Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół Nr 28/2013 z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej z dnia 26 listopada 2013 r.
Protokół nr 28
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury
i Kultury Fizycznej,
która odbyła się 26 listopada 2013 r.
Obecni
na posiedzeniu według listy obecności oraz p. Zofia Łącka – Skarbnik
Powiatu, p. Lucyna Karnowska – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Zdrowia.
W
posiedzeniu uczestniczyło 5 członków Komisji.
Posiedzeniu
przewodniczyła pani Anna Ziegler – Przewodnicząca Komisji.
Tematyka
posiedzenia:
1. Analiza przygotowań do przeprowadzania egzaminów
zawodowych realizowanych według nowej podstawy programowej.
2. Analiza projektu budżetu na rok 2014 i wypracowanie
opinii w działach 801, 854, 921, 926.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 2.
p.
Przewodnicząca – poinformowała,
że rozmawiała z dyrektorami szkół na temat projektu budżetu Powiatu na 2014 r.
Większość dyrektorów nie miała uwag. Poprosiła Panią Skarbnik o omówienie
działów 801, 854, 921 i 926.
p.
Skarbnik – w dziale oświata i
wychowanie zaplanowano dochody w wysokości 235.965 zł. Subwencja oświatowa wynosi
21.809.233 zł. Jest to kwota o 230.591 zł niższa od tegorocznej.
p.
Przewodnicząca – zapytała, czy
korekta subwencji może zaskoczyć Powiat na 2 miliony złotych, tak jak to
miało miejsce w latach ubiegłych.
p.
Skarbnik – odpowiedziała, że jest
to uzależnione od tego jak jest wyliczony wskaźnik w województwie.
p.
Przewodnicząca – wskaźnik ten
wynika z ilości nauczycieli dyplomowanych i mianowanych zatrudnionych w
województwie.
p.
Skarbnik poinformowała że dochody własne zostały
ustalone na kwotę 235.965 zł. Wydatki w dziale 801 zaplanowano na kwotę
19.077.254 zł, a w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza na kwotę
1.438.559 zł.
p.
Przewodnicząca – zliczając
wszystkie kwoty w działach związanych z oświatą można stwierdzić, że cała
subwencja zostanie wydatkowana na oświatę.
p.
Skarbnik – poinformowała, że w
budżecie nie zaplanowano żadnych inwestycji. Dochody budżetu zostały ustalone w
wysokości 52.409.697,33 zł, a wydatki na poziomie 50.517.634,30 zł.
Dochody bieżące zaplanowano w wysokości 48.106.802,70 zł, a dochody majątkowe
4.302.697,33 zł. Zaplanowano też nadwyżkę budżetową w wysokości
1.892.063,03 zł, która zostanie przeznaczona na finansowanie rozchodów.
Rozchody zostały zaplanowane na kwotę 3.306.905,02 zł, które będą finansowane
z nadwyżki budżetowej i wolnych środków roku 2012 r. W pierwszej
kolejności trzeba zabezpieczyć około 5 mln zł. Wydatki w szkołach zostały
zaplanowane na podstawie zgłoszonych potrzeb, ale skorygowane do możliwości
Powiatu.
p. J.
Kowalik – w działach 801 i 854
wydatki wynoszą 20.515.00 zł natomiast subwencja to kwota 21.809.000 zł.
Wskazał nadwyżkę subwencji oświatowej nad wydatkami.
p.
Przewodnicząca – dodała, że
środki z subwencji znajdują się również w dziale 921 i 926.
p. W.
Kociński – odpowiedzią na to
stwierdzenie jest to, że w przyszłym roku jest potrzebna kwota 5 milionów
złotych na spłatę kredytów.
p. J.
Kowalik – nauczyciele wprost
pytają, ile Powiat otrzymał subwencji, a ile z tego przeznacza się na oświatę.
p. A.
Pruszak – przypomniał, że w
historii Powiatu bywało już odwrotnie. Z subwencji drogowej dokładano środki na
oświatę.
p.
Skarbnik – dodała, że jest to
projekt budżetu i jeżeli jakieś środki mają być dołożone w jednym dziale, to z
drugiego działu trzeba zabrać.
p. W.
Kociński – chodzi o to, że Pana
Kowalika w szkole o to pytają. Jednak wszystko zależy od tego ile dany Powiat
jest zadłużony.
p.
Przewodnicząca – zgadza się z
tym, ale wszystko wynika z zaszłości, które trzeba zapłacić.
p. W.
Kociński – był na Komisji
Rewizyjnej. Zawsze jest tak, że lekarze pytają o swoje, a nauczyciele o swoje.
p. J.
Kowalik – ludzie mówią, że ich to
nie obchodzi. Państwo daje pieniądze, więc dlaczego to nie idzie na oświatę.
p. W.
Kociński – zauważył, że radni
muszą patrzeć szerzej.
p. J.
Kowalik – wyszacował ile kosztuje
uczeń w poszczególnych szkołach. Porównał budżety szkół z ilością uczniów. W ZSO
uczeń kosztuje – 8.267,40 zł, w ZSLiA – 6.407 zł, w ZSLiT – 6.268 zł, w TCEZ –
4.987 zł. W paragrafie 4210 – zakup materiałów i wyposażenia zabezpieczono
środki w przeliczeniu na jednego ucznia w są następującej wysokości: ZSLiT
– 62 zł, ZSLiA – 109 zł, ZSO – 114 zł, SOSW – 209 zł.
p. W.
Kociński – stwierdził, że na
zakup wyposażenia pracowni będą środki z projektu.
p.
Przewodnicząca – to dotyczy
pracowni dla Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych. Na ten cel
trzeba zagwarantować wkład własny.
p. W.
Kociński – zapytał na jaką kwotę
opiewa ten projekt.
p.
Skarbnik – projekt jest napisany
na około 700.000 zł.
p. Kowalik – omówił kwoty zaplanowane na remonty w
poszczególnych zespołach szkół. Nie rozumie rozbieżności pomiędzy szkołami.
p.
Skarbnik – stwierdziła, że w
takich porównaniach nie można brać pod uwagę Specjalnego Ośrodka Szkolno –
Wychowawczego. W Zespole Szkół Licealnych i Agrotechnicznych budżet jest
wyższy, dlatego że znajdują się w nim środki na paliwo. Uczniowie codziennie
dojeżdżają na praktyki, zajęcia. ZSLiT ma praktyki na miejscu.
p.
Przewodnicząca – zapytała, jaki jest
powód przeliczania na jednego ucznia, bo trudno porównywać szkoły ze względu na
różną specyfikę. ZSLiA mieści się w budynku Zespołu Szkół Leśnych. Nie ma
sali gimnastycznej więc trzeba wykupić zajęcia na innych obiektach. Radny
Kowalik pokazał różnice, ale trzeba wziąć pod uwagę wszystkie aspekty.
p. W.
Kociński – było pytanie, czy
Powiat rezygnuje z sali na stadionie i z kręgielni. Zajęć dydaktycznych nie
wolno ograniczać. Może być kiedyś taka sytuacja, że Powiat stanie przed
dylematem i trzeba będzie przenieść ZSLiA do jednej ze szkół.
p. J.
Kowalik – dodał, że przed laty w
jednej szkole było 1400 uczniów, a teraz w dwóch szkołach jest 1100.
p.
Przewodnicząca – poinformowała,
że dyrektorzy zgłosili potrzeby w związku z reformą szkolnictwa zawodowego
odnośnie wyposażenia pracowni, w których młodzież będzie uczyła się zawodu i
przygotowywała do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. ZSLiA
zgłosiło kwotę 64.000 zł, a ZSLiT – 36.000 zł.
p. J.
Kowalik – chciał się dowiedzieć z
czego wynika różnica, dlatego dziękuje za tą informację.
p. J.
Kowalik – przejrzał plan
finansowy Zakładu Aktywności Zawodowej. Jest zaplanowana energia w wysokości
17.000 zł. W tym roku wykonanie w internacie wyniesie 87.000 zł. Według
przejętej powierzchni pod ZAZ na energię powinna być kwota około 55.000 zł.
Rozumie, że skoro jest 17.000 zł to zostanie to później uzupełnione.
p. W. Kociński – te kwoty zostaną uzupełnione środkami z
działalności gospodarczej, a nie z budżetu Powiatu. Są pewne rozwiązania,
które pokryją tą kwotę.
p.
Przewodnicząca – zapytała, czy
nie wzrośnie koszt obiadów dla uczniów, jeżeli Zakład Aktywności Zawodowej będzie
świadczył usługi dla internatu. Nie może
dla uczniów wzrosnąć koszt, bo jest wymóg, że płaci się tylko za to co wrzuca
się do kotła. Różnica będzie musiała być dołożona, ale to sprawa Zarządu i
Zakładu Aktywności Zawodowej.
p. W.
Kociński – czterech pracowników
szkoły przejdzie do ZAZ. Jest to taki rok, że wszystkie te osoby mają nagrody
jubileuszowe. Trzeba będzie mieć kwotę 24.000 zł na ten cel.
p.
Przewodnicząca – zapytała o
środki na kulturę fizyczną i sport.
p. W.
Kociński – zabezpieczono środki
m.in. na Powiatowe Igrzyska Sportowe. Środki zostały zabezpieczone na poziomie
ubiegłego roku. Nie będzie środków dla stowarzyszeń na podstawie konkursu.
p. J.
Kowalik – przypomniał, że Komisja
wnioskowała o zwiększenie środków na stypendia. Zapytał jak to wygląda.
p.
Skarbnik – zaplanowano kwotę
16.800 zł, czyli więcej o 1800 zł w stosunku do roku ubiegłego.
Po dyskusji
Komisja wypracowała następującą opinię: Komisja
Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej na posiedzeniu w dniu 26 listopada
br. po przeanalizowaniu budżetu w
działach 801 –Oświata i wychowanie, 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, 921 –
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, 926 – Kultura fizyczna i sport
wyraziła opinię pozytywną. W paragrafach płacowych zabezpieczenie środków jest
na poziomie roku 2013, natomiast wydatki materiałowe zabezpieczono w ramach
możliwości finansowych Powiatu. W budżecie został uwzględniony wniosek Komisji
w zakresie zabezpieczenia środków na przeprowadzanie egzaminów potwierdzających
kwalifikacje zawodowe, związanych z nową podstawą programową. W zakresie
edukacyjnej opieki wychowawczej środki są na poziomie roku ubiegłego. W dziale
926 – Kultura fizyczna i sport planuje się środki w wysokości roku
poprzedniego. Jest to zabezpieczenie imprez organizowanych przez Powiat oraz
części wynagrodzenia animatora pracującego na Orliku. W dziale 921 – Kultura i
ochrona dziedzictwa narodowego plan na rok 2014 zabezpiecza funkcjonowanie placówki.
Komisja rozumiejąc trudną i złożoną sytuację finansową Powiatu i konieczność
realizacji programu naprawczego sformułowała opinię pozytywną.
Ad. 1.
p. L.
Karnowska- poinformowała, że
wystąpiła do dyrektorów z prośbą o informację na temat stanu przygotowań do
przeprowadzania egzaminów zawodowych. Zespół Szkół w Śliwicach egzaminy będzie
przeprowadzał u pracodawców. Dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych
nie zgłosił żadnych problemów. Dyrektor Wrębel napisała, że na chwilę obecną
nie ma na ten cel środków ani wytycznych.
p.
Przewodnicząca – zauważyła, że w
projekcie budżetu są na ten cel przeznaczone środki.
p. L.
Karnowska – poinformowała, że to
są środki, o które wystąpili dyrektorzy. Na razie do końca nie wiadomo jak mają
wyglądać te pracownie i jakie będą wymagania.
Ad. 3.
1) projekt uchwały w sprawie zmian
budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
p. Skarbnik – omówiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu
Powiatu Tucholskiego na 2013 r. Poinformowała, że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu
o kwotę 709.596,45 zł. zmiany wynikają z potrzeb, z wykonanych zadań i
dostosowania paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. W dziale 020 Leśnictwo następuje zmniejszenie o 2.328 zł. Jest to rozliczenie dotacji na
zwrot kosztów odnowienia powierzchni leśnej zniszczonej w wyniku trąby
powietrznej. W dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa następuje
zwiększenie o 6.343,72 zł. W dziale 710 Działalność usługowa następuje
zwiększenie o kwotę 114.252,75 zł w związku z pracami geodezyjnymi w sprawie
ewidencjonowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy
danych. W rozdziale 71015 Nadzór
budowlany następuje zwiększenie o kwotę 71,91 zł w związku z dostosowaniem
paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. Dział 750 Administracja
publiczna ulega zwiększeniu o kwotę 65.211,95 zł w związku z dostosowaniem
paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. W dziale 754 Bezpieczeństwo
publiczne i ochrona przeciwpożarowa następuje zwiększenie o kwotę 0,09 zł.
Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek
nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem ulegają zwiększeniu o kwotę 3.223 zł w
związku z dostosowaniem paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym.
W dziale 758, Rozdział 75801 Część
oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego następuje
zwiększenie w wyniku pisma Ministra Finansów dotyczącego zwiększenia części
oświatowej subwencji ogólnej dla Powiatu Tucholskiego na rok 2013 o kwotę 145.250
zł w związku z dofinansowaniem wydatków związanych z likwidacją szkód w
szkołach i placówkach oświatowych wywołanych zdarzeniami losowymi. W związku z
tym część oświatowa subwencji ogólnej dla Powiatu na rok 2013, po zwiększeniu
wynosi 22.185.074 zł. W dziale 801 Oświata i wychowanie dokonuje się
zwiększenia o kwotę 25.688,65 zł w
związku z urealnieniem dochodów po okresie sprawozdawczym. W dziale 852 Pomoc
społeczna dokonuje się zwiększenia o kwotę 182.618,52 zł. w związku z
urealnieniem dochodów po okresie sprawozdawczym, które są wynikiem zawartych w
ciągu 2013 roku nowych porozumień z innymi powiatami. Dział 853 Pozostałe
zadania w zakresie polityki społecznej ulega zwiększeniu o 112.115 zł. W tym
znajdują się środki z PFRON na dofinansowanie kosztów tworzenia zakładu
aktywności zawodowej z przeznaczeniem na zakup 9 osobowego busa przystosowanego
do przewozu osób niepełnosprawnych. Te
same zmiany zostały zawarte w wydatkach do budżetu. Do projektu uchwały jest
autopoprawka. W Cekcynie odbyła się sesja Rady Gminy i zostały zwiększone
środki na chodniki. To zostanie wprowadzone do budżetu. Poinformowała również,
że w roku 2013 nie został uruchomiony debet, a na lokatach zarobiono około
70.000 złotych.
Komisja
w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian
budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r. (5-0-0).
2) Komisja
zapoznała się z następującymi projektami uchwał:
1)
w sprawie zamiaru przeniesienia kształcenia z Technikum
Mechanicznego, Technikum Ekonomicznego, Technikum Handlowego, Technikum
Gastronomicznego, Technikum Informatycznego oraz Technikum Logistycznego w Zespole
Szkół Licealnych i Technicznych w Tucholi do Technikum nr 1 w Zespole Szkół Licealnych
i Technicznych w Tucholi,
2)
w sprawie zamiaru likwidacji Technikum Mechanicznego,
Technikum Ekonomicznego, Technikum Handlowego, Technikum Gastronomicznego,
Technikum Informatycznego oraz Technikum Logistycznego w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Tucholi,
3)
w sprawie zamiaru przeniesienia kształcenia z Technikum
Agrobiznesu, Technikum Ekonomicznego, Technikum Architektury Krajobrazu oraz
Technikum Rolniczego w Zespole Szkół Licealnych i Agrotechnicznych w
Tucholi do Technikum nr 2 w Zespole
Szkół Licealnych i Agrotechnicznych w Tucholi,
4)
w sprawie zamiaru likwidacji Technikum Agrobiznesu,
Technikum Ekonomicznego, Technikum Architektury Krajobrazu oraz Technikum
Rolniczego w Zespole Szkół Licealnych i Agrotechnicznych w Tucholi.
p. L. Karnowska – poinformowała, że wszyscy radni otrzymali
harmonogram działań dotyczący uporządkowania struktury szkół. Te uchwały są
kolejnym etapem postępowania. Dodała, że w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu
Administracyjnego osoby, które są pracownikami danej szkoły nie mogą wziąć
udziału w głosowaniu.
p. J. Kowalik – rozmawiał w tej sprawie z prawnikiem. Chce wiedzieć
dlaczego nie może głosować.
p. L. Karnowska – jest to interes prawny radnego.
p. J. Kowalik – poprosił, aby prawnik to na sesji wyjaśnił.
p. W. Kociński – zagrożenie jest takie, że jeżeli radni mający
interes prawny będą głosować, to uchwały zostaną uchylone.
p. Przewodnicząca – uważa, że prawnik przed głosowaniem powinien
poinformować, że udziału w głosowaniu nie mogą wziąć osoby pracujące w danej
szkole.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie
pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała wymienione wyżej projekty uchwał.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie
przyjęła protokół z 27 posiedzenia Komisji.
Na
tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodnicząca Komisji
Elżbieta Damasiewicz Anna Ziegler
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (26 listopada 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (5 lutego 2014, 10:43:54)
Ostatnia zmiana: Elżbieta Damasiewicz (5 lutego 2014, 10:46:22)
Zmieniono: przeniesiono do właściwego katalogu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1573