Protokół nr 35 z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki z dnia 24 czerwca 2014 r.

Protokół nr 35/2014 
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki, 
które odbyło się 24 czerwca 2014 r. 
 
Obecni według listy obecności oraz p. Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, p. Henryka Dziurzyńska- Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Tucholi i p. Zenon Poturalski – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Tucholi. 
 
Posiedzeniu przewodniczył pan Marek Boliński – Przewodniczący Komisji. W posiedzeniu uczestniczyło 3 członków Komisji. 

Tematyka posiedzenia: 
  1. Ocena funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w 2013 r. 
  2. Wypracowanie stanowiska w sprawie budżetu Powiatu Tucholskiego za rok 2013. 
  3. Informacja o pracy Powiatowego Urzędu Pracy w roku 2013 oraz informacja o otrzymanych środkach w roku 2014. 
  4. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące. 

Przewodniczący zaproponował, aby posiedzenie odbywało się w następującej kolejności:
  1. Informacja o pracy Powiatowego Urzędu Pracy w roku 2013 oraz informacja o otrzymanych środkach w roku 2014. 
  2. Ocena funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w 2013 r. 
  3. Wypracowanie stanowiska w sprawie budżetu Powiatu Tucholskiego za rok 2013. 
  4. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące. 

Komisja zgodziła się na tę propozycję.

Ad. 1
p. H. Dziurzyńska – od 27 maja 2014r. zmieniło się prawie wszystko w związku z nowelizacją ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wprowadzono nowe formy aktywizacji osób bezrobotnych. Powstała funkcja doradcy klienta. Wprowadzono nowe formy zatrudnienia, które mają pomóc osobom do 30 roku życia w znalezieniu zatrudnienia. Pomoc dla pracodawcy jest od tego momentu pomocą de minimis. Wprowadzono bony stażowe 6 miesięczne z deklaracją zatrudnienia na kolejne 6 miesięcy. Jeżeli pracodawca wywiąże się z obowiązku zatrudnienia to otrzyma premię w wysokości 1.500 złotych. Nowością są bony na zasiedlenie, które otrzymują bezrobotni jeżeli znajdą pracę w odległości 80 km od miejsca zamieszkania. Nową formą dla pracodawców, którzy zdecydują się podnieść kwalifikacje pracowników po 45 roku życia jest powstanie Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Dla małych przedsiębiorców zatrudniających do 10 osób koszt szkolenia będzie w 100% finansowany z Funduszu Pracy, natomiast w dużych przedsiębiorstwach refundacja będzie wynosiła 80% kosztów szkolenia. Główną zmianą jest fakt, że środki, powiat otrzymuje w ramach przeliczonego algorytmu na aktywizację osób bezrobotnych. Od nowego roku zmieni się rozporządzenie, ale w ustawie jest zapis, że 75% kwoty pochodzi od ilości bezrobotnych i stopy bezrobocia, a 25% z tytułu uzyskanej efektywności przez urzędy pracy. Musi być wysoka efektywność kosztowa, a niska zatrudnieniowa, żeby móc uzyskać pieniądze. Powstał ranking urzędów pracy, gdzie określono efektywność na poziomie krajowym i efektywność kosztową. Jeżeli urząd osiągnie niską efektywność zatrudnieniową , a wysoką kosztową to wówczas w takim urzędzie będzie przeprowadzony audyt. Dlatego Ministerstwo w tym roku dało możliwości w postaci nowych form zatrudnienia i założenie, że koszt na 1 osobę nie może przekroczyć 10 tys. złotych. Inną formę pomocy prowadzi również Bank Gospodarstwa Krajowego, który będzie udzielał pożyczki do 70 tys. złotych z niskim oprocentowaniem dla bezrobotnych absolwentów pozostających bez zatrudnienia w okresie do 48 miesięcy od ukończenia szkoły oraz do kwoty 20 tys. złotych dla przedsiębiorców. W powiecie będą mogły być organizowane roboty publiczne, z założeniem, że jeżeli bezrobotny zrezygnuje w okresie 6 m-cy trwania robót to powiat lub gmina w jego miejsce musi przyjąć inną osobę bezrobotną. W przeciwnym wypadku trzeba będzie zwrócić pieniądze do urzędu pracy. Wprowadzono refundację składki ZUS w okresie 12 m-cy w sytuacji, gdy bezrobotny po 50 roku życia będzie zatrudniony na kolejne 6 m-cy. 
p. Skarbnik – czy ten bon na zasiedlenie do 7 tys. złotych jest jednorazowy? 
p. H. Dziurzyńska- tak. Osoba, która będzie się o niego starała musi być zatrudniona przez co najmniej 6 m-cy w okresie 8 m-cy. Nowością wprowadzoną przez ustawę są bonusy szkoleniowe dzięki, którym bezrobotny będzie mógł być skierowany do firmy szkoleniowej wskazanej przez niego. Prace interwencyjne są również pomocą publiczną. Według nowych zasad każda osoba bezrobotna po zarejestrowaniu się w urzędzie pracy będzie miała ustalony profil i zostanie zakwalifikowana do trzech profilów pomocy. Jeżeli znajdzie się w pierwszym profilu, tzn. nie kwalifikuje się na pomoc, w drugim profilu takiej osobie należy się każda pomoc, natomiast w trzecim znajdą się osoby oddalone od rynku pracy, które korzystają ze świadczeń pomocy społecznej. Te osoby będą aktywizowane przez agencje zatrudnienia. W naszym urzędzie pracy posiadamy od ubiegłego roku system komputerowy Sepi, gdzie mamy podgląd na dane z ośrodka pomocy społecznej i odwrotnie. W związku z tym jest większy przepływ informacji i wydaje się mniej zaświadczeń. Jest to zgodne z ustawą o bezpieczeństwie danych osobowych. Gmina nie chciała do tego przystąpić, ponieważ jest odpłatność za korzystanie z tego systemu. Były też rozmowy z policją na temat włączenia się w ten system. 
Radni nie mieli dalszych pytań. 

Ad. 2 
p. Z. Poturalski- informacja o pracy Zarządu Dróg Powiatowych została przedstawiona w materiałach sesyjnych. Co roku wykonujemy te same czynności utrzymaniowe na drogach. Od kilku lat udaje się nam uzyskiwać środki inwestycyjne na drogi z rezerwy na usuwanie skutków zjawisk noszących znamiona klęsk żywiołowych. Z inwestycji realizowaliśmy również odcinek finansowany przez Narodowy Fundusz Dróg lokalnych w Gminie Kęsowo bez udziału środków własnych, gdzie zakończono przebudowę odcinka drogi, która łączy Żalno przez Tuchółkę, Kęsowo z Wieszczycami. Z prac bieżących masą na zimno usuwamy ubytki nawierzchni. W ubiegłym roku zużyliśmy 300 ton tej masy. Ważnym zabiegiem, który możemy wykonywać jest remont cząstkowy wykazany w materiale sesyjnym. Tym sposobem udało się wyremontować 37 km dróg. Gdybyśmy posiadali więcej sprzętu to na pewno można byłoby wyremontować więcej dróg. Na ten moment nie ma jednak takich możliwości i na pewno długo jeszcze ich nie będzie. W ubiegłym roku, po roku przerwy wróciliśmy do naprawy chodników wspólnie z gminami. Wszystkie koszty materiałów pokrywają gminy. W zeszłym roku naprawiono chodniki w Gminie Cekcyn i Tuchola, a w tym roku w Śliwicach i Gminie Lubiewo. Zarząd jako autopoprawkę wprowadzi środki na dodatkowe prace w Gminie Tuchola. 
Radni nie mieli dalszych pytań. 

Ad. 3 
Komisja zapoznała się z ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za rok 2013. 
Komisja w wyniku głosowania 2 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2013 wraz ze sprawozdaniem finansowym. 

Ad. 4 
p. Skarbnik - na str. 113 znajduje się projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2014 rok. 
Dochody i wydatki zmniejsza się o kwotę 154.304,90 zł. 
Dochody w dziale Transport zmniejsza się o kwotę 168.127,83 w związku z przetargami związanymi z wydatkami inwestycyjnymi na odcinku drogi Sławęcin- Wieszczyce-Wielka Komorza –Drożdżenica w Gminie Kęsowo oraz na odcinku Bysław-Bysławek dot. ścieżki pieszo-rowerowej, która będzie realizowana z Borowiackiej Rybki. W dziale Administracja publiczna zwiększa się dochody o 2.485,47 zł w związku z urealnieniem dochodów. Dochody od osób fizycznych i prawnych zwiększa się do kwoty 23.967,47 zł. Oświata i wychowanie zwiększa się dochody o 7.987 zł. Pomoc społeczna zmniejsza się dochody o 20.717,61 zł. Dokonuje się również w tym dziale przeniesień między paragrafami. Zwiększa się dochody o 100 zł i tym samym zmniejsza się wydatki w dziale Transport i łączność o 179.877,37 zł. W związku z pozostałościami poprzetargowymi urealnia się wydatki. Zwiększa się dochody w dziale Administracja publiczna w kwocie 2.485,47 zł, Bezpieczeństwo publiczne dokonuje się przeniesienia między paragrafami o kwotę 8.087 zł w związku z wypracowaniem ponadplanowych dochodów i przeznaczeniem ich na wydatki. W dziale Pomoc społeczna zwiększa się wydatki o 15.000 zł w związku z decyzją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego. W dziale 853 Pozostałe działania w zakresie polityki społecznej dokonuje się przeniesień między paragrafami. Dotyczy to projektu „Zakład Aktywności Zawodowej w Tucholi”. Jeżeli chodzi o autopoprawkę to kwota dochodów i wydatków w materiałach sesyjnych po zmianie kształtuje się następująco: dochody w kwocie 55.671.148,44 zł zwiększają się o 40.106 zł zł w związku z otrzymaniem dochodów ze sprzedaży nieruchomości Białowieża na rzecz Gminy Tuchola, a tym samym zwiększa się wydatki o 40.106 zł w związku z zapłatą opłaty adiacenckiej za podział działek w miejscowości Tuchola-Rudzki Most. Dokonuje się przeniesieniem między końcówką wydatków inwestycyjnych ponieważ otrzymaliśmy zaliczkę na budowę ścieżek pieszo-rowerowych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Urzędu Marszałkowskiego. Dzisiaj Pan Dyrektor ZDP przygotowywał zmianę, która nie ma jeszcze odzwierciedlenia w autopoprawce, ponieważ wniesiono w dwóch gminach Tuchola i Śliwice na sesji poprawki z przeznaczeniem na remont chodników. W Gminie Tuchola 30 tys zł oraz w Gminie Śliwice 16 tys zł. Zwiększa się tym samym dochody i wydatki o 46 tys zł. Otrzymaliśmy informację z Ministerstwa, że możemy wykorzystać oszczędności poprzetargowe na dalszą realizację inwestycji dot. drogi Tuchola-Tleń -Trzebciny na kwotę 465.304.09 zł. Zmiany zostaną wprowadzone i przeczytane jako autopoprawka w czasie sesji Rady Powiatu Tucholskiego w dniu 27 czerwca br. 
p. Oller- w dziale Administracja publiczna kwota 2.485 zł wydatki czym jest spowodowana? 
p. Skarbnik- jest to odszkodowanie auto casco z firmy INTER RISK za pojazd służbowy Peugeot. 
p. Przewodniczący- czy są jakieś pytania do zmian w budżecie. 
Radni nie mieli uwag. 
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się pozytywnie  zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2014 wraz z autopoprawkami. 
p. Przewodniczący – zadał pytanie czy członkowie Komisji mają uwagi do pozostałych materiałów sesyjnych. 
  
Nikt z obecnych nie zgłosił uwag. 
  
Radni nie mieli dalszych pytań, dlatego Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji. 
  
Na tym protokół zakończono. 
                                                                                              
 
                                                                                              Przewodniczący Komisji
                                                                                                    Marek Boliński
Protokołowała
Dorota Słupińska
 
 

metryczka


Wytworzył: Dorota Słupińska (24 czerwca 2014)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (1 października 2014, 14:31:25)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1527