Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół Nr 26/2013 z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej z dnia 17 września 2013 r.
Protokół nr 26
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury
i Kultury Fizycznej,
która odbyła się 17 września 2013 r.
Obecni
na posiedzeniu według listy obecności oraz p. Zofia Łącka – Skarbnik
Powiatu, p.Lucyna Karnowska – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Zdrowia.
W
posiedzeniu uczestniczyło 4 członków Komisji.
Posiedzeniu
przewodniczyła pani Anna Ziegler – Przewodnicząca Komisji.
Tematyka
posiedzenia:
- Przyjęcie sprawozdania z realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2013 roku w działach: 801, 854, 921 i 926.
- Informacja o naborze do szkół powiatowych. Nowe kierunki kształcenia – wyposażenie szkoły pod kątem utworzonego kierunku (baza i kadry).
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p.
Przewodnicząca – poinformowała,
że zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji budżetu za I półrocze 2013 r. W
działach będących przedmiotem zainteresowania Komisji niektóre paragrafy są
przekroczone i znajdują się na poziomie od 52 do 65 % planu. Dyrektorzy znają
tą sytuację. Będzie tu konieczne zwiększenie. Poprosiła Panią Skarbnik o
omówienie.
p.
Skarbnik – poinformowała, że
wykonanie w dziale 801 – Oświata i wychowanie wynosi 56 %, w dziale 854 –
Edukacyjna opieka wychowawcza – 57 %, w dziale 921 – Kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego – 47 % a w dziale 926 – Kultura fizyczna i sport 58
%. Najwyższe wykonanie w paragrafach wynosi nawet 65 %. Nie dotyczy to jednak
wszystkich szkół. Zabraknie środków w Liceum Ogólnokształcącym, Zespole Szkół
Licealnych i Technicznych i Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym. Na sesję
jest przygotowana zmiana budżetu, w której do poradni zostanie skierowane
30.000 zł na zabezpieczenie potrzeb. Jest to skromny budżet. Nie starcza
środków na zakup pomocy dydaktycznych. Na początku roku było wyższe zużycie
energii, bo zima była dość długa. Jeżeli zajdzie taka potrzeba to trzeba będzie
poszukać pieniędzy.
p. J.
Kowalik – dodał, że jeżeli
przeszedłby pomysł, że w trakcie przerwy semestralnej nauczyciele mają być w
szkole, to koszty jeszcze by wzrosły.
p.
Skarbnik – stwierdziła, że
dochody były wyszacowane bardzo ostrożnie i oszczędnościowo. Być może w
związku z tym będzie ponadplanowe wykonanie dochodów. Ponadto są środki ze
sprzedaży działek, ale nie były one planowane w budżecie i zostaną ujęte w
budżecie na rok 2014.
p.
Przewodnicząca – w dziale 926 –
Kultura fizyczna i sport do półrocza było duże wykonanie w związku z wszelkiego
rodzaju imprezami. Odbyły się między innymi igrzyska sportowe. Zapytała jak ten
budżet widzi Pani Naczelnik Wydziału Oświaty.
p. L.
Karnowska – trzeba będzie się
spiąć i zrealizować ten budżet.
p.
Przewodnicząca – zauważyła, że
zaplanowane były niewielkie środki na zakup pomocy naukowych, a zmienia się
podstawa programowa. Szkoły, aby mogły stać się ośrodkami egzaminacyjnymi muszą
być wyposażone w odpowiednie pomoce i stanowiska. Nie wiadomo jednak co
będzie konkretnie potrzebne, a należałoby to ująć w budżecie na kolejny rok.
p. L.
Karnowska – pracę rozpoczęła 2
września i jeszcze się wdraża. Nie wiedziała o tej sprawie. Trzeba rozpoznać co
jest potrzebne.
p. J.
Kowalik – chodzi generalnie o
sprzęt i dostosowanie do egzaminowania na poszczególnych kierunkach.
p.
Przewodnicząca – zauważyła, że
aby utworzyć ośrodek egzaminacyjny potrzebne będą spore pieniądze. Jeżeli taki
ośrodek powstanie w Chojnicach i będzie wyposażony w taki sprzęt, na którym
młodzież będzie się mogła uczyć i egzaminować to uczniowie wybiorą Chojnice a
nie Tucholę.
p. J.
Kowalik – sprawdzał w protokole z
Komisji i w zeszłym roku już Komisja sygnalizowała to.
p. L.
Karnowska – skoro nie ma jeszcze
konkretów to nie można wyliczyć ile będzie potrzebnych pieniędzy.
p.
Skarbnik – zauważyła, że nawet
pomijając sytuację finansową i tak dyrektor nie wie w jakim kierunku ma pójść.
p. L.
Karnowska – zapytała, czy to musi
być już przygotowane w przyszłym roku.
p. J.
Kowalik – obawia się tego, że
nawet jeśli zakupią sprzęt to uczniowie mogą nie zdążyć się przeszkolić.
p. A.
Pruszak – zapytał, czy to tylko
problem Powiatu Tucholskiego, czy jest to problem ogólnopolski.
p.
Przewodnicząca – poinformowała,
że dotyczy to wszystkich samorządów. Tylko te samorządy, które nie mają
problemów finansowych to kupią od ręki, a my musimy myśleć wcześniej.
p. Skarbnik
– została upoważniona do przedstawienia autopoprawki w projekcie uchwały w
sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do
zawarcia porozumienia Powiatu Tucholskiego z Gminą Kęsowo na realizację zadania
pod nazwą „Przebudowa dróg powiatowych: nr 1013C Sławęcin - Wieszczyce i nr
1010C Wielka Komorza - Drożdzienica. Etap II” w ramach Programu Wieloletniego
pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo
– Dostępność – Rozwój”. W paragrafie pierwszym należy zastąpić miejscowość
Wielka Klonia miejscowością Wielka Komorza.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu
Tucholskiego na 2013 r. Poinformowała, że dochody i wydatki powiatu uległy zwiększeniu o kwotę
459.170,73 zł. Po stronie dochodów: w dziale 600 – Transport i łączność
dokonuje się zwiększenia o kwotę 1.281,61 zł. W dziale Turystyka dokonuje się
zmniejszenia o 10,90 zł w związku z rozliczeniem małego projektu „Bory
Tucholskie – informator dla turysty grzybiarza”. W dziale 710 – Działalność
usługowa dokonuje się zwiększenia w kwocie 280.000 zł w związku z podpinaniem
umowy o udostępnienie baz danych krajowego systemu informacji o terenie. W
dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia o kwotę 526,38
zł w związku z rozliczeniem małego projektu „Na Borowiacką nutę – wydanie filmu
promującego region Borów Tucholskich”. W wyniku dwóch decyzji Wojewody dokonuje
się zwiększenia w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej na kwotę
83.290 zł. Urealnieniu uległy też dochody od osób prawnych, osób fizycznych i od
innych jednostek. Zwiększenie dotyczy kwoty 22.045,39 zł. W dziale 758 – Różne
rozliczenia wpłynęła kwota 5.035 zł w związku z wnioskiem Pani dyrektor ZSLiA
na remont. W związku z urealnieniem dochodów dokonuje się zwiększenia o kwotę
18.142,86 zł w dziale 801 – Oświata i wychowanie. W dziale 852 – Pomoc społeczna
dokonuje się zmniejszenia o kwotę 300 zł w związku z urealnieniem dochodów.
Zwiększenie o kwotę 48.011,40 zł dotyczy umowy o dofinansowanie projektu
„Zakład Aktywności Zawodowej w Tucholi” w ramach programu operacyjnego kapitał
ludzki w dziale 853. Do budżetu wprowadzono zadanie pod nazwą „Infostrada
Kujaw i Pomorza”. Nie chcieli podejść do tego zadania, ale bez Powiatu
cały projekt by padł. Jeżeli Powiat teraz wejdzie do tego programu, to później
zaoszczędzi na innych działaniach. Wydatki w budżecie uległy zwiększeniu o taką
samą kwotę jak dochody. W rozdziale Drogi
publiczne powiatowe dokonuje się zwiększenia o kwotę 100.000 zł na utrzymanie
dróg. W dziale 710 – działalność
usługowa dokonuje się zwiększenia na zakup serwera do prowadzenia baz państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W dziale Administracja publiczna
dokonuje się zmniejszenia o kwotę 38.000 zł w celu zabezpieczenia
paragrafów w rozdziałach dotyczących oświaty. W dziale obsługa długu
publicznego dokonuje się zmniejszenia o kwotę 31.250 zł w związku z terminową
spłatą raty poręczenia. W dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się
zwiększenia na łączną kwotę 230.327,86 zł. w związku z dostosowaniem
paragrafów do bieżących potrzeb jednostki wynikających z zawartych umów. W rozdziale 85321 Zespoły do
spraw orzekania o niepełnosprawności dokonuje się zwiększenia w kwocie 17.000
zł. w związku z zabezpieczeniem płac do końca roku. W rozdziale 85395 Pozostała
działalność dokonuje się zwiększenia na kwotę 48.011,40 zł w związku z
umową o dofinansowanie projektu „Zakład Aktywności Zawodowej w Tucholi” w
ramach programu operacyjnego kapitał ludzki. W dziale 854 Edukacyjna opieka
wychowawcza dokonuje się zwiększenia w rozdziałach na łączną kwotę 104.100 zł w
związku z dostosowaniem paragrafów do bieżących potrzeb jednostki wynikających
z zawartych umów. W związku z oszczędnościami powstałymi w wyniku zakończenia
projektu „Borowiackie szlaki – kompleksowa redukcja presji turystycznej w
Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie” w kwocie 70.000 zł dokonuje się
zmniejszenia w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska. W
związku z tym, że w zmianie do budżetu zostały zawarte przedsięwzięcia
konieczna była zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej.
p. J. Kowalik – na stronie 22
sprawozdania są dochody jakie mają dyrektorzy zaplanowane do wypracowania.
Zapytał czy te dochody będą wykonane, czy zostaną przekroczone. Jeżeli zostaną
przekroczone, to czy wróci to do szkół w jakiejś formie. To byłby sposób na
dopingowanie dyrektorów. Komisja mogłaby sformułować wniosek, że środki
ponadplanowe miałyby wracać do szkoły, która je wypracowała. Wtedy będzie to
dopingowało do wypracowywania tych ponadplanowych dochodów.
p. Skarbnik – w Zespole Szkół
Licealnych i Technicznych ponadplanowe dochody zostały przekazane do budżetu
szkoły. Tak się stanie też w SOSW, TCEZ.
p. J. Kowalik – chodzi o wypracowanie
generalnej zasady. To jest cenne, że szkoły zarabiają poza budżetem, bo można
za te pieniądze coś dodatkowo wykonać.
Komisja wypracowała następujące opinie:
1) Komisja przeanalizowała
sprawozdanie z realizacji budżetu w za I półrocze 2013 r. w działach 801, 854,
921 i 926. W dziale 801 – Oświata i wychowanie wykonanie wynosi 56 %.
Niedoszacowany jest paragraf związany z wynagrodzeniami w Zespole Szkół
Licealnych i Technicznych, Liceum Ogólnokształcącym, Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej i Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym.
Niedoszacowanie pokryte zostanie zmianą do budżetu zatwierdzoną na sesji
wrześniowej. Po przeanalizowaniu budżetu na koniec września 2013 r. może
wystąpić konieczność dokonania kolejnych korekt. Paragrafy dotyczące materiałów
i wyposażenia zapewniają niezbędne minimum do realizacji zadań. Wydatki na
energię realizowane w wysokości 65 % planu rocznego muszą być
korygowane w ramach wydatkowania środków.
W dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
realizacja budżetu wynosi 57 %. Środki na wynagrodzenia osobowe
pracowników po zwiększeniu na sesji Rady Powiatu powinny zabezpieczyć potrzeby.
W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego wydatki wyniosły 47,38 % planu.
W dziale 926 – Kultura fizyczna i sport wykonanie
wydatków w wysokości 58,31 % związane jest z zwiększoną ilością zadań w okresie
letnim.
Komisja wnioskuje, aby wypracowane przez jednostki
ponadplanowe dochody zostały przekazane na wskazane przez dyrektorów paragrafy.
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku
głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z realizacji budżetu powiatu za I
półrocze 2013 roku w działach: 801, 854, 921 i 926.
2) Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku
głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie
zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na
2013 r.
3) Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów
przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie
zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia
Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2013 – 2024.
Ad. 2.
p. L.
Karnowska – przedstawiła
informację o naborze na nowy rok szkolny do szkół powiatowych (w załączeniu do
oryginału protokołu). Poinformowała, że
w Zespole Szkół Ogólnokształcących powstał profil pożarniczo – wojskowy. Jest
umowa ze strażą pożarną. Wszystkie zajęcia praktyczne będą odbywać się w straży
na ich sprzęcie. Jest to tak stworzone, aby nie obciążać budżetu. W zawodzie technik
hotelarz w ZSLiT przyjęto 27 uczniów.
Pierwsze półrocze będzie w oparciu o własną bazę szkoły, a drugie
półrocze w oparciu o Zakład Aktywności Zawodowej. W ZSLiA w zawodzie technik
obsługi turystycznej kształcić się będzie 13 uczniów.
Ad. 3.
Komisja omówiła materiały
sesyjne w punkcie 1.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie
przyjęła protokół z 25 posiedzenia Komisji.
Na
tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodnicząca
Komisji
Elżbieta Damasiewicz Anna
Ziegler
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (17 września 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (28 października 2013, 11:34:27)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1873