajdować się
we wniosku. Dla porównania można zerknąć w program naprawczy Powiatu
Kłodzkiego. Zacytowała rozporządzenie.
p. M. Boliński – stwierdził, że te wszystkie
dokumenty były załączone.
p. Przewodnicząca – gdyby tak było, to nie byłoby
pism Ministerstwa o wyjaśnienia.
p. A. Ziegler – zauważyła, że nie myli się tylko
ten, który nic nie robi. Zarząd uzupełnił te informacje.
p. P. Mówiński – wniosek o przygotowanie programu
naprawczego Komisja składała w maju. W połowie 2011 r. na sesji Pani Oller
prosiła o powołanie zespołu, który by się zajął przygotowaniem programu
dostosowawczego.
p. Przewodnicząca – 11 września Zarząd podjął uchwałę
o opracowaniu programu naprawczego. 12 września zaprosił do składania ofert i
13 września podpisał umowę. Taki tryb stwarza zagrożenie. Jest mało czasu i
niepewna kwota. Zapytała, jak można 11 września podjąć decyzję o opracowaniu,
które ma być 28 września głosowane. Jest to bardzo ważne i szkoda, ze tak późno
się za to zabrano.
p. P. Mówiński – Komisja Rewizyjna już wcześniej o
to prosiła. Były prowadzone działania oszczędnościowe, ale nie było to
usystematyzowane.
p. M. Boliński – zauważył, że jako Starosta mógł
już przygotować taki program w 2010 roku, skoro w 2011 roku wiedział, że będzie
potrzebny. Zmieniła się wysokość obsługi długu, a dochody w stosunku do
wydatków zmalały o 6 milionów złotych.
p. P. Mówiński – nie zazdrości Pani Staroście, bo
jest to tak samo wiarygodne jak oszczędności z tytułu wynagrodzeń.
p. A. Ziegler – w 2012 r. dochody nie zostały
wykonane. Z tego powodu zostało zmniejszone wykonanie wydatków i wystąpiły
oszczędności.
p. Przewodnicząca – stwierdziła, że fundusz płac w 2011 r. był o milion wyższy.
Nie można patrzeć tylko na cyfry końcowe.
p. M. Boliński – cyfry końcowe pokazują tendencję.
Porównanie dochodów do wykonania to pewien wskaźnik. To mówi o sytuacji. Złożył
wniosek formalny, aby się spotkać i przegłosować opinię rano przed sesją, bo i
tak nie dojdą do żadnej konkluzji.
p. P. Mówiński – jest za głosowaniem opinii w dniu
dzisiejszym. Są założenia do budżetu, ratować sytuację miała pożyczka. Z
wypowiedzi Zarządu wynika, że będzie kolejne pismo.
p. A. Ziegler – stwierdziła, że Pan radny
głosował za programem naprawczym i pożyczką.
p. P. Mówiński – gdyby głosował przeciw, to
zostałby okrzyknięty zbrodniarzem.
p. Przewodnicząca – głosowali za, ale była wypowiedź
Pana radnego Kożucha, że od jutra siadamy i rozmawiamy.
p. M. Boliński – stwierdził, że było spotkanie i
padały pytania. Zapytał, czy to Zarząd ma wszystko robić.
p. Przewodnicząca – poinformowała, że jest operat
szacunkowy ośrodka w Białej. Wartość rynkową określono dla optymalnego sposobu
użytkowania. Jest to wartość po wykonaniu inwestycji przez ZHP. Może jest taka
metoda. Wycena jest nielogiczna i nieodpowiadająca normom. Wicestarosta mówił odnośnie sprzedaży
działek, że wchodzi nowy program kredytowy. Będzie to program „Mieszkanie dla
młodych” i będzie on polegał na sfinansowania 10 % mieszkania. Będzie to
dotyczyło tylko nowych mieszkań. Nie dotyczy domów i zakupu działki. Ma również
wątpliwości co do szacunków wynagrodzeń w działach 801 i 854 na 2013 r. w
dziale 801 zaplanowano o 5,5 % niższe wynagrodzenia. W stosunku do zgłoszonych
potrzeb jest to ponad 10%. Ma wątpliwość, czy to jest realne biorąc pod uwagę
kartę nauczyciela. Zapytała na jakim etapie są uzgodnienia ze związkami
zawodowymi. Dodatki powinny być zdjęte już od stycznia. Trzeba pociągnąć za
tymi zmianami wszystkich radnych. Trzeba to jednoczyć, konsolidować a nie
dzielić. Nie przypomina sobie, aby wcześniej dwie grupy zawodowe się ze sobą
ścierały. To nie powinno mieć miejsca.
p. A. Ziegler – za wykonanie budżetu
odpowiedzialny jest dyrektor szkoły. Zauważyła spadek i zaprosiła na posiedzenie
Komisji dyrektorów szkół. Zapytała o to. dyrektorzy odpowiedzieli, że to budżet
przetrwania, ale dadzą radę.
p. M. Boliński – ponowił wniosek, aby przełożyć
głosowanie na jutro. Nie ma opinii, ani uzasadnienia. Nie podpisze niczego,
jeżeli się z tym nie zapozna. Chce widzieć uzasadnienie na piśmie.
p. P. Mówiński – stwierdził, że nie będzie
uzasadnienia do opinii.
p. Boliński – w protokole wszystko będzie
podane. Nikt z nami tego terminu nie konsultował. Radni otrzymali zaproszenia
na Komisję Rewizyjną i nikt nie pytał o możliwości.
p. Przewodnicząca – Komisja została zwołana dnia 11
grudnia 2012 r. i nikt nie zgłaszał
uwag. Chce, aby dzisiaj to przegłosować, bo dokonano należytej staranności w
przygotowaniu materiału. Wszystko jest poparte odpowiednimi dokumentami.
p. M. Boliński – nikt nie konsultował tego terminu. Wypadało zapytać
i zadzwonić. Komisja może spotkać się przed sesją na 15 minut.
p. Przewodnicząca – uważa, że materiał został
odpowiednio przygotowany. Rano nie będzie mogła się spotkać. Wnosi o
głosowanie.
p. M. Boliński – uważa, że można to jutro
przegłosować. Sesja może się rozpocząć 5 minut później, ponieważ Komisja
dzisiaj jest w niepełnym składzie.
p. Przewodnicząca – Komisja została zwołana
prawidłowo, jest prawomocna i nie ma uzasadnienia do przekładania głosowania.
p. M. Boliński – jest to tylko dobra wola Pani
Przewodniczącej, a Pani Przewodnicząca tej woli nie ma. Zgłosił wniosek
formalny, który trzeba przegłosować.
Przewodnicząca
poddała pod głosowanie wniosek formalny o przełożenie głosowania opinii na
jutro, który nie został przyjęty. Dwóch
radnych głosowało za przyjęciem wniosku, 2 radnych było przeciwnych. Zdecydował
głos Przewodniczącej Komisji, która była przeciwna.
Przewodnicząca
zapytała, kto jest za wyrażeniem pozytywnej opinii o wniosku o odwołanie
Starosty Tucholskiego. Dwóch radnych w tym Przewodnicząca była za pozytywną
opinią do wniosku, 2 radnych było przeciwnych.
Komisja
wyraziła pozytywną opinię do wniosku o odwołanie Starosty Tucholskiego.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodnicząca Komisji
Elżbieta Damasiewicz Małgorzata Oller
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (27 grudnia 2012)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (18 kwietnia 2013, 10:04:16)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1613