Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół Nr 27/2013 z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia z dnia 19 września 2013 r.
Protokół nr 27/2013
z posiedzenia Komisji Polityki
Społecznej i Zdrowia
które odbyło się 19 września 2013 r.
Obecni
według listy obecności (5 osób) oraz p. Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, p. Zofia
Reszka – Sekretarz Powiatu, p. Wiktor Metkowski – Wicestarosta Tucholski.
Posiedzeniu przewodniczył pan Andrzej
Myszkowski – Przewodniczący Komisji.
Tematyka posiedzenia:
- Informacja o bieżącej działalności powiatowej służby zdrowia.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Na
wstępie Przewodniczący poprosił Panią Sekretarz o informację na temat złożonego
zażalenia dotyczącego procedury konkursowej na Dyrektora Domu Dziecka.
p. Sekretarz – omówiła procedurę. Poinformowała, że ogłoszenie o
konkursie ukazało się w Biuletynie Informacji Publicznej. Komisja
konkursowa oceniła złożone dokumenty i do drugiego etapu zakwalifikowały się
dwie osoby, które złożyły dokumenty. Na procedurę zostało skierowane zażalenie
do Starosty i do wiadomości do Przewodniczącego Rady. Pan zarzucił, że Komisja
nie przeprowadziła rozmowy. Nie jest to zgodne z prawdą. Było 30 pytań, na
które odpowiadali kandydaci. Nie odbywało się to na zasadzie testu. Pytania
dotyczyły ustaw. W pierwszym etapie postępowania na piśmie została
przedstawiona koncepcja funkcjonowania jednostki. Komisja nie odnosiła się do
tego. Wizja przedstawiona przez Pana była bardzo krótka. Pan zarzuca również,
że nie było rozmowy. Na stronach BIP został ogłoszony wynik naboru. Ten wynik
został też dostarczony za dowodem doręczenia. Pani Starosta udzieliła
odpowiedzi na to zażalenie.
p. M. Mróz – poinformował, że email z pismem został wysłany do
radnych na skrzynki 12 września br. Dzisiaj otrzymał odpowiedź.
Ad. 1.
Przewodniczący
poinformował, że w planie pracy Komisji jest temat: „Informacja o bieżącej
działalności powiatowej służby zdrowia. Zdecydował jednak, aby nie zapraszać
tym razem Pana Prezesa Spółki „Szpital Tucholski”.
Ad. 2.
Analiza
materiałów sesyjnych:
1) sprawozdanie
z realizacji budżetu Powiatu Tucholskiego za I półrocze 2013 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że dochody zostały zrealizowane w 53
% a wydatki w 57 %. Wydatki inwestycyjne zostały zrealizowane w 100 %
w I półroczu. Dotyczyło to zapłaty faktury za roboty dodatkowe w szpitalu. Pozostałe inwestycje zaplanowane są na drugie
półrocze. Zaplanowane dochody są realizowane prawidłowo. W niektórych działach
dochody własne wykonane zostały ponad plan. Nie były zaplanowane na ten rok
dochody ze sprzedaży majątku. Sukcesywnie, jeżeli będą chętni to będą
sprzedawane działki. W maju Powiat otrzymał pożyczkę z budżetu Państwa. W ciągu
14 dni została ona rozdysponowana zgodnie z harmonogramem dołączonym do umowy.
Po wykonaniu I półrocza wydatki w oświacie dotyczące wynagrodzeń i pochodnych
są wykonane powyżej 50 %. Jest to związane m.in. z tym, że nie były planowane
środki na dodatki motywacyjne, bo ich nie miało być. Te dodatki pozostały,
dlatego w zmianie do budżetu te pieniądze są dodawane.
p. Przewodniczący – zapytał jak wygląda sprawa składek zdrowotnych za
dzieci w Domu Dziecka.
p. Skarbnik – poinformowała, że na razie pieniądze spływają i są
płacone na bieżąco. Nie ma żadnych zaległości.
p. Przewodniczący – zauważył, że największym problemem jest w tej chwili
szkolnictwo i drogi. Na drodze Lubiewo – Bruchniewo są wyrwy, których nie da
się już omijać.
p. Skarbnik – w zmianie do budżetu zwiększa się o około 100.000
zł budżet dotyczący dróg. Na energię cieplną były dość duże środki zużyte w
związku z przeciągającą się zimą. Mają nadzieję, że te środki zaplanowane
wystarczą. Powiat w I półroczu nie korzystał z debetu. Płynność finansowa jest
zachowana. Subwencja zabezpiecza wydatki oświaty. Wolne środki z 2012 r. w
wysokości 1.414.000 zł są na rachunku oszczędnościowym, bo w programie
naprawczym są przewidziane na 2014 r.
p. Przewodniczący – stwierdził, że miło słyszeć, że udało się wyjść z
tego dołka.
p. Wicestarosta – stwierdził, że jeżeli nic złego Powiatu nie spotka
to można z miesiąca na miesiąc spokojnie żyć. Chcieliby więcej, ale i tak udaje
się pozyskiwanie środków na drogi. Jest zapewnienie Ministra Boniego, że Powiat
otrzyma dodatkowe środki na zwalczanie klęski żywiołowej. Dzwoniono już,
dlaczego jeszcze nie został złożony wniosek.
p. Przewodniczący – zapytał, czy ta pożyczka z budżetu Państwa
ogranicza działania.
p. Skarbnik – jest ograniczenie. Można ubiegać się o środki
jeżeli dofinansowanie będzie co najmniej 60 % i będą środki na wkład własny.
p. P. Mówiński – w podobnej sytuacji jest w tej chwili wiele
powiatów. Trzymanie wskaźników przez Ministra poskutkowało tym, że samorządy
zaczynają się buntować. W podobnej sytuacji jest 80 % samorządów w Polsce.
Ponad 20 dużych miast jest w tej chwili powyżej wskaźników. Patrząc na rozwój
powiatów, albo będzie zmieniony poziom dofinansowania, albo środki z projektów
nie zostaną wykorzystane. Większość pieniędzy z tej perspektywy finansowej
wydały samorządy. Jeżeli dofinansowanie nie wróci do poziomu 80 – 85 % to te
środki wrócą do Brukseli. W związku z tym nie należy siać przerażenia.
Wirtualny jest cały budżet Państwa. Tu można zaobserwować zagrożenie, jeżeli
chodzi o rozwój. Są pojedyncze samorządy, które stać, ale nie ma ich wielu. Wiele
samorządów skorzystało z tego rozdania maksymalnie. Wszystkie są poważnie
zagrożone i nie będzie ich stać na dofinansowanie w wysokości 50 %.
p. Przewodniczący – stwierdził, że miło jest widzieć spokój Pani
Skarbnik.
p. Skarbnik – na razie jest spokój, ale gospodarowanie jest
bardzo oszczędne. Jeżeli będzie tak jak w tej chwili to nie będzie tak źle.
p. Przewodniczący – stwierdził, że można to z satysfakcją przyjąć.
p. P. Mówiński – zapytał jak wyglądają dochody z PIT i CIT.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że wygląda na to, iż będzie to
zrealizowane, być może będzie też nadwykonania. W II półroczu zwykle wyższe są
te podatki.
p. Przewodniczący – stwierdził, żeby szukać pieniądze na drogi, aby
połatać dziury.
Komisja
w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z realizacji
budżetu Powiatu Tucholskiego za I półrocze 2013 r. (5-0-0)
2) projekt
uchwały zmieniającej uchwałę w
sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób
niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2013
p. Wicestarosta – poinformował, że została dostarczona autopoprawka
dotycząca tabeli. Zdecydowano, że w związku z małymi środkami finansowymi
należy zabezpieczyć najpierw najpotrzebniejsze rzeczy. Dzisiaj Zarząd otrzymał
informację, że PFRON przekazuje 35.000 zł na dostosowanie do potrzeb osób
niepełnosprawnych oddziału dziecięcego w Szpitalu. Rozliczenie tej dotacji ma
nastąpić do końca 2014 roku.
Komisja
w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w
sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i
społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na
rok 2013 (5-0-0).
3) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013
r.
p. Skarbnik – przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu
Tucholskiego na 2013 r. Poinformowała, że dochody i wydatki powiatu uległy zwiększeniu o kwotę
459.170,73 zł. Po stronie dochodów: w dziale 600 – Transport i łączność
dokonuje się zwiększenia o kwotę 1.281,61 zł. W dziale Turystyka dokonuje się
zmniejszenia o 10,90 zł w związku z rozliczeniem małego projektu „Bory
Tucholskie – informator dla turysty grzybiarza”. W dziale 710 – Działalność
usługowa dokonuje się zwiększenia w kwocie 280.000 zł w związku
z podpinaniem umowy o udostępnienie baz danych krajowego systemu
informacji o terenie. W dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się
zmniejszenia o kwotę 526,38 zł w związku z rozliczeniem małego projektu
„Na Borowiacką nutę – wydanie filmu promującego region Borów Tucholskich”. W
wyniku dwóch decyzji Wojewody dokonuje się zwiększenia w Komendzie Powiatowej
Państwowej Straży Pożarnej na kwotę 83.290 zł. Urealnieniu uległy też dochody
od osób prawnych, osób fizycznych i od innych jednostek. Zwiększenie
dotyczy kwoty 22.045,39 zł. W dziale 758 – Różne rozliczenia wpłynęła kwota
5.035 zł w związku z wnioskiem Pani dyrektor ZSLiA na remont. W związku z
urealnieniem dochodów dokonuje się zwiększenia o kwotę 18.142,86 zł w dziale
801 – Oświata i wychowanie. W dziale 852 – Pomoc społeczna dokonuje się
zmniejszenia o kwotę 300 zł w związku z urealnieniem dochodów. Zwiększenie o kwotę
48.011,40 zł dotyczy umowy o dofinansowanie projektu „Zakład Aktywności
Zawodowej w Tucholi” w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki
w dziale 853. Do budżetu wprowadzono zadanie pod nazwą „Infostrada Kujaw
i Pomorza”. Nie chcieli podejść do tego zadania, ale bez Powiatu cały
projekt by padł. Jeżeli Powiat teraz wejdzie do tego programu, to później
zaoszczędzi na innych działaniach. Wydatki w budżecie uległy zwiększeniu o taką
samą kwotę jak dochody. W rozdziale
Drogi publiczne powiatowe dokonuje się zwiększenia o kwotę 100.000 zł na
utrzymanie dróg. W dziale 710 –
działalność usługowa dokonuje się zwiększenia na zakup serwera do prowadzenia baz
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W dziale Administracja
publiczna dokonuje się zmniejszenia o kwotę 38.000 zł w celu zabezpieczenia
paragrafów w rozdziałach dotyczących oświaty. W dziale obsługa długu
publicznego dokonuje się zmniejszenia o kwotę 31.250 zł w związku z terminową
spłatą raty poręczenia. W dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się
zwiększenia na łączną kwotę 230.327,86 zł. w związku z dostosowaniem
paragrafów do bieżących potrzeb jednostki wynikających z zawartych umów. W rozdziale 85321 Zespoły do
spraw orzekania o niepełnosprawności dokonuje się zwiększenia w kwocie 17.000
zł. W związku z zabezpieczeniem płac do końca roku. W rozdziale 85395 Pozostała
działalność dokonuje się zwiększenia na kwotę 48.011,40 zł w związku z
umową o dofinansowanie projektu „Zakład Aktywności Zawodowej w Tucholi”
w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki. W dziale 854 Edukacyjna opieka
wychowawcza dokonuje się zwiększenia w rozdziałach na łączną kwotę 104.100 zł w
związku z dostosowaniem paragrafów do bieżących potrzeb jednostki
wynikających z zawartych umów. W związku z oszczędnościami powstałymi w wyniku
zakończenia projektu „Borowiackie szlaki – kompleksowa redukcja presji
turystycznej w Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie” w kwocie 70.000 zł dokonuje
się zmniejszenia w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska. W
związku z tym, że w zmianie do budżetu zostały zawarte przedsięwzięcia
konieczna była zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej. Poinformowała, że w
materiałach sesyjnych znajduje się również projekt uchwały dotyczący
przystąpienia do realizacji projektu
kluczowego pn. „Infostrada Kujaw i Pomorza”. Projekt ten będzie realizowany
przez Marszałka Województwa. Wkład własny Powiatu wynosi 114.000 zł. Kluczowe
jest jednak przystąpienie do tego projektu. To daje możliwość informatyzacji
oraz połączenia poszczególnych szczebli samorządów.
p. P. Mówiński – zapytał czy nakłady
ponosi Kujawsko-Pomorska Sieć Informacyjna. Została powołana spółka i
pociągnięto łącze bezprzewodowe do powiatów. Miało być to dobrze dofinansowane.
p. Skarbnik – poinformowała, że
technicznie jutro omówi to Pan Lorczak. Nieprzystąpienie Powiatu do tego
projektu blokowało gminy. Na stronie 27 materiału sesyjnego jest uchwała
dotycząca światłowodu.
p. P. Mówiński – to działa na takiej
zasadzie, że nie trzeba mieć swojego światłowodu. Może to być podpięte pod
światłowód innego operatora na postawie mega ustawy.
p. Wicestarosta – stwierdził, że sprawy
techniczne wyjaśni Pan Lorczak. Zarząd długo opierał się i zastanawiał.
p. Przewodniczący – stwierdził, że jako
użytkownik nie widzi żadnych zmian.
p. P. Mówiński – użytkownik nie zauważy
zmian. Jest to uzyskanie bezpieczeństwa, też kryzysowego. Generalnie jest to
jednak misz masz. Prezes KPSI na spotkaniach mówił, że światłowód będzie
należał do Powiatu i Gmin. Ta koncepcja padła.
p. M. Mróz – zapytał, czy ta uchwała
rodzi skutki finansowe.
p. P. Mówiński – rodzi skutki. Może jutro
zostanie przekonany, że należy to robić. Teraz żadna firma telekomunikacyjna
nie może odmówić udostępnienia łączą. Teraz Powiat jest pod presją gmin.
p. M. Mróz – zapytał, czy ta uchwała
może zostać przesunięta na kolejną sesję. Poprosił o informację co Zarząd
przekonało o słuszności tego zadania.
p. Wicestarosta – Zarząd przekonało to, że
Powiat blokuje gminy.
p. Skarbnik – dodała, że dotyczy to
głównie geodezji. Powiat wypadnie z obiegu jeżeli nie przystąpi do tego
zadania.
p. M. Mróz – zapytał, jak do tego
podchodzą inne powiaty.
p. Skarbnik – wszystkie powiaty
sukcesywnie w to wchodzą. Nie wchodząc do tego projektu Powiat poniesie większe
koszty.
p. Przewodniczący – na posiedzenie Komisji
Rewizyjnej byli zaproszeni dyrektorzy szkół. Okazało się, że nie mają one w
chwili obecnej możliwości przeprowadzenia egzaminu. Należy na to poszukać
środków.
p. Wicestarosta – zauważył, że to kolejny
przykład dodania zadań, a nie poszły za tym środki.
p. Skarbnik – dodała, że nie wiadomo
jeszcze do końca jak miałyby być wyposażone pracownie egzaminacyjne.
p. P. Mówiński – komisja egzaminacyjna
jeszcze nie podała informacji, co ma się znaleźć na egzaminie, a już powinno
być to w szkole.
p. Przewodniczący – dodał, że jest dużo
kierunków nauczania i po trzy egzaminy należy zdać.
p. M. Mróz – przekonuje go to, co
mówił radny Mówiński, że w zasadzie każdy musi nam te łącza udostępnić
p. Skarbnik – była na spotkaniach z przedstawicielami Urzędu
Marszałkowskiego. Mówiono tam, że zaoszczędzimy na Biuletynie Informacji
Publicznych i innych sprawach. Jeżeli teraz tego nie zrobimy, to będziemy wiele
wyższe koszty.
p. Wicestarosta – stwierdził, że musi to wyjaśnić J. Lorczak jutro na sesji.
p. M. Mróz
– w materiałach sesyjnych są uchwały dotyczące dróg. Prosi o odpowiedź, co
Powiatowi daje to, że dajemy dotację dla gminy, a później gmina ją oddaje.
p. Wicestarosta – poinformował, że w partnerstwie gmina otrzymuje dodatkowe punkty ima
większą szansę otrzymać te pieniądze. Powiat otrzymuje pieniądze, aby
remontować drogi w gminach. Gminy chciałyby, aby te środki były kierowane na
drogi na ich terenie. Chcemy przeznaczyć to na drogi najbardziej zniszczone na
terenie Powiatu.
p. M. Mróz
– zapytał, czy lepiej nie wprost kierować te środki na drogi, które chcemy.
p. P. Mówiński – zapytał, czy te środki, które Powiat otrzyma od danej gminy może
przekazać na drogę w innej gminie.
p. Wicestarosta - Gmina daje środki, ale nie może wskazać na jaką drogę mają one być
przeznaczone.
p. M. Mróz
– smaczku temu dodaje fakt, że Rada Gminy Gostycyn nie podjęła tej uchwały.
Dlatego pyta jaki jest sens tego. Najwięcej korzyści z tego mają gminy, bo
chodzi o dofinansowanie na schetynówki.
p. P. Mówiński – zauważył, że bez partnerstwa raczej gminy nie miałyby szansy na
środki.
p. Przewodniczący – zapytał co się stanie, jeżeli jutro Powiat podejmie
uchwały, a gmina nie wyrazi zgody.
p. Skarbnik
– stwierdziła, że to tylko uchwała intencyjna i w takim przypadku nie zostanie
skonsumowana.
p. P. Mówiński – nigdzie nie ma zapisu, że gminy muszą oddać te środki.
p. M. Mróz
– stwierdził, że oby Powiat nie wyszedł na tym jak Zabłocki na mydle. Decyzje o
skonsumowaniu tych uchwał będą podejmowały poszczególne rady gmin. Zapytał też
o sprawę ośrodka w Białej i harcerzy. Ostatnia sesja odbywała się z ich
udziałem. Ten ośrodek znajduje się w programie naprawczym. Stwierdził, że jak
nie będzie woli porozumienia to na naszym majątku stracimy 2.500.000 zł. Jedyną
przeszkodą do realizacji projektu przez harcerzy jest to, że ośrodek jest
elementem programu naprawczego i następnie 5 lat trwałości projektu. To się nie
zgadza z datami ujętymi w programie naprawczym.
p. Wicestarosta – stanowisko zostało określone na piśmie i potem rozmów nie było. Interesem
Zarządu jest dbanie o dobro Powiatu, a nie o to, że harcerze stracą na tym.
Harcerze zainwestują 2.500.000 zł. Zapytał, jaki Powiat będzie miał w tym
interes.
p. M. Mróz – stwierdził, że zostanie podniesiona wartość
obiektu.
p. Wicestarosta – stwierdził, że jeżeli
zostanie wskazane logiczne zastępstwo tego ośrodka w programie naprawczym to
Zarząd nie będzie miał nic przeciw temu. Jeżeli harcerze chcą ten ośrodek
przejąć, to należy go nabyć i wtedy inwestować.
p. M. Mróz – zauważył, że jeżeli
harcerze nie skorzystają z tego projektu, to tych pieniędzy już nie otrzymają.
p. P. Mówiński – stwierdził, że jest kwestia wyceny i tego za ile można go kupić.
p. Wicestarosta – zapytał, co w to miejsce sprzedać. Słyszał, że ostatnio dość głośno
mówi się o Szpitalu.
p. Przewodniczący – nie słyszał takich rozmów, ale ostatnio dużo
szpitali idzie pod młotek.
p. Wicestarosta – mówi się, że to rezerwa strategiczna. Ponowił pytanie co sprzedać w zamian.
p. P. Mówiński – stwierdził, że szkoda, że nie ma już budynku w Kamienicy.
p. M. Mróz
– nie jest problemem to, że harcerze chcą zainwestować, tylko program
naprawczy. Gdyby nie to, to takie porozumienie trzeba byłoby zawrzeć.
p. Wicestarosta – musi być coś w zamian.
p. Przewodniczący – wartość jest przeszacowana. Wartość jest taka na
jaką są kupcy.
p. M. Mróz
– jak nie ta, to następna kadencja będzie miała problem. Warto pomyśleć, czy
rzeczywiście już nic nie mamy.
p. P. Mówiński – o szpitalu musi być przeprowadzona poważna dyskusja.
p. M. Mróz
– jeżeli wartość tego idzie w dół to w ogóle na ten temat nie można rozmawiać.
p. Przewodniczący – zauważył, że teraz Szpitale sprzedają się świetnie
i niektóre nie mają wyjścia.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie
zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na
2013 r. (5-0-0).
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie
zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia
Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2013 – 2024
(5-0-0).
Przewodniczący poddał pod głosowanie
protokół z 26 posiedzenia Komisji, który został przyjęty 5 głosami za, przy
braku głosów przeciwnych i wstrzymujących.
Na
tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Andrzej Myszkowski
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (19 września 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (28 października 2013, 11:38:22)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1691