Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół Nr 30/2014 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska z dnia 17 marca 2014 r.
Protokół nr 30/2014
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 17 marca 2014 r.
Obecni
według listy obecności oraz p. Agata Dziadoń – przedstawiciel Powiatowego
Lekarza Weterynarii, p. Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, p. Tadeusz Zaborowski –
Dyrektor Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego, p. Władysław Wysokiński –
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Gminy w Cekcynie, p. Henryk
Wysocki – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Handlu, Usług, Rzemiosła i Ochrony
Środowiska Rady Gminy w Śliwicach, p. Feliks Gierszewski – Przewodniczący
Komisji Rolnictwa, Infrastruktury i Ochrony Środowiska Rady Gminy w Kęsowie.
Posiedzeniu przewodniczył pan Jerzy
Piechowiak – Przewodniczący Komisji. W posiedzeniu uczestniczyło 3
członków Komisji. Pan Przewodniczący poinformował, że Pani Teresa Cherek
Kanabaj usprawiedliwiła swoją nieobecność.
Tematyka
posiedzenia:
1. Informacja z działalności Oddziału Terenowego Agencji
Rynku Rolnego w Bydgoszczy.
2. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Lekarza
Weterynarii.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Pan
Przewodniczący zaproponował zmianę porządku posiedzenia Komisji. Pierwszym
punktem będzie sprawozdanie z działalności Powiatowego Lekarza Weterynarii.
Ad. 2.
p. Przewodniczący – poprosił Panią Agatę Dziadoń o przedstawienie
krótkiej informacji na temat funkcjonowania Powiatowej Inspekcji
Weterynaryjnej.
p. A. Dziadoń – poinformowała, że Inspekcja przedstawiła
materiał i poprosiła o pytania.
p. W. Wysokiński – zapytał o ognisko gruźlicy w Powiecie.
p. A. Dziadoń – poinformowała, że dotyczyło to stada liczącego 30
sztuk. Jedna sztuka była likwidowana. Pozostałe zostały dwukrotnie przebadane.
Było również podejrzenie brucelozy, ale się nie potwierdziło.
p. W. Wysokiński – jest wyrażany pogląd, że szczepienie psów jest zbyt
drogie w stosunku do kosztu szczepionki. Ta kwota może powodować, że nie
wszystkie psy są szczepione.
p. A. Dziadoń – poinformowała, że cena szczepień jest ustalana
odgórnie. Brane są pod uwagę głosy weterynarzy, bo nie jest to tylko szczepienie,
ale też wykonanie badania.
p. W. Wysokiński – uważa, że 15 zł to powinien być maksymalny koszt
takiego szczepienia. Lekarze chcą zarobić, ale to ma zawsze dwa końce. Może robić
to trochę taniej i zaszczepić 100 % psów. To jest temat do przemyślenia.
p. A. Dziadoń – cena jest ustalana na poziomie krajowym. Można
wnioskować, aby państwo refundowało częściowo te koszty.
p. W. Wysokiński – myślał, że te stawki są ustalane przez lekarzy na
poziomie Powiatu.
p. M. Mróz – zapytał, czy te działania wynikają z ustawy.
p. A. Dziadoń – poinformowała, że tak.
p. F. Gierszewski – jeżeli ktoś ma 4 psy to jest to już 100 złotych.
Najczęściej wtedy szczepi się dwa, a resztę nie. W razie czego taki właściciel
jakieś potwierdzenie ma.
p. Przewodniczący – poprosił, aby przekazać tę informację jako głos
Komisji Rolnictwa rad gmin.
p. W. Wysokiński – pochwalił możliwość telefonicznego zgłaszania
padnięcia bydła.
p. M. Mróz – zapytał, że Powiatowy Lekarz Weterynarii ma jakieś
problemy, z których rozwiązaniem radzi sobie lepiej lub gorzej. Zapytał, czy
Komisja mogłaby być w czymś pomocna.
p. A. Dziadoń – problemem są cały czas zwierzęta dzikie w terenie
zabudowanym. Problem wynika z tego, że nikt nie wie, kto powinien podjąć czynności.
Odpowiedzialne są za to służby miejskie. Potrzebne byłoby wypracowanie schematu
postępowania w takich sytuacjach. Często są telefony w tej sprawie do
Powiatowego Lekarza Weterynarii.
p. M. Mróz – to chyba wynika z niejasnego podziału kompetencji,
czy nie przyznawania się do swoich obowiązków. Może warto byłoby wystąpić do
Zarządu Powiatu o przygotowanie i udostępnienie takiej informacji.
p. Przewodniczący – przykładem problemów z wyłapywaniem zwierząt są
psy, bo to się wiąże z kosztami dla gmin.
p. W. Wysokiński – Gmina Cekcyn podpisała umowę ze schroniskiem w
Trzcianku. Znacznie obniżyło to koszty.
p. Przewodniczący – zapytał, co się dzieje z tymi dzikimi zwierzętami i
co się dzieje z padłymi dzikimi zwierzętami.
p. A. Dziadoń – poinformowała, że najczęściej odławia je straż
pożarna. Natomiast padłe dzikie zwierzęta muszą być usunięte przez zarządcę
terenu.
p. F. Gierszewski – Gmina Kęsowo zachęca do adopcji takich porzuconych
psów i daje karmę.
p. M. Mróz – to taki rodzaj akcji edukacyjnej. Była akcja też
wymień ozdobę świąteczną na karmę dla psów.
p. Przewodniczący – zauważył, że Powiatowy Lekarz Weterynarii wykonuje
kontrole, które mają ustrzec rolników przed sankcjami ze strony Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zapytał, czy są jakieś
spostrzeżenia, na co rolnicy mają zwracać uwagę, aby się ustrzec przed
stwierdzeniem nieprawidłowości.
p. A. Dziadoń – te kontrole, które skutkują pomniejszeniem dopłat,
to kontrole wzajemnej zgodności. Większość nieprawidłowości dotyczy nieterminowego
zgłaszania przemieszczenia zwierząt i braków w dokumentacji. Na kontrolę jedzie
się z wydrukiem z systemu. Jeżeli wszystko jest w terminie wykonywane to
nie ma problemów. Musi też być prowadzona dokumentacja dotycząca leczenia
zwierząt. Miał powstać też nowy rodzaj kontroli: kontrola lekarza weterynarii i
rolnika. Większość spraw dotyczy zgłaszania przemieszczeń zwierząt.
p. Przewodniczący – podziękował za przygotowanie materiałów na sesję i
za uzupełnienie ustne. Informacje na temat kwot mlecznych przedstawi Pan
Tadeusz Zaborowski. Zniesienie kwot mlecznych może przynieść pewne skutki.
p. M. Mróz – znalazły się dwa dziki zarażone afrykańskim pomorem
świń. W rolnictwie chyba bez polityki się nie obejdzie. Rolnictwo jest normalną
gałęzią gospodarki. Z zaniepokojeniem na to spogląda, bo to powoduje
destabilizację cenową.
Na posiedzenie przybył Pan Tadeusz
Zaborowski – dyrektor Agencji Rynku Rolnego w Bydgoszczy.
Ad. 1.
p. T. Zaborowski – omówił dane dotyczące kwot mlecznych oraz
poinformował, o tym, że kwoty mleczne mają zostać zniesione. Informacja została
załączona do oryginału protokołu.
p. M. Mróz – zapytał, z jakimi to będzie się wiązało zmianami
dla rolników związanych ze spółdzielniami mleczarskimi.
p. T. Zaborowski – stwierdził, że to nie jest dobre dla rolników.
Rolnik będzie petentem spółdzielni mleczarskiej. To będzie też miało istotne
znaczenie przy eksporcie. Na dzień dzisiejszy eksport dotyczy mleka w proszku,
masła itd. Już się zaczynają pojawiać informacje, że Rosjanie zaczynają patrzeć
inaczej na nasze produkty niż do tej pory. Eksport na wschód to przede
wszystkim jabłka – 28 %, później około 15 – 18 % to produkty mleczne, a potem
dopiero jest wieprzowina.
p. Przewodniczący - nie wszyscy
producenci mleka są zrzeszeni w spółdzielniach. Zapytał, czy dla rolników nie zrzeszonych
w spółdzielniach zniesienie kwot mlecznych to zagrożenia czy nadzieje.
p. T. Zaborowski – może być i nadzieja i zagrożenie.
p. M. Mróz – zapytał, czy uwolnienie tych kwot nie ma na celu
spowodowania wolnego rynku, żeby producenci mogli kupić mleko taniej.
p. T. Zaborowski – zapytał, czy ruch na rynku wieprzowiny obniżył cenę
w sklepie.
p. M. Mróz – patrząc na analogię rynku mięsnego widzi co się
stanie z kieszeniami rolników. Zmniejszy się dochodowość.
p. T. Zaborowski – w spółdzielniach i spółkach obowiązują różne
zasady. Dwa tygodnie temu było spotkanie w Przysieku na temat rolnik –
przedsiębiorca. Uczestnikiem była
Pani
z Niemiec. Ma 200 krów, a z łąki zbiera plony 4 razy w roku. Ona się negatywnie
wypowiadała na temat kwot mlecznych. Ona chce produkować i nie mieć ograniczeń.
p. M. Mróz – zapytał, czy na zachodzie również obowiązuje taki
sposób naliczania kwot mlecznych.
p. T. Zaborowski – wszędzie obowiązują kwoty mleczne, ale mają inne
wysokości. Od 1 kwietnia będzie zmiana w całej Unii. Koszt produkcji 1 kg mleka
to kwota od 0,95 do 1,25 zł. Na dzisiaj cena netto to około 1,50 zł. Jak coś
się stanie to mleko będą skupować po niższych cenach. Mleko to jedyny kierunek
produkcji rolniczej, gdzie jest od początku do końca nadzór. Inne rynki nie
mają żadnej regulacji.
p. Przewodniczący – zapytał, jak jest z konkurencyjnością na tle innych
państw Europy w zakresie produkcji mleka. Czy Polska nie boi się konkurencji i
czy polscy rolnicy produkują mleko w cenach konkurencyjnych ?
p. M. Mróz – zadałby inaczej pytanie. Czy rolnicy zrzeszeni
poradzą sobie ? Polski rolnik jest w stanie wytrzymać jakiś czas przy gorszych
cenach. Tylko czy wytrzymają też firmy ?
p. T. Zaborowski – bardziej by się martwił o firmy. Mogą one rolnikowi
płacić pół ceny lub ¾.
p. S. Kożuch – w związku z przekazaniem za kwotę, jaka będzie
stawka.
p. T. Zaborowski – to będzie wiadomo dopiero w sierpniu. Jest teraz o
tyle dobra sytuacja, że mleczarnie podniosły trochę ceny. Omówił program „Szklanka
mleka” i „Owoce w szkole”.
p. W. Wysokiński – zapytał, czy jeżeli szkoła posiada kuchnię to może
warzywa i owoce wrzucić do kotła.
p. T. Zaborowski – nie ma takiej możliwości. Agencja Rynku Rolnego
wsparła szkoły w komputery. Lubiewo otrzymało 10 komputerów, Gostycyn 8 oraz
świetlica w Wielkim Mędromierzu. Dodał, że w budżecie Marszałka
Województwa zaplanowano 1.100.000 zł na dofinansowanie spółek wodnych.
p. W. Wysokiński – zauważył, że należy w strategii województwa
pamiętać o ujęciu dróg gminnych i powiatowych.
p. T. Zaborowski – na drogi gminne jest 10.500.000 zł z funduszu
gruntów rolnych. Schetynówki będą realizowane, ale na innych zasadach. Na
wykonanie dróg 240 i 241 jest przygotowywana dokumentacja. Droga nr 240 może
przejść pod Zarząd Dróg Krajowych. Natomiast droga 1015 C jest uwzględniana do
przejęcia przez Marszałka. W sprawie obwodnicy Tucholi Marszałek podjął pewne
działania polegające na przygotowaniu decyzji lokalizacyjno – środowiskowej.
p. Przewodniczący – podziękował gościom za przybycie i przyjęcie
zaproszenia Komisji.
Ad. 3
Analiza
materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
1) projekt uchwały w sprawie zmian
budżetu Powiatu Tucholskiego na 2014 r.
p. Przewodniczący – zapytał, co jest powodem, że subwencja została tak
zmniejszona.
p. Skarbnik – nastąpiła zmiana wysokości subwencji. Na 10
września została wzięta z ilości uczniów w porównaniu z poprzednim rokiem.
Na 30 września do końca stycznia Wydział Oświaty robi korekty. Zmniejszyła się
ilość uczniów w internacie. Spadła też ilość uczniów o 100 osób. Nie ma innych
powodów.
p. Przewodniczący – zauważył, że planując wysokość subwencji było
wiadomo, że będzie mniej uczniów.
p. Skarbnik – na 30 września nie było wiadomo.
p. M. Mróz - Pan Przewodniczący pyta co spowodowało
zmniejszenie. To jest przewidywanie, ale nie na podstawie danych z sufitu.
Wielkość straty pokazuje jak by te dane były wzięte z sufitu.
p. Skarbnik – 45 uczniów było w internacie ze Specjalnego Ośrodka
Szkolno-Wychowawczego. Teraz jest ich 15.
p. M. Mróz – zapytał, czy wcześniej o tym nie było wiadomo. Do
końcówki zeszłego roku była mowa, że to się nie zmieni. Potem radni dowiadują
się z mediów, że jest takie zmniejszenie. Pytanie, z jakiego powodu.
p. Skarbnik – nie zajmuje się subwencją oświatową. Jest teraz
kontrola Urzędu Kontroli Skarbowej i pytanie kierują do Wydziału Oświaty.
p. M. Mróz – każdy wydział bez głowy tak działa. Zarząd wziął na
siebie całą kwestię wydziału. Jest to suma pewnych działań. Zapytał, z czego to
zostanie pokryte.
p. Skarbnik – z każdej szkoły zdjęto po 150.000 zł. Ponadto
wpłynęły środki z rozliczenia Borowiackich szlaków i zostały zdjęte z
obsługi długu. Subwencja w dochodach jest w wysokości 20.400.000 zł a
wydatkach 19.200.000 zł. Nie dopłacamy do oświaty.
p. M. Mróz – uważa, że to było niedopracowane. Można nie znaleźć
10 osób, ale 100 już chyba można.
Zapytał, jak Powiat wygląda w stosunku do innych. Można mieć jakieś
odniesienie. To jest jego dezaprobata dla takich działań. Zapytał, co w tej
kwestii zrobił Naczelnik Wydziału Oświaty.
p. S. Kożuch – dodał, że bilety są drogie i dzieci nie jeżdżą.
p. Przewodniczący – zapytał, czy Komisja wyda opinię pozytywną.
p. M. Mróz – więcej można byłoby powiedzieć, gdyby była znana
opinia Komisji Edukacji. Część próbują naprawić dyrektorzy szkół. Do tego jest
też pokrycie w postaci wolnych środków. Rok czasu nie starczył, aby to
wyliczyć, ale miesiąc czasu wystarczył, aby szkoły znalazły 750.000 zł.
p. Przewodniczący – uważa, że od września dyrektorzy będą postawieni
pod ścianą.
p. Skarbnik – jedynym błędem było to, że mogliśmy to wiedzieć w
grudniu, a wiemy to w lutym.
p. M. Mróz – uważa, że należy poczekać na opinię fachowców.
p. Przewodniczący – stwierdził, że Komisja wstrzyma się z wydaniem
opinii do czasu wydania opinii przez Komisję Finansów i Komisję Edukacji.
Przewodniczący poddał pod głosowanie
protokół nr 29 z posiedzenia Komisji, który został przyjęty 3 głosami za, przy
braku głosów przeciwnych i wstrzymujących.
Komisja
zdecydowała o przerwaniu posiedzenia i kontynuowaniu go w piątek o godzinie
8.30.
Po
przerwie w drugiej części posiedzenia w dniu 21 marca br. uczestniczy 4 radnych
oraz p. Skarbnik.
p. T. Cherek Kanabaj – subwencja została obniżona o 1.300.000 zł. Zdejmuje
się 800.000 zł z oświaty, a pozostałe środki z innych źródeł. Nauczyciele
uważają, że karta nauczyciela jest świętością. Trzeba główkować, aby teraz się
w tych środkach zmieścić. Kartę należy zdjąć, bo teraz nie wymaga się
inicjatywy. Jest za tym, aby Zarząd myślał jak zdobyć pieniądze. Dyrektorzy też
powinni myśleć. Od tego jest dyrekcja szkoły.
p. M. Mróz – w oświacie dobrze się działo od 2002 do 2006 roku i
od 2006 do 2010 r. Zabrakło teraz osoby, która musi rządzić. Jego zdaniem widać
tu brak przewodnika. Pani Skarbnik na Komisjach zaręczała, że subwencja się nie
zmieni. Ta subwencja na pewno odbije się na działaniach w samych szkołach. Jest
to teraz problem dyrektorów.
p. Przewodniczący – zapytał, czy otrzymana wysokość subwencji wystarczy
na pokrycie potrzeb oświaty.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że wystarczy. Subwencja oświatowa
wynosi 20.400.000 zł, a w budżecie oświaty znalazła się kwota 19.200.000 zł.
p. Przewodniczący – subwencja to jedna sprawa, ale problem polega na
tym, że powiat na oświatę wyłożył pieniądze, a teraz trzeba to spłacać. Z
subwencji na spłatę nie pozostanie.
p. Skarbnik – w 2012 roku również były zdejmowane środki z
subwencji i też trzeba było ich poszukać.
p. T. Cherek Kanabaj – uważa, że struktura organizacyjna powinna być
modyfikowana. Nie jest specjalistką, ale uważa, że dwóch wicedyrektorów nie
jest potrzebnych przy zmniejszającej się ciągle ilości uczniów. Jeżeli ktoś nie
odpowiada za swoje czyny to popełnia błędy.
p. M. Mróz – zarówno radni, jak i wszyscy pracujący na
stanowiskach kierowniczych dostajemy pieniądze. Pytanie, za co. Chyba za
myślenie i zapobieganie. Teraz musimy leczyć, a nie zapobiegać. Zgadza się z
tym, że ktoś nie pomyślał, nie policzył.
p. Przewodniczący – za oświatę, trzeba będzie spłacać kredyty.
p. Skarbnik – poinformowała, że oświata chce pełnej kwoty
subwencji.
p. Przewodniczący – stwierdził, że oni patrzą na własną kieszeń, ale
Rada musi inaczej patrzeć.
p. M.
Mróz – obecna kadencja ma
sumienie wolne i czyste. Rada i jej członkowie dali przykład. Nic więcej Rada
nie może zrobić.
Komisja
w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian
budżetu Powiatu Tucholskiego na 2014 r. (3-0-1).
p.
Skarbnik
– omówiła autopoprawkę do projektu uchwały, która znajduje się w załączeniu
do oryginału protokołu.
Radni nie mieli dalszych pytań, dlatego
Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
Na
tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Jerzy Piechowiak
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (17 marca 2014)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (24 czerwca 2014, 08:43:44)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1549